Nekromanti Klosterklimax [Episkt] [Megaspoiler: Mina spelare]

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
okej, så jag har gjort det igen...och nu behöver jag er hjälp att komma på den ultimata upplösningen på den här galet överepiska soppan:


Bakgrunden
Året är 2976 e.D; Thalamur har invaderat nästan hela Consaber; hovet har retirerat till Danbréann, skyddat av flottan, och båda sidor samlar till fältslag om södra Urma Bréann; Thalamur har erövrat Uriens, men sabrierna hoppas kunna häva belägringen av Calnia. För nu rådet en bitter vargavinter, dock, och hela kriget har gått i stå.

I denna vargavinter har titanen Kuberon, köldens furste och härskaren över Norrskenshovet i Skugglanden, slutligen tappat det sista av sitt förstånd, och bestämt sig för att ta tillfället i akt, med mörkret i stadigt antågande, och täcka världen med en gedigen istid. Han har ingått en bräcklig allians med Xinu; det är oklart vad Kuberon blev lovad i retur, men Xinu gav honom tusentals själar i en tokonsk/colonisk rebellarmé i tribut, och under deras marsch genom Rinyaskogen för att bistå kampen mot thalaskerna i Tokon lurades de i en fälla av Xinuavataren Esgithe, och fängslades i pelare av is i Kuberons land, ett gränsland till de livlösa köldvidderna på Antichton.

Esgithes nästa plan var att infiltrera en förvirrad munkorden, Araxianiterna (se inläggets appendix), och övertyga dem om att en hemlig, helig ritual skulle kunna frambringa en himmelsk hord från Daak som skulle frälsa Consaber och kyrkan från thalasken. Araxianiternas kloster är alla belägna i olika mysiga magiska sprickor i verkligheten, och detta är fundamentalt för planen. På något vis lyckades Esgithe och/eller Araxianiterna att övertyga hela eller delar av St Eoboths orden att Consabers hopp stod till denna
hemliga ceremoni, och riddare och knektar från Eobothsorden gav sig åstad för att lägga beslag på verktyg för utförandet av ceremonin; närmare bestämt 'jungfruoffer' i form av ett antal unga damer som i själva verket är thyader (se appendix), blodsättlingar till fornfolket gorgonerna. Dessa unga damer, som heter Jehana, Liann, Thyana, Izada (plus eventuellt någon mer), är alla från fina familjer i Colonan, och togs som konkubiner av magikrat Jesbin efter att provinsen erövrats. Men Jesbin hade absolut inget sexuellt intresse av dem; han ville bara använda deras magiska koppling till kronotropi för att slita upp en reva i
tid och rum under Kholon-renk-Ghor-Drezin och släppa in horder från Urmörkret i fästet. När detta väl var gjort hade han inget större intresse av flickorna längre, och när de en efter en flydde från hans klor brydde han sig inte nämnvärt om att låta jaga ifatt dem.

Liann anslöt sig till sin make, Bran, och rebellarmén. Hon fängslades med den i en pelare av is, och var den näst sista Eobothsriddarna fick tag i. För detta ändamål har Eobothsriddarna bundit en vestal till sig med nån slags geas-effekt (se appendix), så att de med denna eldandes hjälp kunde uthärda kylan i Kuberons rike.

Izada hamnade på något vis på stäpperna, och förälskade sig en ung raunländsk prins, Qorchi, och blev gravid med hans barn. Men Eobothsriddarna lyckades kidnappa henne från raunläget och fly upp i Colonbergen med henne, och Qorchi tog alla stridbara män från sin lilla stam och satte av för att rädda sin brud eller dö i försöket.

Thyana vet jag inget om.

Jehana är rollpersonen Saveans älskarinna. Hon blev förråd av sina livvakter, som var köpta av Eobothsriddarna, men lyckades omsider fly, och återförenas med Saevan. För att göra en lång historia kort är hon ännu, så vitt rollpersonerna vet, på fri fot, och har slagit följe med stora delar av rebellármen, som rollpersonerna till Kuberons förtret befriat från isen; rebellerna är nu på marsch mot Intouk, föga anande att:

Åskhorden, en galen hord av mörkerbesatta rauner, är på marsch ner från stäpperna och in i Tokon. Esgithe har lagt ut trevare även till dessa, och de skickade en patrull att bistå henne, rakt genom Rinyaskogen, där Kuberon, som annars gjort ett bra jobb med att fylla skogen med skugglandsbestar och fruktansvärd kyla och döda av alla henéaalver och annat uppstudsigt, såg
dem för vad de var (allierade), och lät dem passera.

Nu närmar sig en saftig magisk influx, som Esgithe och munkarna påskyndat genom effekten 'Forcera Influx' (se appendix), och i det avskilda Araxianit-klostret St Baraxor i Olanden, vid foten av Elfphec söder om Rinya, förbereder man för ritualen som ska frälsa Consaber...eller ja, tror munkarna.

I själva verket har Esgithe lagt hela klostret under en Paradox-effekt (se appendix), vilket är ganska lätt då det redan är högmagiskt för ataxatropi. Ceremonin munkarna ska till att genomföra kommer inte att åkalla en heavenly host, utan bisarra mardrömsväsen från Akervidderna, drömmarnas framtid nära tidernas slut (appendix), och med dessa Vigilah, en mörkerfurste från
forntiden, och Xinus erstwhile älskare. Om munkarna och Eobothsriddarna inte köper att detta är frälsare från himmelriket, eller på annat sätt slutar lyda order, får Vigilah och helmgastarna helt sonika slå ihjäl dem. Sedan planerar Esgithe att använda Vigilah och Åskhordens rauner för att krossa Consaber och lägga hela Rhung-Alari i ruiner; att hon därigenom sannolikt kommer totalfucka allt Xinus andra avatr L'meas planerat har hon ingen aning om, då Xinuavatarerna i mitt Mundana inte har ett hivemind. Esgithe är ung och ivrig och destruktiv där L'meas är erfaren och planerande, och det återstår att se vilken slags spännande Konflikt som kan födas ur det.

Men en pusselbit saknas i denna plan; Jehana, då rollpersonerna var smarta nog att lämna henne med rebellarmen. Men Xinu har även allierat sig med eller somehow betvingat två ediler, som av sabrierna antagligen kommer tas för heliga,
okränkbara varelser. En av dessa har skickats för att hämta Jehana och lär lyckas; den kan antagligen vandra rakt in i rebellägret mer eller mindre oantastad, förklara för rebellerna att den behöver Jehana för att rädda Consaber, ta henne och flyga iväg med henne. Men jag är inte 100% på att rebellerna vore så lättlurade, så jag ska återkomma till detta i mina frågor.


Var kommer rollpersonerna in i allt detta? Jo, de är tjänare åt magikrat Alean Ninarian, som för tillfället försöker använda dem för att lägga band på krigslusten i Rhung-Alari och odla nån slags fred i regionen. Detta gör att de ibland måste flörta med bägge sidor, även om de båda är thalasker; men i själva verket är Saevan en pyaralv från Pereine med thalaskisk far, och Riasha
egentligen Zoharija Vechédim, en colonisk mynad, en skepnadsändrare och fullblodsättling till gorgoner, och därtill drakväktare åt Khakra: Jehana är hans ättling flera generationer neråt i tiden, men har inte helt förstått det själv. Rollpersonernas primära
syfte har på sistone varit att ihop med Lianns make Bran och Qorchis lillasyster Hoëlun återfinna Liann och Qorchi, respektive. De insåg dock snart att Qorchi var på jakt efter en älskarinna som kidnappats av Eobothsriddarna på samma sätt som Liann hade (och
Jehana innan hon undkom), vilket fick ett ganska otäckt mönster att framträda då det uppdagades att alla dessa kvinnor kände varandra sedan innan, i Jesbins hushåll.

Rollpersonerna klarade sig igenom Rinya tack vare en namnlös rimur, senare döpt till Vanya av Saevan, som var nyfiken på dem och hjälpte dem trots att hon egentligen lydde under en skugglandsdrottning som var Kuberons vasall. Men färden var likfullt farlig och mödosam, och på vägen tycktes det oroande mycket som att skogens samtliga henéaalver mördats av Kuberons monster (i synnerhet en slags förvridna, överdimensionerade snötigrar, typ this.


(Här lyckades jag somehow i firefox sudda ut all text jag skrivt efter detta, vilket fick mig att krypa ihop och gråta i ett hörn typ. Men skam den som ger sig, ska det vara en mastdont så ska det):

Omsider stötte rollpersonerna på raunerna ur Åskhorden, 800 man starka eller så, och trots Hoëluns varningar om att de var förvridna monstrum som nyss återkommit från den hemsökta fjärran östern uppstod missförståndet att Åskhorden kommit för att plundra klostret, och man slog följe med dem, även om det var oklart om man egentligen var gäster eller fångar (och hur f-n de tagit sig igenom Rinya levande...) När rollpersonerna inte reagerade på hintarna att Åskhordens krigare lugnt åt upp sina egna döda och uppgav att man rest hela vägen hit för att betyga något (Vigilah) sin vördnad behövde jag liksom hamra in poängen att de här snubbarna var bad news, så en av dem försökte våldta Hoëlun, som knivhögg honom och insåg att hans blod var svart och skuggor steg upp ur hans uppkarvade innanmäte. Detta föranledde snart rollpersonernas hastiga och lustliga flykt från Åskhordens läger, men Riasha gömde sig i en snödriva och smög istället iväg mot klostret medan Saevan och co undsattes från sina förföljare av Qorchis sargade lilla posse, som dök upp från ett gömställe i skogen. Hoëlun var återförenad med sin bror, som snart skulle bli en av två viktiga informationskällor.

Nu är drakarna heller inte helt clueless, och Khakra vidtog vissa mått och steg för att se vad för skit som pågick i St Baraxor. Han gick via sin första drakväktare, Orastro i Rakhoris inre cirkel, och skickade en agent att infiltrera klostret. Den sporadiska information denna lyckades nå ut med trots isolationen föranledde Khakra att även skicka sin andra drakväkterska, Inalea (appendix), assassin extraordinaire. Tyvärr är hon även en halvdemon som har ett förflutet med Xinu, och när hon försökte infiltrera klostret förklädd till araxianitnunna såg helmgastarna henne för vad hon var, gav henne rejält med stryk och lät en osedvanligt sinnesrubbad araxianitmunk gå lös på henne med diverse mysiga tortyrredskap. Inalea är dock Too Kinky too Torture, och till slut tröttnade man och slängde henne att ruttna i en cell i väntan på att Åskhorden skulle anlända med schamaner som kunde slita ut svar ur hennes själ.

När Khakra inte hörde av Inalea kontaktade han så sin tredje drakväktare, Riasha, som ändå var i krokarna, och bad honom hålla ögonen öppna. När Riasha nära klostret hörde munkar tala med raunerna om en fånge i västra tornet kunde han lägga ihop ett och ett, och i skydd av mörkret klättrade han upp i tornet och undsatte Inalea och lyckades fly med henne under klorna på en helmgast. Jagade av Eobothsriddare, rauner och hela festen undsattes man av Saevan, Bran och Qorchis rauner, varpå man retirerade in i skogen för att slicka sår, omgruppera och smida planer. Från Inaleas och Qorchis berättelser om klostret framgick att det fanns minst en helmgast där, och att den här ritualen definitivt var very bad business. Något måste göras.

Planen
What now? Riasha har ett sunt grepp om hur farliga helmgastar är, som om inte de tungt rustade och stridskåta Eobothsriddarna och en hel hord av mörkerbesatta rauner vore nog, och att på något vis angripa klostret tycks ganska utsiktslöst. Rollpersonerna vet dock INTE följande signifikanta detaljer:
- Xinu är på plats i form av Esgithe
- Ritualen kommer åkalla haegthiser, mardrömsväsen som redan börjat läcka in i världen runt St Baraxor på grund av den forcerade ataxa/kronotropiska influxen.
- Det finns mer än en helmgast på plats, snarare minst 4.
- Esgithe har skickat en edil för att hämta Jehana, och om det lyckas kan ceremonin inledas.

Rollpersonerna har följande resurser:
- 34 raunkrigare
- 4 elita tokon-rangers
- 1 sabrisk riddare
- Savean (okej fighter), Riasha (badass), och Inalea (badass men utmattad, sjuk och skadad).
- 1 Rakhoriagent på insidan av klostret, som de dock inte vet hur man kontaktar.


Inte ett jättebra utgångsläge. Ett visst hopp finns i form av drakbärsärken Omeyocantli (se appendix), som Khakra skickat för att attackera Kuberons tjänare och bränna Rinya, men det finns ingen garanti för att han nånsin dyker upp ända nere vid St Baraxor.

Men Inalea har en plan, som skall visa sig något flawed (planer är inte hennes starka sida...). Med hjälp av hennes mungiga, som araxianiternas abbot lagt beslag på, kan man åkalla Ishan (appendix), den mäktigaste av drakväktarna, som enligt Inalea skulle kunna rensa ut hela klostret på egen hand (som om jag nånsin skulle köra på en sån deus ex machina...)

Saevan har dock, långt tidigare, varit på fel sida mot Ishan (och det där är väldigt läsvärt för er som tycker jag gör koola plots), och känner sig beredd att tro på den här planen. Så man bestämmer sig för att Inalea ska krya på sig genom att suga livet ur folk, Riasha ska byta utseende till en dräpt eobothsknekt, och Saevan förklä sig till en (han har Skådespel-specialisering i 'Daaktroende'...), och tillsammans ska Saevan och Riasha infiltrera klostret, lägga beslag på mungigan. Inalea ska under tiden smyga in i en avskild trädgård av klostret, där man ska sammanstråla, åkalla Ishan, och låta helvetet braka löst. De 30+ raunkrigarna och resten av sällskapet ska helt sonika ligga i bakhåll utanför klostret och agera backup if worst comes to worst. (I en utdragen strid vore man alla dödsdömda oavsett; det finns mer än 30 eobothskrigare inne i klostret, och de 800 raunerna som slagit läger nedanför berget hade nått fram på en halvtimme om munkarna slog larm).

Men man kör på denna plan, och Riasha och Saevan lyckas komma in i klostret under förevändning att de inte alls dog i den där striden tidigare, men är skadade och behöver bege sig till infirmatoriet. Men först avlägga rapport till abboten! De delar upp sig, och Riasha (vars förklädnad är avsevärt bättre då han är skepnadsändrare) smyger sig in i abbotens rum och snor mungigan, medan Saevan stryper en munk i biblioteket och tar hans kläder (komplett med bisarr järnmask). Genom en fönsterglugg ser Saevan dock en edil komma flygande som en svart silhuett mot stjärnorna, rakt mot klostret.

Och där är vi nu.


Mina idéer
Här kommer ni in go vänner, nu vill jag ha er hjälp att göra det här gigantofantiskt awesome. Allt jag hädanefter redogör för är alltså lösa idéer på vad som ska hända sen, och ytterst öppet för ändring:

- Jag vill att rollpersonerna ska få bevittna mer av allt cepe som försigår i klostret. Detta funkar inte om de direkt lyckas möta upp med Inalea och åkalla Ishan. Dessutom, då platsen och tidpunkten är så speciell och fuckad av Xinus paradox-magi, vill jag ha en tidsparadox, så att tidsresenären Ishan dyker upp -innan- Inalea åkallat honom. Detta innebär rent konkret att Inalea inte kan tillåtas använda mungigan, inte än,
- Jag är missnöjd med hur lätt Inalea återhämtade sig från tortyren hon utstått. Inalea som karaktär goes waaaay back, men något av det sista en långvarig rollperson, Thizara, gjorde innan hon försvann från Mundana var att 'hela' Inaleas psyke på något odefinierat sätt, och detta gör att jag vill visa upp att Inalea är mindre bräcklig och okontrollerad nu, men fortfarande trasig. Jag vill visa att Xinu av alla varelser faktiskt kunde tänka ut tortyr som nästan knäckte Inalea, och att Inalea är rädd.
- Jag vill att rollpersonerna ska bevittna början av ceremonin, utan att kunna stoppa den. Jag vill att minst en av flickorna som används i ceremonin ska bli besatt och förvriden till en kvestor, en bisarr demon, och därefter kalla Vigilah till världen. Vigilah måste hinna anlända, och gärna utväxla några ord med Esgithe, innan någon stoppar ritualen, detta är viktigt för att det hela ska kännas så mörkt och dystert som jag velat få denna kampanj att vara.

Den enda idé jag har för att uppnå dessa saker är att rollpersonerna, eller iallafall Riasha, och Inalea tas till fånga. Saevan, som tidigare flörtat med Esgithe, kan få valet att joina Xinu, men lär neka då Xinu tänker göra elaka ritualer med hans älskarinna och döda hans vänner (men Saevans spelare är fantastisk och Saevan plågad och komplex, så man vet aldrig!) Men om jag ska köra på detta, hur sker detta? Jag vill inte gärna låta Xinu och co genom sina supersinnen förnimma Inalea och Riasha så fort de dyker upp, det hade känts för 'fuskigt', men det är klart att OM en helmgast med sin värmesyn ser Riasha som bytt skepnad till en eobothsknekt så kommer den att se Riasha för vad Riasha är, dvs en mynad, och därmed är han avslöjad. Finns det något snyggare, mer underfundigt sätt på vilket Riashas förklädnad kan bli röjd? (Fördelen här är att jag kan ha ihjäl rollpersonen om jag måste, då han är en drakväktare och därför inte kommer dö på riktigt, så det är definitivt ett alternativ att låta tex en helmgast mosa skallen på honom rent regeltekniskt. Same goes for Inalea, men jag slår nästan aldrig tärningar för slp:er, så med henne kan jag basically göra vad jag vill). Och what about Saevan? Och om de nu ska bli fångar, kan jag hitta på något intressant under den tiden, annat än uppgivet småsnack i en fuktig fängelsecell?

Vid någon punkt måste Jehana dyka upp, så att ritualen kan inledas (vilket väl var min tanke med den där edilen Saevan såg på slutet; den bär på Jehana). Eller? Det känns som ett svagt kort rent dramatiskt att låta Xinu lyckas få tag i henne trots att rollpersonerna valde att inte ta med henne i avsikt att hålla henne säker, men samtidigt är det inte alls orimligt, och det gör det hela mycket mer dramatiskt då både Savean och Riasha har starka band till Jehana. Men det är också ett typiskt och klyschigt damsel-in-distress-kort, så jag är väldigt kluven, och öppen för alla tankar på hur jag kan få hela den här premissen att stinka mindre av damsel in distress (jag har lekt med tanken på att även ha med nån manlig thyad som ska användas i ritualen, men problemet är att jag aldrig tidigare hintat om någon sådan individ). Ett relaterat problem är att jag sedan tidigare etablerat araxianiterna som klyschigt perversa jungfruoffer-style-kultister.

Men vad går ritualen egentligen ut på för 'offrens' del? Jag har inte tänkt att de ska dödas och karvas upp, liksom, men däremot måste demoner i mitt Mundana inträda i den fysiska världen genom att besätta och förvrida befintliga köttsliga kroppar, så en möjlighet är att flickorna en efter en (tills rollpersonerna stoppar det) blir förvridna till demoner. Alternativt är araxianiterna, precis som Jesbin, bara intresserade av att använda dem som nån slags magiska fokus, och de kommer faktiskt gå oskadda ur ritualen; detta är mindre distressdamsel/women in refrigerators, vilket är ett plus, men det är också mindre mörkt och deppigt och därför inte lika sexigt som option, imo. Min ursprungliga idé för länge sedan var att kvinnorna skulle användas för att föda fram nån slags demonyngel, men jag insåg tidigt hur sjukt misogynt hela det konceptet var och tokmegaskrotade det. Så vad fan ska jag ta mig till med det här elementet?

Ishan, sedan. Grejen är att han förvisso är mäktig, men Inalea överskattar honom rätt hårt; han kan inte på egen hand ta itu med 4+ helmgastar, 2 ediler, 1 vestal, 30+ eobothskrigare, blandade mardrömsväsen samt fanatiska munkar och nunnor med knivar. (I synnerhet har Ishan en akilleshäl mot kvinnor då han i allmänhet har en Witch King of Angmar-grej going...) Tanken är att Ishan dyker upp när rollisarna är i någon form av svår knipa, antingen inträngda i ett hörn av helmgastarna, eller bundna på golvet under ritualen där Vigilah just klöst sig in i världen, typ. Denna lilla deus ex machina tillåter jag mig för att få till den sköna paradoxen att Ishan anländer innan Inalea faktiskt hunnit åkalla honom (vilket hon dock måste göra i framtiden för att inte fucka halva kosmos). Den andra anledningen till deus ex machinan är att jag vill att Ishan anländer i ett ögonblick då situationen helt gått överstyr och allt tycks fullständigt kaotiskt och hopplöst. Here's why:

Ishan fattar direkt att han, Inalea och rollisarna kommer bli översvämmaede av haegthiser och helmgastar på två röda, och att hela Rhung-Alaris öde står på spel om ritualen hinner fullbordas, så han väljer att ta med sig Riasha, Saevan och Inalea (+eventuellt nån annan, typ en ångerfull eobothsriddare?) och fly. Genom tiden.


Time Travel Boogie

Rollisarna och co dyker upp i en tid då de mytiska alverna fortfarande levde vid Elfphecs sluttningar, och stöter på en levande alvstad (som i framtiden senare kommer visa sig vara bara ruiner). Jag har ingen aning om vad jag ska hitta på här, och är öppen för alla idéer, det enda jag tänkt på är:
- Inalea borde få hitta och knulla nån berömd historisk person. 'cause that's how she rolls.
- Saevan borde få en flört som är hopplös på grund av tiden. 'cause that's how he rolls.
- Ishan och Riasha borde få försöka ragga support i form av badass wörriörs som vill åka med dem till framtiden och battla ett hot mot skapelsen. 'cause that's how they roll. Men det finns givetvis nån slags cap på hur många Ishan kan ta med sig; den enda anledningen att han kunde åka så här långt bakåt i tiden till att börja med var tidpunktens kronotropi+axatropi-influx och Xinus paradoxeffekt. Men nån form av backup är antagligen nödvändig om man ska ha en chans att battla helmgastarna och hagethiserna, och då är alternativet badass forntidswörriörs eller:

Gripar! Saevans spelare älskar gripar och när jag läste i Consabermodulen att det fanns gripar vid Elfphec bara måste jag använda dem, då jag nästan aldrig haft med gripar överhuvudtaget i mitt Eon. Inalea har hintat att hon hade en idé på ett sätt att fly klostret sedan flickorna räddats, och detta hade säkert kunnat involvera griparna då Inalea är prinsessa av Obidarhon-dynastin och har en ring för att bevisa det, och det hade säkert imponerat på griparna...only, den ringen är också i munkarnas våld...

men...sen fick jag en bättre idé. What if griparna i nutiden är helt eller nära nog utdöda på Mundana, men rollisarna och co raggar upp gripar i forntiden och tar dem med sig till nutiden för att battla mörkret och återbefolka världen? Det vore nog fan koolare än alviska/tirakiska forntidswörriörs, lätt. Men hur många gripar skulle Ishan egentligen kunna ta med sig? Jag vill inte överdriva hans tidsreseförmåga, och slutstriden mot Vigilah etc i klostret får som bäst vara jämn; Vigilah och Esgithe måste komma undan, och helst stå som pyrrhiska segrare. Och hur gör jag då uppraggandet av griparna till ett äventyr där rollpersonerna, inte Ishan och Inalea, gör lejonparten av det koola? Alla idéer, hit me!

Vad kan forntidsalverna tänkas vara för typer? Vart tog de vägen? Lever de kanske kvar i grottorna under ELfphec som nån slags korrumperade, förvridna varelser? (Vad som än hände dem måste det vara antingen nattsvart eller sorgligt, den här kampanjen är min mörkaste och det ska kännas). Ska jag introducera en Old Master som kan hårddrilla Saevan i några veckor/månader/år? Han skulle behöva bli lite mer badass, och det är nog inte någon brådska att återvända till framtiden, men samtidigt riskerar St Baraxor-grejen att förlora sin udd och dramatik om jag drar ut på rollpersonernas vistelse i forntiden för länge. Eller? Kan man kanske göra det till nån slags bisarr kontrast, ena stunden är de i ett halvår och myser i nån slags fornalviskt paradis, nästa störtar de rakt in i helvetet igen och battlar drömväsen och onda gudar som försöker gibba deras vänner över Daaks eviga flammor? Could wörk.

Alla idéer på hur jag gör tidsresan kool alltså. Hit me!


Slutstriden

Och så till slutfajten. Vad rollpersonerna än tar med sig från forntiden, om något, ska det bli fett som fan. Lösa tankar:
- Qorchi måste dö. Så är det bara. Hoëlun har lett deras lilla raunstam så bra i hans frånvaro och hennes personliga drama reduceras till en antiklimax om han får leva och ta över allt hon gjort, och äran för det. Men Izada kan vara höggravid med hans unge och därmed bli nån slags raison d'être för Hoëlun att skydda (men sen visar sig knodden vara en flicka, haha...)
- Ursprungligen tänkte jag mig att, när Vigilah dyker upp, direkt skulle vända sig emot Xinu och helt sonika slita huvudet av Esgithe, sn där klassiskt supervillain-egoistism liksom, There can be only ONE dark lord!. Detta hade dödat Esgithe permanent, då Xinuavatarer är vanliga människor i mitt Mundana, ch understrukit vilken missräkning hon begick som åkallade Vigilah från hans fämgelse på Akervidderna. Men det hade även tokdödat dramat jag tänkt mig i konflikten med L'meas, så jag vill nog välja bort denna idé. Därtill är Esgithe potentiellt en bättre skurk för rollpersonerna i den här kampanjen än vad Vigilah är, då Vigilah är lite bortom deras powernivå och snarare lär få tas omhand av rollisarna i min andra kampanj.
- Vestalen som är bunden med ett geas skulle kunna befrias på något sätt och byta sida. Men hur?
- What's the deal med edilerna? varför har de joinat Xinu? Jag tänker mig nog att de helt sonika är onda, och ganska nöjda med sitt val. Mörkret är trots allt sexigare än ljuset. Kanske är de Xinus härolder i den nya världsordningen?
- Hur många av offren ska klara sig? (Detta beror givetvis på vad jag gör med hela offer-grejen, vilket som sagt är en punkt där jag behöver massor av hjälp). Izada, Liann och Jehana är ingendera så himla expendable, och syftet med det här var INTE en women in refrigerators alltså, så jag är ganska inne på att se till att alla tre klarar sig; Thyana är dock fett död. Liann har mystiska krafter och kan eventuellt betvinga en demon som försöker besätta och förvrida henne. Men att ge Jehana fler saftiga trauman att lida över är nog aldrig fel.
- What about Kuberon och Omeyocantli? Ska de vara med på ett hörn och göra allt ännu mer överepiskt, eller ska jag låta deras lilla krig ske off screen? Eventuellt kan Omeyocantli dyka upp när rollisarna och co väl håller på att fly, jagade av Åskhorden, och köpa dem lite värdefull tid...men det är kanske lite mycket deus ex machina igen då. Får funderas på.
- Henéaalverna. Är de utplånade? Fångar i Skugglandet? har en stam kanske gömt sig i grottorna under Elfphec, där fornalverna en gång levde? Flyr rollisarna och deras vänner kanske ner i katakomberna under klostret, som går ned i fornalvernas grottor, och får henéaalvernas hjälp att ta sig tillbaka upp till ljuset?
- Vad var ritualens fullständiga syfte, exakt hur apokalyptisk var den, och i vilken grad lyckas rollpersonerna stoppa den? Blir Vigilah utan sin hagethis-hord? Stängs tidsrevan som tillät ritualen att äga rum från början? Sugs Vigilah tillbaka till Akervidderna (det är inte 100% tvunget att han måste bli kvar på Mundana, men det hade känts mörkt och bra...jag vet inte)? Hindras haeghtiserna från att via drömvärlden infiltrera hela Rhung-Alaris drömmar och sakta så kaos och fördärv i människors sinnen?

och efter allt detta? vad är Esgithes/Vigilahs nästa plan? Kommer Åskhorden bara att ge sig på sabrierna, eller thalaskerna också? Tror ni att sabrierna och thalaskerna kan lyckas alliera sig mot det nya hotet, eller kommer Åskhorden ta över hela Urma Bréann?


Ge mig allt ni har, förutsatt att ni lyckats läsa så här långt. Alla idéer och kommentarer är guld värda, jag har planerat det här scenariet under hela min exil i Kina och det måste bli typ bäst ävårz för att jag ska bli nöjd.

Och sist men inte minst, för att definitivt se till att inlägget är bland de längsta nånsin, too much information time!:


Appendix

Forcera influx
Astrotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Magikern kan under effektens varaktighet utnyttja de eventuella alstrings- och transformerings-bonusarna hos en Magisk Influx som ännu inte inträffat. För varje magnitud som vävs in kan man utnyttja en influx maximalt en månad framåt i tiden.


Paradox
Ataxatropi: 10, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten kan under varaktigheten upprätthålla en paradox, vilket konkret innebär att det omöjliga blir teoretiskt möjligt; till exempel möjliggörs brott mot konsekvensens lag och balansens lag. Effekten måste inriktas på en specifik paradox, tex att alstra oneirotropi i vaket tillstånd, upplösa permanenta effekter som redan är kastade, segla rakt mot vinden, eller resa bakåt i tiden. När varaktigheten går ut upphör paradoxen och allt återgår till sitt normaltillstånd efter bästa förmåga. Användande av denna effekt kan inte sällan ge Qadoshförlust.
Araxianiterna

Orden av St Araxians eviga stillhet, eller Ariaxianiterna, är en eremitorden inom den sabriska daakkyrkan. Orden utmärks av sina strängt asketiska och världsfrånvända traditioner, samt det faktum att samtliga kloster är blandkloster där både munkar och nunnor lever. Grundare var St Araxian, en mystisk figur som levde i Consaber på 1200-talet sabrisk tideräkning. St Araxians liv och gärning finns beskrivet i Araxiankrönikan, en bok som dock endast existerar i några få exemplar, och detta parat med det faktum att Araxianiterna är en obskyr orden som få känner till eller bryr sig om har resulterat i väldigt liten allmän kännedom om St Araxian. Han tros ha sett Daaks ljus under en upptäcktsfärd i fjärran östern, i Chargulernas skugghöljda riken, varifrån han ensam återvände, sedan han begravt alla sina vänner på en gudsförgäten strand vid världens ände. Polemiker menar att Araxian efter detta helt sonika blivit galen, men den officiella historien är att han var uppfylld av gudomliog insikt då han senare drog runt som en trashank och tiggare på [[Danbréann}]. Omsider mediterade han på en enslig, stormpiskad klippö i ögruppen Vita jungfrun, dit en växande grupp av utstötta, dårar och visionärer sökte sig för att be vid hans fötter och söka hans vägledning. Araxian förklarade att på denna plats skulle evig stillhet och evigt lugn råda, i stormens öga bland världens virvlande elementkrafter, och här i ensamhet, bortom världsliga frestelser och känslor, skulle rättrognas själar inträda i ett slags tillstånd av inre harmoni och stillhet, och vid döden uppstiga till Daak.

På platsen där st Araxian själv, enligt Turinas helgonaskrifter, uppsteg till himmelriket i en pelare av ljus i herrens år 1222, grundade hans följeslagare ett kloster, St Araxians Himlastigandes kloster, som därmed blev Araxianitordens moderkloster. Genom åren grundades ytterligare tre kloster, Gran Araxian vid Touk i nordvästra Tokon, St Baraxors kloster i Olanden och St Araxian bortom haven på en gåtfull plats öster om Alarinn. Idag uppgår ordensmedlemmarna i cirka 500; det exakta antalet är okänt då klostren är så avskilt belägna och dess inneboende notoriskt misstänksamma mot besökare. Likfullt sker besök ibland från nyfikna klosterbröder från andra ordnar, men dessa känner sig nästan alltid alienerade av Araxianiternas udda traditioner, och araxianitiska munkar har sällan eller aldrig växlat brev och skrifter med andra trosbröder. Man är därför i stort sett helt avskurna från de intellektuella och teologiska utvecklingarna inom Daakkyrkan, och det måste förmodas att Araxianiternas interna doktrin är ålderdomlig och egensinnig, för att inte säga inavlad. Sanningen, som få om någon utomstående känner till, är att 'egensinnig' vore en underdrift. Om inte St Araxian själv var galen blev hans efterträdare snart det, då Vita jungfrun ligger mitt på en ataxatropisk maginod och ofta påverkas av pyrotropiska magiströmmar från Askslätten på Danbréann. Någonting läckte på Vita jungfrun igenom barriärerna mellan Khoran och Damoklenes hallar och kom St Araxians tidiga följeslagare att skåda kaoset mellan tid och rum, och om Araxianiterna av idag dyrkar Daak överhuvudtaget är det i en bisarr form präglad av paradoxal filosofi, mer eller mindre blasfemiska riter, och kunskap som inte var ämnad för dödliga själar.

Araxianitorden har en traditionell hierarki, men nunnorna anses konsekvent stå under munkarna i hierarkin, och priorinnan är en slags högra hand åt priorn som förestår varje kloster. Ordensdräkten är extremt enkel; munkar bär en brun vadmalskåpa med en märklig järnmask för ansiktet. Nunnor bär en svart klädnad med dok och slöja som täcker ansiktet helt. Många inom varje kloster står periodvis eller permanent under tystnadslöfte, och kommunicerar istället med ett särskilt teckenspråk. Flambeau Rodersin, Primod av Turina för nästan ett sekeln sedan, gjorde ett officiellt fördömmande av Araxianitorden på grund av deras könsblandade kloster och påstått blasfemiska klosterrit, men han fick aldrig gehör för detta hos primoden av Calnia, och hittades en stormig natt år 1429 på sitt arbetsrum, uppäten inifrån av abnormt stora maskar.
Mynader
Det sägs att en ras magiska varelser i historiens gryning fördrevs från trakterna kring vad som idag är norra Thalamur och Colonan. Några av dem skall dock ha fört delar av sitt arv vidare genom att beblanda sig med människorna som trängde bort dem. Med tiden blev deras ättlingars blod så tunt att de för i princip alla syften och ändamål var att betrakta som människor. Vissa esoteriskt lagda individer menar att det fortfarande finns människor med speciella "märken", kallade Thyader, som skulle vara ättlingar till detta svunna folk.

Enligt samma teorier skulle då de som kallas för mynader vara thyader som av någon oförklarlig anledning plötsligt uppvisar märkliga förmågor. Kanske genom samma process som andra varelser ibland manifesterar så kallade 'rudiment', exempelvis människor med svans eller tiraker med vingar

Oavsett härkomst finns det ovedersägliga källor vad gäller mynadernas närvaro i omkring norra Rhung-Alari. Mynaderna associeras primärt med det gamla coloniska imperiet. Det sägs att ett fåtal viktiga släkter till stor del bestod av mynader eller i alla fall hade mynadblod. Med tiden blev emellertid mynader allt mindre omtyckta i det Coloniska kesjardömet, och redan innan rikets kollaps hade mynaderna börjat rensas ut ur de mäktigaste familjerna.

I slutändan utrotades samtliga kända mynadsläkter. Det var mynadernas förmåga att ändra skepnad som gjorde att de blev misstrodda och avskydda i Colonan. Rädslan för dubbelgångare och infilitratörer växte sig stark i breda skikt i samhället, och fler och fler inflytelserika personer krävde snart offentligt en utrensning av mynaderna.

Det var ett tragiskt kapitel i Colonans historia. Mynaderna var få och kunde inte bjuda något motstånd. Offentlig tortyr av mynaderna, där de tvangs att genomgå bisarra och plågsamma fysiska förändringar, var ett kort tag den mest moderiktiga underhållningen.

Sedan kollapsade Colonan och mynaderna glömdes bort. Efter splittringen hoppades de få överlevande mynaderna på att kaoset i riket skulle göra det lättare för dem att gömma sig och överleva. Thakalerna visade sig med tiden nyfiket inställda till mynaderna, men nyfiket på det dåliga sättet. De sista kända familjerna med mynadblod försvann raskt och hördes aldrig mer av.
[redigera] Egenskaper

Mynaderna var i allt mycket lika människor, till den grad att det nästan var omöjligt att se skillnad på dem utan magiska hjälpmedel. Mynaderna utstrålade nämligen ett naturligt kraftfält av en knappt mätbar flödestäthet, av något anorlunda aspektuppbyggnad än människor. Deras avvikande magiska fält skapade teorier om att de antingen var någon slags skugglandsväsen eller magiskt modifierade människor.

Förutom att de hade en udda magisk aura besatt mynaderna ett flertal märkliga egenskaper. De var tydligt starkare och snabbare än människor, dessutom mycket svåra att ha ihjäl. Vidare sägs det att de kunde trollbinda och slå galenskap i människor med sin blick allena, att de kunde frambringa infernalisk eld ur sina händer samt att de kunde få sina naglar att växa ut till rovdjursklor.

Mynadernas viktigaste förmåga, som också blev deras nerfall, var dock deras skepnadsförändring. Genom att uppbåda sin viljestyrka kunde mynaderna ändra sin fysik Det ska ha varit en osmaklig, långdragen och mycket plågsam process som ingen mynad lättvindigt företog sig. De behövde dra sig undan från världen, och i flera dagar tvinga sin kropp att förändras, milimeter för milimeter. Varje sena, varje muskelfiber och varje benpipa vreds oändligt långsamt sönder och förflyttades och förändrades till sina nya plats och form.


Nutid

Ibland händer det dock att någon avlägsen ättling till släkterna Althereksine, Ieros, Vechédim och Gorimarax uppvisar märkliga egenskaper. Detta hade eventuellt kunnat ha med mynadarv att göra. Ingen av de fyra släktena står på något vis nedtecknade som associerade med mynader, men möjligheten finns att kvicktänkta släktmedlemmar helt enkelt döljt all sådan släktskap.
Legenden om Islanulth och Thelxinoë

Islanulth och Thelxinoë är ett gammalt colonisk epos om gorgonen Islanulths möte med stagranprinsessan Thelxinoë, och den kärlek som uppstod dem emellan. Berättelsen är lång och invecklad och finns i många motsägelsefulla versioner, men några centrala element är hur Islanulth lurar Thelxinoës trolovade Dimmornas herre, och hur Thelxinoë flyr från fångenskap i sin syster Hatermidonës land i tid för att hinna rädda Islanulth undan en komplott mot hans liv från Det svarta hovet. Senare, i människornas värld, får de dottern Isirnoë som gifts bort med olika coloniska ädlingar i olika versioner av berättelsen, men oftast Polyperchon Myrdineos eller Rataxes. Men Isirnoë är oförmögen att behålla en skepnad och byter ständigt mellan olika, om än alla undersköna, gestalter, och ibland byter hon också personlighet och minnen och kommer att leva ett dubbelliv; i en av sina skepnader avlar hon ett barn med en ung soldat, vilket får hennes make att anklaga henne för otrohet och fängsla henne i väntan på avrättning. I själva verket är det dock Thelxinoë som i hemlighet har tagit sin dotters plats, och Islanulth och Isirnoë ger sig iväg till Dödsriket för att be Rådaren om hjälp att få Isirnoë att höra hemma i världen, så att hennes make vill förlåta och skona henne. Rådaren nekar, och menar att alla är födda att vara vad de är menade att vara, så de går vidare till Västanvindens herre, som också nekar, därför att Isirnoë kan vara precis vad hon vill vara, och att det är en unik gåva som givits henne. De har nu färdats från underjorden till de höga himlarna, men ger inte upp, utan färdas bortom solen och månen till Drömmaren, väcker honom ur hans dvala och lyckas få honom att göra Isirnoë till en människa, men bara genom att se till att gorgonerna och skuggvarelserna försvinner ur hans dröm. Gorgonerna och skuggvarelserna måste nu lämna världen, och kan bara existera utanför demiurgens dröm, så Islanulth och hans dotter går skilda vägar. När Isirnoë återvänder till Colonan har det svarta hovets furstar emellertid redan räddat Thelxinoë och fört henne tillbaka till Skugglandet - det är ofta oklart i historien om det var på grund av händelsen hos Drömmaren eller bara för att de ville ha tillbaka sin förlorade prinsessa. Isirnoës make, vredgad över vad han tror var Isirnoës flykt, godtar inga ursäkter, och låter avrätta henne så snart hon kommit i hans våld igen. Ibland slutar berättelsen här, men många versioner har en tredje del där Islanulth och Thelxinoë tar hjälp av Dimmornas herre för att åter ta sig in i Drömmen, och gå i krig mot Colonan för att hämnas sin dotter. Efter diverse intriger och förvecklingar dödar de hennes make och ödelägger hans rike, och ser till att Isirnoës ättlingar lever trygga bland människorna, för att sedan antingen lämna världen sida vid sida för att aldrig återvända, eller lägga sig ned och dö bort från Drömmen tillsammans på Isirnoës grav, där vita skugglandsblommor ännu spirar.

Den längsta kända versionen av berättelsen återfinns i Islanulth och Thelxinoë Omnibus, en diger volym sammanställd för nästan tusen år sedan av Ylcorcronlth. Den är så lång som den är mest för att den parallellt återger alla kända versioner av narrativet, vilket inte direkt borgar för god läsupplevelse. Mer stimulerande, sammanhängande och koncisa versioner kan höras av sagoberättare i Colonan, eller för den delen upplevas framförda som både sånger, danser och skådespel i Thalamur, av vilka Hedom Rugarmir Augus dödssagor förmodligen är de mest berömda. Legenden om Islanulth och Thelxinoë har i sin tur inspirerat en flora av relaterade berättelser om Thyaderna, deras ättlingar (via Isirnoë) bland människornas släkter, men dessa har fallit i glömska genom historien och är inte alls så populära nuförtiden som de en gång var i Västcolonan.
Akervidderna

Akervidderna är en blek och illavarslande plats, av de mystiker som studerat den har den uppfattats som mycket avlägsen Mundana, med lagar och förutsättningar som helt skiljer sig från de vi är vana vid. Eventuellt existerar den längre fram på en tidslinje där världsalltets slutgiltiga undergång är nära.

Det är svårt (och borde inte vara eftersträvansvärt för någon) att färdas till Akervidderna, enligt vissa mycket osäkra källor, där ibland Yaggahars profetior, finns det minst en permanent portal dit på Mundana, men generellt räknas Akervidderna till existensens allra mest otillgängliga platser.

Hægthiser sägs komma från Akervidderna och ha någon slags samhälle där.

Akervidderna är en färglös, dimhöljd plats som tenderar att bryta ner och förstöra allt som är ordnat och systematiskt. På Akervidderna reduceras alla krafter och all rörelse till viljelös apati. Att färdas där utan mycket genomtänkta magiska skydd är bokstavligen att kasta bort sin själ.
Hægthiser

En ras groteska och generellt illasinnade varelser från ett fjärran plan kallat Akervidderna.

De är bland magiker och lärda kända för att vara en av mycket få varelser med förmåga att fysiskt träda in på Drömplanet. Hægthiser antas vara mäktiga entiteter, även på Mundana, men är mycket få och relativt okända. De som haft samröre med hægthiser har varnat för deras destruktiva krafter och förrädiska natur, smittade som de är av hatet mot allt oordnat och levande som kännetecknar deras hemvärld.

En Hægthis står mellan fem och sju fot hög. Den har motbjudande, men mänskliga, drag, askgrå, spräcklig hud och vita ögon. Många Hægthiser har horn av något slag. Deras händer slutar i långa fingrar med vassa klor. Dess kroppar är inte mycket mer än skinn och ben, men döljer en fruktansvärd styrka som närs av hat och illvilja.

Hægthiser har en uppsättning mystiska egenskaper, dessa är dock mycket dåligt kartlagda. Det man vet är de kan överföra en märklig smitta genom att bita ett offer, den bitna kommer därefter att ha ett empatiskt band till hægthisen, och de kommer att dela vissa tankar, känslor och sinnesintryck. De har även förmågan att, genom sina drömvandrande egenskaper, plåga drömmande varelser genom att invadera deras drömmar. Det har även rapporterats att de kan lösa upp sina fysiska kroppar i skuggor. En hægthis som blir inträngd och desperat av mäktiga angripare sägs kunna spy upp något av den dunkla substans som driver deras kroppar. Detta tär svårt på hægthisens livskraft men orsakar också fruktansvärda skador på den som träffas.

Hægthiser, som inte verkar ha något kön, kan inte reproducera i traditionell mening. Istället dras de till vissa unga besjälade varelser, slumpmässigt utvalda vad det verkar. Ett sådant barn kommer, någon gång under förpuberteten, få högst obehagliga visitationer av hægthisen i sina drömmar. Syftet med detta är att utsätta barnet för en serie avskyvärda ritualer, som långsamt förvandlar barnet till en hægthishybrid. Vanligtvis kräver omvandlingsprocessen sjutton sådana ritualer.

Hægthishybrider är odödliga och förlorar allt mer av sina föräldrars arv ju äldre de blir. Efter några decennier finns det bara hægthisen kvar.
Saevan Suyanir Barsal

Son till Suyan Sargonir Barsal, thalaskisk Jamada som avrättats som förrädare efter att ha hjälpt flyktingar till Pereine i utbyte mot livsmedel till ett svältande östthalamur. Sonson till Sargon Davorir Barsal, dekorerad krigshjälte som vunnit sitt medborgarskap genom tapperhet i fält.

Son till Kiyona Aleanira Kervos (Kiyona t'an Alean eli Kerveros), firad danserska från Pereine. Dotterson till Alean Ethaninir Kervos (Alean t'an Ethanin Kerveros), förhållandevis välbärgad handelsman från Perina.

Bror till Enheduanna Suyanira Barsal (Enéduan t'an Suyaneli Baresal) som är nygift med Garon Padamir Khovas.

Efter att Suyan Barsal avrättats var hans familj störtad i vanära, och endast det faktum att Magikrat Catzoran do Thukor fattat tycke för Kiyona hindrade att familjen förlorade sin status som medborgare. Istället flyttade till de El'egor på Magikratens begäran och fick en plats [om än någorlunda marginaliserad) vid dennes hov.

Saevan fick således möjlighet att fortsätta studera och gjorde snabba framsteg som porträttmålare och tecknare vilket sågs som en passande och ofarlig sysselsättning för sonen till en förrädare. Vid ett besök i El'egor fick dock Magikrat Alean Ninarian upp ögonen för pojken och såg till ta honom med sig till An-thalamur för att ge honom en grundlig magisk skolning. Exakt vad Alean såg hos den unge konstnären är inte säkert, men kanske anade han att pojkens känsla för ljus och färger tydde på en begåvning användbar till mer än att bara göra vackra målningar. Om det är fallet visade sig Alean ha rätt; Saevan hade en oanad fallenhet för magi, i synnerhet fototropi, och gjorde snabba framsteg. Konsten förblev dock hans stora passion och magin gav honom ytterligare sätt att få utlopp för den.

Alean Ninarian agerade till och från som mentor åt Saevan och vann hans tillit. Saevan kom att bli så gott som obrottsligt lojal åt sin Magikrat och en av hans mer betrodda agenter.
Saevan tror helhjärtat på drömmen om ett återupprättat Colonan, men hade helst sett det åstadkommas med minimal blodspillan. Han är dock inte naiv nog att tro att processen kan ske helst oblodigt, särskilt inte när det gäller att störta Consabers förtryckande feodalsystem och vidskepliga demondyrkan.

Hade ett förhållande med Lyvani Ninarian fin Valaina till och från under många år, men de kom särskilt nära varandra under en kommendering till Colonan, med havandeskap och äktenskapsdiskussioner som följd. Innan något av dem kommit särskilt långt dödades dock Lyvani av halvdemonen Inalea. Saevan har haft hand i att gömma undan Inaleas dotter från sin mor, delvis som hämnd.

Sen Colonan har Saevan konstant haft Jehana Nadira Vechédim med sig som sällskap och älskarinna, men förhållandet har inte fördjupats för Saevans del.

Saevan har nått det stadie i livet då det blir omöjligt att bortse från att alla hans mänskliga gamla vänner åldras betydligt snabbare än honom, vilket har tvingat honom att konfrontera sin odödlighet. Detta komplicerar hans förhållande till Jehana, då han vet att hon kommer bli gammal och tyna bort långt innan honom om inget oförutsett inträffar. Det är inget han vill bevittna.
Ishan
I svunnen tid stormästare av Kahars tempellegioner och sitt lands hjälte och förkämpe. En väldig krigare, kände för sitt mod, sin heder och sin brist på ärelystnad. I allting Ishan företog sig vägleddes han av en orubblig övertygelse, en benhård vilja att göra rätt. Hans viktigaste uppdrag var det som Taethavris' första drakväktare, ett uppdrag han alltid hävdade borde ha tillfallit någon annan, hur hedrad han än var av det. I gengäld tjänade Ishan Taethavris med fullständig övertygelse, evig kärlek och okuvlig nit.

När Taethavris så försjönk i magisk dvala efter den fasansfulla striden mot Khorash var Ishan den första att svära sin själ åt draken. Mästarna för Kahars tempellegioner avlade en helig ed att slå vakt om draken för tid och evighet, försvarslös som denne var i sin dvala. Ett mäktigt valv konstruerades runt Taethavris sovande form, och omkring draken, iförda sina tunga rustningar, fattade tempellegionens mästare posto att följa draken genom evigheten.

Och så, genom årtusendena, höll tempelmästarnas brinnande plikttrogenhet Taethavris' dold och oskadd. Runt omkring valvet raserades imperier och nya föddes, Kumbanigash glömde bort sitt kall och försvann åt väster, makthungrig och vildsint, alverna och dvärgarna utkämpade sina krig, och flera slag ägde rum i princip ovanpå drakens valv. Under en period expanderade det Coloniska imperiet över valvet, bara för att försvinna igen. Och alltjämt vilade Taethavris. En efter en föll tempelmästarna, inte ens Kahars främsta kunde betvinga verkligheten med ren viljestyrka för evigt, och till slut var det vara Ishan kvar.

Genom årtusendena hade hans form sakta förändrats. Hans kropp dog fort. Men själen bet sig kvar i den, utan en tanke på att ge upp, och i många tusen år framled Ishan som en vandöd fasa. Tidens tand nötte dock ner även hans odöda kött, tills den sista benpipan förvandlats till stoft och blåst bort, och ingenting fanns kvar. Alltjämt svävade Ishans själ framför draken, enveten och obeveklig långt bortom det rimliga eller sannolika. Som ett spöke i rummet tvang sig Ishan att stanna, och genom att smälta samman med sin rustning fick han återigen fysisk form.

Som vi vet vaknade Taethavris nyligen, och med honom följde Ishan. Ishan är den mäktigaste av Drakväktarna (när en snubbe som Kyros av Kronodycle är ens mesigaste tjänare vet man att man har sitt på det torra med underhuggare); han har begränsad förmåga att kliva utanför Mundanas tidsströmmar och lyder i sitt metavandöda tillstånd inte helt under kausalitetens lagar. Hans fysiska uppenbarelse är samtidigt fysisk och ickefysisk, med drag av både högre vandöda och primalkraftsväsen, och verkar ha fått fördelarna av alla. Ishan är en varelse som ensam är en värdig motståndare åt arméer. Han begränsas dock i effektivitet av en svårighet att relatera till Mundanas fysiska beskaffenhet, något i hans väsen gör linjära och enkla tankegångar omöjliga för honom, och han beter sig ofta erratiskt och lite konstigt, och verkar ha svårt att fatta initiativ på egen hand. Under exempelvis Taethavris eller Kumbanigashs direkta ledarskap är han dock nära nog ostoppbar.
Inalea thal Astran
Inalea, eller Iriadne som hon hette då, var kejserlig prinsessa av Colonan för länge, länge sedan. Hennes far kejsaren var en framgångsrik fältherre, men hans segrar mot raunlänningarna skapade oresonlig vrede i stäppbarbarernas hjärtan, och den hämndlystne häxmästaren Jadén khan Khanaga såg till att Obidarhon-dynastin mötte ett abrupt slut. Demoner frammanade av honom överföll kejsarfamiljen i sommarpalatset i Astran, och nedgjorde dem utan misskund. Endast prinsessan som skulle bli Inalea överlevde, tillfångatagen av en sadistisk demon som förälskat sig i henne, och släpades iväg till en förvriden värld av plågor.

När Jadén khan Khanaga omsider tog den forna prinsessan i sin tjänst var hon för länge sedan en sargad spillra av sitt forna jag, halvt demonisk efter en avbruten Apodaimos. Men hon var kraftfull nu, dödlig för vanliga män, och hennes krossade psyke tillät häxmästaren att med lätthet vända hennes hat och vrede mot sina fiender och kanalisera ut det i blodspillan. Hon visade sig i det långa loppet för svår att kontrollera, emellertid, och Jadén beslöt att göra sig av med henne. Genom någon märklig förutskickelse, eller bara ett infall, underlät han dock att döda henne - kanske trodde han att hon var död, men missbedömde vidden av hennes förmågor. Hur det nu än var så låg hon i dvala i tusen år eller mer, till dess Kumbanigash den Svarte hittade henne. I Kumbanigash fann Inalea någon att ty sig till, någon som kunde kontrollera henne när hon inte kunde göra det själv, men viktigast; någon som gradvis vann hennes eviga tillit. Med hans hjälp kunde hon rädda sin själ, tillsammans kunde de rädda varandra.

På Kumbanigashs inrådan blev Inalea drakväktare under Khakra. Hennes erfarenheter och krafter gav henne unika talanger, och andra odlades fram genom studier och träning. Kvinnliga drakväktare var vid denna tid nästan icke-existerande i världens östra delar; drakarnas fiender skulle inte vänta sig några, och Inalea kunde därför användas på områden dit Drakalliansens klor inte tidigare nått; hon infiltrerade under lång tid kejsarens harem i Raon-riket, och uppdagade så ovärdelig kunskap åt drakarna och tog annars onåbara fiender av daga.

Inalea är utåt sett livlig, sorglös och rakt på sak, men det är bara en fasad mot tumultet i hennes inre, och hon kan fort växla över i mordisk, iskall vrede såväl som panisk skräck eller tårdrypande vanmakt, och hon kämpar ständigt mot sina våldsamma humörsvängningar och infall. Gamla drakväktare rent generellt är cyniska och luttrade som få, egenskaper som i Inaleas fall kontrasterar en del mot hennes tonåriga yttre. Hon är kort, kurvig och blond, söt på ett sätt som låter henne trovärdigt passera som allt från förfinad prinsessa till alldaglig piga, så länge hon spelar rollen tillbörligt. Blek hud och röda ögon varslar om hennes demoniska natur, men hon tycks på något vis kunna uppbåda mörkare hud och mer normala ögonfärger om hon har mycket energi i kroppen. Inalea är en usel ledare, men väl en spion, infiltratör och lönnmördare utan like, och det hon saknar i styrka tar hon igen i snabbhet och teknik. Hennes favoritvapen är manrikin, ett bisarrt fornthalaskiskt kedjevapen som hon använder med likaledes bisarrt dödlig effektivitet.

En av Thizaras sista handlingar innan sitt försvinnande var att subtilt förändra något i Inaleas själ; avsikten tycks ha varit att lindra Inaleas plåga och göra henne mer stabil och självmedveten. Eftersom Thizara vid det laget praktiskt taget var en gud tycks det sannolikt att hennes magi påverkat Inalea permanent, men exakt hur är än så länge en öppen fråga.
Omeyocantli
Omeyocantli är en sällsynt brutal lumiandrake som länge hållit till i bergen nordöst om Colonan, där han bland annat bevakat Yanginors ruiner. Med sin våldsamhet, kortsynthet och fallenhet för terror påminner han i mångt och mycket om de mest ökända av mortuach, men Omeyocantli har varit en av Drakalliansens hörnpelare sedan tusentals år, och en orubblig klippa av stöd för Verduhrakh. Det tros att han var en viktig drake under Drakväktarnas era i Colonan, vördad i en helgedom i staden Apax, men när fallet kom överlevde han med nöd och näppe en attack från Dräparna, och har hatat dem och bekämpat dem allt sedan dess. Ilskan mot Dräparnas begränsas bara av det faktum att ingen annan drake tycks beredd att stötta Omeyocantli i ett försök att utplåna dem, varvid konflikten mellan draken och Colonans dräparkulter har fortsatt sporadiskt genom historien.

Omeyocantli är inte den som missar en chans att härja på episk skala, och deltog med entusiasm i Söndrandet av Khasgidierna, Kosala Dehos fall och Brännandet av Edron. Han är en kämpe till varje uns av sitt väsen, och kommer döda och bränna tills Mundana är renat och Urmörkret förjagat för alltid.

Omeyocantli är nästan 40 fot lång med ett vingspann på runt 60 fot. Han är grön och mörkgrön i teckningen, med röda vingar, men huden är brännskadad i partier och fjällen flagnade. Hans ena öga lyser med ett intensivt rött sken, medan det andra är täckt av ett stort ärr och har slocknat för alltid; en skada han ådrog sig mot krigarprinsessan Pueshardokt när Edron brann.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Spontana tankar kring ritualen.

Kan ritualen innebära någon form av 'fall from grace' att jungfruerna i fråga måste begå en serie grova överträdelser mot något? Ska en serie väldigt specifika demoner besätta dem och under ritualen långsamt bryta ner dem såpass att när den är klar lämnar demonerna dem, fysiskt opåverkade men mentalt fuckade och troligtvis givna enorma magiska förmågor som de själva inte ens förmår kontrollera?

Ska jungfruerna smälta ihop i något som påminner om antingen Akira eller 'the destroyer' från Claymore mangan (två tjejer, en av dem på väg att vakna till en demon, och den andra försöker hindra henne, resultatet är att de fusar ihop till en slags demonisk halvfärdig varelse i stasis. När den vaknar blir det dock fekalier i det blå skåpet. http://i9.mangareader.net/claymore/93/claymore-2453205.jpg

Jag gillar konceptet att de ska gå oskadda ur det, kanske till och med ovetande om sin delaktighet i ritualen. Ritualen skulle kunna vara så subtil att de, ensamma i varsin kammare, är del i den, utan deras egen vetskap, en möjlighet, även om det kan kännas krystad är att samtliga jungfruer har varsin demon implanterad, men den försöker hålla sig dold. Demonerna gör att junfruerna blir som noder i ritualen och ritualen bygger på att noderna självmant ska lämna ritualen i ett förutbestämt mönster. Kultisterna måste alltså "valla" dem i flyktväger som fyller ut specifika mönster. Och kanske måste de ha någon som instigerar flykten och inger hopp i dem? Är hopp en viktig del?

Aja, mina spontana tankar iaf.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ritualen skulle kunna vara så subtil att de, ensamma i varsin kammare, är del i den, utan deras egen vetskap, en möjlighet, även om det kan kännas krystad är att samtliga jungfruer har varsin demon implanterad, men den försöker hålla sig dold. Demonerna gör att junfruerna blir som noder i ritualen och ritualen bygger på att noderna självmant ska lämna ritualen i ett förutbestämt mönster. Kultisterna måste alltså "valla" dem i flyktväger som fyller ut specifika mönster. Och kanske måste de ha någon som instigerar flykten och inger hopp i dem? Är hopp en viktig del?
Det här är skitkoolt, men jag känner att det till syvende och sist kommer komplicera saker och ting för mycket och känns för konstigt i förhållande till Eons magisystem. Ditt första förslag däremot:

Kan ritualen innebära någon form av 'fall from grace' att jungfruerna i fråga måste begå en serie grova överträdelser mot något?
Kunde fungera, sådant skulle kunna vara del i en apodaimos som ritualen artificiellt triggar; flickorna blir alltså inte besatta av demoner, utan -upphöjda- till demoner, Berserk-style (alltså mangan). Och det hade kunnat involvera rollpersonerna sedan de tillfångatagits då åtminstone en eller två av tjejerna har goda skäl att hysa undermedvetna aggressioner mot dem. Men även under den omständigheten tror jag att Liann kommer kunna stå emot på grund av sina mystiska krafter...

ett annat element jag tänkt på som jag kanske inte tog upp i första inlägget: Hægthiserna fuckar folks drömmar, vilket regeltekniskt tar formen av ett Ob4T6 slag mot VIL per natt; så länge man lyckas med detta står man emot och fortsätter drömma som normalt, men sedan man en gång misslyckats kommer hægthisernas inflytande sippra in i ens drömvärld och förvandla allt till bisarra, symboliska och semi-profetiska mardrömmar. Både Dahaun och Saevan har hittils stått emot detta då de bara varit i trakten i två nätter, och det skulle kunna vara anledningen att de upptäcks trots sina förklädnader; hægthiserna i klostret känner instinktivt att de inte är del av den kollektiva mardrömmen och att de därför inte hör hemma, utan måste vara inkränktare av något slag.

Men kanske har den kollektiva drömmen något med ritualen att göra? Kanske kan ritualen inte utföras innan Jehana, som alltså precis anlänt, också misslyckats med ett VIL-slag och hamnat under drömmens inflytande? Kanske besitter Liann latent oneirotropi och har skapat sig en skyddad sfär åt sitt medvetande inuti hægthisernas dröm? Kanske kan hon dra in Saevan och Dahaun i den sfären innan de också misslyckas med sina VIL-slag?

Jag har dock ingen aning om vad drömmens egentliga syfte är. Jag är inte säker på att det behöver framgå, just den grejen kan kanske förbli ett mysterium då hægthiserna gärna ska vara okända och läskiga.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Apodaimos låter som en fantastisk idé.

Lite tankar: Ponera att ritualens syfte är att skapa ett magiskt flöde sin är starkt nog att tillåta haegthiserna att dimensionsvandra på flödet.

För att flödet inte ska slita haegthiserna sönder så måste flödet bestå huvudsakligen av oneirotropi, detta fås genom att få offren insynkade i en kollektiv mardröm. Flödet aktiveras genom att offren genomgår simultan apodaimos. Typ, slunga psykotropin i en riktning och ersätta med daimotropi från en annan, och skapa typ en magisk autobahn mellan haegthisernas dimension och mundana, (och kanske en tredje orelaterad plats?, dimensionell collateral damage).

När ritualen är klar så skulle dock haegthiserna kunna släppa på sin mardröm, och de nu demoniska offren får en enorm reality check och inser snabbt vad som hänt, cue ångest.

Om icke mardrömmande själar finns inom 'x' meter från ritualpunkten så kan det dock bli så att ritualen får oväntade konsekvenser, kanske länkas en okänd dimension? kanske smälter folk samman, kanske hindras ritualen, vad vet jag?
 
Top