Nekromanti Till alla om namn

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
vill du använda cozcin...men det kanske du inte vill...?

Men hedrad skulle jag bli....om du vill...vad för rollspel är det typ fantasy eller nåt...???
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det är någon mysko-sago-dark-fantasy. Vet itne hur jag ska förklara...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Uppföljning av namnen

Jag skriver hur det blir. Om inte annat får ni väl kolla spelet när det är klart.../images/icons/smile.gif
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Otålig

Otålig. Vill veta nu! Fick mitt namn vara med? Vad blev jag? Vad? Vad? Vad?
/images/icons/smile.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ingenting bestämt ännu.

Tänkte kolla först. Det enda namnet jag funderat på är Dnalor. De andra ska jag hitta på åt något åt. Så du får vänta ett tag till...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Otålig

Ja ja, vi vet nog att du bara är avundsjuk för att du inte har ett fantasynamn. Om du vill kan du få bli den statliga avfallshanteringsmyndigheten i mitt nutid/sf/skräckspel /images/icons/thinks.gif

/JPS
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Inte först med idén

Kom på en sak... Det är faktiskt ett spelföretag som använt det här.. Eller rättare sagt, de ska använda..
Folk på Deadlands mailinglista får sina namn som NPC:er i Dead Presidents som Pinnacle släpper snart.

Deadlands är, för de som inte vet, ett... westernrollspel... plus lite till.

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker Peg Inc. kommer på en massa balla idéer (förutom själv rollspelet då)
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
okej...bara mitt namn kommer på nån mycket ond gud...eller person så är jag glad../images/icons/laugh.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Vi får väl se...men inte ska väl onda gudar vara glada heller? /images/icons/laugh.gif
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Otålig

YEAH! Och ingen vet vad som lurar under ytan där..
Den statliga avfallshanteringsmyndigheten i ditt spel kommer ju bli så cool /images/icons/cool.gif så att alla kommer vilja jobba där.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Ghorgareth

Detta namn använder jag själv i den roman jag arbetar med och det är en ganska central figur. Men om det endast gäller äventyr mm är det väl helt ok. Det skulle kännas konstigt (för mig) om det gavs ut ett rollspel där en av mina viktigaste personers namn fanns med. Men annars så... varsågod.
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
nej det är ju sant men när tror du att du är klar med rollspelt...mycket eller lite kvar...

/images/icons/devil.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: copyright

"Om inte jag totalt missförstått copyright-lagen är grunden i den att man automatiskt har copyright på allt man hittar på (och skriver ned då, förstås)."

Nja... inte riktigt... om jag skriver "hej" har ju inte jag copyright på det. Det som du skriver skall vara särskiljande, vilket ett enda ord inte är.

// Riddaren
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Verkshöjd [OT]

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

"Om inte jag totalt missförstått copyright-lagen är grunden i den att man automatiskt har copyright på allt man hittar på (och skriver ned då, förstås)."

Nja... inte riktigt... om jag skriver "hej" har ju inte jag copyright på det. Det som du skriver skall vara särskiljande, vilket ett enda ord inte är.

<hr></blockquote>



Ja, nästan precis. Det du skriver (fotograferar, målar, ritar) skall uppnå så kallad verkshöjd. Det innebär att det skall vara något som någon annan inte antas kunna hitta på på egen hand, dvs utan att ha inspirerats av dig.

Exempel:
Jag skriver: [color:red]Det är vackert väder, solen skiner och fåglarna kvittrar.</font color=red>
Inte speciellt unikt. Det kan mycket väl hända att nån annan skriver precis likadant, utan att ha inspirerats av mig. Ingen copyright där, inte.

Jag skriver: [color:red]Bakverkspingvinerna är särskilt förtjusta i ansjovismuffins.</font color=red>
Det kan antas att det är krävs inspiration från mig för att skriva om bakverkspingvinernas matvanor. Sålunda: [color:red]©Widde</font color=red>

Frågor?

-W
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: copyright

Du har copyright på det du skrivit men det betyder inte att du äger rätten till ett ord eller en förkortning, ingen kan kopiera det du skrivit men de kan läsa det och skriva om det med egna ord...
 
Top