Nekromanti Tidningen SFX:s läsare tycker...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
....att de tio bästa science-fiction figurerna är:

1. Dr. Who
2. Spike (ifrån Buffy)
3. Buffy
4. John Crichton (ifrån Farscape)
5. Aeryn Sun ("Farscape")
6. Han Solo
7. Willow (ifrån Buffy)
8. Darth Vader
9. Angel (ifrån Buffy)
10. Gandalf (!)

Håller ni med om denna lista? Hur skulle er egen lista se ut? Hur kan det komma sig att Buffy och Gandalf är med? Har inte läsarna fattat vad gränsen mellan sci-fi och fantasy går?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
1. Dr. Who
2. Spike (ifrån Buffy)
3. Buffy
4. John Crichton (ifrån Farscape)
5. Aeryn Sun ("Farscape")
6. Han Solo
7. Willow (ifrån Buffy)
8. Darth Vader
9. Angel (ifrån Buffy)
10. Gandalf (!)


Hahaha! Jag skrattar mig hes! Men ja, låt Dr. Who stå kvar och flytta ner alla andra tio steg så har du min ideallista. :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag antar att listan ska gälla de bästa SF-figurerna någonsin eftersom Han Solo inte förekommit på film på nästan 20 år. Att låta vanliga människor rösta fram en sådan lista blir alltid totalt meningslöst, eftersom en normal, vanlig människa (även en ganska nördig sådan som är väl insatt i subkulturen) har minne som en guldfisk. Om man ska låta folk rösta fram den bästa låten genom tiderna kommer den låt som för tillfället ligger etta på Tracks-listan att komma bland de fem bästa, trots att man vet att den kommer att vara bortglömd om två år. Samma sak med sådana här figurer. Det är därför figurer från pågående serier dominerar, och gamla stötar som borde vara där (Mr Spock, ET, Ripley, roboten från "Lost in Space" (skojar bara)) lyser med sin frånvaro. För att listan ska vara vettig måste man först förbjuda folk att rösta på figurer som skapats under de senaste 10 åren och sedan se till att de röstar på figurer som faktiskt har med den aktuella genren och göra och inte några andra besläktade genrer.
En intressant motsats är när filmvetare ska rösta fram de femtio bästa filmerna någonsin. Då visar det sig raskt att den senaste filmen som gjorts som ens var halvbra var "Gudfadern". Ingen film gjord efter 1980 platsar alls. Filmvetare är antingen så konservativa att de tycker att "Arbetarna lämnar fabriken" var filmkonstens topp, eller så rädda för att visa vad de tycker att de inte vågar uppskatta en film innan tio andra filmvetare har sagt att den är bra.
Förretsen, angående listan på SF-figurer. Var är de litterära figurerna någonstans? Var är Ender Wiggen, Miles Vorkosigan, Hiro Protagonist, Hari Seldon eller Jernau Gurgeh :gremcool:?

Kort lista, eftersom jag ändå skrivit så mycket:
1. HAL
2. Mr Spock
3. Hiro Protagonist
4. Darth Vader
5. Roy Batty

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Den här ganska röriga listan kan kanske ge en liten indikation om hur förvirrande vanliga läsare tycker att genre-indelningen fantasy/sci-fi är. Dessutom verkar det som om de har lättare att ta till sig personer som gestaltats av skådespelare istället för personer som har gestaltas av dem själva i deras egen fantasi. Men om filmkritiker är för konservativa och vanliga människor är för dumma och lättpåverkade, vem ska då skriva ihop den enda sanna listan? :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: Tidningen SFX:s läsare tycker... (OT)

Men om filmkritiker är för konservativa och vanliga människor är för dumma och lättpåverkade, vem ska då skriva ihop den enda sanna listan?
JAG naturligtvis. Jag har intelligensen och integriteten. Utnämn mig till er kejsare! :gremcool:

Eller kanske några experter, som är lite mindre konservativa än filmkritiker.
Eller så kanske vi (ve och fasa) klarar oss utan listor, även om de kan vara kul om det är intelligenta människor som har gjort dem. Problemet är att de personer som tycker mest om att rösta på listor är de som skickar in listor till Aftonbladet med de tio sötaste medlemmarna i pojkband. Då blir listorna lite sneda.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tidningen SFX:s läsare tycker... (OT)

"Eller kanske några experter, som är lite mindre konservativa än filmkritiker. "

Dina eller mina experter? :gremsmile:

Allvarligt talat så kommer det alltid att finnas topplistor, vare sig vi vill det eller ej. De utgör iallafall en utmärkt grund för diskussioner och tankar. Det jag kan tycka var lite märkligt med deras lista var att den innehöll många namn som jag inte förknippar med sci-fi och nästan enbart personer ifrån tv-serier eller filmer. Läser ingen böcker längre?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Dr Who? Lysande val, visar att jag inte är den enda som diggar en man som kämpar mot Daleks. Daleks frammålas för övrigt som det största hotet mot galaxen, men allt man behöver göra för att stoppa dem är att bygga en trappa... o_O;;


Storuggla, inga ramper här inte
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Måste säga att tidningen SFX verkar gilla Buffy starkt :gremsmile:,

skulle ju flytta bort några av dem tror jag från listan, kan bara inte riktigt bestämma mig om vilka som ska ta deras platser :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Dr Who? Lysande val, visar att jag inte är den enda som diggar en man som kämpar mot Daleks. Daleks frammålas för övrigt som det största hotet mot galaxen, men allt man behöver göra för att stoppa dem är att bygga en trappa...
Håller med, men vilken doktor? Det finns gott om dem.

Daleks är i alla fall mer skrämmande än någon fjantig alien (från filmen med samma namn)! Exterminate! Exterminate! :gremshocked:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
En som är glömd!

Den smarta bomben i den där gamla SF-filmen med den levande tomaten på ett rymdskepp som spränger planeter!

Någon som kommer ihåg titeln, har inte sett den på många år?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Listors poäng

Listors charm är att dom är inkompletta, som jag ser det. Det finns inget absolut sätt att motivera dom deltagande, och det finns inga krav, nästan. Dessutom så är utbudet så enormt att ingen kan lyckas (?) med att pricka in alla han skulle vilja på första försöket. Detta är charmen, att man är helt obegränsad i sitt påbyggande: Det kanske visserligen aldrig blir komplett, men det är bara att spåna på! Lite som "Vem skulle vinna av.."-diskussioner.

IMO, naturligtvis.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag gissar....

"filmen om den robotiske hämnaren från yttre rymden som kommer för att straffa människorna för att dem är farliga, och dess huvudperson. "

E.T - The return
Nu är han arg och då är det fram med gatlinglasern. Vem ska rädda jorden ifrån denna vredgade best? :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Min lista

Blandar fantasy och sci-fi, och håller mig till filmer (inte tv-serier).

1. Boba Fett (i The Empire Strikes Back)
2. Darth Vader (i The Empire Strikes Back)
3. Skeleton Jack (i Nightmare Before Christmas)
4. Sauron (i The Fellowship of the Ring)
5. Han Solo (i The Empire Strikes Back)
6. Järnjätten (i Iron Giant)
7. Ripley (i Aliens)
8. Morpheus (i Matrix)
9. Roy Batty (i Blade Runner)
10. Aragorn (i The Fellowship of the Ring)

Sådär på en höft litegrann.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Min bokfigurslista

Om man tittar på böcker blir det ju genast annorlunda.

1. Kalessin (från Övärlden-böckerna)
2. Dracula (från Dracula)
3. Crawley (från Good Omens)
4. Elric (från Elric-böckerna)
5. The Librarian (från Discworld-böckerna)
6. DEATH (från Discworld-böckerna)
7. Molly (från Neuromancer)
8. Severian (från The Book of the New Sun)
9. Snusmumriken (från Mumin-böckerna)
10. Ender (från Ender's Game)

Och då har jag inte ens funderat på serietidningsfigurer ännu. :)

Magnus
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Min bokfigurslista

du kan ju inte ha med en lista utan rincewind(eller ur det nu stavas) eller tvåblomster
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
sfx[lite ot kanske]

jag vill börja premurera på den tidningen men jag har aldrig orkat
gillar den skarpt synd bara att den är engelsk och att det inte finns ngt svensk motsvarande, tyvärr codex, ähh jag får fortsätta köpa den på sfbok :gremwink:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nope, håller inte med listan. Min egen, den får ni här:

Han Solo
Raistlin
Drizzt Do'Urden
Fizban/Nizfab/etc
DEATH
Wolverine
Mr. Spock
Sandman (DCs icke-pulp)
The Doctor (Star Trek Voyager)
Superman
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Min serielista

Okej, min lista med bara seriefigurer.

1. Herman (från Herman Hedning) och Bacon & Egg (från Bacon&Egg) - annars dödar Jonas och Patrik mig! :gremgrin:
2. Robotman (från Robotman)
3. Rorschach (från Watchmen)
4. Groo (från Groo)
5. Jokern (från Arkham Asylum)
6. Death (från Sandman)
7. John Constantine (från Hellblazer)
8. V (från V for Vendetta)
9. Sandman (från Sandman #50: Ramadan)
10. B.A. Felton (från Knights of the Dinner Table)

Ta då detta, som alla mina listor med en nypa salt!

Magnus
 
Top