Nekromanti Tionde planeten upptäckt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Såg på CNN:s sajt att NASA idag 15 mars ska offentliggöra upptäckten av en tionde planet i solsystemet. (Den ska dock inte heta Nero). Den är ungefär lika stor som Pluto och ligger nästan dubbelt så långt från solen (ca 70 AU).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Den är ungefär lika stor som Pluto och ligger nästan dubbelt så långt från solen (ca 70 AU).
Innebär inte det att man spräcker Bode's lag (som iofs inte var bevisad annat än att den stämde rätt bra på planeterna i vårt solsystem, bortsett från Pluto (som antagligen är skum ändå med tanke på sin sneda bana))?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Innebär inte det att man spräcker Bode's lag (som iofs inte var bevisad annat än att den stämde rätt bra på planeterna i vårt solsystem, bortsett från Pluto (som antagligen är skum ändå med tanke på sin sneda bana))?
Pluto är ju i absolut minsta laget för att kallas planet - många månar är större - så varken Pluto eller Sedna tycker jag säger så mycket om Bodes lag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Pluto är ju i absolut minsta laget för att kallas planet - många månar är större - så varken Pluto eller Sedna tycker jag säger så mycket om Bodes lag.
Det verkar dessutom som om Sedna har en lika vimsig bana som Pluto, så den kan också vara något förbipasserande skräp som fastnat i solens gravitation.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
(Den ska dock inte heta Nero).
Säkert det?


Helt säkert - den ska heta Nemesis, den Svarta Månen, och är till sin form som en enorm mörk kristall som utsöndrar Svart Kraft, och den gör att dess invånare blir onda och får stora krafter och en svart månskära i pannan, och besöks av en mystisk siare som säger att de måste förgöra Tokyo.



...eller nåt.

--
Åke
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: *snyft*

"Finns det INGEN historia om en tionde planet som säger att folk där är SNÄLLA?"

Jag minns inte hur snälla de var på planeten Rupert (Liftarens guide till galaxen), men har för mig att de baserade sin livsstil på TV-sändningar från jorden :gremcool:

(med reservation för dåligt minne)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det är ju Neptunus och inte Pluto som är problemet för Bodes lag, ju. Dessutom är ju ändå Pluto och Sedna bara små förvirrade asteroider, och kanske inte något som den gode Bode räknade med.


/Dimfrost
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det är ju Neptunus och inte Pluto som är problemet för Bodes lag, ju. Dessutom är ju ändå Pluto och Sedna bara små förvirrade asteroider, och kanske inte något som den gode Bode räknade med.
Visst ja, Neptunus var skurken, så var det. Den var ju inte med i leken när lagen formulerades. Pluto stämmer platsmässigt, men är som du säger i minsta laget. Tittar man tillräckligt noga hittar man säkert något gruskorn på varje plats i serien.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Det är ju Neptunus och inte Pluto som är problemet för Bodes lag, ju.
My mistake, mitt minne är inte alltid perfekt.

Egentligen handlar ju Bodes lag om var planeter skapas, de kan ju ha flyttats i efterhand, så det kanske inte spelar så stor roll.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Egentligen handlar ju Bodes lag om var planeter skapas, de kan ju ha flyttats i efterhand, så det kanske inte spelar så stor roll.
Och på åttonde dagen ändrade Gud sig och flyttade himlakroppen Neptunus annorstädes. Och han såg att det var minst lika gott som tidigare. :gremlaugh:

//erik. hemmavid
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Är Bodes lag lagen om vart i ett system olika typer av planeter skapas (stenplaneter närmast solen och så)?

I så fall är den troligen körd sen ett bra tag tillbaks på grund av extrasolära planetfynd.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag tror inte att Bodes lag bryr sig om planettyp, men den förutsäger att avståndet mellan planeterna har formen av (0, 3, 6, 12, 24, 48, ...) + 4, alltså 4, 7, 10, 16, ... . Jag antar att man skulle kunna hävda att lagen bara gäller vårt solsystem, eller bara solar av vår typ, eller liknande, men lagen saknar ju praktiskt användningsområde nuförtiden. Den är snarast något man tar upp när man läser vetenskapsteori, som ett historiskt exempel.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Och på åttonde dagen ändrade Gud sig och flyttade himlakroppen Neptunus annorstädes. Och han såg att det var minst lika gott som tidigare.
Eller så fick den en smäll av någon förbipasseraden himlakropp. Den har ju dessutom en rätt så skum axellutning, så det förefaller rätt så troligt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Pragmatiker =P [NT]

NågoTroligare

//erik. börjar känna sig lite trött. borde kanske äta lite
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
När jag flyttade för något år sedan så upptäckte jag en skolarbete jag gjorde när jag gick i 2:an eller 3:an (när jag var 8-9 år).. Det handlade om solsystemet och på en sida så skrev jag att det fanns en tionde planet utanför Pluto som kallades för X.. Astrologer misstänkte nämligen redan då att det kunde finnas en tionde planet eftersom det var något som störde Plutos bana.. Jag undrade då vad det hade blivit av den teorin.. Nu fick jag äntligen reda på svaret..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kommer ihåg att han hade börjat rita solsystemet men efter nionde planeten så täckte hela planetsystemet en A4-sida, så när han ritade den tionde planeten så var han tvungen att rita utanför pappret på bänken.. Det såg rätt konstigt ut när han lämnade in skolarbetet
 
Top