Nekromanti tidsresor

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: tidsresor och nostalgi

Parallel Worlds är nyare, det skrev jag i mitten av 90-talet... vilket ledde till att jag skrev om reglerna i Saga totalt, och byggde dom på PW-systemet...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag tror att den mest accepterade teorin idag, i alla fall bland lektorerna i filiosofi i Stockholm =), är att om det är möjligt att åka tillbaka i tiden så skulle man ändå inte kunna ändra något. För det man gör har liksom redan hänt.
Är inte det samma sak som att säga att man inte kan resa i tiden? Om man inte kan ändra något, kan man rimligen inte vara där. Vad du än gör, även om du bara observerar, påverkar du världen omkring dig. Eller menar de att man kan flyttas som ett slags immateriellt spöke som inte påverkar världen alls? :gremtongue:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag tror att den mest accepterade teorin idag, i alla fall bland lektorerna i filiosofi i Stockholm =), är att om det är möjligt att åka tillbaka i tiden så skulle man ändå inte kunna ändra något.

Själv håller jag mig till Micke Bergkvists teorem, att om det var möjligt att resa bakåt i tiden så skulle vi redan ha märkt det på alla besökare från framtiden. (-:

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Robert Silverberg tar upp just det där problemet i en tidsreseroman. Grundfrågan för tidsresenärerna är "Varför är inte alla intressanta händelser i historien nedlusade med tidsresnärer som vill uppleva dem?" Det handlar i praktiken om parallellitet och oförmåga att ändra skeendena på något väsentligt plan, dvs motsatsen till "Butterfly Effect".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är i "Tidsströmmen" ? När rese-guiderna till t.ex. Golgata måste maskera sig för att det finns så många versioner av dom själva på samma ställe...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Man skulle kunna tänka sig att man kan observera forntiden, ex. ljuset från den (vilket man på sätt och vis gör när man tittar på stjärnor), men att inte kunna påverka den. D.v.s. tidsresor finns ej, men man kan hämta in fotoner från forntiden. Detta riskerar dock att falla på den grundläggande fysikaliska principen att inget går att observera utan att rubba det något.

/RipperDoc - din :zeppelinare: i tidsrymden
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Detta riskerar dock att falla på den grundläggande fysikaliska principen att inget går att observera utan att rubba det något.
Näe, precis. Men så är principer rätt tråkiga ibland :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jag har någon sci-fi-novell här nånstans där tidsresor är möjliga, men det är omöjligt att resa till en punkt som är tidigare i historien än när man avreste. Dvs det är omöjligt att resa tillbaka i tiden för att döda sin farfar, något som skulle lindra effekterna av sådana paradoxer.

(Det går ju dock att ta sig runt, man träffar en tidsresenär som har åkt fram i tiden, och lejer honom att döda farfar åt en, sedan återvänder han till sin tid och dödar farfar, med följd att man aldrig hade kunnat få uppdraget och... usch.)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Nej, jag tror tanken är att allt man gör när man rest tillbaka i tiden har man redan gjort. Du ändrar och påverkar saker, men det förändrar inte nutiden, för nutiden förutsätter att du redan gjort dessa grejer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Nej, jag tror tanken är att allt man gör när man rest tillbaka i tiden har man redan gjort. Du ändrar och påverkar saker, men det förändrar inte nutiden, för nutiden förutsätter att du redan gjort dessa grejer.
 
Top