Nekromanti Tipsa mig: Covers på låtar

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Märk hur vår skugga med mera...

Även våra svenska hjältar Candlemass har spelat in en blytung version av den.
Candlemass, härligt - älskar den låten, inte med imperiet utan med andra, trubadurer som spelar den på Bellamans vis lite mer.
Diggar Candlemass hårt också... :gremwink:

Bullfest med Candlemass är också jävligt bra!

-Messiah är helt enkelt en cool kille - och dom äger live!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag vill minnas att Organ hade två lysande låtar hemma, Kazzo Temple Orchestra eller något hette de och lirade Also Sprach Zaratustra och Whole Lotta Love på kazoo... och det lät vedervärdigt. Men ja...


Storuggla, 'he la covers
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Troberg påminnde mig, Dead Kennedys är dom enda som lyckats göra en "ironisk" punkcover jag inte avskyr, deras cover på Viva Las Vegas. Deras inspelning av I Fought the Law med modifierad text är också trevlig.

Entombed har gjort två trevliga varianter på Amazing Grace.

Själv samlar jag på covers på Summertime Blues. Bäst är Blue Cheers tunga variant och, förvånande nog, Eddie Meduzas svenska.

Ok, jag ljög i början. Anti-Nowhere League har gjort en punkig variant på Streets of London också som jag inte hatar.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ämnet var uppe i en tråd för inte så länge sen har jag för mig. Det visade sig att jag var trådstartare oxå när jag kollade.

Coverlåtar

Fyller på med lite till.

PAIN - Play Dead (av Björk)
Paradise Lost - Walk Away (av Sisters of Mercy)
Paradise Lost - Small Town Boy (av Bronski Beat)
Paradise Lost - How Soon Is Now (av The Smiths)
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Laibach - NATO

Jag tyckér albumet är rätt bra i allmänhet, men det pendlar mellan att vara roligt och att faktiskt vara bra. Favoriter är Alle Gegen Alle, Dogs of War och National Reservation. Det finns en cover på Final Countdown som mest är underhållande.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Andra trådar

Ah, jag missade den tråden eftersom jag inte läser <strike>slaskforumet</strike> OT-forumet. Fanns en del tips däri också, men mest påminde den mig bara om varför jag inte läser OT-forumet. Här (där kulturtrådar såsom de om musik ska vara) slipper jag åtminstone sidospår om politik. :gremsmile:

Jag tyckte det nämndes något om covers av låtar på andra språk i den tråden, och Ymir nämnde det även här. Sådana kan också vara intressanta, bara tänk på de där konstiga holländarnas version av "Boten Anna". Även konstiga versioner av egna låtar är jag intresserad av, exempelvis Anouks reggaeversion av "Nobody's wife".
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Shit, nu inser jag hur sunkig jag är på att komma på kovers & sådant....

Men för att bidra med nått, så gjorde väll åxå ZZ Top en cover på Viva las Vegas.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: En varning...

...för Britney Spears veersion av Joan Jett and the Blackhearts ''I Love Rock 'n' Roll'' och Ace of Bases version av Bonnie Tylers ''Don't Turn Around''.

Men... ...du ville ha covers...
;-)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: En varning...

Joan Jetts version är faktiskt en cover den med. Det roliga där är att en av medlemmarna i originalbandet sa att hennes version är den definitiva.

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: En varning...

Joan Jetts version är faktiskt en cover den med. Det roliga där är att en av medlemmarna i originalbandet sa att hennes version är den definitiva.
Hon gör en rätt bra cover på Smelly Cat också.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Tusen minuspoäng till dig!

Alla covers på Leonard Cohens Halleluja (utom Peter Jöbacks, säger Dewil) är också bra.
Det var DeBracy som sade det! Tusen minuspoäng till Rising!

För övrigt anser jag att det borde vara tusen minuspoäng till varje artist som inte inte framför en cover på varje konsert.

Dewil
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Re: En varning...

...Ace of Bases version av Bonnie Tylers ''Don't Turn Around''
Nu tänkte jag tvåla till dig med ett "Vadå Bonnie Tyler, det är ju en Aswad-låt, du tänker nog på Tone Norum". Wikipedia-artikeln berättar emellertid att låten ursprungligen är B-sidan till Tina Turners "Typical male" och skrevs av Diane Warren och Albert Hammond. Bonnie Tyler är en i en lång rad av artister som har spelat in den.

Dewil
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: En varning...

Äsch, jag får väl hålla mig till musik jag kan då. Alice har gjort en cover på ''Seven and seven is''. Det finns också någon typ technoversion på ''Poison'' som väl är minst sagt annorlunda...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Kanske den bästa covern

Bästa covern måste vara när Ben Folds gör en cover på Snoop Doggy Doggs och Dr Dres klassiska Bitches aint shit. Sjukt kul men kanske inte helt rumsren. Annars så är Mark Ronsons senaste skiva bara covers. Nouvelle Vague nämnde någon tidigare.

/w
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Nouvelle Vagues version av Guns of Brixton med Clash rekommenderas
Sparks har gjort "We are the Clash" i en annorlunda version också

Gamma Ray har gjort en bra cover på It's a sin (Pet shop boys)
Strebers har gjort Flickan och kråkan (Michael Wiehe tror jag)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Blåser liv i en gammal tråd.

Lyckades koppla ihop Ministry med The Doors idag.

På deras senaste album The Last Sucker har Ministry gjort en cover på Roadhouse Blues.

Och ni som känner till Ministry vet ju vilken takt det är som gäller...
 
Top