Nekromanti Tipsa mig: Covers på låtar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag har en obscen fascination av covers på låtar. Inte den tråkiga varianten med en trubadurer som tolkar Cornelis precis som Cornelis, nej, jag är mer ute efter den roliga varianten där soundet på låten helt förändrats. Däremot är jag inte helt bevandrad i det förlovade coverlandet och tänkte höra om ni har några sköna tips på sköna coverlåtar.

Några exempel på vad jag menar:
Chris Cornells version av Michael Jacksons "Billie Jean".
Obadiah Parkers version av Outkasts "Hey ya".
Frou Frous version av Bonnie Tylers "Holding out for a hero".
Johnny Cashs version av Nine Inch Nails "Hurt".
Nine Inch Elvis version av Elvis "Viva Las Vegas".
Pains version av Beatles "Eleonor Rigby".
Me first and the gimme gimmes versioner av typ alla låtar.
Marilyn Mansons version av Pink Floyds "Another brick in the wall".
Takidas version av Pet Shop Boys "It's a sin".
Pete Yorns version av The Buzzcocks "Ever falling in love".
HIMs version av Chris Isaacs "Wicked Game".
Tomas Andersson Wijs version av Carolas "Evighet".
Tokyo Ska Paradise Orchestras version av "Hit the road Jack".

Det spelar ingen större roll hur moraliskt förkastligt det är att göra covers på artister, det är inte det som är poängen. :gremsmile:

Har ni några tips på sköna covers är jag idel öra och ni kan se låtarna ovan som tips på sköna covers som ni borde lyssna på.
 
G

Guest

Guest
Johnny Cash version av låten Personal Jesus med Depeche Mode slår orginalet... ett litet tips.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Intressanta covers: Johnny Cash, American II-IV, mer eller mindre allt på skivorna. :)

(Du har redan nämnt Hurt, jag tänkte ändra och lägga till Personal Jesus som ett annat exempel men ser att Lexx redan gjort det. Rusty Cage får jag väl säga som en tredje, då.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Knaskalas covers

Reel Big Fish.

De gör skitknasiga ska-versioner i 200 000 knyck i timmen av låtar som Walking on Sunshine och Take on Me.

Vidare gör de ibland intåg på sina konserter med blåssektionen spelandes Imperial March.

Tori Amos har gort en softisversion av Smells Like Teen Spirit.

Och så har vi ju han vad han nu heter ... Pat Boone:

http://www.amazon.com/Metal-Mood-More-Mr-Nice/dp/B000005KOE

/M
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Covers på låtar

Björk gör "No Limits" (2 Unlimited) lmao
Paul Anka gör "Jump" (Van Halen) f.ö är hela det albumet bra covers av P. Anka.
Shebang gör "Sheena is a punkrocker" (The Ramones) kanske inte så anorlunda från orginalet.

Väntar på att få tag i Mediaeval Baebes version av CMBs "Märk hur vår skugga"
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ett par generella tips som gjort mycket kul är:
Johnny Cash
London Symphoni Orcestra (på 80-talet gjorde de pampiga covers av då nya låtar under titeln Classic rock, grymt!)
Max Raabe grymt bra tysk glamjazzversioner av morderna låtar
Senor Coconut gör kraftverk som det bör spelas (dvs på oljefat om jag minns rätt)
Werid Al Jankowik (hur han nu stavar) har gjort en del roligt, men låter lika dant efter en stund
Laibach tolkningar av Life is life och Sympatis for the devil i härlig mörk mars är härliga (och deras beatelscovers ska vara bra)
Och Hellsongs gör hårdrocksklassiker gjorda rätt (som lounge), så hör man texterna också, Run to the hills är nog favvisen.

-Gunnar (också lite coverförtjust)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
The Gaylettes version av Son of a Preacher Man
Sylvia Vrethammars version av Son of a Preacher Man (En lärling på våran gård)
Susan Cadogans version av In the Ghetto
Sators version av Ring Ring
Sators version av Oh Mama
Nouvelle Vagues version av Love Will Tear Us Apart
Torssons version av Kansas City (Klippan centrum)
Spiderbaits version av Black Betty
Anni-Frid Lyngstads version av Life on Mars (Liv på Mars)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
<ul type="square">
Northers cover på Europe av "Final Countdown"

E.A.K's (E.A.K : Eld Attack krossa) cover på Dan Berglund av "De Mördades Fria Republik"

Ensiferum cover på Judas Priest av "Breaking The Law"
...lyssna på uttalet på "action in my life" på klockren rallyförarfinska... "ackzän in my life" ... HAHA! :gremsmile:

Metallicas cover på Iron Maiden av "Prowler"

Strebers cover på Mikael Wiehe av "Flickan och kråkan"

Children of Bodoms cover på Britney Spears av "Ops I Did It Again"

Black Sabbaths cover på Carl Perkins (stämmer inte, men det är han som låtskrivare jag hittar på nätet) "Blue Suede Shoes"
[/list]
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kan också nämna att det finns ett helt album med "Heavy Metal Tribute To ABBA/A Metal Tribute To ABBA"... coolt!
Verkligen värd att lyssna på!
Sedan kan jag också nämna att Children Of Bodom gjort många covers på det mesta. Sedan finns det även några plattor också där jag tror man inriktat sig på att genom röten punk slakta det mesta - där finns också hela album med punkband som gör riviga hårdrockscover...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Den ville ju jag tipsa om...

att Pat Boone spelat in No More Mr Nice Guy med flera låtar ;-)

Ja, ja, jag vill minnas att Sisters of Mercy gjorde en hyfsat annorlunda men ändå igenkänningsbar version av Rolling Stones Gimmie Shelter.

Sedan händer det ju att Alice själv gör covers, på senaste skivan (Dirty Diamonds) finns Pretty Ballerina. Ubangi Stomp från skivan Lace and Whiskey kanske inte kvalificerar sig som tillräckligt annorlunda.

Rolf/Roffe Wikström har gjort två skivor med nils ferlintolkningar (minns inte vad ursprunglige tonsättaren heter) och en version av Den blomstertid nu kommer, lite lägre tonart än på skolavslutningarna...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Märk hur vår skugga med mera...

Imperiet gjorde också en version på Märk hur vår skugga och en annorlunda version på Briggen Bluebird av Hall.

Janne Schaffer har gjort en del covers på svenska klassiker också, Så skimrande var aldrig havet är den enda jag kommer på på rak arm.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Och förresten, inte nog med att de finns bra coverartister, dessa låtar är också värda att snokas upp:

Madeleine Peyrouxs tolking av Leonard Cohens Dance me to the end of love som soft jazz
Sister of mercys gjorde Dolly Partons "Julien" på ett intressant sätt, tror dock den bara finns på lajvplattor
Robie Williams version av Sammy David Jr:s "Mister Bojangels" är riktigt lik orginalet, vilket ju är kanon
Anneli Rydhe har gjort något bra och rätt när hon spelade in den gamla bluesklassikern "Regntunga skyar" (tror det vara Allis-Babs låt, från "Swing it magistern")

Och ett orginal också, Blå Tågets "Staten och kapitalet" är en helt annan låt än Ebba Gröns cover, mysig gladprogg

-Gunnar (grunnade på om man skulle ta upp Tom Lehrers Gillbert och Sullivantolkningar också, men de lyssnar man på för texternas skull)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Åh visst ja, glömde ju en klockren:
Ozzys cover på Bee Gees av "Stayin Alive"
Och en asrockad version med fett mycket shred (för den som älskar metal-lir som jag själv...) "Gimme Gimme Gimme" med Yngwie Malmsteen... :gremsmile:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den bästa covern någonsin är José González - Heartbeats. Där kan man verkligen tala om att hitta nya dimensioner i en låt.

En annan José är José Feliciano, och han gör lika grymma covers. Hans version av California Dreaming är exempelvis helt fantastisk.

Alla covers på Leonard Cohens Halleluja (utom Peter Jöbacks, säger Dewil) är också bra.

Oooh, ja; bluesgubben Roffe Wickström gör en cover på Flottarkärlek (du vet, "Hadderian, haddera") som är helt sanslös. Artisten är ju inte direkt den fantasifullaste man känner till, och låten trodde man ju bara var gammalt trams, men Roffe lyckas på något otippat sätt bluesa till den så att den känns verklig, smutsig och får den att svänga. Bara omtolkningen av refrängen är ett enormt utropstecken.

Förresten:

Nine Inch Elvis
De har jag aldrig hört...

---

En sista: Ben folds Five: en cover av bitches aint shit
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Värst vad det poppar upp i huvudet i omgångar på mig i dag :-/

Hayseed Dixie (om man sluddrar lite blir det nästan AC/DC) började med någon sorts bluegrass-countryversioner av ac/dclåtar (därav namnet) men har väen gjort en del bra/skoj versioner av andra låtar som Aerosmiths Walk This Way och Motorheads Ace of Spades.

Rodrigro y Gabriella har gjort en instrumental akustisk version av Led Zeppelins Stairway to Heaven.

(lade till R y G)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det tyska bandet Groove Coverage gör mer eller mindre bara mer eller mindre sunkiga covers på välkända låtar, typ 'Poison', 'Moonlight shadow', etc. Might be worth a try :)

Själv är jag allra mest fascinerad av icke-västerländska covers på västerländska poplåtar. De brukar ha identiskt sound, förvisso, men det är bara så ballt när lyriken bytts ut mot nåt obegripligt asiatiskt rotvältskespråk. Främst av dem alla är Vicki Zhaos 'Magic of Love'; en fantastisk, kantonesisk cover på 'Dr Jones'. Jag lovar; den bara måste upplevas. :gremsmirk: (Som en intressant parentes, btw, så verkar det som att Emilia -själv- har sjungit in den kinesiska versionen av 'Big Big World').

Bäst av alla covers är dock några på Bugotaks skiva 'Coverlar'. Det är ett burjatiskt band från Novosibirsk som tolkat klassiska poplåtar (Nothing Else Matters, House of the Rising Sun, Rape Me etc) på strupsång, typ. Jag skojar inte; det är helt obetalbart.

Eller okej, det där var en sanning med modifikation; den -allra- bästa covern är Cradle of Filths på 'Hallowed be thy name'. Så sjukt överlägsen originalet att jag nästan glömde bort att nämna den.

Sedan är det väl inte riktigt covers per se, men Schelmishs hiphop-tolkning av 'Douce Dame' och Laibachs verre av Sovjethymnen går inte av för hackor.

- Ymir, tipsar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Men det ÄR väl Carl Perkins? (NT)

Jag kan tala om detta... Brorsan har en skiva med denna snubbe(väldigt rare) - kommer inte ihåg vad han heter. Han skrev alla de kända rock n' roll/bluesarna låtarna kring 15-20 år innan (kring 40-talet skrev han dem ungefär) de gjordes kommersiellt. Han blev aldrig känd med dem för att han var något tidig, men främst för att han var svart. Typ en och samma kille han skrivit alla (menar verkligen typ alla, tror han gjorde Blues Suede Shoes också... inte säker dock) klassiker långt innan de gjordes på nytt... Därför skrev jag som jag skrev förut.
Nå...
Men under den tiden (sena 40-60-talet... dock har det ju funnits Blues sedan 1800-talet) var det så att det som framförde låten först och främst mest poppis version blev dess "upphovsman" ungefär. Man snodde liksom allt vad man orkade en någon som ingen kände till och sa "det här är våran låt". Överallt kan man se hur den lilla artisten sparkas ned av det kommersiella och hur hårt förtrycket mot svarta (främst musiker - vi vet ju alla vad man sade om Blues och Jazz när det kom) var under den tiden i USA. Så sedan det att låten framfördes kommersiellt av Carl Perkins första gången så ja... Man kan väl säga att det är han... - Dock, som sagt, är jag inte säker på att det var så med Blue Suede Shoes, men jag gissar på det och känner det genom magkänsla till 90 %. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
MrG said:
Och ett orginal också, Blå Tågets "Staten och kapitalet" är en helt annan låt än Ebba Gröns cover, mysig gladprogg
Fast originalet heter noga räknat »Den ena handen vet vad den andra gör«.
 
Top