Tips på god whisky

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Nä. Inte på rak arm. De som passar kriterierna i tråden och finns i ordnarie sortiment är endast The Shin och några varianter på Nikka.

//EvilSpook
The Shin har jag hemma, riktigt förträfflig måste jag säga!

Sitter för övrigt nu och avnjuter den Aberlour jag fick i födelsedagspresent av min kompis. Den är riktigt god, så jag lutar just nu åt tipset som @Dante gav 😊
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Finlaggan Batch strength är jäkligt härlig rökig. Väldigt prisvärd.
Highland park 12 är fin, lätt rökig men med lite karamella toner
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Aberlour A'Bunadh är fantastisk om du maximera mängden sherry-ton.

Craigellachie 13 om du vill ha något som har maximalt med olika smaker - inklusive sådana man annars brukar vilja bli av med - kvar efter destilleringen.

Caol Ila är balanserad och prisvärd.

Big Peat och Rock Island är mina två favorit-Douglas Laing.

Smokehead
är rökig men inte bara rökig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Finlaggan är nog min absolut mest oangenäma whiskyupplevelse bortsett från Famous Grouse. Fast jag undrar nästan om det inte var något fel på flaskan jag köpte för jag har hört att rätt många gillar den 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Finlaggan är nog min absolut mest oangenäma whiskyupplevelse bortsett från Famous Grouse. Fast jag undrar nästan om det inte var något fel på flaskan jag köpte för jag har hört att rätt många gillar den 🙂
Sådant händer ibland - på ölsidan tycker jag Rodenbach Alexander är totalt odrickbar och mest smakar ättika, och ingen annan förstår ens vad jag menar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Det är den jag sitter och sippar på i detta nu 😊
Det var synd att de hade vett att höja priset en bra bit för några år sedan, för den var helt rubbat prisvärd där ett tag. :)

Har kört den länge.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Det var synd att de hade vett att höja priset en bra bit för några år sedan, för den var helt rubbat prisvärd där ett tag. :)
Ja, samma med Lagavulin 16. Den är god, men priset höjdes rätt brutalt för ett tag sedan vilket gör att man lite drar sig för att köpa.
 

Herr_Omar

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
24
Location
Stockholm
Kan inte påstå att jag är någon whiskey-entusiast men de svenska har en och annan stjärna. High Coast: Berg skulle jag rekommendera i så fall, nr 82375.
Bonus att de är mer miljövänliga när det inte behöver resa så långt också.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
The Shin har jag hemma, riktigt förträfflig måste jag säga!

Sitter för övrigt nu och avnjuter den Aberlour jag fick i födelsedagspresent av min kompis. Den är riktigt god, så jag lutar just nu åt tipset som @Dante gav 😊
Nikka from the Barrel är en trevlig variant på Nikka om du inte provat den.

Och nu blev jag sugen på att testa en The Shin - kanske ska man unna sig en butelj om det finns kvar någon kosing efter Gothcon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
High Coast: Berg skulle jag rekommendera i så fall, nr 82375.
Har en liten flaska av den sorten hemma som en del av ett provnings-det. Den ska bli spännande att testa 😊
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Trots att du inte är ett fan av Bourbon skulle jag ändå rekommendera en stänk rye, Rittenhouse tror jag finns inne på rätt många systembolag ändå. För egen del har Rye nästan varit ögonöppnaren för Bourbon också. Sen fick vi en flaska Nikka Coffey Grain när vi hade besök här om månaden, riktigt trevlig och fanns ialf då inne på endel systembolag som något tillfälligt sortiment.

Hör väl till dem som sippade ardbeg och bodde med ett ben på Islay tidigare men nu nästan kommit att tycka att det är lite samma samma, en bra Bourbon eller Rye, jävlar vad det är trevligt! Att man sen kan kasta i lite sockerlag eller en sockerbit, lite bitter och en stor isbit och få en Old Fashioned är ju en riktigt jäkla bra bonus! Så, kanske en flaska Rittenhouse och om du inte har hemma, en flaska angostura bitter är mitt förslag!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Trots att du inte är ett fan av Bourbon skulle jag ändå rekommendera en stänk rye, Rittenhouse tror jag finns inne på rätt många systembolag ändå.
Rittenhouse är bra för Old Fashioned, och Rye brukar vara en bra bit mer spännande än Bourbon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Trots att du inte är ett fan av Bourbon skulle jag ändå rekommendera en stänk rye, Rittenhouse tror jag finns inne på rätt många systembolag ändå. För egen del har Rye nästan varit ögonöppnaren för Bourbon också. Sen fick vi en flaska Nikka Coffey Grain när vi hade besök här om månaden, riktigt trevlig och fanns ialf då inne på endel systembolag som något tillfälligt sortiment.

Hör väl till dem som sippade ardbeg och bodde med ett ben på Islay tidigare men nu nästan kommit att tycka att det är lite samma samma, en bra Bourbon eller Rye, jävlar vad det är trevligt! Att man sen kan kasta i lite sockerlag eller en sockerbit, lite bitter och en stor isbit och få en Old Fashioned är ju en riktigt jäkla bra bonus! Så, kanske en flaska Rittenhouse och om du inte har hemma, en flaska angostura bitter är mitt förslag!
Ah, men ryewhisky har jag inget emot! Gick faktiskt i tankarna att beställa en Blind Seal 🙂 Visste förresten inte att det gick att göra Old Fashion på rye
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Visste förresten inte att det gick att göra Old Fashion på rye
Bättre, skulle jag säga personligen. Rye har karaktär (jag tycker dels att bourbon kan vara litet tråkig när den mest är rund och vanilj, och alldeles för dyr för vad man får).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Ah, men ryewhisky har jag inget emot! Gick faktiskt i tankarna att beställa en Blind Seal 🙂 Visste förresten inte att det gick att göra Old Fashion på rye
Föredrar det rent utav framför bourbon. Och som Johan säger, Rittenhouse är riktigt bra för det!

Kanske beror på åldern på ens cocktaibok, den som jag kör på hemma pekar på att old fashioned egentligen bara är sprit+socker+bitter, så gin old fashioned, vodka old fashioned, rum old fashioned osv osv. Sen kanske man får switcha vilka bitters man har och experimentera med smaksatt sockerlag osv. En favorit jag körde mycket förrförra sommaren var calvados old fashioned med kanelkokt sockerlag. Bra grund för experimenterande utifrån vad man har hemma.

Boken kör vidare med sour som en utveckling, där rekommendationen är 8:2:1 av sprit, citrus respektive socker/likör. Väldigt sprittung blandning men måste säga jag gillar det framför annat. Men även det väldigt bra grund för att blanda lite av vad man har hemma och koka ihop något roligt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Min hemsnickrade varma Old Fashioned för vintern:

* 1 tsk mörkt muscovadysocker
* 4 stänk Angostura Bitters (fem om man vill)
* 6 cl Rye (Rittenhouse är bra, men en spännande sak här är att det faktiskt funkar med skräp som Jim Beam om det är vad man har)
* 4 cl vatten direkt ur vattenkokaren (men det är bättre om den inte aktivt kokar, och tänk på att om du har ett mått i metall så blir det varmt!)
* Twist apelsinskal (så litet av det vita som möjligt)

Värm glaset med annat vatten (du har mer än 4 cl i vattenkokaren) och häll ut. Muddla sockret med Angosturan. Tillsätt vatten och rye och rör om. Twista i apelsinskalet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Föredrar det rent utav framför bourbon. Och som Johan säger, Rittenhouse är riktigt bra för det!

Kanske beror på åldern på ens cocktaibok, den som jag kör på hemma pekar på att old fashioned egentligen bara är sprit+socker+bitter
Djupdykning på ämnet:

 
Top