Nekromanti Tidsmagiker (jo, det är seriöst..)

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Moorecock-musik (väldans OT)

...och jag har fortfarande inte ens hört en låt med dom.
Om jag skall vara ärlig har jag inte heller gjort det.


Har ni missat Tygers, pöjkar? En av förgrundsbanden inom NWOBHM, lirade småmelodiös hårdrock, rätt rockiga om än inte riktigt heavy metal. De låter lite mjäkiga med dagens mått mätt men var ett riktigt hyggligt band för sin tid.
Egentligen var väl ToPT mest kända för sin gitarrist, John Sykes. Han lämnade dem '82 för Thin Lizzy, senare Whitesnake. De gjorde ett par till album efter det men bytte sound och blev åtskilligt poppigare.

Tror inte de hade nån koppling till Moorcock förutom namnet; deras låtar brukade heta saker som "Raised on Rock" och "Wildcat".

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Moorecock-musik (väldans OT)

>Har ni missat Tygers, pöjkar?

Enligt vad jag hört skall det inte vara nått att gråta blod över /images/icons/grin.gif

Det gjordes såinihelvete mycket skräp inom NWoBHM-genren på 80-talet att man blir mörkrädd! Ta bara ett band som "Killer Dwarfs" (om nu är nån som minns dem).

/Anders
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Som en Moorcock fanatiker...

...och spelledare av Elric!/Stormbringer får jag nog hålla med.
Jag har använt systemet för att spela i vilt skilda världar utöver de som beskrivs av Moorcock.

"o Sword and sorcery-genren"
Tja, snarare var det så att han skapade en karaktär som bröt mot den mall som sword&sorcery genren hade fastnat i vid den tidpunkten.
 
Top