Nekromanti Tidsresor, Kung Fu och Hjältar!

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Okej. På temat "skjutna kungar" har vi mitt team, bestående av ärkestrategen Gustav II Adolf, som med sin specialteknik "Lützendimma" förgör allt och alla. Vid hans sida står Karl den tolfte, med attacker som "rakt på kåldolmen" samt den defensiva tekniken "fly till Turkiet". Gustav III är gruppens rebell som med sina skepnadsändrande maskeradförmågor kan förvirra vilken fiende som helst, och slutligen har vi gruppens självpåtagne moralpolis, Abraham Lincoln, kungen av nordliga Amerika, som ser till att de andra i gruppen inte skaffar slavar i onödan och som slåss som en jäkel med de nunchakus han förvarar i sin höga hatt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Näsviseri

Äsch, nu har du ju i princip erkänt Jesu existens, så det här är egentligen ett helt onödigt inlägg. Fick bara en oemotståndlig lust att understryka att hans existens som sådan är betydligt sannolikare än många andra historiska personers vilkas existens tas för givet.

Jesus var ett mycket vanligt namn på den tiden, det fanns gott om läromästare som vandrade omkring med följen av lärjungar och lade fram sin syn på heliga ting och deras relation till det sociopolitiska läget.

Det vore över huvud taget förfärligt märkligt om en figur som påminner om NTs Jesus INTE fanns vid den tiden.

Att trosfrågor, mirakler, hans egentliga budskap och liknande inte hör hemma i just den här debatten verkar vi ju alla vara ense om, och det var ju skönt. :gremsmile:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Gnäll I

I ditt inlägg som jag svarade på, förslagsvis?
Var det f ö så förbaskat svårt att tolka min fråga som den var avsedd, d v s att uttrycka att din tolkning inte alls var vad jag menade? Om jag faktiskt hade menat det som du trodde att jag menade (och varit ute efter att racka ner på kristna, eller vad det nu var du trodde att jag ville) så borde jag väl ändå ha vetat vad jag skrev?

Magnus, irriterad över att bli så feltolkad och anklagad för både dittan och dattan
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Damn! Det var svårt det här!

OK, jag stryker Victoria Silvstedt, bara för att hon inte är amerikan. Då kan de övriga snacka utan att behöva tänka. Det är, typ, en bra grej i DET HÄR gänget.

Så, teamet är då: Traci, Anna Nicole, Pamela och Jeri.

[Mr.Burns-mode]Eeeeexcellent![/Mr.Burns-mode] :gremgrin:

/Keraii
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Diskriminering!

Äh. Stålmannen är ändå underlägsen kung fu.
*grin* tja på den tiden när han ändå var som tuffast så var ju den yngre versionen (stålpojken) ännu tuffare. Menar kan man resa i tiden etc av egen kraft så är man förbaskat mäktig.. Och karatepojken (som inte har några superkrafter utan bara är överdjävlig på stridskonster) i rymdens hjältar fick ju till oavgjort mot stålpojken i en match. =^_^=

/Ulfgeir
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Kära nån!

Det här kommer så plötsligt! Jag förtjänar det verkligen inte! :gremblush:. Jag... jag vill tacka John Wilkes Booth, min mamma och Gud.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
För att lösa det här mysteriet skickar jag givetvis ut min infiltrationsgrupp att spela avhoppare och beblanda sig med fienden.
Judas Iskariot
Vidkun Qvisling
Decimus Junius Brutus Albinus
Henry Philippe Petain
Det enda problemet skulle kunna vara att de tar sin roll på för stort allvar.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Barabbas [OT]

Barabbas betyder "faderns son" på arameiska (det språk som talades i Palestina på den tiden då det begav sig). Och Barabbas heter i förnamn (trumvirvel) Jesus. Apropå vanliga namn. Jesus Barabbas, Jesus faderns son.

Så, det folket bestämmer är om de ska frige faderns son eller människosonen. Kanske.

Nån historiker som har koll på om det verkligen var en sed att frige fångar vid Pesach?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Barabbas [OT]

Barabbas betyder "faderns son" på arameiska (det språk som talades i Palestina på den tiden då det begav sig). Och Barabbas heter i förnamn (trumvirvel) Jesus. Apropå vanliga namn. Jesus Barabbas, Jesus faderns son.

Så, det folket bestämmer är om de ska frige faderns son eller människosonen. Kanske.

Nån historiker som har koll på om det verkligen var en sed att frige fångar vid Pesach?
Kul! Det hade jag ingen aning om. Rolig namnsed; att vara son till far är väl om möjligt ännu vanligare än att heta Jesus.

Såvitt jag vet var det ingen regelbunden sed med pesachamnesti, men det förekom.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Om de berömdaste människorna är de bästa på kung-fu så skulle jag skicka ut ett team med grundare av världsreligionerna (förutom Jesus, han är ju tagen):

Mohammed (en slipad köpman som kan övertala de flesta)

Moses (en god talare och ledare som kan föra ett förtvivlat folk in i en öken om han vill)(kan behövas för att få in Jesus och company in i en Toyota som redan är full)

Buddha (en tjockis som kan meditera sig till det högsta tillståndet när han vill)

Konfucius (en mycket vis man, som kan filosofiera de flesta till döds)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Konfucius (en mycket vis man, som kan filosofiera de flesta till döds)
Och väljer man det andra sättet att transkribera kinesiska har han mer kung fu än de flesta...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Lag i kortform

Chinese All-Stars!
Chuang-Tzu, Gule Kejsaren, Konfucius och fanimej Gule Kejsaren en gång till, för han är så ball! Nehej, OK då, låt säga gossekejsaren istället då. Varför? För att jag tycker om kinesiska sagor, och jag är mer Taoist än något annat religiöst.


Systrarna Brontë!
Charlotte, Emily, Anne och Elizabeth! Varför? Because I'm insane!


Präster Med Okyrkliga Intressen!
Boccaccio, Rabelais, Asbury och Torquemada! Unchristian Kung-Fu Mayhem!


/Feliath - That's it, no more tea for you :tekopp:
 
Top