Nekromanti Tidsmagiker (jo, det är seriöst..)

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Jag är, trots att endel av er kanske undrar om jag är riktigt frisk i huvudet, helt seriös.

när jag gick hem från tågstationen kom jag att tänka på ett äventyr som jag spelledde för ett drygt halvår sedan. äventyret handlade om två stycken tidsmagiker i kejsarens tjänst.
här kanske det behövs en förklaring. "tidsmagiker!?!" kanske ni tänker, men så farligt är det inte. ibland kan det bli lite sjukt, men å andra sidan är det bara roligt :)

staden chronopia är inte vad den brukade vara. istället, tänk er en tusen, eller kanske hundra tusen gånger större stad. tornen är enormare, större, perversare och nattsvartare. och chronopia är då bara en av de tusentals, miljarder, oändligt antal chronopia-kopior som finns i andra multiuniversa. alla chronopior i de olika multiuniversumarna samlar magisk energi åt kejsaren. fast kejsaren existerar inte, han är egentligen bara ett fackverk av kejserlig byrokrati.

jag tänker berätta lite hur jag spelleder tidsmagiker, så får ni gärna säga vad ni tycker om det! /images/icons/laugh.gif

hur som hellst, rollpersonerna är tidsmagiker. tidsmagikerna fick i förra äventyret uppdraget att förhindra en tidsparadox som skulle förinta chronopia (vardagsmat för en tidsmagiker..) och förvandla hela den kända dimensionen till ett enda stort hav av rödlysande lava.

de lyckades, genom att spåra källorna till paradoxen till en leyling, en virrig magiker, en penningöverföring på irrvägar och en liten tanig, äcklig, grön liten varelse som sprang runt i kloakerna med en kompass.

men, under det äventyret så hittade de också avvikelser i verklighetsväven, spårade den tillbaka till ursprunget och hittade månskäran. månskäran är en liten sammansvärjning av ett par avvikande magiker som totalt saknar varje uns av moral och humant tänkande. genom att leva som de gör i månskäran får de en massa fördelar, eftersom de inte bryr sig om liv eller någon annan. månskäran är en liten del i en större revulution mot den styrande auktoriteten a.k.a. kejsaren och hans embete.

i deras sökande efter månskäran hittade de portalen till deras hijackade dimension, där de söker sig för att slicka sina sår och samordna sina räder in mot chronopia. hela månskärans dimension är uppochnervänd, de har totalt upphävt alla naturlagar, förslavat gud och infört deras egna medvetande som en del av den dimensionen. det en medlem ur månskäran tänker blir verklighet. de är gudar i sin egna dimension. månskäran har dock ingen som hellst makt utanför sin egna dimension, men naturligtvis vill de ha mer, mer och mer makt över andra dimensioner. det är det som driver dem - total makt.

när rollpersonerna blev upptäckta i deras dimension så förvisades de till en blå värld, utan någon som hellst form av magi (nästan. de återfick ett PSY poäng var sjätte år eller nått sånt). ett litet fängelse helt enkelt.

där satt rollpersonerna i tusentals år. så länge att de hann med att karva bort flera av de blå bergen med sina bara naglar. de satt där i en evighet, och försökte ta sig ut.

efter en evighet började de studera böckerna de hade tagit med sig till den blå dimensionen. i böckerna fann de vansinnets totalitära och sanna form, med vilken de kunde återkonstruera författarens verklighet och sedemera hela chronopia - matematiskt.

med hjälp av deras nya verktyg tog de sig in i chronopias förbjudna bibliotek och lärde sig allt om dimensionsmagi som behövdes för att ta sig ur deras blå fängelse.

sedan öppnade de en portal och återvände till livet som tidsmagiker i kejsarens tjänst. slut på äventyret :p

precis så sjukt som det var meningen att det skulle vara. (hallå eller?! man spelar väll för fan inte chronopia om man vill spela normala äventyr eller?! va??)

nu hade jag tänkt att fortsätta på deras oddysé.

de har fått i uppdrag, av kejsaren (inte personligen, naturligtvis, utan av en högt uppsatt divinator) att ta hand om en tidsmaskin. tidsmaskinen ska flyttat från konstruktionsplatsen (en annan dimension) till chronopia. i chronopia ska den installeras i ett obskyrt litet rum i en källare i ett helt "normalt" torn.

naturligtvis är det ingen riktigt tidsmaskin, utan en bomb. den kejserliga byrokratin har själv odlat fram en riktigt togik skapelse, tänkt ut varje liten mutter och fjäder, konstruerat den i en konstruktionsdimension och sedan beodrat att flytta den till chronopia, för den uppenbara anledningen - TOTAL förintelse av chronopias hela existens.

någongång under installationen av tidsmaskinen blir de dock kontaktade av Motståndsrörelsen från framtiden. i framtiden, då chronopia håller på att falla sönder och de magiska barriärerna håller på att brista skickas en liten grupp ur motståndsrörelsen tillbaka i tiden för att förhindra att chronopia förintas.

rollpersonerna blir helt enkelt nerslagna (de är rätt svaga och kassa..) och förda till motståndsrörelsens högkvarter. de placeras i ett par sjukhus-sängar tills de frisknar till, och när de gör de tas de till ett litet rum där de får förklarat för sig hur det egentligen ligger till. att det är en bomb, och att den ska förstöra chronopia (och dem).

de kommer naturligtvis inte att tro dem, så därför ber de en liten gubbe i röd kåpa att stiga fram.

"så. här sitter ni och förväntar er att vi ljuger. tja, det är väll inte så underligt. men, betänk detta; när vi fängslade er i den blå dimensionen, när ni med hjälp av de mönster ni fann i olikheterna i frekvensen av de olika tecknen i böckerna ni tog med er så var det bara början på något mycket större. har ni något minne av att ni faktiskt lade besvärjelsen, eller är kanske bara vad ni tror? har ni verkligen lämnat dimensionen? nej. tänk efter. det har ni inte. ni är fortfarande kvar där. öppna ögonen och se efter..."

de öppnar ögonen och upptäcker att de faktiskt fortfarande är kvar i den blå dimensionen. de har aldrig lämnat den. deras medvetande materialiserade deras kroppar i chronopias dimension.

sedan fortsätter han, vilket gör att de slits tillbaka till chronopia. han är från månskäran, och de vill rekrytera rollpersonerna för att förhindra att dimensionen förintas. eller rättare sagt, de vill använda bomben för att dölja ett mycket större upprag. de ska stjäla chronopia från kejsaren.

ett par andra hjältar har redan fått uppdraget att rädda chronopia. rollpersonernas uppdrag blir att få dessa hjältar i rätt riktning så att månskäran kan kopiera chronopia (och resten av multiuniversum), och därigenom bli gudar i alla dimensioner i just det multiuniversumet.

rollpersonerna får uppleva chronopia-dimensionens nära undergång (det undviks ju i sista stund.. eller?) och hur barriärerna slits i stycken.. himlen blir grön, stora blixtar slår ner i marken och världen hemsöks av alla möjliga former av monster som sliter nästan allt i stycken.

riktigt hur det går sedan beror på hur rollpersonerna agerar. lite riktlinjer som jag har tänkt mig är att hjältarna helt enkelt går ner under marken, slaktar de tidsmagiker som arbetar med den ("varför gör den inte som vi vill att den ska? varför fungerar den inte!?" de arbetar febrilt med den och har inte på något sätt förstått att det är en bomb de arbetar med)

i sista stund räddar hjältarna (observera, rollpersonerna är inte hjältarna. de ska bara få hjältarna på rätt spår) chronopia genom att slå ihjäl alla magiker. bomben forsätter att ticka (egentligen inte, men det fixar rp'na med lite magi), vilket gör att hjältarna blir helt skräckslagna. de blir dock i "sista stund" erbjudna att bli transporterade till det verkliga chronopia (de blir i-tutade att kejsaren bara har tänkt att använda deras version (version beta) av chronopia till att testa en dimensions-bomb. därför går de gladeligen med på att bli teleporterade till ett annat multiuniversum med en exakt likadan chronopia-värld (där det naturligtvis redan finns en upplaga av dem själva))

när äventyret är klart är rollpersonerna medlemmar i månskäran, och gudar över ett multiuniversum.


man spelar lite i en helt annan division än i vanliga fall om man spelar tidsmagiker, i alla fall om man har mig som spelledare.

nå vad tycks?
är det överdrivet? (det är meningen att det ska vara det! det ÄR JU CHRONOPIA!)
är det tufft?
är det så man ska spela tidsmagiker?
har ni någon bättre version av äventyret?
tycker ni att jag är en idiot?

hade varit väldans kul med lite respons......
föresten: man kan spela hjältar i äventyret också. det gjorde rollspelsgruppen för ett par år sedan (först nu inser de hur det egentligen ligger till med allt!)
..ni som vill kan äventyra som hjältar, det är nerskrivet som en liten textfil på sverox scenariobank i sektionen chronopia (en massa äventyr, eller nått hette det.)
på den tiden var jag dock en liten idiotisk fjortis som hade massa dumma ideer, så saker som står i de filerna står jag INTE för idag.


ha ett bra liv!!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En undran

En undring bara...varför skulle du inte vara seriös?

Chronopia härskar.

- Ymir, som tyckte scenarioidén var lagom psykad, och på det hela taget rätt skön
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Perfa!

Inge fel på Chronopia. Eller ja.. Så länge man inte använder tilläggsböckerna, IMHO.. /images/icons/wink.gif

Dimensionsresande och liknande är precis vad jag längtar efter att få spelleda någon gång.. Och speciellt om det blir sense-of-wonder, speciella uppdagningar, och allmäna Aha-upplevelser. Så därför tycker jag detta är perfekt. Bra jobbat. /images/icons/smile.gif
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: En undran

därför att det är så extremt?

och därför att de flesta rollspelare jag möter inte riktigt uppskattar så.. underliga saker. jag tror de flesta är vana vid att spela barbar, krigare, tjuv eller magiker. inte någon ultraextrem tidsmagiker :p

fast det visste du nog redan :)

tack förresten för all er uppskattning!! den värmde verkligen..
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Öhhh...

Det verkar vara ganska intressant, om man lyckas hålla reda på hur allt hänger ihop.
Om man tappar bort sig i början, så att man inte längre förstår själva plotten, då kan det bli tråkigt. Det är säkert lättare att fatta hur det hela fungerar om man faktiskt är med istället för att bara läsa en beskrivning av det.

Men det verkar faktist vara ganska spännande, och så oerhört komplext! Jag tror inte att jag själv skulle kunna hålla reda på en så komplicerad story, men så har jag inte provat heller!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Stormbringer

... har en del av detta... Tyvärr behandlas det inte så värst utförligt i själva regelboken men däremot i de böcker av Moorcock som ligger till grund för spelet :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mjau!

En på spelföreningen har ju det, skulle kunna övertala honom att SL lite.. Men då blir det väl bara hackfest.. snyft..

Jag lägger Moorcock som etta på listan "böcker jag får läsa någon gång" /images/icons/wink.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mjau!

Jojo, hackfester i Stormbringer är inte att rekommendera (för rollpersonernas hälsa). Spelet kräver att man tänker sig jävligt noga för innan man hoppar på någon. Annars går det åt skogen (oavsett om man har 120% i Lormyrian Axe och 130% i Dodge, det är nästan övertydligt hur mycket Stormbringer/ELRIC! är överlägset EDD).


Moorcock är kungen. Han uppfann (nästan i alla fall):

o Multiversum
o Kaos, lag, balans
o Sword and sorcery-genren

Hans böcker finns till ruskigt låga priser på www.sfbok.se .
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Moorecock

>Moorcock är kungen. Han uppfann (nästan i alla fall):

>o Sword and sorcery-genren

Mnja det stämmer väl inte fullt ut? Han var väl verksam på 50- och 60-talet och Howards Conan kapade skallar redan på 30-talet. Skulle inte bli förvånad om inte ens Howard var först.

Fast bra är han den gode Moorecock. Stilpoäng till honom även för att han i en av sina böcker (War of the Hawklords, eller nått sånt) slänger in en cameo med Brittiska hårdrocks-hippiebandet "Hawkwind".

/Anders (som när han i stort sett skrivit klart sin inlägg ser att Eksem hävdade att Moorecock "Nästan" uppfunnit genren, vilket gör detta inlägg ganska meningslöst)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Moorecock

Han spelade väl med i Hawkmoon t.o.m? Ahh, känner att jag ska köpa de Elric-böcker jag saknar idag. Eller Hawkmoon. Beslutsångest. Beror helt enkelt på vad de har inne på Sf-bokhandeln just nu =)
Jag skulle förstås inte banga att köpa samlingen med Earl Aubec heller. Novellen med Earl Aubec i bröjan av The Weird of the White Wolf är ju bland det coolaste som skrivits inom fantasy!

Det där med att jag hävdade att han uppfann Sword and Sorcery berodde på två saker;

1. Det blev så lite med en lista på två saker.
2. Han var med och myntade själva uttrycket.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Moorecock-musik

Och Blue Oyster Cult. Stormbringer-samlingen var slutsåld på SF-Bokhandeln. Ska jag köpa Earl Aubec eller Hawkmoon?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Moorecock-musik

>Och Blue Oyster Cult.

Vad är kopplingen mellan Moorecock och BÖC?

/Anders
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Moorecock-musik

ah, Tygers of Pan-Tang - enda gången jag sett en skiva med dom var i en skivbutik i Tokyo (av alla ställen!). Men skivan köpte jag ju aldrig.. och jag har fortfarande inte ens hört en låt med dom...

andra band med Moorecock-influenser är Blind Guardian och italienska Domine.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Moorecock-musik

Han har spelat in skivor med dem.

Vilka då? Han har uppträtt live med dem, och skrev texterna till två BÖC-låtar - 'Black Blade' och 'Veteran of the Psychic Wars' - men jag har inte sett nån skiva där man hör honom medverka.

VotPW är en gammal rysare - det första exemplet på tung episk rock jag hörde som trollbunden 16-åring (ooh, de trummorna...) - medan BB är en smått humoristisk skildring av Elric och hans bångstyriga svärd. Fritt ur minnet:

I've got this feeling, that my luck ain't all too good
This sword here at my side don't act the way it should
Keeps calling me its master, but I feel more like its slave
Hauling me faster and faster to an early, early grave


Hawkwind gjorde ju förresten ett helt conceptalbum i ämnet, 'Chronicles of the Black Sword'.

--
Åke
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Moorecock-musik

Jaja, okej, han har varit en del av skapelseprocessen till BÖC-material. Hårklyverier =)

/ Jonas, som inte alls lyssnar på rock, utan uttalar sig utifrån vad han minns från intervjuer och förord.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
BÖC och deras kompisar (OT)

>....Han har uppträtt live med dem, och skrev texterna till två BÖC-låtar - 'Black Blade' och 'Veteran of the Psychic Wars' - men jag har inte sett nån skiva där man hör honom medverka.

Killarna i BÖC verkar överhuvudtaget haft en tendens att bekanta sig med författare då de, enligt vad man kan läsa på http://www.allmusic.com/cg/amg.dll, även var/är kompisar med bl.a. Stephen King och Eric von Lustbader. Stephen King är ju förövrigt känd för att ha med initierade hänvisningar till rockmusik i sina verk, så helt otroligt låter det inte.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Moorecock-musik

>...och jag har fortfarande inte ens hört en låt med dom.

Om jag skall vara ärlig har jag inte heller gjort det. Så jag kan inte svara på om deras Moorecock-koppling går djupare än att han inspirerat deras namn, eller ens om de är bra.

/Anders
 
Top