Tillåtelse, inspiration, aktivitet och regi: typer av rollspelsregler

entomophobiac

Pistoler & Mord
Rollspel är en ball hobby och så, men om det är något som är konsekvent så är det att alla utövar den olika. Efter att ha skrivit ett par experimentella spel senaste tiden insåg jag något: det här bottnar i vad "spelet" faktiskt representerar och hur det används i spelgruppen. På det här spåret har jag satt upp fyra väldigt övergripande förväntningar som känns som de täcker in de spel jag testat.

För mig som spelledare/initiativtagare/person med lokal representerar spelet inspiration. En riktning, ett ämne, en genre; kan vara lite vad som helst. Oftast medialt på något sätt, exempelvis från en bok eller TV-serie. Något som inspirerade och där "rätt" spel kan ge en boost. Regler, material, etc., driver spelet mot inspirationen. Här faller många spel in som är väldigt lightweight, när "inspirationen" tillåts komma från gruppen.

I vissa grupper där jag spelat har spelen istället verkat hanteras mer som en form av tillåtelse. Får/kan jag klättra upp på höjden och spana med min kikare? Går det att övertala snuten att jag inte vet något? När en fråga dyker upp bläddrar vi till rätt sida. "Ja/nej".

En annan variant är att spelet rakt av är en aktivitet. Äventyret eller kampanjen vi tar oss igenom, Fiasco-sessionen, en Blades in the Dark-score, ett D&D 4E encounter. Graden formalisering är varierad, men det här kan te sig mer "speligt" för många helt enkelt för att det oftast är mer formaliserat än de andra varianterna.

Slutligen kan spelet vara konstruerat för att underlätta regi. Någon har möjlighet att driva spelet i en vald riktning, kanske genom fudging eller cinematisk/dramaturgisk struktur. Språket hamnar ofta närmre film, med scener och klipp och så vidare. Måste inte handla om auktoritet, men kan absolut göra det. Allt från SL-tipsen i Star Wars d6 till flera av de Forgespel jag läst passar här.

Har inte tänkt igenom detta i någon särskilt extrem detalj, utan är mycket mer ett tankeexperiment som kändes värt att dela.

Intressanta rubriker - jag tror mitt spelbord hamnar i något slags mix av alla varianter, beroende på dagsform. Tillåtelse är väl det ordval mest mest negativ klang, men jag känner ändå igen mig i beskrivningen, särskilt när vi kör mysteriespel.

För mig (och alla?) är det också en blandning av allihop. Även spelet som utmaning som man kan göra bättre eller sämre ifrån sig i och spelet som instrument som man använder för att skapa konst med är viktiga aspekter. Samt hjälpmedel för att få till saker som kan vara svåra att göra utan spelets hjälp.

Jag gillar modellen, och som med alla modeller är det ju en förenkling av verkligheten. Instämmer även i vad Genesis säger, att en faller nog inom flera olika anledningar till att en spelar rollspel. Sen uppstår säkert skav, vilket det gör i alla grupper. Just att sätta ord på det, på sådant sätt som görs här, kan dock hjälpa en grupp att få en bättre förståelse för varandras upplevelse. För ibland tänker jag att problem i grupper beror på att vi talar förbi varandra, för vi är så övertygade om att vi menar samma sak med orden vi använder. Och så enkel är sällan verkligheten, då språket är trubbigt till sin natur.

Tillåtelse är väl det ordval mest mest negativ klang, men jag känner ändå igen mig i beskrivningen, särskilt när vi kör mysteriespel.
Ser det inte som något negativt alls, eftersom det verkar rätt vanligt överhuvudtaget och ofta tangerar idéer om "balans" exempelvis. Men inte alltid.

Mest att många spelar med spelet som konkretisering av vad de får/inte får göra.

Även spelet som utmaning som man kan göra bättre eller sämre ifrån sig i och spelet som instrument som man använder för att skapa konst med är viktiga aspekter. Samt hjälpmedel för att få till saker som kan vara svåra att göra utan spelets hjälp.
Tror jag ser de här tre som permutationer mer än separata ingångar.

Utmaning sker oftast med mer formalisering, och därför som "aktivitet".

Instrument är i grund och botten vad inspiration handlar om. Insåg det efter jag skrivit, att det inte alls bara handlar om någon IP-turism nödvändigtvis, utan inspiration är ju väldigt löst. IP-turism må vara vanlig i rollspel (och media överlag), men de självutnämnda "indie"-rollspel jag läst har definitivt hamnat mer i den kategorin.

Hjälpmedel är lite en kombination tror jag. Men skulle nog se det som att det passar in i både tillåtelse och inspiration.

Jag tror jag landar någonstans mellan inspiration och aktivitet, väl medveten om att det är ett spel men det uppstår något under tiden vi spelar som är svårt (omöjligt?) att uppnå på något annat sätt.

Jag gillar modellen, och som med alla modeller är det ju en förenkling av verkligheten. Instämmer även i vad Genesis säger, att en faller nog inom flera olika anledningar till att en spelar rollspel. Sen uppstår säkert skav, vilket det gör i alla grupper. Just att sätta ord på det, på sådant sätt som görs här, kan dock hjälpa en grupp att få en bättre förståelse för varandras upplevelse. För ibland tänker jag att problem i grupper beror på att vi talar förbi varandra, för vi är så övertygade om att vi menar samma sak med orden vi använder. Och så enkel är sällan verkligheten, då språket är trubbigt till sin natur.
Jag tror Skavet uppstår nog ofta när spelets regler kommer i vägen för, eller aktivt motarbetar det som uttalats var den inriktning som spelet sa sig vara för. Men du har ju även Skav om olika spelare preferenser av spelstil skiljer sig väldigt mycket åt (kan ju även bli Skav mellan spelarna om de har samma inriktning men olika tolkningar av önskat mål i form av Regi).

Jag tror Skavet uppstår nog ofta när spelets regler kommer i vägen för, eller aktivt motarbetar det som uttalats var den inriktning som spelet sa sig vara för. Men du har ju även Skav om olika spelare preferenser av spelstil skiljer sig väldigt mycket åt (kan ju även bli Skav mellan spelarna om de har samma inriktning men olika tolkningar av önskat mål i form av Regi).
Helt klart och enda sättet att komma åt det egentligen är genom att prata med varandra. Öppet, ärligt och sårbart. Om det nu upplevs som att skavet förstör upplevelsen för gruppen eller deltagaren.

Tror jag ser de här tre som permutationer mer än separata ingångar.

Utmaning sker oftast med mer formalisering, och därför som "aktivitet".

Instrument är i grund och botten vad inspiration handlar om. Insåg det efter jag skrivit, att det inte alls bara handlar om någon IP-turism nödvändigtvis, utan inspiration är ju väldigt löst. IP-turism må vara vanlig i rollspel (och media överlag), men de självutnämnda "indie"-rollspel jag läst har definitivt hamnat mer i den kategorin.

Hjälpmedel är lite en kombination tror jag. Men skulle nog se det som att det passar in i både tillåtelse och inspiration.
Alla sådana här kategoriseringar blir ju en fråga om att slå ihop eller isär, såklart. För mig är en inspiration något man får, medan ett instrument något man använder, men du verkar mer se detta som kategorier av spel eller spelstilar, så etiketterna kanske bara är just etiketter? Jag har lite svårt att greppa vad det egentligen är som kategoriseras. Jag känner som sagt igen mig i alla fyra grupperna, så om det är tänkt att man ska ”vara” mer av en viss typ än en annan så känner jag inte riktigt igen mig, men det kan ju ha att göra med att jag inte riktigt fattat vad de står för.

Jag känner som sagt igen mig i alla fyra grupperna, så om det är tänkt att man ska ”vara” mer av en viss typ än en annan så känner jag inte riktigt igen mig, men det kan ju ha att göra med att jag inte riktigt fattat vad de står för.
Nej etikettering intresserar inte mig nämnvärt heller. Det jag reflekterade över var mer hur folk använder spelet de spelar. Vilken roll spelet har.

Back