Nekromanti Tidsresande & Sjunde Stammen [MEGASPOILER]

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Detta är en direkt fortsättning på Klosterklimax, men man måste inte ha läst den mastodonten för att fatta detta inlägget, även om det säkert underlättar.

Den här gången gör vi verkligen en ansträngning att hålla oss kortfattade, så jag slänger ut allt jag verkligen inte betraktar som viktigt:

Som framgick av förra inlägget har Xinu-avataren Esgithe infiltrerat den obskyra munkorden Araxianiterna, och ihop med dem och en bunte Eobothsriddare håller hon på med en ritual i ett gudsförgätet kloster högt uppe i de sabriska Olanden, vid Elfphecs sluttningar. Hennes sabriska allierade tror att ritualen ska åkalla nån sorts väsen från Daak som räddar Consaber från den pågående thalaskiska invasionen, men i själva verket är de fetlurade och Esgithe tänker åkalla Vigilah, en förintelsetitan som stupade i det förra Mörkret. Till sin hjälp har hon helmgastar, änglalika varelser som kallas ediler, en slags eldande som kallas vestal, samt, viktigast, Hægthiser, en slags förvridna drömväsen från Drömmarnas framtid.

Rollpersonerna, halvalven Saevan samt skepnadsändraren/drakväktaren Riasha, har försökt infiltrera klostret ihop med drakväkterskan Inalea, i syfte att rädda en grupp unga damer (Liann, Jehana, Izada och Thyana) som hålls fångna för att utgöra nån form av offer i ritualen, och allmänt sätta stopp för hela affären. När det börjar gå upp för dem vilken punch Esgithe packar med alla sina übermäktiga minions åkallar den nazgûl-liknande tidsresenären Ishan, mäktigast av drakväktarna, i hopp att han ensam ska kunna rensa ut hela stället.

Men det går inte så bra. Ishan går One Man Army på Eobothsriddarna och orsakar stor förödelse, men edilernas och vestalens magi saktar ned honom, och han börjar ta skada. Inalea är golvad av en helmgast, Esgithe har avslöjat Saevans försök att utklädd smälta in bland munkarna, och Riasha har hamnat i en brottningsmatch med samma helmgast, vilket knappast kan sluta väl. Så Ishan grabbar tag i Riasha, Saevan och Inalea i syfte att teleportera iväg och bemöta problemet från en annan vinkel. Problemet är; Ishan kan teleportera därför att hans märkliga spöklika natur låter honom beträda De äldstes vägar, en slags maskhål genom verkligheten som finns i Drömriket och Skugglandet. Dessa vägar låter honom även i någon mån resa framåt och bakåt i tiden, en egenskap som gör rätt unik i mitt Mundana. Men den här gången går det fel, eftersom hela klosterområdet dels är högmagiskt för ataxa- och kronotropi, och dels är under inflytande av en så kallad Paradox-effekt. Resultatet är att Ishan, Inalea och rollpersonerna, istället för att färdas i rummet, färdas i tiden, bakåt i tiden, och okontrollerat slungas tillbaka cirka 4000 år.

Efter att ha tag team:at helmgasten, som råkade följa med (jag måste nog börja hålla koll på antalet helmgastar som blivit gibbade i mina kampanjer...) inser rollpersonerna att de befinner sig på samma plats, men långt tidigare; de står nu på en gräsklädd avsats i bergen, och det enda som finns av klostret är ett litet stenkapell vars arkitektur de delvis känner igen som inkorporerad på olika ställen i klostrets nuvarande byggnader. De lämnar Ishan, som står stilla och försöker hitta rätt vibrationer i tidsflödet för att kunna fixa hela fuckupen, släpar motvilligt med sig en sårad eobothsknekt som också kom med i teleporten, och beger sig av mot det enda de kan se som tycks vara ett spår av civilisation; märkliga svarta torn som sträcker sig upp längst en flod i en höglänt dalgång.

Det står fort klart att det är en alvbosättning, och alven Saevan blir mycket fascinerad; dels för att han inte kunnat se ruiner av denna bosättning tidigare (egentligen 4000 år senare, men men) när han närmade sig klostret, dels för att han hört i hans tycke fåniga legender om alverna på Elfphec och att de skulle tillhöra den mystiska 'sjunde stammen'.

Ett par alviska vakter i arkaiska rustningar med alvglasdetaljer genskjuter dem, och på en vederstygglig blandning av coloniska och felya lyckas rollpersonerna förmedla att de vill föras till alvernas ledare. Alverna visar sig bo i hus och torn inuti tre jättelika grottor högre upp i dalen, fyllda av artificiella alvljus, konstgjorda trädgårdar och porlande vattenfall; det är på det hela taget extremt pittoreskt. Rollisarna uppskattar alvernas antal till åtminstone 1000, men noterar senare också att det är oproportionerligt mycket barn bland dem (dvs, mer än 1-2 per potentiell mamma...)

Ledaren visar sig vara en sanari-liknande kvinna vid namn Corolin. Hon är förvånad över tidsresenärerna men inte extremt förvånad, då alvfästet, Kini'an Tevela, inte bara ligger på en ataxatropisk nod (detta är ju inte förvånande eftersom klostret ett stenkast bort också gör det, fast i framtiden), utan också, visar det sig senare, har en Paradox-effekt i gång. Det senare är big news då det föranleder rollpersonerna att misstänka att det inte är Xinu som skapat paradoxen, utan alverna tusentals år tidigare! Hursomhelst låter Corolin förstå att på grund av dessa omständigheter dyker konstiga fenomen från fjärran världar då och då upp runt alvfästet; rollpersonerna och Inalea är bara det konstigaste på väldigt, väldigt länge. Med viss reservation bjuds de att stanna i staden och vila upp sig, vilket är ganska nödvändigt då Riasha och Inalea är ganska illa tilltygade.

Nu följer några långsamma dagar i Kini'an Tevela då rollisarna sakta bekantar sig med alverna och utforskar mer om dem. Några signifikanta grejer som sker/framkommer:

- Alverna känner till henéa, Léaram och Sanarialliansen, men verkar inte känna tillhörighet med någon av dem, utan anse sig bilda en sjunde stam (de påstår att det finns åtta).

- Alverna påstår att de kommit från stjärnorna, och eftersträvar att återvända till någon sorts urhem där. För detta syftet, säger somliga, sysslar De äldste med en massa skumma och världsförvridande ritualer, och det är därför de håller igång en Paradoxeffekt, för att kunna möjliggöra diverse magiskt fuffens.

- Kini'an Tevela är ett isolerat samhälle, då och då hotat av plundringar från tiraker och ett barbarfolk de kallar tabgac (rauner), söder om bergen finns perenniska stammar som bildat nån slags småkungariken; långt i norr finns Colonan, och långt i öster Kronokraterna i Kronodycle. Rollpersonerna får flera gånger rådet att söka sig till Kronokraterna med sitt bryderi. En del alver är inte så glada i isolationen, och känner att de borde hjälpa människorna mer genom att dela med sig av sin kunskap.

- Kini'an Tevela har ett fantastiskt och jätteliikt bibliotek. De flesta skrifterna är gåvor från Danarth; när danarthierna tvingades fly över havet för länge sedan kunde inte få med sig alla sina skrifter från det som idag är Urma Bréann, och någon klok ståthållare gav istället alverna skrifterna att förvalta, så att de inte skulle hamna i händerna på barbarer. En del av Kini'an Tevelas isolation motiveras av de styrande med den viktiga uppgiften att skydda detta bibliotek.

- Många alviska traditioner är igenkännliga för Saevan, men andra är helt annorlunda; till exempel verkar Kini'an Tevela till del vara någon sorts kommunistisk utopi där inga prylar tillhör någon specifik individ; alla tar och ger hela tiden från och till varandra. Det finns inga mynt i omlopp. Tjänarskiktet i samhället verkar framförallt utgöras av unga alver, det vill säga, det verkar som att man får mer ansvarsfulla och hedervärda positioner efterhand som man blir äldre.

- Kini'an Tevelas magiker har med hjälp av Paradox-effekten knäckt några av problemen på vägen tillbaka mot stjärnorna. Alverna här har på grund av detta påfallande hög nativitet, och verkar sällan eller aldrig drabbas av inåtvändhet; flera fullt fungerande individer är tusentals år gamla. Samhället har även fantastiska odlingar med frukter, dels importerade från fjärran (tomater, från Kiva (den sjunkna kontinenten)) dels helt unika ting som Kini'an Tevelas biomantiker har skapat (citroner).

- Det finns gripar uppe i bergen ovanför dalen. Inalea blir begeistrad över detta, då griparna stod i förbund med Amereta, Colonans grundare, och Inalea tror att griparna i nutiden är mer eller mindre försvunna från världen. Hon letar febrilt efter sin signetring som markerar henne som en kejserlig prinsessa av Colonan, men får modstulet inse att den togs ifrån henne när hon var fången hos araxianiterna, och är separerad från henne med 4000 år. Dock räddar Saevan dagen genom att tänka på att han har en thalaskisk gripdolk, vilket också kan fungera som en symbol för människornas förbund med och respekt för griparna. Han går upp till griparna en dag i sällskap med den uråldriga älvan Scea, som å alla alvernas vägnar brukar lämna mat åt griparna under vintern i utbyte mot hjälp med spaning efter fiender och hot. Hon lämnar även böcker ibland, för griparnas ledare Keor är visst lite bildad och vettgirig. Keors möte med Saevan är ganska indecisive, men då Saevan berättar att griparna verkar nästan utdöda i hans tid blir Keor tankfull, och flyger senare ikapp Saevan och ber att hon och några fränder ska få följa med när Saevan återvänder till sin tid, så att de kan få susa genom framtidens vindar och kanske återerövra en plats i världen. (Nu gjorde spelarna typ high-five, då de har en latent fetisch för gripar de aldrig fått utlopp för eftersom jag aldrig förr haft med gripar i en Eon-kampanj. Detta var hela anledning till detta sidospår :gremsmirk:).

- Saevan, som är lite av en sexmissbrukare to put it mildly, får ligga med en massa av alverna, det är lite Polynesien över det, men såklart blir han betuttad i den enda som nekar honom, vilket är den urgamla Scea som tar hand om griparna och örtträdgårdarna. I början visar hon absolut noll intresse (så går det när man är 2500 år och en 30-åring raggar på en...), men efterhand intresserar hon sig ändå lite och låter Saevan sitta med när hon filosoferar under stjärnorna.

- Savean och Riasha skaffar sig varsin vapenmästare; Kelmon och Dunini. De tränar lite med dessa medan de begrundar sina nästa steg. Båda Saevan och Riasha får också höra om ett särskilt rum djupt in i urberget som utgör nån slags Seed Vault, där alverna kan gömma skatter och sig själva, if worst comes to worst. Saevan får höra av Scea att i framtiden, om nu inga spår av Kiri'an Tevela återstår, kan han leta efter det hemliga grottrummet, som öppnas av månens ljus.

- Saevan har tidigare, i klostret fyratusen år i framtiden, sett ett märkligt meddelande ristat i ett uråldrigt valv, riktat till Jehana, hans älskarinna och en av fångarna i klostret. Han inser att det måste vara han som skrivit meddelandet, fyra tusen år tidigare, och trots att han inte förstår dess innebörd går han upp till det lilla kapellet för att skrida till verket. Där står fortfarande Ishan, omgiven av thesmofylaker som tonar bort så fort Saevan kommer närmare. Ishan förklarar att han kanske själv kan återvända, kaaaanske, men inte ta med sig rollisarna och Inalea, då något med rumtidens vibrationer har förändats sedan de lämnade klostret och sögs tillbaka i tiden. Saevan fattar plötsligt meddelandet han såg: "Jehana, flytta altaret tio grader åt vänster", men då Ishan verkar menar att Paradox-effekten inte gör det nödvändigt att följa kausaliteten, vill Saevan skriva något mycket fyndigare. Då han är en bildkonstnär av rang tryter inspirationen, och han kan inte förmå sig att skriva något halvdant; resultatet är att det inte blir något meddelande åt Jehana, och han lämnar kapellet med oförättat ärende.

- Ishan dyker omsider upp i rollisarnas sovgemak i Kini'an Tevela. Han förklarar att han tack vare att Liann spelat på mungigan (se nedan) kanske kunnat hitta tillbaka i tiden själv, men då är Inalea och rollisarna dömda att stanna här i forntiden. De kommer överens om att han istället ska stanna i denna tidsålder och leta efter en drake och söka dess råd. Rollpersonerna kan under tiden utforska andra möjligheter. Så rollisarna och Inalea stannar i alvfästet medan Ishan teleporterar iväg igen (jag kan helt enkelt inte ha honom i partyt för länge då han är för overpowered, han fyller en roll som plot device snarare än en riktig karaktär liksom).



Nu till själva plotten, dock. Jag väljer att dela upp den i två 'lager', för tydlighetens skull:

Drömbryderier

Hægthiserna i klostret hade vävt in alla närvarandes drömjag i en kollektiv mardröm, och eftersom Inalea var fånge där länge nog för att bli påverkad är hon del av denna dröm (i kontrast till Riasha och Saevan). Detta innebär rent konkret att Inalea ser Hægthiser i sina drömmar, allt tydligare.

Xinu har förstått att rollisarna åkt bakåt i tiden, men då tidsresor som sagt är riktigt jävla exceptionellt i mitt Mundana innebär det att rollpersonerna är mer eller mindre helt utom Xinus räckvidd. Detta är ett problem, då ritualen Xinu ska utföra inte kan ske än, först måste den nyaste av fångarna, Jehana, bli del av Hægthisernas kollektiva dröm, och stjärnorna måste stå rätt. Detta ger Xinu cirka en vecka att se till att rollpersonerna INTE somehow kommer tillbaka med en armé av drakar eller dylikt, ni vet sånt som rollisar är benägna att göra. SÅ hon gör det enda hon kan, vilket är att be Hægthiserna (som redan från början är tidsresenärer då de härstammar från Akervidderna, ett plan längre fram i tiden nära världsalltets slutliga undergång) ta sig bakåt i tiden genom drömriket, klamrande sig fast vid det inflytande de har över Inleas drömmar. Målet är att tränga ut i den fysiska dåtiden och med alla till buds stående medel nedgöra Inalea och rollpersonerna.

- Inalea kan lite oneirotropi, och Hægthiserna lurar henne att väva in Saevan och Riasha i hennes drömmar. Rollpersonerna blir på så vis varse Hægthiserna som i drömmarna lurpassar på dem i skuggorna, och anar oråd. Men de kommer också på idén att genom Inaleas drömmagi försöka kontakta Khakra, Inaleas och Riashas herre - är det möjligt att drakväktarbandet bestått genom tid och rum, trots att Inalea och Riasha inte är födda än i denna tidslinje? Så de försöker. Det första försöket slutar med att de blir attackerade av Hægthiser i drömmarna, och Inalea vaknar och drömmen upphör lagom till att Riasha är i strid mot en av dem, vilket innebär att Hægthisen slits med in i den vakna världen (dvs, helt enligt Xinus plan). Rollisarna dräper den, men striden har vid det laget nått utanför tornet, och alverna har blivit varse det hela. Dock faller Hægthisen sönder när den dött och ger inte alverna något konkret material att undersöka.

- Vid nästa försök lyckas Inalea kontakta Khakra, som med visst tvivel sällar sig till hennes och Riashas dröm. De förklarar läget för honom, och efter en stunds grubblande säger han att han INTE kan fucka med kausaliteten (han är en nomotropisk varelse after all), dvs, efter det här mötet kommer han sudda ut alla sina minnen av det, och kan därför inte hjälpa rollisarna genom att skicka -mer- resurser till deras attack mot klostret i framtiden. Han kan dock hjälpa lite, genom att förklara två hypotetiska scenarier för att komma tillbaka till rätt tid:

1: rollisarna tar hjälp av alverna, som borde kunna fixa en tidsportal - resor framåt i tiden bryter inte nödvändigtvis mot konsekvensens lag.
2: Rollisarna förstör monoliterna som upprätthåller Paradox-effekten. Detta skulle allvarligt fucka kausaliteten men det är kanske okej eftersom Paradoxeffekten utgör en paradox i sig själv. Khakra ger dem cirka 75% chans att överleva om de förstör effekten, och menar att hela tidsresan antingen kommer att göras ogjord, eller att rollisarna i värsta fall slungas framåt i tiden till någon punkt närmare den de kom ifrån. Men han vet inte säkert.

Efter detta lämnar Khakra drömmen, men har under konversationens gång förmåtts att tänka om en smula, då han insett att hans framtida drakväktare trots allt är ganska awesome. Han ska hjälpa dem på något sätt, säger han, men lämnar oklart exakt hur; i framtiden i rätt tidslinje kommer de snart bli varse vad han menat.

En tredje option som övervägts är att låta Ishan teleporta till rätt tid för egen maskin, och att Inalea och rollisarna inträder i en magisk stasis och helt sonika inväntar rätt tid. Inalea är dock extremt neggo till detta då hon menar att man -drömmer- i sådana dvalor, och det verkar extremt ohälsosamt givet att Hægthiserna infiltrerat hennes drömmar.

What about Hægthiserna? Khakra har sagt följande: de är varelser från Drömmarnas framtid, de har förföljt rollisarna bakåt i tiden, de växer i styrka, och försöker nu ta sig ut i den vakna världen genom Inaleas drömmar. Det enda Inalea kan göra är att antingen ge sig av så långt från platsen och Paradox-effekten hon kan, vilket dock skulle fucka med hennes position i rumtiden, eller att hon helt sonika inte drömmer.

Resultatet är att Inalea slutar sova, vilket hon menar att hon kan klara i cirka fem dygn. Efter två-tre dagar har hon börjat se extremt sliten ut och verka rejält deprimerad. Men det är inte nog; Riasha börjar se hægthiser i -sina- drömmar; de har lyckats korsa över till hans drömvärld när Inalea och han delade dröm.

Rollisarna måste -skynda sig-, ska de stanna just i Kini'an Tevela har de inte råd att dra ut på tiden, utan måste som Khakra sa så fort som möjligt återvända till sin tidslinje. Problemet är dels att Kini'an Tevela är så outsägligt jävla paradisiskt, och dels att alverna inte verkar stå i begrepp att göra det lätt för dem:

De äldstes intriger

Corolin och hennes adjuntanter Illividan, Teneve och Kaela blir efterhand väldigt misstänksamma. De har lagt märke till Riasha och Inaleas natur som skepnadsändrare respektive halvdemon, och efterhand som situationen utvecklas börjar de antyda för Saevan att han är välkommen att stanna för alltid om han vill, men Riasha och Inalea måste bort. Därtill har de blivit medvetna om hægthiserna, som de vet oroande lite om, men börjar sakta förstå att Inaleas drömmar inte kan vara farliga bara för henne, utan för -dem-. De börjar mer och mer se på rollisarnas närvaro som en risk, -i synnerhet- efter att samtal med Saevan låtit dem förstå att Kini'an Tevela inte tycks existerar 4000 år i framtiden. Återvände de kanske till stjärnorna? De äldste vill gärna tro det, men det faktum att Saevan aldrig öht har hört talas om dem och deras stam innan han kom hit, det bekymrar dem svårt. De testar effekten 'Känna släktskap' på Saevan, och finner att han inte överhuvudtaget har något släktband till någon av dem; ingen av dem är alltså hans anfäder.

Vad göra? Well, Corolin har köpt tid, och lovat att diskutera med de andra äldste om de kan lägga de ansenliga resurser som skulle krävas för att skicka rollisarna framåt till rätt tid igen. Hon har däremot försäkrat att det borde vara teoretiskt genomförbart, att det är rent praktiska considerations som gäller nu. Men hon har egentligen lite andra planer...tror jag iallafall. Varför öda en massa tid och möda, om Saevan, som hon gillar, ändå redan sagt att han kan tänka sig att stanna, och är omtyckt av alla? varför inte bara antingen jaga iväg Riasha och Inalea, eller helt sonika ta dem av daga lite diskret?


Vad händer nu?

Så långt har vi alltså kommit. Min fråga till er kära forumiter, är vad jag ska hitta på härnäst. Jag vill dels ha hjälp att utveckla Den sjunde stammen, och dels ha hjälp med själva plottutvecklingen. Några tankar:

- På ett sätt hade jag gillat det helt otroligt karmiska och ångestfyllda i om rollisarna indirekt blir orsak till Sjunde stammens undergång genom att Hægthiserna lyckas skapa en vidöppen portal genom deras drömmar och klösa sig in i Kini'an Tevelas vakna värld. Men samtidigt skulle forntidsalverna kännas lite mesiga och veka om mindre än hundratals Hægthiser kunde döda dem, så jag ser rent praktiska problem med detta alternativ. Kan man tänka sig att Hægthiserna somehow lyckas manipulera fram alvernas undergång, tex genom att infiltrera deras drömvärldar och göra alla deras barn till Hægthishybrider? Problemet med den varianten är att det hade tagit tid... Ragga upp bergens tiraker och få dem att anfalla alverna? Sure, men återigen, det här är liksom Silmarillion-ärkemagiker, de är inte så mesiga...hellre då att somehow framställa Hægthiserna som groteskt läskiga och lömska.

- Att låta alverna vara vid god hälsa när rollisarna drar, men att bara vittrade ruiner av Kini'an Tevela återstår i framtiden har också sin appeal, i det att det skapar en känsla av sorg och mystik. I det här alternativet vill jag absolut inte förklara varför alverna försvann, det skulle förta hela känslan. En mörk idé jag haft är att nån slags förvridna rester av alverna, som av någon anledning degenerat till monster, döljer sig i grottunnlar i Elfphecs mörka innanmäte, under klostret, och somehow kommer till rollisarnas hjälp. Det kanske iofs kunde vara alvbarnen som blivit Hægthishybrider? De alver som överlevde Kini'an Tevelas fall lyckades med magi rädda barnen från att utvecklas till riktiga Hægthiser, men magin verkade inte som tänkt, och med tiden blev barnen ändå förvridna och bestialiska och slaktade återstoden av Kini'an Tevela?

Vilken approach vore bäst? Jag är väldigt väldigt kluven och behöver era råd här.

Och hur ska jag få rollisarna tillbaka till deras tid? Det vore skitfattigt om alverna as a whole hjälpte dem, det finns ingen konflikt i det, så det får inte hända, men om de istället slår sönder Paradox-monoliterna, vilket vore mer dramaturgiskt rätt, då har jag ingen rimlig ursäkt att få med griparna... hur kan jag komma på en lösning som både skapar konflikt och får med griparna, men utan att rollpersonerna måste lämna området och resa till Colonan, Kronodycle eller dylikt? (Jag vill inte göra hela den här tidsresan till ett dussintals spelmöten långt sidospår, då jag slungade rollisarna bakåt i tiden mitt i en otroligt viktig och episk klimax). Lämpliga deus ex machinas i sammanhanget kan förvisso vara kronokraterna, men jag vet ifan hur...I think not, va?

- Khakras idé skulle kunna vara att lagra sina minnen av det inträffade i en kristall, som han ger till en annan drake, och ber att få tillbaka precis när det behövs i framtiden, så att han kan komma ihåg alltihop. Men vad skulle det göra för nytta, om han fortfarande inte vill fucka kausaliteten? Nån slags möjlighet vore kanske att han kontaktar Abraxes (se nedan), eller hörsammar griparnas intressen och tar dem till Skugglanden där de får bida sin tid på någon plats där tiden går extremt fort, varvid de senare kan susa it i den framtida världen vid precis rätt tidpunkt för att rädda rollisarna i deras slutliga angrepp mot klostret?

- Kan Hægthiserna besegras i drömvärlden? En möjlig deus ex machina i någon form är draken Abraxes, en ärkeskurk i mina kampanjer som dock INTE var en skurk vid denna tid, och kommer från Mundanas döda tvillingvärld Antichton. Abraxes är således inte del av Mundanas världsväv, vilket hade kunnat ge honom mer leeway än andra lumian att rövknulla skapelsen. Det vill säga, innan han suddar ut sina minnen hade Khakra kunnat skicka Abraxes att hjälpa rollisarna på något vis. Men vad skulle han isåfall göra? Det kan alltid vara Abraxes som fixar grejen med griparna, vilket då skulle tillåta rollisarna att slå sönder monoliterna och chansa på att omintetgöra Paradox-effekten.

- Reagerar primalväsen på tidsresan? Thesmofylakerna verkar definitivt känna av den, men kommer mäktigare och mer kommunikabla varelser att ägna det hela någon uppmärksamhet? Då menar jag inte tvunget några Demons of Doom som kommer för att utradera rollpersonerna och ställa tidslinjerna till rätta, men jag tänker mig att änglalika varelser på Mundanas astralplan är perceptiva för dramatiska påverkningar av magiflödet, och ofta söker sig närmare för att observera dem. Här har vi ett ytterligare potentiellt hot, -eller- en annan deus ex machina i någon form, beroende på.

- What about Ishan? Hittar han nån drake? Kan den draken säga något Khakra inte redan har sagt? Kommer han tillbaka? När? (Han, griparna eller Abraxes kan vara lämpliga allierade i slutstriden om rollisarna måste fajjtas mot hela Kini'an Tevela i ett försök att förstöra Paradox-monoliterna).

- Läskiga idéer på -hur- Hægthiserna tar sig ut ur folks drömmar och in i världen, eller vad de hittar på inuti eller utanför drömmarna för att fucka med folk? Jag har en grotesk idé på hur en Hægthis formar sig själv ur skepnadsändraren Riashas kött, som nån slags överdimensionerad parasitisk tvilling...Inalea är ganska mentalt sårbar, kan Hægthiserna utnyttja det på något sätt?

- Hur agerar De äldste? Jag har tänkt mig att de helt sonika kidnappar Inalea för ett brutalt förhör, men det skulle fort leda till att rollisarna måste agera, och funkar inte om jag av någon anledning vill dra ut på tiden i Kini'an Tevela. Hur reagerar De äldste om de förstår att Inalea är en colonisk prinsessa, av den pågående dynastin, men inte född än? Kanske kan de slänga Inalea och Riasha i en fängelsehåla, och låta dem försmäkta där medan Saevan får gå fri? (Sen kan jag då tidshoppa ganska friskt). Men det är inte 100% på att gå vägen, och försöker dem är det möjligt att Riasha satsar på att leta upp monoliterna och förstöra dem, och det kan funka, men då missar jag min chans att skildra Kini'an Tevelas undergång, om det är det jag vill...


Andra idéer på karaktärer, händelser, intriger, besvärjelser, eller vad som helst annat relaterat till Den sjunde stammen och denna plott? Tacksam för alla former av input!




Som alltid i mina inlägg, lite mer eller mindre meningslös runtomkring-info:

Paradox
Ataxatropi: 10, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten kan under varaktigheten upprätthålla en paradox, vilket konkret innebär att det omöjliga blir teoretiskt möjligt; till exempel möjliggörs brott mot konsekvensens lag och balansens lag. Effekten måste inriktas på en specifik paradox, tex att alstra oneirotropi i vaket tillstånd, upplösa permanenta effekter som redan är kastade, segla rakt mot vinden, eller resa bakåt i tiden. När varaktigheten går ut upphör paradoxen och allt återgår till sitt normaltillstånd efter bästa förmåga. Användande av denna effekt kan inte sällan ge Qadoshförlust.
Hægthis

En ras groteska och generellt illasinnade varelser från ett fjärran plan kallat Akervidderna.

De är bland magiker och lärda kända för att vara en av mycket få varelser med förmåga att fysiskt träda in på Drömplanet. Hægthiser antas vara mäktiga entiteter, även på Mundana, men är mycket få och relativt okända. De som haft samröre med hægthiser har varnat för deras destruktiva krafter och förrädiska natur, smittade som de är av hatet mot allt oordnat och levande som kännetecknar deras hemvärld.

En Hægthis står mellan fem och sju fot hög. Den har motbjudande, men mänskliga, drag, askgrå, spräcklig hud och vita ögon. Många Hægthiser har horn av något slag. Deras händer slutar i långa fingrar med vassa klor. Dess kroppar är inte mycket mer än skinn och ben, men döljer en fruktansvärd styrka som närs av hat och illvilja.

Hægthiser har en uppsättning mystiska egenskaper, dessa är dock mycket dåligt kartlagda. Det man vet är de kan överföra en märklig smitta genom att bita ett offer, den bitna kommer därefter att ha ett empatiskt band till hægthisen, och de kommer att dela vissa tankar, känslor och sinnesintryck. De har även förmågan att, genom sina drömvandrande egenskaper, plåga drömmande varelser genom att invadera deras drömmar. Det har även rapporterats att de kan lösa upp sina fysiska kroppar i skuggor. En hægthis som blir inträngd och desperat av mäktiga angripare sägs kunna spy upp något av den dunkla substans som driver deras kroppar. Detta tär svårt på hægthisens livskraft men orsakar också fruktansvärda skador på den som träffas.

Hægthiser, som inte verkar ha något kön, kan inte reproducera i traditionell mening. Istället dras de till vissa unga besjälade varelser, slumpmässigt utvalda vad det verkar. Ett sådant barn kommer, någon gång under förpuberteten, få högst obehagliga visitationer av hægthisen i sina drömmar. Syftet med detta är att utsätta barnet för en serie avskyvärda ritualer, som långsamt förvandlar barnet till en hægthishybrid. Vanligtvis kräver omvandlingsprocessen sjutton sådana ritualer.

Hægthishybrider är odödliga och förlorar allt mer av sina föräldrars arv ju äldre de blir. Efter några decennier finns det bara hægthisen kvar.
Akervidderna

Akervidderna är en blek och illavarslande plats, av de mystiker som studerat den har den uppfattats som mycket avlägsen Mundana, med lagar och förutsättningar som helt skiljer sig från de vi är vana vid. Eventuellt existerar den längre fram på en tidslinje där världsalltets slutgiltiga undergång är nära.

Det är svårt (och borde inte vara eftersträvansvärt för någon) att färdas till Akervidderna, enligt vissa mycket osäkra källor, där ibland Yaggahars profetior, finns det minst en permanent portal dit på Mundana, men generellt räknas Akervidderna till existensens allra mest otillgängliga platser.
Ishan

I svunnen tid stormästare av Kahars tempellegioner och sitt lands hjälte och förkämpe. En väldig krigare, kände för sitt mod, sin heder och sin brist på ärelystnad. I allting Ishan företog sig vägleddes han av en orubblig övertygelse, en benhård vilja att göra rätt. Hans viktigaste uppdrag var det som Taethavris' första drakväktare, ett uppdrag han alltid hävdade borde ha tillfallit någon annan, hur hedrad han än var av det. I gengäld tjänade Ishan Taethavris med fullständig övertygelse, evig kärlek och okuvlig nit.

När Taethavris så försjönk i magisk dvala efter den fasansfulla striden mot Khorash var Ishan den första att svära sin själ åt draken. Mästarna för Kahars tempellegioner avlade en helig ed att slå vakt om draken för tid och evighet, försvarslös som denne var i sin dvala. Ett mäktigt valv konstruerades runt Taethavris sovande form, och omkring draken, iförda sina tunga rustningar, fattade tempellegionens mästare posto att följa draken genom evigheten.

Och så, genom årtusendena, höll tempelmästarnas brinnande plikttrogenhet Taethavris' dold och oskadd. Runt omkring valvet raserades imperier och nya föddes, Kumbanigash glömde bort sitt kall och försvann åt väster, makthungrig och vildsint, alverna och dvärgarna utkämpade sina krig, och flera slag ägde rum i princip ovanpå drakens valv. Under en period expanderade det Coloniska imperiet över valvet, bara för att försvinna igen. Och alltjämt vilade Taethavris. En efter en föll tempelmästarna, inte ens Kahars främsta kunde betvinga verkligheten med ren viljestyrka för evigt, och till slut var det vara Ishan kvar.

Genom årtusendena hade hans form sakta förändrats. Hans kropp dog fort. Men själen bet sig kvar i den, utan en tanke på att ge upp, och i många tusen år framled Ishan som en vandöd fasa. Tidens tand nötte dock ner även hans odöda kött, tills den sista benpipan förvandlats till stoft och blåst bort, och ingenting fanns kvar. Alltjämt svävade Ishans själ framför draken, enveten och obeveklig långt bortom det rimliga eller sannolika. Som ett spöke i rummet tvang sig Ishan att stanna, och genom att smälta samman med sin rustning fick han återigen fysisk form.

Som vi vet vaknade Taethavris nyligen, och med honom följde Ishan. Ishan är den mäktigaste av Drakväktarna (när en snubbe som Kyros av Kronodycle är ens mesigaste tjänare vet man att man har sitt på det torra med underhuggare); han har begränsad förmåga att kliva utanför Mundanas tidsströmmar och lyder i sitt metavandöda tillstånd inte helt under kausalitetens lagar. Hans fysiska uppenbarelse är samtidigt fysisk och ickefysisk, med drag av både högre vandöda och primalkraftsväsen, och verkar ha fått fördelarna av alla. Ishan är en varelse som ensam är en värdig motståndare åt arméer. Han begränsas dock i effektivitet av en svårighet att relatera till Mundanas fysiska beskaffenhet, något i hans väsen gör linjära och enkla tankegångar omöjliga för honom, och han beter sig ofta erratiskt och lite konstigt, och verkar ha svårt att fatta initiativ på egen hand. Under exempelvis Taethavris eller Kumbanigashs direkta ledarskap är han dock nära nog ostoppbar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
varför inte låta alverna helt enkelt lyckas med sitt uppdrag? Lämna rollpersonerna med monstren och missfostren (halvdemonerna), medan den etniskt och mentalt rena populationen flyr in i en pocketdimension tillsammans med sin teologi.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Lösning på tidsresan ligger i dina monster. De öppnar portaler mellan skugglandet och drömvärlden och den verkliga världen? Låt dem ta rollpersonerna till fånga, tortera dem i skugglandet, och låta dem gå efter att ha fått -till synes- meningslös information. De återvänder till den verkliga världen 1d10 månader efter att de har lämnat den i vår tid. Eftersom de har befunnit sig i skugglandet, är den upplevda tiden en vecka per årtusende.

Detta ligger ju dessutom i linje med vad du har tänkt kring griparna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså först och främst två saker Ymir. Fan vad gött det är att läsa inlägg, även om de handlar om din kampanj är det väldigt inspirationsgivande. Och två, fan varför måste du skriva så jävla mycket för? Man kan ju inte ignorera inlägget bara för man får dåligt samvete och prestationsångest att skriva något svar.

Men tidsresande är sjukt svårt och krångligt.

Hur många gånger jag än läser ditt inlägg så kommer jag inte på något vidare snyggt eller passande att göra åt saken, men en liten idé har jag.

Ishan har ju förmågan att om än begränsat färdas igenom tiden och lyder inte helt under kausaliteten. Säg något i stil med att han skulle göra en ritual där han dirigerar om energin från Paradox-monoliten tillsammans med sin egna förmåga och färdas ytterligare bakåt i tiden för att hjälpa de andra RPs och så emot Xinu. Han kanske tar med sig rollpersonerna, det kanske är för awesome att de ska bli utanför sådant helt och hållet. Säg att de sugs tillbaka i tidsflödet X-antal år och lyckas söka reda på någon som kan hjälpa dem, troligtvis en drake även om förmodligen Ishans drake sover så någon annan i Drakalliansen. Säg Abraxes (som inte är badguy nuför tiden hehe no pun intended) och väldigt viktigt inom skugglandet. Så Ishan påpekar att de behöver hjälp framöver, dvs -4000 år. Ishan själv kanske hamnar i någon form av time-between-times och blir oförmögen att hitta hem igen, så en tillfällig (eller permanent) uppoffring eller något. Abraxes tar hjälp av sin magi, eller någon boon ifrån någon i skugglandet och försätter hela Elfpec i gränslandet och någon form av kryostasis i skugglandet (där ändå tiden inte funkar som den ska) tills nutiden igen. Kanske i någon form av pocket dimension i skugglandet, nära drömlandet och Abraxes tappar bort dem eller så, men men någon magisk aktivering att få dem att vakna och träda ur skugglandet vid tiden för ritualen. Då kan griparna fortfarande vara med åtminstone. Och alverna vid elfpec ja, ja de kanske degenererar i skugglandet till ett eget litet hov eller något, i och med att kryostasis-grejen låg såpass nära drömlandet kanske dom är "susceptible to mind-rape" där.


Orsäkta den mer eller mindre oläsliga röran, men förhoppningsvis kanske någon idé eller inspiration går att finnas.


/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
ursäkta inte, det var helt klart inspirerande. Jag måste fundera på det lite, men själva idén att Abraxes somehow bar ansvaret för Den sjunde stammens undergång, och att rester av Den sjunde stammen kanske överlevt i Skugglandet...det låter spontant ganska awesome.

hmm....hmm....*tänker*
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är sant, detta är en lösning jag inte tänkt på riktigt, och hade funkat väldigt fint! Men jag känner mig somehow ändå lite lockad av 'annulera Paradox'-idén, men även i det fallet kunde ju -griparna- vänta i Skugglandet, och dyka upp i framtiden för att rädda dagen...it could wörk. Däremot kan jag inte gärna låta ta rollpersonerna till fånga eftersom jag redan gjort det ganska mycket i den här kampanjen, och behöva spela det kortet ännu en gång i klosterklimaxen när rollpersonerna återvänder till sin egen tid.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
hmm...det slog mig nyss...tänk om...rollpersonerna som du beskriver kommer hem 1T10 månader -efter- att de lämnade klostret....det innebär med stor sannolikhet att de -återvänder för sent-. Xinu kommer ha lyckats med sin ritual, rollpersonernas vänner kommer ha offrats i den och blivit besatta av Xinus förkataklysmiska demoniska löjtnanter, och Xinus position i Rhung-Alari kommer plötsligt ha blivit starkare än någonsin förr...

-Det- vore fan i mig en mörk vändning om något...


Edit: åh! åh! åh! Nu vet jag! Eftersom -svåra val- är jättejätteintressant, what if rollisarna slutar i en situation där de måste VÄLJA mellan att stanna i dåtiden och rädda alverna och riskera att inte hinna tillbaka i tid för att rädda sina vänner, eller lämna alverna åt deras öde men hinna i tid för att rädda sina vänner?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Edit: åh! åh! åh! Nu vet jag! Eftersom -svåra val- är jättejätteintressant, what if rollisarna slutar i en situation där de måste VÄLJA mellan att stanna i dåtiden och rädda alverna och riskera att inte hinna tillbaka i tid för att rädda sina vänner, eller lämna alverna åt deras öde men hinna i tid för att rädda sina vänner?
what if, du kombinerar detta med ;

hmm...det slog mig nyss...tänk om...rollpersonerna som du beskriver kommer hem 1T10 månader -efter- att de lämnade klostret....det innebär med stor sannolikhet att de -återvänder för sent-. Xinu kommer ha lyckats med sin ritual, rollpersonernas vänner kommer ha offrats i den och blivit besatta av Xinus förkataklysmiska demoniska löjtnanter, och Xinus position i Rhung-Alari kommer plötsligt ha blivit starkare än någonsin förr...

-Det- vore fan i mig en mörk vändning om något...
?

Det vore ganska underbart elakt :gremgrin:

/poseur, lite elak.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ymir said:
åh! åh! åh! Nu vet jag! Eftersom -svåra val- är jättejätteintressant, what if rollisarna slutar i en situation där de måste VÄLJA mellan att stanna i dåtiden och rädda alverna och riskera att inte hinna tillbaka i tid för att rädda sina vänner, eller lämna alverna åt deras öde men hinna i tid för att rädda sina vänner?
Gillar detta. Om paradox-monoliterna slås sönder kan det ju leda till att haegthiserna hamnar i dåtiden istället och förintar alverna, även silmarillionmäktia alver lär ha problem med en portal till Akervidderna (som kanske läcker igenom portalen lite för att fucka med hela stället) och en hord av haegthiser.

Jag personligen hade försökt få med kronokraterna på någon vänster. I mitt Mundana har de alltid haft status som ett uråldrigt urmäktigt men numera tämligen dött magikersällskap. Känns rimligt att Mundanas främsta tidsmagiker känner av att en stor reva i tiden har uppstått inte allt för långt från deras egna domäner. Kan ju vara dem som leder rollpersonerna till att inse att de kan återvända om de slår sönder paradox-monoliterna. Om de inte redan fått reda på det förstås.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Återigen, Om alverna är silmarillionmäktiga, så borde de inte behöva rollpersonerna som räddare?

Vad vinner du på att göra alverna till offer istället för till as som väljer att isolera och hänga ut rollpersonerna som de som fört fara till deras stad -framförallt om det är möjligt att göra genom att helt enkelt skicka dem och de få som drabbats att dö i kaos (rädda helheten genom att skära bort det infekterade köttet). Detta är en uppriktig fråga - jag förstår inte din kalkyl.

---
sedan håller jag med om att den mörka vändningen vore fruktansvärt snygg.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nej, du har rätt, jag borde verkligen inte framställa alverna som offer som måste räddas, det är bara så svårt att balansera det på ett bra sätt eftersom jag älskar konceptet att haegtiserna lyckas infestera alvsamhället genom rollisarnas drömmar och tokfucka alverna, men om alverna är Silmarillion-mäktiga borde de kunna spöa haegtiserna relativt lätt...


en idé jag har nu är att Khakra som sagt skickar Abraxes att hjälpa, men Abraxes har lite egna planer...det här var innan Brännandet av Edron, som Abraxes basically undergrävde i syfte att totalförstöra sina ivaler Eldsfurstarna, Edrons överstepräster, och därmed innan Drakalliansen (som i mitt Mundana är en slags organisation som verkar för Mundanas fromma) insåg att Abraxes var en machiavellisk renegade som ville forma världen efter sin egen vilja. Så Khakra gör en missräkning i att inviga Abraxes i det hela, i det att Khakra därefter suddar ut sitt minne, så ingen annan av drakarna känner till vad som sker eller kommer att ske i Kini'an Tevela och kan förebrå Abraxes för det. Abraxes är med andra ord fri att visa sina sanna färger, so to speak, då Khakra oanande gett honom helt fria tyglar; rollpersonerna kommer först kunna tjalla om det hela i framtiden, och då spelar det ingen roll längre för då vet Abraxes att han sedan länge kommer ha brutit med Khakra och Drakalliansen.


Så, Abraxes kommer till Kini'an Tevela i nån slags mänsklig/alvisk Annatar-form, och erbjuder alverna någon mäktig artefakt som är central för deras plan att återvända till stjärnorna, i utbyte mot deras hemliga kunskap (dvs biblioteket). Sedan parkerar sig Abraxes-Annatar i biblioteket och börjar överföra allt dess material till minneskristaller. Till rollpersonerna säger han lite lagom kryptiskt att jovisst, han är där för att hjälpa dem, men de måste ha lite tålamod och vänta på att bollar ska falla på plats. Sedan har jag dessvärre inte lyckats komma på vad som ska se riktigt, alltså, jag tänker att Abraxes och alvernas 'samarbete' bara är en chimär, egentligen vill Abraxes av någon anledning shafta alverna, men han kan knappast lura dem på något enkelt sätt då de tex aldrig skulle gå på det om artefakten han gett dem är nån slags härskarring. Vill han att de ska nå stjärnorna, eller att de inte ska göra det? jag vet inte. Hjälper han rollpersonerna att stoppa haegtiserna? Jag vet inte. (Jag måste tänka så det knakar på detta för vi har spelmöte om två timmar...) men somehow vore det snyggt om Abraxes spelade roll i Kini'an Tevelas fall, då hans medverkan senare skulle göra det lätt att ge rollpersonerna det här fantastiska valet mellan att förstöra paradox-monoliterna och därmed fucka alverna, eller vänta i Skugglandet och därmed riskera att komma försent tillbaka till nutiden. En möjlig linje är att de 'rena' alverna somehow ger sig ut på nån lång resa till en plats där de kan använda artefakten Abraxes gett dem, och lämnar de haegthis-befläckade alverna att ruttna inlåsta i Elfphecs grottor...den här 'resan' skulle låta mig lämna det öppet och mystiskt vad som hände med Den sjunde stammen till slut, samtidigt som jag ger rollpersonerna valet att försöka rädda eller överge resten av stammen, som håller på att förvandlas till haegthiser och blivit övergivna av sina forna fränder. Men jag vet isåfall inte vilken eventuell roll Abraxes spelar i det...oh woe...
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Spontana tankar:

Sjunde stammens kollektiva dröm har drabbas av Haegthiserna mer specifikt så verkar barnen drabbas. De inser att om de ingenting gör kommer det bli Haegthishybrider och dålig stämning. De låter skapa Inceptionliknande dröm-i-dröm effekter som låser en Haegthis i ett alvbarn, som sedan sätts i nån superstasis.

Abraxes är snäll vid tillfället och ingriper för att råda bot på denna äckliga paradox. Hen hjälper rollisarna att ta sig hem, avlägsnar haegthiserna, men får sin egen dröm infekterad av haegthiser. Abraxes blir korrumperad.

Haegthiserna får inget 'in' bland alverna, men då rollisarna samtalar med griparna så får de en väg in där. Griparnas barn blir Grip-haegthishybrider, och lurar RP att låta de infekterade äggen vänta i skugglandet så de kan kläckas in i en färsk framtid. Rollisarna tror att det blir kärlek och gripar, men det blir bara ångest.

Alverna försöker slunga rollisarna tillbaka i tiden, men haegthiserna försöker stoppa det hela, resultatet är att hela alvstammen, rollisarna, gripar och kanske också mer saker slungar 4000 år framåt. Resultatet blir att alvbosättningen blir ruiner. Kanske så orsakar denna enorma tidsresa någon form av magisk feedback som bryter paradoxeffekterna, och allmänt fuckar upp saker.

På samma tanke som dröm-i-dröm tanken är att på toppen av elfpec skapas en matrix-koloni där haegthisinfekterade alver får leva ett paradisliv som någon form av njutningsfulla drömare samtidigt som deras kollektiva dröm bildar ett fängelse för haegthiserna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Haegthiserna får inget 'in' bland alverna, men då rollisarna samtalar med griparna så får de en väg in där. Griparnas barn blir Grip-haegthishybrider, och lurar RP att låta de infekterade äggen vänta i skugglandet så de kan kläckas in i en färsk framtid. Rollisarna tror att det blir kärlek och gripar, men det blir bara ångest.
Detta...

På samma tanke som dröm-i-dröm tanken är att på toppen av elfpec skapas en matrix-koloni där haegthisinfekterade alver får leva ett paradisliv som någon form av njutningsfulla drömare samtidigt som deras kollektiva dröm bildar ett fängelse för haegthiserna.
och detta...


ska jag seriöst ha i rockärmen när vi (förhoppningsvis) avslutar den här plotten imorgon!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Aftermath

Så här gick det tillslut, extremt kortfattat:

Det uppstod fort en motsättning mellan alverna i Kini'an Tevela; hälften ville följa med ledarna på deras resa, hälften ville stanna här i sitt hem. Klimatet blev allt mer oroligt, och det bekymrade Abraxes, som verkade vilja få med sig hela stammen, vad han nu hade för dunkelt syfte med det. Han hade redan börjat plotta olika katastrofer som skulle ge alverna en knuff i ryggen, övertyga dem att Kini'an Tevela inte var säkert längre. Han ville få alverna att resa så att rollisarna i lugn och ro kunde slå sönder Paradox-monoliterna, för alternativet, att vänta ut tiden i Skugglandet, var inte alls lika precist, och Abraxes är också en fiende till Xinu; han ville att rollpersonerna skulle komma tillbaka till framtiden i rätt tid.

Saevan hade förälskat sig i älvan Scea, och en stor del av honom ville stanna i dåtiden med henne. Han försökte rationalisera det för sig själv med att Riasha och Inalea räckte gott för att rädda Jehana och de andra från Xinus ritual, och att Jehana ändå skulle ha det bättre utan honom. Men när alverna en morgon hade ett stort och mycket hetsigt och oroligt massmöte såg Abraxes sin chans, och började frammana distraktioner medan Riasha och Inalea gjorde sig klara att förstöra monoliterna. När hela Kini'an Tevela höljts i Skugglandsdimma och attackerats av haegthiser och elementarer insåg Savean vad som höll på att ske, och relativt övertygad om att omintetgörandet av paradoxeffekten skulle slunga honom framåt i tiden oavsett om han ville eller inte, skildes han i stundens hetta från Scea och rusade till Riashas och Inaleas hjälp. Alverna bjöd hårt motstånd, men var överrumplade i kaoset, och monoliterna förstördes och rollisarna och co sögs framåt i tiden, och befann sig plötsligt med Ishan och helmgasten i St Baraxor-klostret, och tvingades ta itu med helmgasten de redan dödat en gång.

Men något är katastrofalt fel...klostret är övergivet, och i tempelsalen ligger de grotetska resterna av Araxianiterna, offrade och slaktade i Xinus ritual. Rollpersonerna kom försent, -trots- att de förstörde effekten! Saevan är nu nära mental kollaps; han gav upp allt han hade i forntiden, för att rädda Jehana...och så är hon borta. Men han hittar inga kroppar efter henne och de andra jungfrurna...vad har egentligen hänt här?

Draken Omeyconatli har varit här, det står fort klart; träden i dalen nedanför är svedda och brutna, några fortfarande brinnande, och tjogtals rauner ligger sönderslitna och halvt täckta av snö. Tillslut hittar man en förvirrad och traumatiserad men överlevande Araxianitnunna som förklarar att Xinu åkallat änglar från Daak och att änglarna och deras sällskap begav sig över bergen, i riktning mot Calnia till. Rollpersonernas allierade har hon inte sett vart de tog vägen, men de anföll klostret och försökte avbryta ritualen och rädda flickorna; i vilken mån de lyckades är extremt oklart. Sedan kom draken och efter det vet nunnan ingenting eftersom hon gömde sig under en säng medan helvetet brakade löst.

Rollpersonerna och Inalea bestämmer sig för att bege sig till Calnia i hopp att genskjuta Xinu; de slickar sina sår, plundrar liken på kläder och utrustning, och utklädda till Eobothsriddare/Araxianitnunnor tar Ishan dem sedan via Skugglandet till Drömmarnas stad, där han visar dem en gränd som leder till Calnia. Han följer dock inte med, utan tänker konfrontera härskaren i Drömmarnas stad, då det är Abraxes själv, och ställa honom mot väggen kring som hände med forntidsalverna i slutändan. Men rollpersonerna och Inalea går in i gränden och finner sig snart i en mörk gränd i ett snöhöljt och av en thalaskisk armé belägrat Calnia, där de tar kontakt med sin uppdragsgivare Alean Ninarians vänner i huset Cuvri'an och berättar om det inträffade. Vad som kan tänkas hända härnäst tänker jag ta upp i en ny forumtråd.

Men en signifikant olöst fråga: om rollpersonerna annulerade paradoxen i dåtiden, då fanns det ju ingen paradoxeffekt för Xinu att dra nytta av i nutiden? Och dessutom blir det i sig en paradox då paradoxeffekten var det som från första början tillät rollpersonernas tidsresa. Vad kan detta tänkas få för konsekvenser, om några? Borde rollpersonerna få Qadoshminus? Fältstörningar? Lyckades de kanske ändå sätta ett krokben för Xinu, i det att Xinu inte kunde åkalla den mäktiga mörkerfurste hon från början hade tänkt? Men hur upplevdes det hela för Xinu och hennes allierade...först fanns där en paradox-effekt, sedan ändrades forntiden, så att där -inte- fanns en? (Jag kör absolut inte på Many Worlds-varianten av tidsparadox-förklaringar). Borde inte det vara...totalt jävla mind-bending? Kanske varelser utan magiförnimmelse inte märkte av det alls, men Xinu och hennes allierade ediler etc....borde det inte liksom ge någon typ av sanity loss att se verkligheten skrivas om inför deras ögon? Öppen för koola idéer här.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kini'an Tevela

En text jag skrev spelgruppens wiki efter att Kini'an Tevela-plotten avslutats:

Kini'an Tevela (Månens högsäte) var en forntida alvbosättning belägen i tre stora urgrottor i en enslig dal vid foten av Elfphec, nära Araxianit-klostret St Baraxor. Ruinerna efter Kini'an Tevela var länge kända av lokalbefolkningen, men låg dolda bakom väldiga vattenfall i en extremt svårtillgänglig del av Olanden och studerades först på 1400-talet sabrisk tid i två expeditioner organiserade av Huset Cuvri'an i Legio Colonan. Man kom fram till att Kini'an Tevela hade en med alvers mått mätt extremt ålderdomlig men högt avancerad arkitektur, med imponerande terassodlingar, konstbevattningsanläggningar och försvarstorn. Tunnlar från fästet tycktes gå djupt in i Elfphec, men dessa hade expeditionerna aldrig tid att kartlägga. Man gjorde många fornfynd, men inga av särskilt stort värde eller som kunde bidra till att bringa klarhet i vilka alver som en gång bebott Kini'an Tevela, eller vad som hände med dem; platsen tycktes ha blivit grundligt utplundrad på alla skatter för länge sedan. Ylcorcronlth kunde dock konstatera att Kini'an Tevela övergivits för cirka fyra tusen år sedan, genom att korrelera ruinernas grad av förfall mot historiskt kända fakta.

Övriga pusselbitar till Kini'an Tevelas sanna öde kan endast fås i legenderna och från fragment av ålderdomliga dvärgiska krönikor. Lokala legender berättar om ett harem av undersköna alvkvinnor på Elfphecs topp, men då ingen vad man vet någonsin bestigit det berget ses detta allmänt som bönders amsagor. Alverna som omnämns i dvärgkrönikorna Codex Khazum och Codex Vhazkar sägs ha varit högresta och blonda, besuttit mäktig magi och behärskat Rinyaskogens andar. Vid någon punkt drabbades deras bosättningar av en serie katastrofer, varpå de begav sig iväg på en lång vandring österut för att söka sig en ny fristad i Khosala. Vad som hände med dem förtäljer inte legenderna, men nya rön tycks antyda att en mystisk varelse vid namn Narannar hade en roll i deras försvinnande, och att de ansåg sig vara den åttonde stammen av alver. Gav de sig kanske av till Khosala för att förenas med den sjunde stammen, och försvann tillsammans ur historien när Chargulerna ödelade Kosala Deho? Finns de kanske än idag kvar i den dimhöljda fjärran östern, som brutna spillror av fornstor glans i skuggorna bland chargulernas svarta pyramider?
 
Top