Tips på god whisky

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har ett stort intresse av whisky och tänkte unna mig en flaska imorgon när det blir löning. Jag kan dock inte för mitt liv bestämma mig vilken jag ska köpa. Så varför inte chansa på att någon annan här har ett intresse för whisky och be om tips? 🙂

Gillar i princip all form av whisky men gillar generellt maltwhisky mest och bourbon minst. Den får kosta max 900 kr. Skriv även gärna några ord om varför ni rekommenderar just den whiskyn. Den måste finnas på systemet.

Ser fram emot tips 🙂
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Bunnahabhain är min stora favorit. En mjuk och snäll rökighet som inte är som att andas in brandrök,utan mer avrundad smak

 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag älskar Bowmore. Jag är uppväxt vid havet, och doften från den tar mig till havet igen. Rökig, torvig och smakrik.

Sedan, inte whisky per se, men ibland kan en skvätt Drambuie vara väldigt gott. Den gör sig också väldigt bra i chockladmousse med pärlsocker ovanpå. Sedan roar den mig som historienörd.

Edit:

Glömde enkla receptet på chokladmoussen:

* Vispa 3 dl grädde.

* Rör ner två äggulor.

* Smält 100 g riktigt mörk choklad (typ 80% eller mer) och rör ner den.

* Rör ner typ 4 matskedar Drambuie, beroende på hur mycket man vill ha.

* Klicka upp i glas, strö lite pärlsocker över.

* Ställ i kylen ett tag.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Redan riktigt bra tips här. Några personliga favoriter är Talisker 10 och Lagavulin 16 (1 kr dyrare än din bugdet, men…). Båda är trevligt rökiga och fylliga; mer lägre mellanregister än skarp diskant.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Rökig whisky dominerar verkligen forumet må jag säga 😁 Har testat alla som föreslagits hittills. Riktigt fina whiskys även om det nog kanske inte kommer vara det jag landar i 🙂
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Rökig whisky dominerar verkligen forumet må jag säga 😁 Har testat alla som föreslagits hittills. Riktigt fina whiskys även om det nog kanske inte kommer vara det jag landar i 🙂
Min farsgubbe är mindre fan av rök och större fan av Abelour och Aberfeldy, annars.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Om du vill vara lite hipp så köper du såklart en flaska från Agitator, det nya coola svenska destilleriet.

.
Agitator gör några av de absolut bästa whiskys just nu så det är inte omöjligt att det blir ett köp! Lutar dock mer åt deras kastanj-whisky i så fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vill man ha en lite mindre rökig, men ändå med lite smak och komplexitet så är Glenmorange en bra medelväg. Inte så andefattig som Johnny Walker et cetera, men inte så rökig att man måste lära sig tycka om den. Ett bra insteg till lite mer avancerade single malt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Alla mina favoriter är nog redan nämnda.
Jag gillar att variera mig med t.ex. The Balvenie och anCnoc. Men all Whisky har sitt eget tillfälle.
Famous Grouse är fin och lättdrucken en mild sommarkväll, medan en Bowmore kanske passar bättre en ruggig höstdag.

Ha några säkra kort i barskåpet och våga experimentera med resten. Finns några riktigt fina Japanska maltwhiskysorter t.ex.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Finns några riktigt fina Japanska maltwhiskysorter t.ex.
Har du några favoriter där? Min favorit bland japanska whiskys är Amahagan world malt edition no. 3. Den hamnar nog på min topp 5 godaste någonsin.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Är ingen stor fan av väldigt rökig whisky, hellre milt och balanserat. Favoriter:
- Old Pulteney
- Dalwhininie
- Green spot
- Redbreast
- Oban

Skall till Skottland nästa vecka då tänkte vi titta förbi distillerierna Oban, Tobermory och Aberfeldy (det sista ffa pga en familjekoppling)

P.S. +1 på Bunnahabain som nämndes ovan
 
Top