Nekromanti Tips på rollspel inom scifi

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag gillar The Odd Soot, men det är kanske för mycket Call of Cthulhu för dig?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Nässe;n329281 said:
Jag gillar The Odd Soot...
Odd Soot ser supermysigt ut men jag har inte haft tillfälle att tittat på det närmare. Vad är det egentligen, ångpunk eller science fiction?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
Traveller är super! Rollspelet på The Expanse släpptes precis och verkar riktigt lovande. Annars är Mothership typ coolast.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
luddwig;n329283 said:
Odd Soot ser supermysigt ut men jag har inte haft tillfälle att tittat på det närmare. Vad är det egentligen, ångpunk eller science fiction?
Ja.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Tack för alla seriösa svar :).
Traveller verkar intressant. Och som det nämndes om Cthulhu... Det ligger mig varmt om hjärtat.
Ska bara få ihop en spelgrupp som funkar :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Jag tycker Coriolis är ett ypperligt val som jag själv spelleder nu. M0 har rymdmodulen (Ad Astra) på gång men där är det gissningsvis mer fokus på utforskning av halvtrasiga rymdstationer och eventuellt nån bas på planeter inom solsystemet efter katastrofen än intergalaktiska rymdresor och utforskande av andra solsystem/utomjordingar (tänker iaf jag).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
entomophobiac;n329292 said:
Jag borde förstås ha skrivit ångpunkt eller futuristisk science fiction. Men ångpunk alltså. Äsch då. Det är inte min kopp te.

På tal om Traveller tycker jag att The Traveller Trip verkar intressant. Det kan du plocka hem här.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
luddwig;n329305 said:
Jag borde förstås ha skrivit ångpunkt eller futuristisk science fiction. Men ångpunk alltså. Äsch då. Det är inte min kopp te.

På tal om Traveller tycker jag att The Traveller Trip verkar intressant. Det kan du plocka hem här.
Odd Soot är väldigt välskrivet och genomtänkt. Att det har aspekter av ångpunk fråntar verkligen inget från den alternativa verklighet som presenteras. Det är mer allvarsamt och seriöst än det kan tyckas. Mer The Difference Engine än Wild Wild West, helt enkelt.

Med en generös skopa rymdopera som röd tråd genom settingen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
entomophobiac;n329307 said:
Odd Soot är väldigt välskrivet och genomtänkt. Att det har aspekter av ångpunk fråntar verkligen inget från den alternativa verklighet som presenteras.
Jag kan förtydliga att jag inte tror att Odd Soot är dåligt på något vis. Tvärt om. Jag tror att det är ett bra spel med en unik och spännande spelvärld, och det verkar vara gjort med mycket kärlek. Dock är jag allergisk mot ångpunk, och antihistamin lindrar inte besvären.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,614
Location
Uppsala
luddwig;n329311 said:
Dock är jag allergisk mot ångpunk, och antihistamin lindrar inte besvären.
Smaken som baken i slutänden. Tycker bara du går miste om en riktigt bra produkt!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
entomophobiac;n329312 said:
Smaken som baken i slutänden. Tycker bara du går miste om en riktigt bra produkt!
Jag kan stå ut med de ångpunkiga inslagen i Malcolm Max. Det är alltid något. Måhända försvinner allergin ännu mer över tid. I så fall får jag väl ge Odd Soot en chans. Annars lider jag inte av brist på bra spel. :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Mitt spel Shipmates är tänkt att vara klassisk rymdopera, med en känsla liknande Traveller och SW d6. Det finns att ladda ned här.

Det har en väldigt implicit setting, så någon dystopisk stämning kan jag inte påstå att det har. Det saknas också regelstöd för utforskning av nya världar. Jag hade alltså inte tänkt att tipsa om det, men eftersom det tipsas om Traveller och SW d6 så smyger jag in lite skamlös promotion ändå ;)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Ångpunk är ett slipprigt begrepp.

Odd Soot innehåller väldigt få ångmaskiner - på 1920-talet har både bensin och elektricitet övertaget - och ännu mindre punk. En sjukdom hotar visserligen balansen hos många civilisationer och Solipsister vägrar acceptera att verkligheten existerar. Men någon punkig skit-i-systemet-attityd finns inte.

Differensmaskiner och märkliga uppfinningar i gränslandet mellan teknik, biologi och magi finns däremot. Människor går också omkring i rock, hatt, kostym och finskor - men kombinerar inte hög hatt, pilotglasögon och patronbälten. Mer Babylon Berlin än Mortal Engines, mer Call of Cthulhu än Castle Falkenstein.

Men jag har ingenting emot ångpunk. Det finns en del riktigt bra stoff, även om genre-markörerna ibland tar över för mycket.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Var får man tag på allt? Inte pdf...
Kollat sf bokhandeln, webhallen mf. Inget stort utbud av rollspel...
 
Top