Nekromanti till förebyggande barslagsmål.

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Kanske inte direkt Eon relaterat men tankeställaren dök upp i samband med eon reglerna. Om man ska slå till någon så är det väl en svårighet på ob3, om någon aldrig slagits förut med rör 10-11(svensson), har han alltså detta mot 5, p:3.36%. L:5.51% M: 83.7%, F: 7.41%

Det är alltså inte ens 10 % chans att han kan lyckas med sitt slag. kör man med ob2, så blir allt mycket mer logiskt, har för mig att det finns en regel för att det blir en nivå lättare att strida mot obeväpnad motståndare men jag är inte säker. finns det?
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Logiskt? Har du personlig erfarenhet som går stick i stäv med statistiken, månne? Hur lätt var det för dig, som total nybörjare, att få in käftsmällar på en som gjorde aktivt motstånd? Ur mitt lekmannamässiga perspektiv verkar knappt 10% faktiskt klart rimligt. Och är man en klåpare kan man mycket väl halka och dratta på ändan 7,5% av gångerna. Tänk på att boxare, som ju ändå är ruskigt bra på det de gör, träffar sin motståndare ganska sällan - oftast fångas slagen upp av garden. Ibland blir det dessutom rejäla luftsvingar, och ibland tappar de t o m balansen p g a dem.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Tycker också att det är ganska svårt men endå "ganska" nära sanningen Ob4t6 skulle vara alldelens för svårt, Ob2t6 skulle vara aldelens för lätt medans Ob3t6 bara ger det hela mer uttmaning, kanske skulle man kunna slå 2t8 eller något jag vet inte.
Men som tidigare nämnt, det är inte så lätt att få in en träff på någon som gör aktivt motstånd, men vill också bara säga att Ob3t6 inte ger dig en käft smäll utan bara försäkrar att slaget träffar kroppen Ob4t6 därimot skulle kunna (om det lyckas) kunna träffa huvudet.

VH Jens.L "Ingen blåtira i sikte kapten, mina ögon är igenmurade!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Precis. :gremsmile: Dessutom, ett misslyckat slag mot Slagsmål (eller stridskonsten, om man är sån) behöver inte betyda att man missar - det kan betyda att man helt enkelt inte lyckas göra nån ansenlig skada, inte får in nån ren träff och så. Dessutom kan det betyda att man misslyckades för att motståndaren undvek eller liknande. Även om försvararen inte gjorde det, alltså. Slutligen, stämmer jag in i att stridsreglerna gäller två personer som gör aktivt motstånd mot den andre. I stridens (eller slagsmålets) hetta kan det vara svårt att få in ett slag. Särskilt för en person som inte slagits förut... Om en person står helt stilla och väntar på att få in slag så skulle jag bedömma svårigheten som Extremt Lätt (Ob0T6), på sin höjd. Eventuellt inte slå något slag alls (det vill säga, det behöver man juh inte annars heller, men likväl finns det juh faktorer, såsom måttning till exempel, som kan göra svårigheten högre.)

-Hjalle, fyller i.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Klargörelse(tänk!)

Bäste herre,
jag är väl införstådd i statistiken, faktum är att sannolikhet har och är mitt största intresse, och hoppas en dag kunna få läsa vidare om det på universitet om jag blir så gammal.

Dessutom, jag har blivit nerslagen ett flertal tillfällen bl.a sena utekvällar, så jag vill kalla mig införstådd i det hela.

Boxning är inte mitt största intresse, däremot vet jag att dem abnorma mängderna skumgummi-grej är speciellt anpassad för att ta bort skadan som en boxare gör. Dessutom gör boxarna mer än aktivt motstånd; Dem undviker och parera, en match där båda står och slår på varandra med ett helt offensivt förhållningsvissätt brukar sällan bli långvarigt, trots skumgummi handskarna dem bär...

Iaf. nu förlorar jag poängen, kör man ob2t6 på försvarsmanövern så blir det naturligtvis också ob2t6 på undvika/parera mönstret. Detta ger nästan 40 % träffrisk, jämt fördelat mellan perfekta och lyckade. Då bör man kanske också tillägga att obeväpnad perfekt resulterar i endast ob1t6 extra ob2t6/ob2t6+2 för snittet. Vilket ger 15-20% på extra sannolikheten att göra extra skador(kolla gärna upp det!)

Annars tar det i snitt 4 s * 10, alltså 40 sekunder, och enligt snittet till och med lite mer än så, innan du faktiskt lyckas göra någon skada. Under den tiden är sannolikheten nästan lika stor att du trillat omkull och vrickat foten eller en annan korkad manöver. Och när du väl, om du gör det, under dessa 40 sekunder är det inte säker att det blir någon extra skada. Faktum är att sannolikheten för svensson att göra extra skada
också är väldigt liten, alltså; några trauma, lite smärta, troligtvis på någon arm eller nåt ben dessutom...

Sen vill jag dessutom gå in på det här att någon sa att det inte alltid att träffarna som göra skada. Men under dessa 4 sekunder, som är ypperligt för att klargöra en stridsrunda så hinner man slå mer än 1 gång; Snarare 2-3, bara att i regel är det kännslag, man kollar upp motståndaren för ett läge att faktiskt göra skada, varesig man är boxare eller novis.. och dessa "sido" slag är inte avsedda för att göra skada. men dem finns mellan dem riktiga slagen. Vill man göra mer skada och är mer kompetent kan man slå dubbelt, enl mitt förslag, ob3t6 under en runda, eller varför inte 3, men då börjar det bli riktigt svårt för de flesta med ob4t6.

Jag var cpförkyld när jag skrev inlägget men ju mer jag tänkt på det faller bitarna mer på plats. Och jag menar inte alls att kritisera eon som spel, bara att just detta moment kan förfinas, när realismen är så slående i övriga fall.
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Klargörelse(tänk!)

Erm, Alltså:

Extraskador, eller Allvarliga skador, är allvarliga saker. Typ, din näsa blir knäckt, din kind mosad, nån slår ut tänder på dig osv. Sånt händer inte i ett standard barslagsmål, inte så ofta som du vill få det till i varje fall.

Liksom, det finns en anledning till att alla som nån gång slagits inte går runt och ser ut som en krigsskadad.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Klargörelse(orka tänka)

Jag är för trött för att kommentera och svara på hela inlägget, men en sak - som jag ser det är det fullt möjligt att föra in en extra finhackning i svårighetsökningar/-sänkningar. Således, jag skulle inte tveka att använda exempelvis Ob2T6+2 om jag tyckte att det passade bättre. Det finns bland annat här och var på Drunoks Drängar, bland annat i en magisk effekt som dyker upp i nån av de kommande uppdateringarna (håll ögonen öppna, som sagt), där vi (jag och Eleas) tyckte att +Ob1T6 per filament var lite väl brutalt...

-Hjalle, avslöjar.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

finns ingen lag att du ska läsa/kommentera hela inlägget. därför delade jag in det ^^

ahh men ob2t6+2 funkar inte heller riktigt för då blir det att man måste få en 1 och en 2, eller 2 1:or, hur stor är den sannolikheten?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

Tja, man behöver få 2 eller 3 med två tärningar... Eventuellt ett Perfekt slag, det vill säga en etta. Eftersom ett Perfekt slag måste understiga färdighetschansen så blir inte Perfektchansen så brutal. Dessutom, du snackar om en person som aldrig varit i slagsmål. Med Slagsmål 5. Så jävla stor är inte chansen att han ska få in en redig träff överhuvudtaget, om hans motståndare gör aktivt motstånd.

-Hjalle, som kör med de ordinarie reglerna. (Just där)
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Klargörelse(tänk!)

Så mycket roligare, man trillar ihop efter ett par femtio smällar i bästa fight club-anda.

Still: Extraskador ska inte komma fram i krogslagsmål, det tror jag är intentionen från Neogames och det som bäst speglar det vanliga livet.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

motståndaren får ob2t6 i sitt undvika slag tillika. 5 i slagsmål är inte lite, det är som vemsomhelst som är normalt smidig och som inte varit med i barslagsmål eller inte fått framgångsslag i det ^^, för han blev alltid nerslagen varenda *pip* gång av någon annan snubbe...

jag vill symbolisera att den enkla människan faktiskt också har möjlighet att träffa.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Klargörelse(tänk!)

jag är väl införstådd i statistiken, faktum är att sannolikhet har och är mitt största intresse, och hoppas en dag kunna få läsa vidare om det på universitet om jag blir så gammal.

Dessutom, jag har blivit nerslagen ett flertal tillfällen bl.a sena utekvällar, så jag vill kalla mig införstådd i det hela.
Men du har visst lika lätt att feltolka andras ord som du har för statistik. Vad jag avsåg var inte den kalla hårda sannolikheten i en T6:as utfall, utan att du verkar ha en klar uppfattning om att andelen skadande träffar, för en som är totalt rudis på att slåss, är för liten. Att du har blivit nedslagen gör väl inte saken bättre (är det inte pinsamt att du ens tar upp det?) - hade det varit så lätt att slåss hade du väl inte fått stryk? (Eller var de så mycket bättre?) En sen utekväll lär väl också ha inneburit en del "utmattningskryss" p.g.a. alkohol, eller? Har du varit i tusen fajter, och fört noggranna protokoll som grundval för din statistik? Eller är det som jag tror, att det bara är spekulation?

Boxning är inte mitt största intresse, däremot vet jag att dem abnorma mängderna skumgummi-grej är speciellt anpassad för att ta bort skadan som en boxare gör.
Kuddkrig är för amatörer (bokstavligt talat). Har du provat ett par riktiga proffsboxarhandskar? Det är jädrarimig inte lika mycket vaddering där. Det gör nog ont så det räcker och blir över om någon träffar dig med dem. De verkar vara utformade mer för att skona händerna än motståndaren...

Dessutom gör boxarna mer än aktivt motstånd
Hur tusan kan det bli "mer än aktivt"? Hyperaktivt? Går de på tjack?

Och när blev det hugget i sten att en stridsrunda är exakt 4 sekunder, no more, no less? I hela mitt liv har jag sett det som en approximation, med tolkningen att om endast en handling utfördes i rundan så var den inte 4 sekunder, utan avsevärt kortare (för det känns inte helt rätt att kombattanterna står och glor på varandra tills det blir dags för "ny runda"... om det inte ska vara filmiskt, då). Men jag har förstås fel, det är ett helt galet sätt att tänka. Fy på mig att tänka så dumt.

Återigen, för jag har påpekat det här innan, så är sånt här bara ett problem om man gör det till det. Trivs du inte med en regel så står det dig i egenskap av SL fritt att ändra, men att gå någon sorts korståg med din tolkning av och dina spekulationer kring modellen för slagsmål och skador, är att gå lite långt. Det verkar dessvärre vara likt en sjukdom bland många rollspelare, att lägga mer energi på att störa sig på reglerna än att göra något bra med dem.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

Slagsmål 5 är IMHO rätt lite. Åtminstone när man har såpass lågt så kör jag nog ett förbättringsslag vid lite mer handgemänglig konversation. Till att börja med. Sedan... Tja, den vanlige snubben säger du? Den vanliga snubben i Mundana är bonde. För att citera det citerade Drunoks Drängar: "Drängarna är inte helt oävna när det kommer till gladvåldets ädla konst, oavsett om det gäller vild kamp om pigorna på logdansen eller uppgörelser om vem som ska rengöra husbonns hemlighus dagen efter det serverats kraggisk ärtbönsröra. Här delar de med sig av sina bästa tjyvknep." (Det är alltså Nya stridskonster och tekniker till Eon det gäller. :gremwink:)

Du vill symbolisera att den enkla människan har en chans att träffa. Det har han juh, nu när jag har vatt så... öh, hjälpsam.

-Hjalle, vill smaka kraggisk ärtbönsröra...*drömma*
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

Drängarna är inte helt oävna när det kommer till gladvåldets ädla konst, oavsett om det gäller vild kamp om pigorna på logdansen eller uppgörelser om vem som ska rengöra husbonns hemlighus dagen efter det serverats kraggisk ärtbönsröra.
Vilket väl borde innebära att de har åtminstonde någon poäng över sin grundchans?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tänk på i ett vanligt byaslagsmål brukar parterna ofta greppa varandra, snarare än cirkla runt varandra som ett par proffsboxare.

Vips så är man nere på Ob2T6 i svårighet för att träffa ovh gör det dessutom hiskans svårt att undvika.

Skulle någon sedan missa är det nog lämpligt att räkna det som en träff som var såpass dålig att den inte gjorde någon mätbar effekt. T o m Eons system är ju relativt grovkorningt. Man får ju knappast trauma av en spåga i fingret eller ett skärsår från rakningen. Tänk på att ett kryss smärta gör ont i en timme. Nog har de flesta smällar du fått slutat göra ont långt tidigare än så?

/Joel - har grepp om saker och ting.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Detta gäller alltså för en person som för första gången slåss, och då är det faktiskt ganska troligt att det går dålgit för denne. Med den där låga färdighetschansen lär dock erfarenheten få upp värdet mot 8-9 efter några månaders rumlande, och då blir sannolikheten vettigare.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
utveckling.

Men du har visst lika lätt att feltolka andras ord som du har för statistik. Vad jag avsåg var inte den kalla hårda sannolikheten i en T6:as utfall, utan att du verkar ha en klar uppfattning om att andelen skadande träffar, för en som är totalt rudis på att slåss, är för liten. Att du har blivit nedslagen gör väl inte saken bättre (är det inte pinsamt att du ens tar upp det?) - hade det varit så lätt att slåss hade du väl inte fått stryk? (Eller var de så mycket bättre?) En sen utekväll lär väl också ha inneburit en del "utmattningskryss" p.g.a. alkohol, eller? Har du varit i tusen fajter, och fört noggranna protokoll som grundval för din statistik? Eller är det som jag tror, att det bara är spekulation?
ehm varför skulle det vara pinsamt att ta upp att jag har blivit nerslagen av erfarenhet? Det var inte alls menat som att vara kaxig, det var därifrån jag utgick i från statistiken, inte för att vara "cool". Japp det är en teori, eller "spekulation" om du hellre vill kalla det. Är det så otroligt obefogat?

är du full får du uppåt ob5-6(kolla upp själv på utmattning sektionen.) enl reglerna. ob4-5 är nog illa för några starköl, eller? så utmattningen är nog rimlig.

Kuddkrig är för amatörer (bokstavligt talat). Har du provat ett par riktiga proffsboxarhandskar? Det är jädrarimig inte lika mycket vaddering där. Det gör nog ont så det räcker och blir över om någon träffar dig med dem. De verkar vara utformade mer för att skona händerna än motståndaren...
tror dem är fysiskt anpassade för att lägga skadan över ett större område, minska delslagkraften och således inte göra lika mycket skada. Så du har fått dem på dig?
är det inte lite pinsamt att ens ta upp det?
^^

Hur tusan kan det bli "mer än aktivt"? Hyperaktivt? Går de på tjack?
undvika, parera, dem reducerar skadan. eller? plus diverse skyddsanordningar, regler etc. så exemplet med att utgå från en boxningsmatch är befängt.

Och när blev det hugget i sten att en stridsrunda är exakt 4 sekunder, no more, no less?
Det är smidigare i avseendet av förflyttning etc. tycker inte du?

Återigen, för jag har påpekat det här innan, så är sånt här bara ett problem om man gör det till det. Trivs du inte med en regel så står det dig i egenskap av SL fritt att ändra, men att gå någon sorts korståg med din tolkning av och dina spekulationer kring modellen för slagsmål och skador, är att gå lite långt. Det verkar dessvärre vara likt en sjukdom bland många rollspelare, att lägga mer energi på att störa sig på reglerna än att göra något bra med dem.
Det är inte menat som något korståg, men jag antar att det är fritt att vädra sina åsikter, att det finns folk som bara trycker ner dem och inte ger befogad kritik till dem, det anser jag vara ett problem.

Och jag stör mig inte på reglerna, jag reflekterar dem dock och försöker leka med dem, till vad jag anser roligast och, mest logiskt att spela; att anpassa dem till sitt tycke; är det inte att göra något bra av dem.. då undrar jag vad som är bra med dem. berätta för mig, jag är nyfiken.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: Klargörelse(orka tänka);Du behöver ju inte ^^

men lyssna här.. ingen människa med 10 i rörlighet kommer någonsin kunna utvecklas.

tror procent chansen för perfekt ligger runt 3-4 du behöver alltså mata slag i 20-30 rundor i snitt tills du får ett perfekt. Fast då är dem stridande så utmattade att dem orkar inte slåss längre, hajar du? :gremblush:
 
Top