Endyamon said:Arfert said:Ja Action! är ett bra val för det här.. hur kunde jag glömma det!!?
Kanske lite mer lämpligt än vad man först kan tro, men exakt vad det betyder får framtiden utvisa.![]()
Exakt. My lips are sealed.

Endyamon said:Arfert said:Ja Action! är ett bra val för det här.. hur kunde jag glömma det!!?
Kanske lite mer lämpligt än vad man först kan tro, men exakt vad det betyder får framtiden utvisa.![]()
Ny blir jag nyfiken, kanske får titta närmare på det där ... Action!Arfert said:Endyamon said:Arfert said:Ja Action! är ett bra val för det här.. hur kunde jag glömma det!!?
Exakt. My lips are sealed.![]()
Om du inte redan hittat dit så kika här.Siffner said:Ny blir jag nyfiken, kanske får titta närmare på det där ... Action!Arfert said:Endyamon said:Arfert said:Ja Action! är ett bra val för det här.. hur kunde jag glömma det!!?
Exakt. My lips are sealed.![]()
![]()
detta tror jag funkar bäst då spelledaren bestämmer svårighetsgraden och slipper dela ut mods hit och dit samt att spelarna aldrig riktigt vet ifall de lyckades avaktivera larmet på ICA när de ska hämta proviant(Tärning + Färdighet) vs Svårighetsgrad
Siffner said:Färdighetssystemet och Stridssystemet ska ju gärna gå hand i hand, så hur ska det funka? som DnD där ens slag ska gå över ett värde för att träffa? Zombies har ju inte direkt någon AC.
Arvidos said:Siffner said:Färdighetssystemet och Stridssystemet ska ju gärna gå hand i hand, så hur ska det funka? som DnD där ens slag ska gå över ett värde för att träffa? Zombies har ju inte direkt någon AC.
Behöver du ens ett stridssystem i zombie survival horror? När jag tänker på zombies så är de inte något man strider mot, utan något man försöker hålla borta tillräckligt länge för att flytta sig till en ny plats/hämta något/barrikadera sig.
Jag tror att du skulle tjäna på att behandla zombies som en fara som behöver hanteras, inte en fiende som behöver besegras.
Edit: Fast nu ser jag att du faktiskt vill ha taktiska strider... Ursäkta att jag poopar i din tråd.![]()
Hur AC funkar said:*AC får ett nytt namn, a la Dodge(eller något mindre engelskt).
*Dodge utgör värdet om hur lätt det är att träffa den beroende på storlek och hastigheten de rör sig i.
*Rustning höjer inte Dodge utan har ett aktivt skydd a la BRP. Alltså Skada = ( Grundskada - Rustningsvärde )
*Icke naturligt rustningsvärde sänker Dodge värdet ifall bäraren inte är van vid en tyngre rustning.
* Spelarna börjar med X+Smidighets Mod där X är något grundvärde, typ 10.
Efter som att Crawlers är små och snabba har de alltså ett högre Dodge värde(15) vilket gör den direkt olämplig att stöta på dem när rollpersonerna inte har hunnit bli bättre eller fått någon skjutvapenvana. Skulle man stöta på dem har de åtminstone en "svaghet" som gör att man kan undfly dem utan att ha ihjäl dem eller skadas allt för mycket. Detta är dock ett fiktivt exempel på ett monster och hur de kan struktureras upp.Monster - Crawler said:KP: 20
Förflyttning: 14 m/sr
Dodge: 15
Skada: 1T6(Bet(6)), 1T6+2(Klor(6))
Bett:
Ett bett medför automatiskt en risk på 1-5 på en T20 för att smitta offret.
Klor:
Klorna är skarpa och har extra hög chans att skapa en kritisk skada och utökas från 20 till 19-20.
Info:
Crawlers är små snabba spindelliknande infekterade som har förmågan att både klättra på väggar och tak och överaskar gärna sina offer genom att hoppa ner på dem från taken eller andra höjder. De kommer oftast i flock i mån av 2-3 stycken och i ovanliga fall är de ensamma eller fler.
Svaghet:
Crawlers ogillar starka ljuskällor och skyr ofta undan ljuset av ficklampor, nödraketer eller stora eldar.
Jag tipsar om Savage Worlds eller True20. Snabbspelade och bra system. Finns i pocket-versioner som är ganska billiga. Savage Worlds kostar ca 60 kr och True20 ca 120 kr (om man beställer från England).Siffner said:Jag vet att många grupper brukar göra detta och välja ett redan existerande system. Jag skulle vilja ha lite tips och tricks nu när jag ska bestämma vilket system jag ska använda och hur pass mycket bör jag modda det?
Siffner said:Hur skulle man då hantera en sådan fara?
Jag är öppen för förslag, men jag ville ju helst ha ett stridssystem för att spelarna ska kunna skydda sig/hålla av sig mot infekterade.
Jag vill bara ha inslag av taktik inte ett "full blown tactical" system![]()
Siffner said:Haha, det är förståeligt det var ett awsome system faktiskt!
Hoppas det blir bra.
Är det fortfarande okej om jag använder mig av det?
Arvidos said:Shit, nu har jag skrivit så mycket att jag kan lika gärna skriva ett helt rollspel av det. Min tisdag är ledig förutom en övningskörning, jag sätter mig och skriver ner det på den dagen, vi får se hur långt jag hinner skriva.
Jag såg att du startade upp en egen tråd om det. Det är cool. Jag tänker inte försöka ta över ditt projekt eller något, jag vill bara göra något färdigt av mina idéer.