Tillgänglighet i rollspel

Att hyra en skådis att lösa in den hade varit orimligt dyrt för ett rollspel.
*viskar* AI...

Och annars är det inte alls ovanligt att författaren själv läser in ljudboken, även om det nog är önskvärt att ha kunnig hjälp kring det om det ska bli bra.

Last edited:
Hittade detta typsnitt som enligt ett par studier ska ha viss effekt för dyslektiker. Det är ju väldigt distinkt och kommer inte passa alla genrer, men jag hade kunnat se det i något halvgonzo osr-äventyr.

View attachment 31643
Jag har ingen aning om det är för mycket jobb, men om man släpper sitt spel som pdf och det har en svårläst font, hade man då kunnat släppa en "lättläst" variant med ett mer dyslexivänligt font?

Jag har ingen aning om det är för mycket jobb, men om man släpper sitt spel som pdf och det har en svårläst font, hade man då kunnat släppa en "lättläst" variant med ett mer dyslexivänligt font?
Det är ju en idé!

Och om man är inne i det redan, kanske något i stil med Bibelversionen till Kult, där man kapat allt annat för att få en maximalt kompakt och lättläst referens? Har man gjort det ena har man nog det andra rätt mycket på köpet.

IMG_3997.jpeg

Jag trodde att jag som dyslektiker skulle ha något vettigare att säga men nej…

Oh, jo! Om du använder Comic Sans med ursäkten att det är lättare för dyslektiker att läsa så är du bara ett monster som letar efter en ursäkt.

View attachment 31644

Oh, jo! Om du använder Comic Sans med ursäkten att det är lättare för dyslektiker att läsa så är du bara ett monster som letar efter en ursäkt.
Jag behöver inga ursäkter för Comic Sans, jag jobbar kommunalt.

Hittade detta typsnitt som enligt ett par studier ska ha viss effekt för dyslektiker. Det är ju väldigt distinkt och kommer inte passa alla genrer, men jag hade kunnat se det i något halvgonzo osr-äventyr.

View attachment 31643
Känner inte att jag har lättare att läsa det än t.ex. Times new roman. Fast jag har bara lätt dyslexi så jag kanske inte är den tilltänkta mottagaren.

Också för att (många) rollsspelsböcker är referensböcker. Föreställer mig att det blir bökigt i ljudboksformat.
Jag har alltid önskat det till äventyr, hade varit mycket jobb och det hade varit svårt att lyssna på om de läste sida för sida, upp och ned. Men det hade varit ett bra sätt att ta till sig det överhängande delarna av ett äventyr och komma ihåg kul detaljer. Inser ju nu när jag skriver att man typ behöver göra ett helt separat manus till detta parallellt med boken. Nog inte värt det för en majoritet men jag hade lyssnat, kan man preppa lite på jobbet parallellt med traktorkörning🙂

View attachment 31644

Alla anledningar att använda comic sans är väl goda???

Eftersom det lyfts tidigare i tråden måste jag fråga: finns det verkligen önskemål om att regelböcker till rollspel ska vara tillgängliga som ljudböcker?

(Jag tänker mig att det skulle vara en horribel upplevelse att lyssna på en regelbok. För att det ska fungera måste någon skriva om texten helt, så att den är anpassad för att lyssnas till, inte läsas.)

Eftersom det lyfts tidigare i tråden måste jag fråga: finns det verkligen önskemål om att regelböcker till rollspel ska vara tillgängliga som ljudböcker?
Jag! Måste ju omarbetas rejält men vissa delar hade räckt, så man kan lära sig lite om underliggande spänningar och en del om individerna och fraktionerna i äventyren :) Mest så jag kan preppa lite samtidigt som jag jobbar...

Misstänker att det knökigaste är att hantera tabeller på ett rimligt vis? Att läsa upp dem går ju maximalt sådär om de är tvådimensionella.

Skulle gissa att vad som kommer att hända inte är att man gör ljudböcker av rollspel, utan att uppläsningsverktyg blir bra nog, och så använder du dem på valda delar. (Detta finns redan, men kanske inte med kvaliteten man vill ha.)

Jag skulle kunna tänka mig att ha reglerna sammanfattande likt man gör med brädspel, som ljudfil eller video, beroende på hur mycket visuell information som reglerna innehåller.

Back