Tidsangivelser inom fantasy

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Timme är ju ett antikt begrepp så jag ser ingen anledning att betrakta det som anakronistiskt.
Fast en hemskt lurig grej var att man länge lät natten ha tolv timmar och dagen tolv timmar, så att dessa timmar blev olika långa utifrån årstiden...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Säger ni äta lunch också? Känns inte heller rätt. Vi försöker säga middag (för lunch) och sen kvällsvard
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Säger ni äta lunch också? Känns inte heller rätt. Vi försöker säga middag (för lunch) och sen kvällsvard
Lunch som i betydelsen "en lättare mål mellan två riktiga måltider" går väl tillbaka till 1600-talet i alla fall, och känns rätt passande som det.

En rejäll frukost, en stadig middag, och lättare medhavd matsäck ute på fälten/under dagsmarshen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Alltså, vi spelar inte rollspel på fornsvenska. Vem vet vad lunch heter på joriska eller väströna eller jargiska
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Säger ni äta lunch också?
Ja, det gör jag. Jag tycker det är intressantare vilka som faktiskt äter lunch och vad den består av. I de flesta förindustrialiserade regioner är lunch ingen större grej, och har inte varit historiskt heller. Men att som härskare ta emot sina undersåtar vid ett fulldukat bord mitt på dagen är en fet statusmarkör! :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Säger ni äta lunch också? Känns inte heller rätt. Vi försöker säga middag (för lunch) och sen kvällsvard
Det beror lite på. Jag ställer gärna den typen av frågor till spelarna/rollpersonerna, "Hur gör ni? Äter ni lunch? Vad brukar ni kalla det för?" om jag inte har någon idé. Antingen kommer spelarna på nått kul som gäller för deras område, eller så kör vi det som känns enklast, då brukar det bli som idag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Ja, det gör jag. Jag tycker det är intressantare vilka som faktiskt äter lunch och vad den består av. I de flesta förindustrialiserade regioner är lunch ingen större grej, och har inte varit historiskt heller. Men att som härskare ta emot sina undersåtar vid ett fulldukat bord mitt på dagen är en fet statusmarkör! :)
Är det inte tvärtom? Jag har förstått det som så att bruket av "middag" om kvällsmåltiden kommer sig av förändrade matmönster när folk började arbeta längre från hemmet i och med industrialiseringen. När folk i gemen var jordbrukare åt man dagens huvudmål mitt på dagen, men när de inte längre arbetade i anslutning till hemmet kom det att förflyttas till kvällen, vilket också gjorde att termen "middag" kom att avse detta sena huvudmål.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Är det inte tvärtom? Jag har förstått det som så att bruket av "middag" om kvällsmåltiden kommer sig av förändrade matmönster när folk började arbeta längre från hemmet i och med industrialiseringen. När folk i gemen var jordbrukare åt man dagens huvudmål mitt på dagen, men när de inte längre arbetade i anslutning till hemmet kom det att förflyttas till kvällen, vilket också gjorde att termen "middag" kom att avse detta sena huvudmål.
Jag har också hört den förklaringen, i Språket i P1 2008-02-12.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Säger ni äta lunch också? Känns inte heller rätt. Vi försöker säga middag (för lunch) och sen kvällsvard
Så sade jag på riktigt tills jag blev tvingad att ändra mig när jag flyttade hemifrån. Eller, vi sade kvällsmat, inte kvälllsvard. Men Frukost, förmiddagsfika, Middag, eftermiddagsfika, Kvällsmat. That's the life of västgötabönder på nittiotalet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,673
Location
Värnhem, Malmö
Så sade jag på riktigt tills jag blev tvingad att ändra mig när jag flyttade hemifrån. Eller, vi sade kvällsmat, inte kvälllsvard. Men Frukost, förmiddagsfika, Middag, eftermiddagsfika, Kvällsmat. That's the life of västgötabönder på nittiotalet.
Ganska vanligt i Skåne också. Kanske ingen slump att det är i slättbygderna det lever kvar. Jag kan dock tänka mig att skolan (där LUNCH står tydligt utmärkt på schemat) och arbetet gör att detta bruk blir mindre och mindre vanligt. Själv befinner jag mig i någon sorts limbo, där målet mitt på dagen är "lunch" och det på kvällen är "kvällsmat", medan "middag" är något lite extra fint. Intressant nog har min Londonbördiga fru ett parallellt bruk, där dagens två mål är "lunch" och "supper" och "dinner" är något lite mer uppstyrt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ganska vanligt i Skåne också.
Och bland oss halländska 80-tals-svenne-bananer. Det var först när jag kom till Fina Universitet som jag fick lära mig att man minsann åt lunch och middag, inte middag och kvällsmat. Olika habitus.

Men jag funderar på det här med timmar. Att ordet "timme" är en 6000 år gammalt har jag lärt mig tack vare denna tråd, men när och var började ordet faktiskt användas av vanliga människor? Jag antar att bruket med klockringningar började någon gång, någon stans i Västeuropa och sedan spred sig och att det med tiden vande människor vid att tala och tänka i timmar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Men jag funderar på det här med timmar. Att ordet "timme" är en 6000 år gammalt har jag lärt mig tack vare denna tråd, men när och var började ordet faktiskt användas av vanliga människor? Jag antar att bruket med klockringningar började någon gång, någon stans i Västeuropa och sedan spred sig och att det med tiden vande människor vid att tala och tänka i timmar?
Jag tänker mig att klockringning ofta handlade om att kalla munkar och nunnor i klostren till de olika sysslorna och bönestunderna. Så för gårdar och byar runt omkring klostren antar jag att det ganska snabbt blev praktiskt att utgå från de avlägsna klockorna för att bedöma tid. Antagligen var det till och med ganska praktiskt att timmarna då varierade med dagsljuset så att man vet att efter sjätte ringningen har alltid halva dagen gått.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag tänker mig att klockringning ofta handlade om att kalla munkar och nunnor i klostren till de olika sysslorna och bönestunderna. Så för gårdar och byar runt omkring klostren antar jag att det ganska snabbt blev praktiskt att utgå från de avlägsna klockorna för att bedöma tid. Antagligen var det till och med ganska praktiskt att timmarna då varierade med dagsljuset så att man vet att efter sjätte ringningen har alltid halva dagen gått.
Jo, det är min killgissning också, men när blev detta vanligt? Och när började städernas och landsbygdens klockare klämta för varje timme? När fick stadshusen ur?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Jo, det är min killgissning också, men när blev detta vanligt? Och när började städernas och landsbygdens klockare klämta för varje timme? När fick stadshusen ur?
Enligt första googleresultatet jag fick upp (vilket ska erkännas är hur det mesta av min "forskning" går till) blev klockor (Som i "bells") vanligt i europeiska kloster runt 600AC.

Kyrkor och städer verkar ha börjat ringa i klockorna långt senare, framåt 1100 AC och senare.

Men som du säger, killgissar bara här =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker nog att vi är lite rädda för allt vi anser är modernt. I en värld där en kartograf kan klättra upp på ryggen på en hippogriff, sitta på ett moln eller magiskt sväva är det kanske inte superkonstigt med en väl utvecklat kartperspektiv. Lägg därtill magiker som lantmätare, dvärgar och andra knepiga varelser som begriper sig på geologi för att inte tala om tritoner som kan berätta hur djupt det egentligen är i Vråldjupet. Fantasyvärldens lärde har helt enkelt tillgång till information som vår världs historiska forskare saknade, och då lyckades de ändå ta reda på en hel del om världens beskaffenhet.

Som sagt, sekunden spikades på 900-talet och bygger på babylonisk matematik/astronomi.

Angående kartor, så vet vi än idag inte hur antikens navigatörer kunde ha så exakta kartor över Medelhavets kustlinje, men de hade det likförbannat!
Jo, det fanns detaljerade kartor.
Men kartorna gjordes för hand och en ny karta kunde ta flera år att göra.
Var det dessutom före boktryckarkonsten kopierades även kartorna för hand.

Jag är inte säker på att man kunde gå in i en butik på medeltiden och köpa en karta, jag killgissar att man var tvungen att beställa kartan och sedan tog det någon månad att kopiera en karta från ett original (med pris därefter).

Sedan är det skillnad på att köpa en färdig karta och göra en egen, som man gör när man utforskar grottor.
För egengjorda grottkartor är det "realistiskt" att spelarna får ett helt vitt papper och crayonkritor - för det finns inte en chans att rollpersonerna skulle göra en karta av högre kvalitet.

Många har klagat på förlyttning under jord i gammel-DnD: det kunde gå så långsamt som 60 fot i minuten (c:a en kilometer i timmen) - men det man missar var just för att man utforskade och ritade karta över en okänd grotta, vilket tog tid.

Vill man se hur kartkvaliteten förändrats över tid kan man använda denna tjänst där man kan lägga kartor från olika år bredvid varandra:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fast en hemskt lurig grej var att man länge lät natten ha tolv timmar och dagen tolv timmar, så att dessa timmar blev olika långa utifrån årstiden...
Njo, men det börjades användas i de gamla civilisationerna som Babylon - och Babylon ligger så långt söderut att det inte var så stor skillnad mellan vinter och sommar.

Finns det något historiskt exempel på att man i Sverige skulle ha delat in dag/natt i 12 delar?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lunch som i betydelsen "en lättare mål mellan två riktiga måltider" går väl tillbaka till 1600-talet i alla fall, och känns rätt passande som det.

En rejäll frukost, en stadig middag, och lättare medhavd matsäck ute på fälten/under dagsmarshen.
Nja.
Ordet lunch kommer från luncheon.
Och luncheon kommer från nuncheon.
Och "nun i nuncheon kommer från noon.
Och det går att spåra tillbaka till 1600-talet - i England.
I Sverige kan ordet lunch spåras tillbaka till c:a år 1900.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Nja.
Ordet lunch kommer från luncheon.
Och luncheon kommer från nuncheon.
Och "nun i nuncheon kommer från noon.
Och det går att spåra tillbaka till 1600-talet - i England.
I Sverige kan ordet lunch spåras tillbaka till c:a år 1900.
Jag ser inte problemet =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Och luncheon kommer från nuncheon.
Det där är en folketymologi. Det finns inga belägg för att luncheon kommer från nuncheon.

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jo, det är min killgissning också, men när blev detta vanligt? Och när började städernas och landsbygdens klockare klämta för varje timme? När fick stadshusen ur?
Enligt första googleresultatet jag fick upp (vilket ska erkännas är hur det mesta av min "forskning" går till) blev klockor (Som i "bells") vanligt i europeiska kloster runt 600AC.

Kyrkor och städer verkar ha börjat ringa i klockorna långt senare, framåt 1100 AC och senare.

Men som du säger, killgissar bara här =)
Klockor (bells) börjades användas på 500-talet.
Klocktorn började användas på 1100-talet.
Men det var manuella klockor och jag antar att klockaren använde ett solur eller liknande för när klockorna skulle slå - för det fanns inga ur i modern bemärkelse.

Det var inte förrän på 1600-talet som som "moderna" klocktorn (som Big Ben) började dyka upp, efter att Galileo och Galilei år 1602 lade grunden för klockpendeln.
 
Top