Nekromanti Tips med att välja system till Engångs Scenario

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Som rubriken förklarar vill jag knåpa ihop ett engångsäventyr/scenario med en speciell setting.

I just detta fall handlar det om ett "Zombie-survival" kampanj/scenario.
Jag vet att många grupper brukar göra detta och välja ett redan existerande system. Jag skulle vilja ha lite tips och tricks nu när jag ska bestämma vilket system jag ska använda och hur pass mycket bör jag modda det?


Siffner, som aldrig har gjort något sånt här förut.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Mutant är mitt tips. Spelet är som klippt och skuret till zombie apocalypse. BRP är ett trevligt system som får spelaren att känna sig naken, skör och frusen.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Jag satt och funderade på Mouse Guard. Har perfekt strids system för att hantera "horder" av fiender utan att sinka ner striderna på ett sätt så det blir överdrivet tråkigt :gremsmile:.

Färdighetsystemet går snabbt att fixa till ett mer "öppet" system och Fate/Nature går att översätta till Öde och ... Mental Hälsa/Labilitet/Skräck/Instinkt eller något annat passande namn.

Enda kluriga blir att jag måste ta mig tid med alla "vapen" som de kan tänkas använda efter som att de behandlas på ett väldigt annorlunda sätt än vanligt :gremtongue:


Men BRP är inget dumt system det heller, satt och funderade på att använda SAGA's strömlinjeformade system?

Mutant:UA har ju dock rätt "känsla". Men hur fungerar det i strid med 4-8 deltagare?(Inkl Fiender)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Siffner said:
Mutant:UA har ju dock rätt "känsla". Men hur fungerar det i strid med 4-8 deltagare?(Inkl Fiender)
Njae. Det fungerar nog inte så bra alls, tyvärr. -Inte om man vill ha sin strid serverad snabbt och snärtigt. Mutants styrka ligger inte i stridssystemet utan snarare i att det motiverar till att undvika strid.

Jag är inte bekant med Mouse Guards regler men jag kan tycka att när det kommer till ZA så är det viktigare hur många kulor du har kvar än vilken bössa du håller i. Som spelare är jag nöjd bara jag vet hur bössan ser ut.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, jag tror att det viktigaste är att fundera över vad du kan behöva systemet till. Hur mycket detaljer kan du komma att behöva gräva ned dig i?

Annars så får jag lov att hålla med Arfert. PW's system eller vanlig enkel BRP är alltid najs. Skulle då föreslå att banta ned det till T20 istället för T100 (Mutant som nämnts ovan), eftersom det helt enkelt går snabbare att lägga modifikationer på och räkna med. BRP är trots allt mycket räkna. Visst det är enkel matematik men det är ändå rätt så fördröjande emellanåt.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Alltså det är inte så att jag vill få mina spelare att känna sig "utsatta".
Jag vill gärna att världen och dess miljö/faror kommer känna att de måste göra "rätt val" för att överleva.

Så lite mer bakgrund på vad jag vill få ut av "systemet" hade nog hjälpt en hel del :gremsmile:


<ul style="list-style-type: disc">[*] Striderna ska kunna hantera "många" infekterade/zombies samtidigt utan att riktigt sakta ner förloppet. Jag vill ge spelarna en känsla av panik av att de måste göra sig av med den "inkommande" horden av infekterade samtidigt som den håller en viss taktisk nivå.[*] Där vapen har begränsad ammo och där "each bullet counts". [*] Ett relativt fritt och basic Färdighets-system där man kan komma på färdigheter under spelets gång.[*] Regelmekanism som har support för en Karaktärs t.ex. Bakgrund eller Personlighet

[/list]
Ju mer jag sitter och funderar på det desto klarare blir det att jag har 2 val. Antingen kör jag ett Horror-Survival RPG eller ett Action-Survival RPG.

Horror/Survival hade BRP(deller dylikt) varit utmärkt för med lågt KP system. Typ SAGA eller Mutant( eller PW )

Action/Survival hade Mouse Guards strömlinjeformade system varit utmärkt. Jag funderade först på Evolutionens Barn som regelmotor men sen insåg jag att jag fortfarande ville ha spelledar centrum, lite för lite "options".


Efter som jag inte spelat några(än har beställt WoD och Pathfinder ) rollspel som inte är BRP-baserade(ja...förutom Mouse Guard) så har jag ju lite begränsad kunskap om de andra systemen som antagligen är minst lika bra som Mouse Guards system om inte bättre.

Men jag tror det står mellan BRP/PW eller Mouse Guard's
system beroende på om jag kör Horror-Survival eller Action-Survival.

Jag skulle vilja ha lite mer info om förberedelser, hur mycket man bör modda, hur gör ni när ni gör såna här saker? Brukar det ta lååång tid? Dela GÄRNA med er av er visdom till en "Rookie":D

PS. Ledsen för all text :gremfrown:

Siffner, som undrar om han inte borde göra ett "fritt" Zombie RPG någon gång.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Njae. Det fungerar nog inte så bra alls, tyvärr. -Inte om man vill ha sin strid serverad snabbt och snärtigt. Mutants styrka ligger inte i stridssystemet utan snarare i att det motiverar till att undvika strid.
Det är iof sant och gäller generellt all BRP. Striderna är aldrig särkilt smidiga.

Du, Siffner, kan ju annars alltid göra något eget? Själv, när jag vill hålla det riktigt enkelt så kör jag med ett litet system jag satte ihop till Variation (en pinsam kreation jag höll på att skapa förut som inte ens är värt att nämnas).
Varje roll har ungefär detta:
Namn
Ålder
Kön
Koncept - Några ord som sammanfattar karaktären
En sysselsättning - Motsvarande yrke eller liknande.
5-10 saker som går att bära på sig.
100 Hälsa

När man utför handlingar gäller följande:
Allt slås med 1T10. För handlingar som inte kan relateras till personen, det vill säga Konceptet eller Sysselsättning lyckas vid utfall av 1-3. Alla de handlingar som kan relateras till Konceptet eller Sysselsättningen lyckas vid 1-6. Om två rollpersoner kontrar varandra och tävlingsslag krävs slår båda parter, den som lyckas vinner såklart. Lyckas båda är det den som slår högst som vinner. Misslyckas båda slås ett omslag.

Vad det gäller strid hade som sagt varje RP 100 Hälsa. Skada som åsamkas subtraheras från detta värde. Stupar vid 10 Hälsa, död vid 0 Hälsa. Till detta kan man modda vapnen som man vill, till exempel:
Sparkar, slag etc. = 10 skadepoäng
Närstridsvapen = 20 skadepoäng
Eldvapen singel = 30 skadepoäng
Eldvapen automateld = 40 skadepoäng
Tyngre vapen = 50 skadepoäng
Etc.

Vad det gäller skydd kan man göra något motsvarande:
Kevlar = 10 ABS
Träbord = 20 ABS
Betongmur = 30 ABS
Osv.

Läkning kan man ju också sätta in som man vill, typ:
Självläkning = +5 Hälsa /dygn
Knapp sjukvård = +10 Hälsa /dygn
Ja, och så vidare...

Detta kanske inte är det bästa systemet i världen, men det är enkelt och snabbt och framför allt alltid lätt för alla att handskas med. Kräver inte speciellt mycket.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
solvebring said:
Tja, jag tror att det viktigaste är att fundera över vad du kan behöva systemet till. Hur mycket detaljer kan du komma att behöva gräva ned dig i?
Hehe jag postade precis en del om mina funderingar av vad jag behövde systemet till :gremtongue:
Men du postade precis efter mig så du såg det inte :gremsmile:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Som redan nämnt i tråden så är BRP rätt bra på att få fram en känsla av utsatthet/dödlighet för karaktärerna. Vanliga CoC borde kunna funka bra. Zombisarna finns redan i boken.

Parallell Worlds som också redan nämnts är enkelt och funkar nog väldigt bra till oneshot sessioner där temat står i centrum mer än mekaniken och är framförallt lättanvänt. Zombies får man själv välja hur de ska funka.

Annars skulle jag även vilja tipsa om Action! från Mindless Gaming som funkar utmärkt till mer filmisk zombieaction. Spelade ett sådant scenario på senaste Calcon med action och funkade finfint. Zombies får man själv välja hur de ska funka.

Annars så funkar nog även Bortom:Lögnens Slöja, också från MG, bra till något sådant då det inte heller kräver särskilt mycket regelpillande men har också ett enkelt system för att hantera att karaktärerna råkar ut för skräckeffekter till skillnad från ovannämnda Action!. Zombies får man själv välja hur de ska funka.

Sedan finns ju svenska spelet Splatter. Ingen som helst erfarenhet av detta men verkar specifikt inriktat för denna typ av spelande enligt det jag hört.

Sedan finns All Flesh Must Be Eaten som är ett spel som just är helt inriktat på zombiegenren. Har bara spelat en gång men mitt intryck var att det också verkar snabbt i mekanik och lättanvänt. Lite mer att läsa kanske dock än ovannämnda exempel men då får man massa mer uppslag för hur genren kan hanteras.

Ingen som helst rankning i ordning mellan ovan nämnda system utan bara dom jag känner till.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Siffner said:
solvebring said:
Tja, jag tror att det viktigaste är att fundera över vad du kan behöva systemet till. Hur mycket detaljer kan du komma att behöva gräva ned dig i?
Hehe jag postade precis en del om mina funderingar av vad jag behövde systemet till :gremtongue:
Men du postade precis efter mig så du såg det inte :gremsmile:
:gremsmile: Nej, tyvärr så missade jag det. Men nu när jag läst det så kan jag stå bi mitt sista inlägg. Det kanske inte täcker exakt alla delar som du söker men jag tror ändå på att du ska göra något eget, skräddarsytt för just dina endamål för den här enkvällaren. Du behöver kort och gott någonting mycket simpelt och snabbt. Zombiemassaker är ju en jävla röra :gremwink:. Med andra ord behöver du ett stabilt skal utan detaljer, skulle i alla fall jag vilja påstå. Nu är ju detta såklart min personliga mening men jag tror på så mycket enkelhet som möjligt. Jag menar ska du ha hjordar av zombies så behöver du ett snabbt resultatgivande stridssystem till exempel träff = direkt resultat. Kort och gott att träffa eller inte träffa och resultatet av att träffa i sin allra simplaste mening.

Nu finns det säkerligen många här som har mycket bättre erfarenheter och tips än jag men detta är i alla fall vad jag har att säga. Jag hade en period med mycket enkvällare och rätt så sporadiska sådana och det jag fick ut av det var: Så enkelt som möjligt, inte ett uns mer än vad man behöver. Jag brukar då när det ska vara så enkelt utgå från Krilles visa ord om systemprincipen (som nu är som jag minns dem) 1. "Hur dyrkar man lås?" 2. "Hur slår man ihjäl saker?" Med andra ord hur utför man handlingar och vad består en strid av. Svara på det med något enkelt och du behöver inte mer (tror jag).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Okej, det här låter kanske lite illa med tanke på att det låter som en lång reklampost men imo finns det inget bättre spel än Bortom för just det här syfte. En av tankarna då jag skapade Bortom var att det skulle passa till många olika skräckmiljöer: zombieberättelser är något som inte direkt är en del av Bortom, men som jag alltid fascinerats av. Genren kan därför väldigt lätt passa Bortoms regelsystem. Jag ska förklara varför.

Siffner said:
Striderna ska kunna hantera "många" infekterade/zombies samtidigt utan att riktigt sakta ner förloppet. Jag vill ge spelarna en känsla av panik av att de måste göra sig av med den "inkommande" horden av infekterade samtidigt som den håller en viss taktisk nivå.
Så länge man är flera mot en fiende kan striderna kännas hyfsat lugna - men i samma ögonblick som du hamnar i ett numerärt underläge kommer du börja känna dig väldigt, väldigt utsatta.

När zombier får övertaget i antal blir det inte tal om att stanna kvar att slåss. De kommer bli köttfärs då. De måste fly, ta ut några, fly och så vidare om de ska ha någon chans.

Använder du dessutom skadechocken där karaktärerna kan slås medvetslösa om de får en för grov skada får du dessutom ett ytterligare skäl att oroa dig som karaktärer.

Vill du dessutom krydda berättelsen med att karaktärerna kan bli infekterade och förvandlade till zombier använder du smärtkapacitet enbart till det syftet. För varje skada man får sänker man smärtkapaciteten till 0 då karaktären blir till en zombie. Det blir också en sak som får karaktärerna att känna skräck för zombierna. Även om de inte dör, blir varje strid en risk att förvandlas till en zombie.

Siffner said:
Där vapen har begränsad ammo och där "each bullet counts".
Bortom använder sig av vapen med ammunition, vilket gör att man kan se ammunitionen minska när man använder det. Du har också flera tydliga faktorer i spelet som underlättar (t.ex. avstånd, ljusläge och sikte) att skjuta zombierna. Det är ganska fritt regelsystem egentligen, men det finns regler som kan användas för att få känslan av att varje kula är viktigt.

Siffner said:
Ett relativt fritt och basic Färdighets-system där man kan komma på färdigheter under spelets gång.
Bortom skapades med en grundtanke: många färdigheter och krångliga regler är boooring. Det finns ett fåtal, breda färdigheter i Bortom. Det finns dock inget som förhindrar att man hittar på egna färdigheter.

(Vill du dock ha ett system där det inte finns några färdigheter, bortsett från de spelarna hittar på själva kan Unknown Armies rekommenderas...)

Siffner said:
Regelmekanism som har support för en Karaktärs t.ex. Bakgrund eller Personlighet
Det här är väl det enda som inte finns i grundreglerna, utan det presenteras först i Visioner och fantasier med flertal flaggor som drivkrafter och karaktärsdrag. Dessutom går det att krydda karaktärerna med egenheter som också bidrar till att sätta en prägel på karaktären.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
skräddarsytt för just dina endamål för den här enkvällaren.
Jo jag vet att det hade ju varit det optimala. Men jag börjar fundera på om jag ska ta det längre en "enkvällare" liksom en story att bygga vidare på.
Då kommer jag behöva något köttigare än det jag ensam hinner producera :gremtongue:
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Jag måste säga dock att många verkar vara inne på att BRP skulle va ett bra system. Absolut! det säger jag inte nej till men det jag har funnit är att de inte klarar av större strider än att det lätt blir pingpong effekten och segt när man ska rulla init för varje karaktär+zombie, sortera dem, göra individuella handlingar och upprepa.

Det är av just den anledningen jag är lite orolig. Jag vill ha snabba, många strider. Inte en strid som tar 20-30 minuter och gör min grupp sega :gremtongue:. Jag gillar dock att BRP gör allt så "dödligt" för spelarna vilket automatiskt höjer spänningen och kraven på spelarnas kreativitet.

Jag måste medge att alla är inne på att mitt rollspel ska vara horror-survival( tror jag, i alla fall så är det vad jag hör genom alla BRP motiveringar) vilket inte är dåligt då jag bad om det.
Tycker det är lite synd att jag har fått ett fåtal "action" system :gremsmile:.
Men det är väll för att baktanken var att bara ha ett enkvälls roll? och då är väll BRP/PW optimalt( minimum modding )
Sen tycker jag det är lite synd(sorligt kanske...xD) att jag inte fått någon respons på om Mouse Guard's regelverk hade varit passande( Man förväntar sig att någon ska dyka in med en kommentar på det :D).


Siffner, hoppas att ingen tror att han är otacksam för all respons.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Då kommer jag behöva något köttigare än det jag ensam hinner producera
Sant i viss mån. Det beror ju helt på hur man önskar att spela. Själv har jag inget problem med urholkade regelsystem så länge det inte finns alltför stort behov av det, vilket det sällan gör (enligt mig) egentligen om vi inte pratar om väldigt mastiga spel. Bara det finns en funktion för att utföra saker så tycker jag att det kan vara tillräckligt. Med andra ord, ditt egna knåpande kanske duger hur bra som helst, bättre än du tror. :gremsmile: Kanske kommer att utveckla värsta schyssta systemet av det i slutändan. Man vet aldrig.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Sant i viss mån. Det beror ju helt på hur man önskar att spela. Själv har jag inget problem med urholkade regelsystem så länge det inte finns alltför stort behov av det, vilket det sällan gör (enligt mig) egentligen om vi inte pratar om väldigt mastiga spel. Bara det finns en funktion för att utföra saker så tycker jag att det kan vara tillräckligt. Med andra ord, ditt egna knåpande kanske duger hur bra som helst, bättre än du tror. smile Kanske kommer att utveckla värsta schyssta systemet av det i slutändan. Man vet aldrig.
Ja, jag får helt enkelt fråga min grupp vad de vill ha:
mer "horror-slöa-zombie-och-lätt-dödade-karaktärer" eller "snabb-action-fast-mindre-"horror"-känsla-men-mer-typ-"intressanta"-funktioner-och-trix".

Med tiden vem vet, då kanske jag har en så stabil kärna att jag kan publicera skiten :gremlaugh:.
Har i alla fall ett arbetsnamn nu på det :gremsmile: som jag är ganska nöjd med.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Siffner said:
Jag måste medge att alla är inne på att mitt rollspel ska vara horror-survival( tror jag, i alla fall så är det vad jag hör genom alla BRP motiveringar) vilket inte är dåligt då jag bad om det.
Tycker det är lite synd att jag har fått ett fåtal "action" system :gremsmile:.
Men det är väll för att baktanken var att bara ha ett enkvälls roll? och då är väll BRP/PW optimalt( minimum modding )
Sen tycker jag det är lite synd(sorligt kanske...xD) att jag inte fått någon respons på om Mouse Guard's regelverk hade varit passande( Man förväntar sig att någon ska dyka in med en kommentar på det :D).
Dreaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaad!!!

Mouse Guard? Det skulle... nog faktiskt kunna funka. Men det skulle kräva mycket jobb. Och striderna skulle nog kännas lite märkliga. Kör Dread istället! Så länge du står ut med att köpa och använda ett Jengatorn istället för tärningar.

/Arvidos - dread dread dread
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Siffner said:
Sant i viss mån. Det beror ju helt på hur man önskar att spela. Själv har jag inget problem med urholkade regelsystem så länge det inte finns alltför stort behov av det, vilket det sällan gör (enligt mig) egentligen om vi inte pratar om väldigt mastiga spel. Bara det finns en funktion för att utföra saker så tycker jag att det kan vara tillräckligt. Med andra ord, ditt egna knåpande kanske duger hur bra som helst, bättre än du tror. smile Kanske kommer att utveckla värsta schyssta systemet av det i slutändan. Man vet aldrig.
Ja, jag får helt enkelt fråga min grupp vad de vill ha:
mer "horror-slöa-zombie-och-lätt-dödade-karaktärer" eller "snabb-action-fast-mindre-"horror"-känsla-men-mer-typ-"intressanta"-funktioner-och-trix".

Med tiden vem vet, då kanske jag har en så stabil kärna att jag kan publicera skiten :gremlaugh:.
Har i alla fall ett arbetsnamn nu på det :gremsmile: som jag är ganska nöjd med.
Låter bra, gott det. Önskar dig vad du nu än väljer lycka till med det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja Action! är ett bra val för det här.. hur kunde jag glömma det!!?

Och sen finn såklart All Flesh Must Be Eaten, som ju är gjort exakt för det du är ute efter. Och det är dessutom bra.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,313
Location
Örebro
Arfert said:
Ja Action! är ett bra val för det här.. hur kunde jag glömma det!!?
Kanske lite mer lämpligt än vad man först kan tro, men exakt vad det betyder får framtiden utvisa. :gremwink:
 
Top