Nekromanti Tips på rollspel inom scifi

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Funderar på och skaffa något rollspel med scifi-tema. Många år sen jag spelade men kommer att spelleda det jag köper....
Kikat lite på Traveller, Mutant och Coriolis.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Kul med sci-fi! Star Wars D6 (som du kan ladda hem här) förblir ett av mina favoritspel. Sci-Fi! Old School Gaming är också trevligt. Jag har hört bra saker om M-Space och så även om Mothership. Sedan skulle jag förstås rekommendera mitt eget Världsrymdens vagabonder men det är inte klart, och lär tyvärr inte heller bli det än på ett tag.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
luddwig;n329099 said:
Kul med sci-fi! Star Wars D6 (som du kan ladda hem här) förblir ett av mina favoritspel. Sci-Fi! Old School Gaming är också trevligt. Jag har hört bra saker om M-Space och så även om Mothership. Sedan skulle jag förstås rekommendera mitt eget Världsrymdens vagabonder men det är inte klart, och lär tyvärr inte heller bli det än på ett tag.
M-space startade precis en tråd här på forumet om nytt material som är på gång.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
M-space verkar intressant. Star wars är Alltid star wars också :).
Men jag tror jag ger Coriolis en chans..
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Mitt eget Questcore funkar fint om man vill ha ett solitt grundsystem där man kan spela ALLA olika rollpersoner men inte kräver en färdig värld.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Jag tänker rymdutforskning. Dystopiskt. Inget glatt dansande på rymdbarerna inte :)
Utforska platser som te x jorden efter katastrofen.. Andra förstörda planeter... Kämpa mot aliens...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Knight_Schmidt;n329102 said:
Men jag tror jag ger Coriolis en chans..
Coriolis är inget dåligt val. Jag är inte superförtjust i regelmotorn, och åtminstone vissa av äventyren är tyvärr rälsade, men världen är suverän. Väldigt mustig och annorlunda.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Sci-Fi! av Tomas Arfert. Stor potential som tyvärr inte fått mer luft under vingarna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Knight_Schmidt;n329118 said:
Annars får det väl bli Mutant år Noll :)
Mutant År Noll och Coriolis har samma grundläggande regelmotor så om du kommer överens med Fria Ligans pölsystem borde du kunna trivas med båda spelen. Om det inte är så viktigt med rymdresor kan du annars även titta på Svärd & Svartkonst och kampanjmodulen Månens krigsherrar. Där får man utforska månen som är en förfallen värld, fylld av märklig märkliga ting. Del ett finns ute nu och del två är på gång.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
PAX;n329120 said:
Sci-Fi! av Tomas Arfert. Stor potential som tyvärr inte fått mer luft under vingarna.
Ja, det är verkligen synd att Tomas och Anders inte följt upp grundboken med några schyssta äventyr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Dystopiskt och utforskning av jorden efter katastrofen, dock inte så mycket rymdfärder (ännu), kan man få i mitt spel Rotsystem =)

(Man kan ju inte försitta ett så här fint tillfälle att göra lite self-promotion =) )
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Knight_Schmidt;n329108 said:
Jag tänker rymdutforskning. Dystopiskt. Inget glatt dansande på rymdbarerna inte :)
Utforska platser som te x jorden efter katastrofen.. Andra förstörda planeter... Kämpa mot aliens...
Fria ligan släpper Alien - the RPG någon gång i höst.

Inget glatt dansande på rymdbarerna i DET spelet skulle jag tro :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Om engelska är ok så Stars Without Number revised
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Eclise phase för lite mer äkta SCI-fi.
SW D6 för enkel känsla/system.
Luddwig's eller traveller för retro..

Undvik bara mutant/coriolis så blir det nog bra. :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Knight_Schmidt;n329108 said:
Jag tänker rymdutforskning. Dystopiskt. Inget glatt dansande på rymdbarerna inte :)
Utforska platser som te x jorden efter katastrofen.. Andra förstörda planeter... Kämpa mot aliens...
Då bör du kolla på Sci-Fi! som en bra källa för inspiration. Spelets bakgrund ligger mycket nära det du beskriver. Likaså Traveller och 2300 AD. Att ta in från flera spel ger oftast en rikare egen uppbyggd setting. Välj ett regelsystem ni är vana vid.
 
Top