DoD Tillbaks till rollspel efter ~30 år. Ren nostalgi eller omstart?

Yggdr

Alkemiker
Det börjar röra på sig i gamla spelgruppen. Vi får se om det blir något eller bara prat.

Det är ju i stor utsrtäckning nostalgi som driver en eventuell återkomst (samt barn som klarar sig själva). Men frågan är om vi ska satsa på ren nostalgi eller viss omstart.

Alt 1. Ren nostalgi innebär DoD Expert, Ereb Altor och allt kring det. Vi kommer då behöva köpa en hel del begagnat p.g.a. mycket har förlorats.

Alt 2. Omstart. DoD 23 samt spel av de tidigare uppdaterade(?) äventyren.

Om ni läser detta och har insikt i frågeställningen. Ge gärna fördelar/nackdelar med alternativen.

Satsa på DoD23. Det är en mycket bättre regelmotor, och det finns hur många äventyr som helst på tredjepartsmarkanden (kolla in DriveThru). Bland dessa finns Ereb Altor i en utmärkt version (finns i tryck också). Och bland officiella produkter finns i grundlådan en kampanj som kommer att hålla er sysselsatta åtskilliga spelpass, och Ärans väg ännu längre. Stadsmodulen Arkand är lysande, och med de äventyrstrådar som finns där kan ni spela många spelpass. Så småningom kommer Trudvang ut också, och verkar mycket lovande.

EDIT Även en ny version av Svavelvinter skall komma till DoD23!

Last edited:
Jag startade en ny grupp 2020 efter 23 års paus. Jag har bara en annan medlem kvar från 80-talet, flera är helt nya gejmers.

Vi har visserligen spelat gamla Svavelvinter och nya Hot Springs Island med DoD 1985 som regler. Men mestadels är vi helt nostalgifria. Vi spelar nyare spel som fokuserar på mysterielösning. I våras var det Coriolis, nu är det Trail of Cthulhu.

Jag spelar mycket oftare nu än jag gjorde som pojke. Så kul!

Jag skulle säga en kombo av alternativen, precis som Monokel föreslår. Kanske ett test av regelsystemet med ngt enklare äventyr i DoD23 för att doppa tårna, men sedan gå all in på "nya" Ereb om ni vill ha en mer mastig upplevelse - avseende både regler och äventyr. Sedan kommer ju Svavelvinter i nyutgåva framöver - och både det och Arkand är utmärkta bryggor, iom lite mer avancerat material.

Last edited:
pingpongstrider och bokföringen som Expert kräver är inte så rolig som det var 1990, det upptäckte jag runt 2015 när jag kom tillbaka till hobbyn så jag skulle också köra Dod23 med Ereb

Det börjar röra på sig i gamla spelgruppen. Vi får se om det blir något eller bara prat.

Det är ju i stor utsrtäckning nostalgi som driver en eventuell återkomst (samt barn som klarar sig själva). Men frågan är om vi ska satsa på ren nostalgi eller viss omstart.

Alt 1. Ren nostalgi innebär DoD Expert, Ereb Altor och allt kring det. Vi kommer då behöva köpa en hel del begagnat p.g.a. mycket har förlorats.

Alt 2. Omstart. DoD 23 samt spel av de tidigare uppdaterade(?) äventyren.
Alltså… vilket gillar ni? Rollspel - inklusive DoD - är mycket bättre och mer välgjorda numera, så om ni inte specifikt är ute efter nostalgitrippen bör ni spela nytt.

Detta intresserar mig. Pingpongstrider måste syfta på att man i BRP kan slåss i många rundor utan att någon skadas. Men vilken bokföring tänker du på?
det var mer dod91 med smärtpoäng och kroppspoäng än Expert när jag tänker efter.

Om jag skulle välja att spela gamla DoD och gamla Ereb Altor, så skulle jag fundera på riktigt på Version 2, 1984,1985, Svarta Boxen.

Färre färdigheter, stridssystem utan kroppsdelar, inga magiskolor, ser jag som stora fördelar.
Det hindrar inte att man använder vapen och utrustningslistor från Expert.

Blir kanske lite husregler, men det blir det garanterat med Expert också.

Det som är bra med DoD23 är att du får allt. Förbättrade regler som ändå är igenkännbara för nostalgiker samt äventyr där de flesta är nya men där man ändå fångat den klassiska DoD-känslan. Valan & Vidundret, Dimkungens skog, Den brända jorden och Det krypande mörkret är bara ett axplock av äventyr med klassisk känsla. Sedan finns det äventyr som är nyversioner av de gamla, exempelvis Åter till tvillingbergen (som är en uppföljare men där det ursprungliga äventyret medföljer), Ärans väg och snart även Svavelvinter.

Last edited:
Alternativ 2. DoD23 är ett bättre spel än tidigare utgåvor och de förändringar som gjorts i de uppdaterade äventyren är alla till det bättre.

När jag kom tillbaka till rollspelen omkring 2014/2015 gjorde vi ett försök med de versioner av Drakar och Demoner som jag spelade på 80-talet. Det som var enkelt när man hade allt i huvudet var plötsligt väldigt krångligt. DoD23 är bättre i alla aspekter - det hade jag valt 8 dagar i veckan.

Jag var med på 1985 DoD och vi körde det i runt 2-3 år och gick över till expert (EDD) och sedan Gigant. Vi var inga större fan av DoD91 och Chronopia (point buy systemet blev sågat av oss och att BEP försvann).

Men efter ha plockat upp DoD23 år 2024 och spelat igenom snart 50 sessioner så blir jag mer och mer fäst vid det. Jag tycker att de håller fast vid en del av den gamla svarta lådan från 1985 (inte överdrivet med färdigheter utan lagom många) och sedan har de en hel del frivilliga regler som kan användas. De gamla äventyren kan lätt konverteras.

Ereb Altors är tillbaka och som Mogger sa så får man svar om man skriver och frågar om saker och ting. Om nu Ereb Altor är trist så finns ju Windheim-världen. Och så allt gott 3:e parts material. Det är bara att välja och vraka.

Det jag tycker bäst om med DoD23 är att striderna blir hyfsat korta. Vapnet ger rejält med skada och det är inte som i EDD där man köpte sig en förstärkt ringbrynja och en plåthjälm och sedan var man immun mot alla lätta vapen (förutsatt att de inte fick ett perfekt slag). Det var ju bara krigare och Riddare som kunde ha tunga vapen som kunde göra någon vettig skada mot motståndare med rustning. Vilket gjorde det svårt att spela något annat än krigare (för vår SL följde reglerna lika hårt som Diktatorn i Nordkorea). Striderna tog ju TIMMAR då man högg och det sa "pling" för rustningen skyddade. Ett bra lyssningsexempel är när de övergivnas armé är nere och härjar i graven under El-Glamor i Barbia. (Avsnitt 18-21) där de säkert lägger 3 timmar på att bara slå, parera, pling, slå igen.... urtråkigt. https://deovergivnasarme.se/e/barbia-siratsias-vita-formelbok-s01e19-i-gravens-morker/

Magiker var HEEEEEEELT KASST OCH VÄRDELÖST i EDD. Nu är det ju mer av D&D 5.5 där de från början är farliga motståndare.

För att spara på plånboken så rekommenderar jag DoD23 då de gamla böckerna är så förfärligt dyra. Jag var supernöjd med startboxen till DoD23 och drakkejsarens hemlighet var ju en bra och rolig kampanj. Ärans väg var också skoj att köra igenom.

Nu kommer ju också Trudevang där den Gode Magnus Seter är med och det är som Julafton kommer flera gånger :)

Fria Ligan har ju pratat om att lansera någon form av Expert del i framtiden. Så jag lägger min röst på DoD23.

Back