Nekromanti Tips om samberättarspel för två personer

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Jag och min sambo söker någon form av samberättarrollspel vi kan spela när det blir för bökigt att organisera ett mer konventionellt spel. En idé vi har är att köra någon form av Ladyhawke-setting där vi skiftar mellan att vara spelare och spelledare. Annars om det finns något fint spelledarlöst system att tipsa om vore det fint.

/j
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Nu har jag inte testat det, bara läst igenom, men Murderous Ghosts (som är samberättande, spelledarlöst, för två personer) kan fungera om ni kan tänka er et one-shot.
Annars skulle jag nog om jag var två personer ta tag i Don't Rest Your Head, men där har man tydliga protagonister och ganska traditionella spelar/spelledarroller, så det kanske inte riktigt passar era kriterier.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
I Archipelago II turas man om att vara huvudperson i scenenrna (med två spelare blir det i princip att man turas om att vara spelledare alltså). Det är väldigt lättviktigt och skulle gå hemskt fort att sätta sig att spela när man bekantat sig med det.

Annalise är ett spel med samma roterande huvudroll som funkar bra på två. Det är ungefär motsatsen till Archipelago systemmässigt, för här finns det pluppar att hålla reda på och en del att pyssla med systemmässigt. Pysslet är en bit av samberättandet för man kan vara med och påverka konsekvenserna av andra spelares konflikter.

Det finns en hel del spel skrivna enkom för två spelar också, men jag är osäker på i hur stor utsträckning de är samberättande. Jag bjuder på några länkar i alla fall:
Beast Hunters
S/Lay w/Me
Mars Colony
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Tusen tack för alla tips, ska gå igenom dem.

Det måste inte vara något samberättarspel, om det är så att ni vet om något bra som passar för just två personer.

/j
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Ett litet annorlunda tips, men hur vore det med Ensamma vargen? Då kan en läsa och bläddra, båda lyssna och en ta besluten (den som spelar).

Kolla på www.projectaon.org/en/Main/Books om du inte vill jaga rätt på de svenska böckerna.

/Han som "spellett" tillräckligt mycket Trygg-Torkel för att veta att det är kul att vara spelledare trots att man mest bläddrar och har högläsning
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Här är en tråd med en liknande fråga tror jag. Ni kan kolla igenom dom svaren också, för lite fler alternativ, om ni inte redan har för mycket att undersöka.
 
Top