Nekromanti Vilket rollspel ska vi välja?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag och en kamrat tänkte spela en kampanj under sommaren, det vi har kommit fram till så här långt är att vi kommer vara två personer (sl + spelare) och spelleda varannan gång, ha två separata historier som vävs samman mer och mer allteftersom vi spinner vidare på varandras idéer, och stämingen ska vara skräck med socialrealism och övernaturliga inslag, settingen antagligen i närheten av nu-tid.

Vi tycker det är viktigt att regler är smidiga men är annars öppna för det mesta (så föreslå gärna både indie, trad eller neo-trad).

Vilket spel tycker ni verkar vara bäst att använda till den tänkta kampanjen?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Är rätt såld på svavelvinter just nu, men tycker att det lämpar sig rätt bra för den sortens "Ledarlöst" spel.
Kommer ni att turas om med karaktärer också, eller har ni varsin karaktär i spel?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Bassejr said:
Är rätt såld på svavelvinter just nu, men tycker att det lämpar sig rätt bra för den sortens "Ledarlöst" spel.
Kommer ni att turas om med karaktärer också, eller har ni varsin karaktär i spel?
Tanken än så länge är att vi har var sin huvudroll men att sen dela på övriga SLP's. Vad är det som gör svavelvinter bra för det här?
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Savage Worlds har jag precis fått och det är ett generellt system som passar till de flesta settings. Snabbt och enkelt är det samt att de öppna tärningsslagen gör allt möjligt. Borde passa rätt bra till er tror jag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Noir.

Sitter i relativt modern tid (Tänk mellankrigstiden, Al Capone Chicago etc).

Har ett system som lämpar sig alldeles utmärkt för att spela den typ av rollspel ni verkar söka.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag stämmer in i att Noir är ett rätt bra val. Det är klart, för min smak är det oftast för traddigt med den stora listan färdigheter/egenskaper och för indie med ödespoängen. Men jag har upplevt både bra socialrealism och skräck i det, så det kanske passar er ändå.

Annars kanske de mer »nutida» Gumeshoe-spelen från Pelgrane Press, The Esoterrorists, Fear Itself och kanske Nights Black Agenst, vara något att spana in. Kanske är lite för fokuserat på undersökande.

Det är ju också möjligt att hacka ihop något själv. Enkelt konfliktsystem + undersökande färdigheter + krank-skräck är mitt recept på nästan allt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
bozar said:
Savage Worlds har jag precis fått och det är ett generellt system som passar till de flesta settings. Snabbt och enkelt är det samt att de öppna tärningsslagen gör allt möjligt. Borde passa rätt bra till er tror jag.
Bra val.
Eller kanske Mini Six. ...och så finns ju alltid Parallel Worlds.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Nu har jag läst det och ja, det känns som att det var precis det här spelet jag var ute efter, ska jag bara övertyga min medspelare om samma sak. Tack för ett jättebra tips! En fråga bara, finns det på norska? Om jag nu ska spela ett norskt spel så känns det lite tråkigt att bara ha det på engelska, men av det jag har hittat så verkar det vara skrivet direkt på engelska?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Beroende på vad ni menar med "nära nutid" så kan kanske Draug funka, ett annat norskt spel. Det är 1900-sekelskiftes-socialrealism med folktro/skräckinslag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
hm, ja, Draug har jag varit nyfiken på förut så det är ett bra tips men just den här gången tror jag vi tänkte oss närmare nu-tid än så, mer i stil med, 'kanske köra innan mobiltelefoner och internet'.

Tack alla andra för tips också, just nu lutar det åt archipelago men det är verkligen jättekul och inspirerande att få tips från så många olika vinklar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Björn den gode said:
En fråga bara, finns det på norska? Om jag nu ska spela ett norskt spel så känns det lite tråkigt att bara ha det på engelska, men av det jag har hittat så verkar det vara skrivet direkt på engelska?
Jag har inte heller sett till någon variant på norska, utan tror att texten skrivits på engelska.

Jag har i alla fall gjort kort på svenska och lagt upp på nordnordost.se, de finns här.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Beroende på vad ni menar med "nära nutid" så kan kanske Draug funka, ett annat norskt spel. Det är 1900-sekelskiftes-socialrealism med folktro/skräckinslag.
...snarare 1800-sekelsskiftes, väl? Tidigt 1800-tal.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Björn den gode said:
Bassejr said:
Är rätt såld på svavelvinter just nu, men tycker att det lämpar sig rätt bra för den sortens "Ledarlöst" spel.
Kommer ni att turas om med karaktärer också, eller har ni varsin karaktär i spel?
Tanken än så länge är att vi har var sin huvudroll men att sen dela på övriga SLP's. Vad är det som gör svavelvinter bra för det här?
Haha, ber så mycket om ursäkt, har faktiskt inte orkat sätta mig in i saken närmare, Men efterssom Svavelvinter är ett relativd Demokratiskt spel, där Spelledaren bytts ut mot en Berättare, och bordet (De samlade spelarna) faktiskt kan enas emot berättarens beslut enligt reglerna. Det står även beskrivet i boken hur man kan ha Berättarlöst Spel, så ett sånt sätt som ni beskriver, och då låta handligen bestämmas av skuggspelet, vilket låter spelet gå rätt bra på automatik. Alternativt att hela bordet spelar en karaktär tillsammans och sätter upp utmaningar emot denne.

Men jag är rätt oerfaren kring många andra orters rollspel som säkert skulle vara lika bra, eller till och med bättre.

Du får lägga upp krönika på forumet, ey? :gremwink:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Pendragon: Spelet lämpar sig väl för "solospel" eftersom äventyrsstrukturen lämpar sig väl för korta historier och mcyet av de "privata" intrigerna (som t.ex att hitta en fru) bäst hanteras i solospel i vilket fall.
Dessutom är reglerna rätt enkla och skapa rollpersoner går fort.

EDIT: Med solospel menar jag SL+Spelare. Man kan dessutom ofta ha äventyr korta nog att båda kan hinna med ett var under en session.
 
Top