Nekromanti Tillbakablick för 2017 och förhoppningar för 2018.

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Här kommer en rapport från mitt ointressanta rollspelsliv.

Under 2017 lyckades jag inte arbeta särskilt mycket på mina spelprojekt. Jag tror inte jag kom upp i mer än en kvarts arbete på Guld och gravkummel. Jag jobbade nog marginellt mer med mitt Arthurianska rollspel, som lider av att jag inte inte kan bestämma mig vilken av tre olika idéer jag ska satsa på. Det jag faktiskt lyckades lägga ned lite mer tid på var att skriva en uppsättning husregler till DnD Red box samt samla idéer till vad jag hoppas en gång ska bli en megadungeon eller en fet sandlåda för OSR-spel. Jag har mycket tankar och idéer samlade, men har inte börjat skriva ihop något. Kanske orkar jag börja på detta en dag?

Köp? Jag minns inte när jag köpt ditten och datten, men mot slutet av året köpte jag i alla fall Sagospelet Äventyr på SF-bokhandeln. Från forumiten Robert Barkhald köpte jag ett ex av DnD Red Box och Pendragon 1st ed, två väldigt trevliga köp. Jag har velat äga den senare sedan början på 90-talet men aldrig blivit klar till att införskaffa den

Spel! Jag hade mitt livs första rollspelsuppehåll från juni 2014 till november 2016. Det var hemskt och jag skäms. Det blir inte mycket spelat nuförtiden, förvisso, men lite är mer än inget och jag är i alla fall igång igen. Totalt spelade jag 15 spelmöten under 2017: 12 spelmöten Pendragon (11 som spelare i en kampanj, 1 som SL i en tillfälligt återupplivad kampanj från 2013), 2 spelmöten DnD Red Box (som SL) och 1 spelmöte Sagospelet Äventyr (som SL).

För 2018 hoppas jag att hinna fila lite mer på mina projekt, kanske framförallt börja bygga en megadungeon på allvar. Jag hoppas få min kickstartade Pendragon 5.2-reglebok och Prince Valiant RPG. Kanske köper jag det nya Judge Dredd-rollspelet, om det verkar vara bättre än GWs 80-talsspel som jag äger. Jag har också en lista med lite Pendragon och OSR-grejjer jag vill köpa, så det blir nog en tur till drive-thru snart.

När det gäller spel under 2018 så är det en fortsättning på 2017 som gäller. Pendragonkampanjen som jag är spelar i rullar vidare, min gamla grupp vill fortfarande spela med mig så där blir kanske något möte också, jag kämpar för att få tid och ork och spelare nog för att fortsätta med Red Box och jag hoppas kunna spelleda Äventyr för min dotter och fru någon gång då och då. Målet är minst tolv spelmöten. Förhoppningen är i alla fall 20. (Från 1992 till 2013 låg jag stadigt på 30-40 spelmöten per år, så det är det normala för mig, men så mycket kommer jag inte att klara av med alla vuxenlivets krav). Jag är frustrerad över bristen på tid och ork (och OSR-spelare i Växjö), men ser fram mot 2018 med viss tillförsikt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729

2017
  • Jag var på GothCon, Nordsken, SävCon (även lajvkonventet LajvLabbet).
  • Arrade fyra Grottröj med Björn Wärmedal och S. Häftigt att vi kört så många gånger, och lite kluvet att åka ifrån det.
  • Medverkade i några nya avsnitt av Nordnordost.
  • Spelade flera omgångar av mitt spel Bläck som fortfarande inte finns på papper trots att jag började med spelet 2007 och inte har ändrat något i det sedan 2012.
  • Spelledde två pass på Grottröj i mitt äventyrslandskap Kargovien (en grått och kargt östligt rike) med Barons of Braunstein-reglerna. Det systemet var en av mina kärlekar under året.
  • Spelade D&D 5 i Stockholm med Xhakhal. Det var gött! Rullade fram rollpersonen Bree vid Brunnen, en halfling ranger och trähantverkare. Var mycket nöjd med henne.
  • Spelade två spelmöten Svärd & Svartkonst i space opera-miljö. Rullade fram rollpersonen Auroras Nebulara, en teknopat från ett uråldrigt rike. Var mycket nöjd med henne.
  • Spelade Psi*Run på Nordsken med Gnomvid och E. En klockren påminnelse om att Psi*Run fasen är bra.
  • Spelledde Saga hos luddwig en hel helg och uppfyllde därigenom ett av min rollspelsnyårslöften – ett spelleda något sammanhängande över tre spelmöten (eller ja, motsvarande då i det här fallet).
  • Designade och tryckte upp klistermärken med rollspeliga/nördiga motiv och hade med mig till GothCon. Uppfyllde därigenom ett av mina andra rollspelsnyårslöften: ha något att kränga på GothCon.
  • Misslyckades med mina två sista rollspelsnyårslöften: betala för en rollspelsrelaterad bild (underförstått en nybeställning), skriva något till Hjältarnas Tid (har ett i princip färdigt äventyr, men det är inte nerklottrat).
  • Drömde mycket om Rosor & Törnen (romantic fantasy, Mercedes Lackey-style) utan att det blev något av det. Drömmarna lever vidare.
  • Skrev en snutt mikrofiktion en mjukvara till Cyber M/77.
  • Sammanställde en ny speltest-pdf av mitt spel Ön alldeles i slutet av året. Kanske ska peta ut den mer offentligt, vi får se.
  • Blev biten av KSR-flugan och började drömma om egna projekt.
  • Spelade annat stuff också, en del halvt bortglömt och annat bara gömt under en massa annat skrot i huvudet.

2018
  • Skriva ner det där äventyret till Hjältarnas Tid.
  • Den visas torn/Mörka hål dubbelmodul till Svärd och Svartkonst med wilper.
  • Spela Dread med Xhakhal (skulle ha gjort det i december men det föll isär).
  • Spela nåt typ varannan vecka med folk i Stockholm. Men vad? Jag tror jag är sugen på mer karaktärsgestaltning i år, det har varit eftersatt i min speldiet länge nu. Kanske skulle gå att skrämma ihop ett gäng för att spela DramaSystem, det var ju mest stockholmare kring bordet när jag fick spela det på GothCon.
  • Medverka i fler avsnitt av Nordnordost.
  • Hoppas vara på GothCon och SävCon som vanligt.
  • Det vore roligt om Rosor & Törnen blir något. Men låt oss inte hålla andan.
  • Ser fram emot Cyber M/77 i pappersformat och att spela det i något sammanhang. Fuck yeah, cyberpunk.
  • Håller tummarna för att Hydra och Grimoire drar igång en ny fet fanzinevåg.
  • Hoppas att Science Fiction-Bokhandeln kan vara ett okej substitut för min vanliga Friendly Local Gaming Store, Collector's Point, som gissningsvis är butiken med det största rollspelssortimentet i vårt avlånga rike.
  • Hejar förstås på Gnomvids arbete med Den Yttersta Domen också, det är så sjukt fett.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
Tillbakablick 2017
  • Rollspelade kontinuerligt, minst ett par möten i månaden.
  • Registerade mig här på forumet.
  • Startade Fummelpodden och fick ut 12 avsnitt.
  • Började äntligen få ordning på mitt egenknackade regelsystem VARG.
  • Spelledde en drastiskt moddad version av Snösaga.
  • Provade på (och fick mersmak för) Apocalypse World.
  • Skapade en lovecraftsk 1700-talsfantasysandlåda och spelledde ett antal scenarion i den.
  • Helomvände från att föredra smygrälsade äventyr till att hylla simulerad sandlådescenarion.
Förhoppningar 2018
  • Fortsätta med (och förhoppningsvis förbättra) Fummelpodden.
  • Göra något offentligt av VARG.
  • Testa på nya system (bland andra Kingdom och D&D5E).
  • Åka på GothCon för första gången.
  • Hålla minst samma rollspelsfrekvens.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
För ungefär ett år sedan skrev jag följande i tråden Rollspelsrelaterade nyårslöften?

"Att spela och skriva saker till befintliga rollspel i stället för att bara göra egna system som jag gör om och gör om och gör om och ..."

Tillbakablicken får 2017 säger att jag har lyckats över förväntan
  • Jag har var medförfattare och redaktör till Magins Väg till Hjältarnas tid.
  • Jag har skrivit en artikel om Silverorden till Hjältarnas tid i Fenix
  • Jag ligger bakom hjälpmedlet trollskatter som lades ut på Hjältarnas tids hemsida idag (så det är inte riktigt 2017 men kan knappast ses som en förhoppning eftersom det är gjort)
  • Jag har nästan lyckats hålla mitt nyårslöfte med undantag för ett litet återfall i höstas då jag skapade ett litet system och satte ihop ett rollformulär :)
  • Jag var på Gothcon för första gången på 22 år
  • Själva spelandet har det varit sämre med eftersom jag flyttat utomlands men det har i alla fall blivit lite skype-spelande
Förhoppningar 2018
  • Att vi får ut spelarboken till Hjältarnas tid
  • Att skriva ett äventyr och inte bara regler och kampanjmaterial
  • Åka hem till Sverige på ett spelkonvent
  • Hitta en spelgrupp med svenska spelare på Malta
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Skarpskytten;n268799 said:
Ja, det får måste ju få mina Växjö-problem att blekna i jämförelse. Lycka till!

Faktum är att det går över förväntan, jag började jaga spelare på riktigt via olika facebook-grupper igår kväll och har redan sex intresserade spelare. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Zadrith;n270091 said:
Faktum är att det går över förväntan, jag började jaga spelare på riktigt via olika facebook-grupper igår kväll och har redan sex intresserade spelare. :)
Rollspels-Malta är uppenbarligen större än rollspels-Växjö.

Eller så har du högre i färdigheten "rekrytera rollspelare" än vad jag har?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Skarpskytten;n270092 said:
Rollspels-Malta är uppenbarligen större än rollspels-Växjö.

Eller så har du högre i färdigheten "rekrytera rollspelare" än vad jag har?

Eller så slog jag perfekt slag :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Zadrith;n270103 said:
Eller så slog jag perfekt slag :)
Jag tror att du fumlade och att SL jävlas med dig. Du ska se att dina sex spelare är helt inkompatibla med varandra.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
2017
Jag besökte Gothcon för första gången sedan 2002.
Krille och jag kom överens om att jag skulle skriva Sorgeveden som en skogssetting till Hjältarnas Tid. Jag håller nu på att skriva den.

2018
Tove & Anders och jag kom överens om att jag ska reboota Wastelands Sverige som en setting till deras kommande spel Freeway Warrior. Jag skriver så snart jag är klar med Sorgeveden,
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Zanguina. Allt annat i nördväg får stå tillbaka, förutom bok- och referensläsande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Under 2017 har jag fortsatt köra min episka Dark Heresy-kampanj (den färdigskrivna Apostasy Gambit). Det har varit en och annan motgång, och en och annan framgång. Nu har jag nog bara en session kvar innan den kampanjen är över.

Under 2018 hoppas jag på att gå ifrån kampanjspelet och istället köra lite oneshots för att få prova på en massa olika settingar och kanske också lite olika regelsystem. Men framförallt hoppas jag på att köra lite ordentliga speltester av reglerna till Mutanter och Maniker och fila vidare på dem med utgång från det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
luddwig;n270162 said:
Jag tror att du fumlade och att SL jävlas med dig. Du ska se att dina sex spelare är helt inkompatibla med varandra.
Du misslyckade men SL rälsar kampanjen och lät spelare dyka upp ändå :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Hoppas återuppta lite spelande efter ett spellöst 2017

Annars ser jag mest fram mot mer material till Red Moon roleplayings podd. Det bästa som hänt i rollspelsväg på flera år.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spelledde Sword Princess bland annat på Gothcon och på Kulturhuset.
Och så fick vi på SagaGames ut 5 böcker lagom till jul: Skräckrollspelet Nattens varelser (dvs Chock förr i tiden, he he) och novellsamlingen Fasor till det, två böcker till Fantasy!, Äventyrs-pocket och Monster-pocket, samt fantasyromanen Ödets färg.

Och så började jag på White Wolf.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
2017 var ett sjysst år spelmässigt. Jag har spellett gamla Torg, D&D 5, och Shadowrun 3. Jag fick spela Numenera (gillar miljön, inte så förtjust i reglerna eller formulären), Infinity Corvus Belli (samma som föregående), nyaste DoD (8?) och DoD 4.
Tror det blev 15 äventyr fördelat på de spelen. Jag har tyvärr vart sjuk en massa senaste halvåret med massa inställda spelningar som följd men för det mesta lyckas vi få till 1-2 spelningar per vecka.
Jag har skrivit en massa på min rollspelsklubbs 30-årskrönika och textmaterialet är snart färdigt. Jag har också skrivit en hel del på ett Masters of the Universerollspel.

2018. Jag hoppas få spela mer Numenera och Infinity Corvus Belli. Jag vet att vi ska testa Mutant År 0 strax och jag hoppas få testspela nya Torg, och testspelleda Star Trek Adventures (som tyvärr har samma regelsystem som Corvus Belli).
D&D 5 har vi spelat en kampanj i och jag hoppas vi ska spela klart den i år så vi kan återgå till den bästa versionen av D&D. Gamla Torg och Shadowrun ska alterneras som det gjorde förra året tills jag fått slut på äventyr runt 2022 eller så.

Jag hoppas bli helt klar och kunna ge ut klubbjubileumsskriften.

Jag har vaga planer på att starta upp en Youtubekanal dedikerad till rollspel med recensioner, spelsessioner, spelledartips men det beror på vad som händer på arbetsfronten då jag sagt upp mig nyligen.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
2017
  • Spellett en hel del Emerald Spire till D&D 5E. Kaotiska slumptabeller, avtal med demoner och tjuvkulter, och ett och annat besök på robotspat.
  • Spelat The Enemy Within till WHFRP 2E. Handelsavtal, knivar i mörkret och långa flodresor.
  • Spellett Blood in the Chocolate. Total, sockerstinn galenskap och ond, söt död.
  • Spelat Sailors of the Starless Sea och Frozen in Time till DCC. Många avlidna level 0-karaktärer och ett friskt experimenterande med magiska brygder.
  • Spelat Demiurgen i Njuggsele till Call of Cthulhu. Systematiskt utfrågande av samtliga byinvånare, urspårade tåg och vansinnesmonster hungriga på kött.
  • Spellett The Doom-Cave of the Crystal-Headed Children till LotFP. Tveksamt innehåll, dysfunktionella rollpersoner och oändliga slumptabeller.
  • Spellett Death Love Doom till LotFP. Vidrigt. Kusligt. Förfärligt kul.
  • Spelat ett namnlöst äventyr till DCC där våra fantasyhjältar hamnade i Passchendaele och antogs som soldater/kanonmat.
  • Spelat Våra Vänner Maskinerna till Ur Varselklotet. Ungdomsdrama, leksakshets och elektromagnetiska detonationer.
  • Spelat Kaos vid Världens Ände till Svärd och Svartkonst. Filosofiskt, meta och smått förvirrande. Kul!
  • Spelat ett hexcrawl jag inte minns namnet på till Troika. Gillade reglerna, blev väldigt udda rollpersoner. Knasiga möten.
  • Spelat vad jag tror är introäventyret till Paranoia. Man kan säga att vi var både lydiga och väldigt olydiga.
  • Spellett Island of the Lizard God till The Black Hack. Enorma dinosaurier, reptilmän med förgiftade pilar och en gorillamaffia.
  • Spellett Ljusa Nätter och Mörka Vingslag till Ur Varselklotet. Trasiga uppväxter, mobbing och ett övernaturligt mordmysterium.
Förhoppningar inför 2018
  • Att spela Oktoberlandet. Gärna spelleda.
  • Spelleda någon av följande LotFP-moduler: Deep Carbon Observatory, Maze of the Blue Medusa, Monolith from Beyond Time and Space eller Broodmother Skyfortress
  • Spela Tomb of Annihilation till D&D 5E
  • Äntligen bli klar med Emerald Spire-kampanjen som är uppe i 75 sessioner nu.
  • Drälla runt på Gothcon och förhoppningsvis lira Oktoberlandet, Symbaroum, Tjuvarnas Labyrint och kanske Kult. Ur Varselklotet spelar jag också gärna igen.
 
Top