Nekromanti Tidningen SFX:s läsare tycker...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mun lista !

Min lista skulle se ut såhär !
1) Chewbacka
2) Han Solo
3) Alla wookies
4) Dart Wader
Nu kom jag inte på fler... Ska nog uppdatera den sen...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nej

det är itne små elakt, eller jätte elakt för den delen
det bara en del i hans karaktär :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: nej

Elak kankse inte är rätt ord. Ond kanske är det? Så om det är en del av min personlighet att jag är snäll och omtänksam så är jag inte det? Det är bara en del av min personlighet...
Eller om jag är en seriemördare är jag inte ond eller elak, det är ju en del av min personlighet!

Elakhet, Ondska, Omtänksamhet, vänlighet... Allt det är ju del av ens karaktär

Jag vet inte om du över huvud taget var seriös, men jag var tvungen att svara :gremsmile:
Dessutom är jag en av de sämsta i världen på sarkasm och ironi, så om du var ironisk eller sarkastisk så förstod jag det helt enkelt inte...

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
24?

Den har väl ett uppehåll men är tillbaka efter jul... Och är lätt den bästa serien på TV just nu, i alla fall tycker jag det. C.S.I borde väl kanske omnämnas också...

West Wing är väl rätt okej, men det är alldeles för mycket USA propaganda i den för min smak...

/Herr Balderk
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Äsch

Det där är ju bara för mycket kliché. Biblen är så... så... oorginell. :gremgrin:

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Raistlin rular

Han återupprättade magikern som rollperson i mina ögon! Han är den bästa figuren från Dragonlancce. Kanske inte den snyggaste, det är väl typ Laurana, men väl den bästa figuren.

Magnus
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Min lista

Jag listar ned mina favoritkaraktärer i en stor oorganiserad klump. Jag har nämligen ganska svårt att stuva in dem i en prydlig liten numrerad lista.

Perrin ifrån WoT. En trevlig prick som känns oväntat jordnära och verklig och antagligen hade passat även i helt annorlunda böcker.

Myron, den finnige kemisten ifrån Fallout 2. Ett måste även om han inte dög till mycket. Alltid lika rolig.

Long John Silver ifrån Skattkammarön. Vilken mysig skurk, precis som skurkar ska vara. Inte en massa svarta läderrockar och mystiska accenter.

Christopher Lee är visserligen ingen fiktiv person men alla karaktärer som han gestaltar blir så übercoola. Om jag är lika tuff när jag är 80 så kan jag verkligen skatta mig lycklig.

Kapten Vimes och hans käcka gossar i Ankh-Morporks stadsvakt. Riktigt roliga figurer.

De tre häxorna ifrån Lanker. Vilken underbar samling.

Samtliga medlemmar av klanen Lannister. Lömska, baksluga, ohederliga och omoraliska. Men framförallt precis så elaka som bara människor kan vara.

Gimli både i boken och i filmen. Ja, jag gillar honom även efter att ha hört och sett hans töntiga och totalt onödiga monolog om dvärgkvinnor. Verkar nästan som om det blivit ett standardinslag i varenda fantasyfilm som involverar dvärgar.

Darth Vader. Jepp, jag gillar skurkar som inte är alltigenom onda.

Ripley i Alien filmern. Tänkte att jag måste pynta på listan med lite kvinnlig fägring, eller vad man nu ska kalla det. :gremsmile:

Roy Batty i Blade Runner. Än en gång en välbalanserad skurk. Sådana hade det behövts fler av.

Också en massa andra som jag glömt bort eftersom jag är trött, trög och lätt bakis. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Raistlin rular

Jag har iofs bara läst första Dragonlance-boken (Dragons of Autumn Twilight), men hela boken genom irriterade jag mig på hur jämrans gnällig Raistlin var. Det, och att han inte verkar ha någon koll på grammatik - "I am magi" är helt fel, "I am magus" kan man möjligtvis acceptera.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gandalf är så lite SF att det inte finns och Buffy är inte långt efter... Tycker jag i alla fall. Nu kan man väl diskutera hur man definerierar Science Fiction, men någon sorts vetenskap eller något borde väl finnas med?
Tja, "weird science" förekommer då och då i Buffy, som t ex Buffys mammas nya pojkvän som visar sig vara en robot.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jo

I början är ju de flesta figurerna i DL ganska dryga, och Dragons of Autumn Twilight är ju inte så briljant skriven heller. Men för mig var det mer hur han såg ut, och den attityd han senare fick. Det där med att en magiker inte behövde ha struthatt, och hade attityd, och var lite farlig och oförutsägbar, det tilltalade mig.

Magnus
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Listdilemmat

Fast kan inte figurer från senare tid också vara så bra att de platsar på en sådan här lista? Eller är gammalt alltid bäst? Om denna listan hade gjorts samtidigt som star wars, de första star trek filmerna, alien eller E.T. hade inte karaktärer från dessa filmer fått vara med då? Det låter ju helt idiotiskt! Men jag fattar även vad du menar, folk väljer figurer de ser på tv eller vita duken just nu och inte vad de har gillat förrut, även om de figurerna är betydligt bättre och betydligt mer trogna genren... Ett problem, ja. men knappast ett man löser genom att förbjuda vissa figurer, eller figurer från ett visst år.
Min tanke var väl att en figur måste få ett par år på sig att mogna. Om det har gått X år och folk fortfarande minns figuren och tycker att den känns spännande, då var det en bra figur. Den ska inte få några röster bara för att den var på TV igår och är den enda figur den obildade röstaren kan komma på när det är dags att skriva ner sin lista. En perfekt lista bör innehålla en avvägd blandning av gammalt och nytt. Fan vet hur man ska uppnå det?
(På något märkligt sätt lyckas Internet Movie Database ha en balanserad lista över de 250 bästa filmerna. Och detta trots att det verkar finnas folk som okynnesröstar och ger Gudfadern lägsta betyg bara för att jävlas.)
De listor som folk skickar in hit är i alla fall mer balanserade än SFX:s lista. Det känns tryggt!

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Min lista

"Samtliga medlemmar av klanen Lannister. Lömska, baksluga, ohederliga och omoraliska. Men framförallt precis så elaka som bara människor kan vara."

Eh? Samtliga? Lömska, omoraliska och ohederliga? Elaka? hin herre behagar sätta sig till dom över Tyrion "Imp" Lannister? Vad ont gör han egentligen?


Storuggla, vänder ord
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Kanske det är SF-figurer och inte sci-fi figurer de menar... Vissa har ju SF som Speculative Fiction och då får man ju in Fantasy också... ...

Men min lista (utan några ordningsnummer)
The Vault-Dweller (Fallout)
Garibaldi (B5)

Äh... inte kommer jag på någon som inte har nämnt ändå... Folket från Discworld är ju roliga. Och de från Song of Ice and Fire... Och så SW såklart... och...
Det kan hålla på för evigt och förresten glömmer jag alltid bort namnen på vissa :gremlaugh:
En stor etta bör dock ges åt Jar Jar Binks...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vissa har ju SF som Speculative Fiction och då får man ju in Fantasy också...
En annan tolkning jag sett är Science fiction & Fantasy. För mig är det dock oftast två olika saker.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
förkortningar...

ja det kan ju även vara scinece-fiction och filurspel det står för... eller bara science-fiction ifall man e tråkig...
vad jag menar e att förkortningar e jobbiga ibland..själv försökr jag dra så lite förk. som möjl8 (passar nästan :gremwink:).
kan inte folk skriva så man förstår... långa saker som förkortas e helt i sin sak men korta saker? e det därför att vi är mer stressade nu för tiden eller och inte hinner säga mer än halva ordet...
jag har ett förslag: prata snabbare :gremwink:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Raistlin rular

Jag gillar gnälliga karaktärer, så stäm mig. Man inser att det finns en anledning till hans gnällighet, att se till all Caramon hela tiden passar upp på honom. Jag tycker själv boken är otroligt lättläst och fascinerande, läste hela första trilogin på mindre än ett dygn. Mycket populärt hos flickvännen kan ni tro. Läs de två sista delarna och se om du fortfarande tycker samma sak. Och gör du det då så ger jag dig en pengarna tillbaka-garanti. Då köper jag böckerna av dig så kan du skicka dem och Spellfiregrejerna samtidigt!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
dragonlance [ot]

jag orkar inte skapa en ny tråd för det här :gremwink:

i vilken ordning skall man läsa Dragonlance böckerna?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Min lista

tyrion är bäst och coolast
han skall man inte racka ner på bra för att han är kort och ful
leve "vad hon nu heter som skall bli drottning och bor i en öken":s nya rådgivare(vad jag tror att han kommer bli)
 
Top