Nekromanti Tidning

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Tjaba jag hade tänkt börja göra en tidning. Eftersom jag har kontakter som äger en pappersfabrik skulle jag kunna fixa tryckandet billigt.
Detta hade jag tänkt att det ska vara innehållet
Framsida 1 Sid (färgframsida)
Startsida med lite saker 1 Sid
Scenario 7-20 Sid
Recensioner 1-2 Sid
Inskickat material, ett par Sid
Serie 1 Sid
Tävling 1-2 Sid
Frågor & Svar 1 Sid
Reklam 1 Sid
Tidningen ska komma ut 8 gånger om året. Som ni ser är matrialet inte så mycket men den ska vara billig. Kanske 20-30 kr st. Framsidan ska vara av färg allt annat svartvitt.
Hade tänkt sälja den på min hemsida.
Scenarionen första året ska avra till dessa rollspel
Dod6
Mutant: undergångens arvtagare
västmark
Western
Eon
Dom tre sista är inte valda
Serien skulle vara någon serie som jag kan snappa upp.

Jag skulle samtidigt gå med på prenumeration. Blablabla

Om det är någon som har lite tips skirv gärna.
Sen skulle jag vilja veta om det skulle vara någon som ahde vart intreserad av att köpa tidningen så jag vet att den skulle sälja ltie grann helafall.
Första numret skulle komma i ungefär 30-50 ex
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Första tankar

Om den bara skulle innehålla svenska spel, så skulle jag faktiskt inte vara intresserad alls. Jag vet redan tillräckligt mycket om just de svenska spelen och är därför betydligt mer intresserad av att läsa om spel jag inte redan prövat, nya spel eller spel som av någon anledning fallit i glömska.
Anser också att en tidning bör ha ett lite bredare spelutbud än just en koncentration på svenska rollspel, för att kunna överleva och vara intressant. Blir annars både mer jobb för er som skriver tidningen, samt mer begränsat att få tag i material.

Tror samtidigt det är dumt att i förväg begränsa sidupplägget innan man testat sig fram till vad som funkar och hur mycket material du faktiskt får in. Av egen erfarenhet brukar det tvärtom vara både smidigare och bättre ur kvalitetssynpunkt att istället anpassa tidningen till materialutbudet som kommit in (på så sätt kan man välja att ta med det bästa av det bästa istället för att tex ta in ett scenario bara för att man måste ha in just ett scenario oavsett om den är bra eller ej... Dessutom på just 7-20 sidor, fastän en hel del av de bästa scenarion både kan vara kortare än 7 sidor samt längre än 20 (kanske eventuell följetong)...

Så mitt huvudtips är därför att först samla ihop en skara trogna skribenter, redigerare och illustratörer till tidningen och forma den tillsammans, efter en gemensam vision om hur ni vill ha den.

Jag önskar dig också all lycka till att försöka trycka upp ännu en betaltidning i Sverige, för det är alltid intressant att testa marknaden och hur väl en rollspelstidning slår sig i Sverige. Mitt tips är dock att inte förvänta sig alltför mycket på en sådan försäljning utan att arbeta upp en kundkrets med tiden.

Kommer ni föresten betala skribenter, redigerare och illustratörer? Det avgör ju också till hög grad kvaliten på resultatet.
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: Första tankar

Grejjen var att man ska vara mer intreserad av scenarionen en själva infot...
+ att den skulle var mycket billig.
Utländska spel blir det nog inte, utan svenska rollspel.
Skulle försöka få bra kontakt med dom flesta svenska rollspelskaparna. Med info som hur det går med den och den boken. Och sådant...
Om jag skulle betala skribenter och ilustratörer..
Hmm till en början så skulle det förmodligen inte bli något betalande. Sen om det går bra så skulle jag självklart betala...
 

--nix--

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
24
Location
Upplands Väsby
Re: Första tankar

Det borde väl inte vara några problem alls? Svenska rollspelsmarknaden har ju utvecklats väldigt mycket sedan 80-talet, och innefattar nu det mesta inom rollspelsvärldar och regelsystem.

Sedan ser det ju lovande ut att du redan i detta läget har en utgivningsplan och klara målsättningar. Det förenklar!

Att betala illustratörer och skribenter är en rätt ovanlig företeelse, och oftast brukar det räcka med äran och det nummer av fansinet artikeln publicerats i. Fast å andra sidan om du har råd med det så varför inte. En del professionella illustratörer har som vana att ta betalt, och kan du värva någon av dessa höjs standarden i fansinet avsevärt.
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: Första tankar

Ilustratörer som Peter Bergting och sådana är inte på tal. (för dyra). Men till en början kommer jag inte betala någon alls. Om någon är bra på att rita eller skriva scenarion kontakta mig via pm eller i tråden. För jag behöver ju matrial, kan inte göra allt ensam ju...
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Re: Första tankar

Bara att det isf skulle vara svårt att hävda sig gentemot andra betal-tidningar, eftersom det inte rör sig om ett gratis-fanzin....

Det finns ju redan gott om bra gratis-fanzin (både i tryckt format och digitalt), så därför förväntas tidningar som tar betalt vara betydligt bättre än dessa för att kunna hävda sig. (Rimlig tanke)
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: Första tankar

Tidningen ska vara billig och det är det som är det bra med det. Om du ser en ny svensk rollspels tidning för ynka 30 kr. SÅ kanske du blir intreserad och köper den. Tidningen ska ju faktiskt ha ett scenario i sig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Första tankar

Nja, för mig räcker det med ett fint färgomslag och mysigt papper för att jag ska falla :gremwink: (vilket är anledningen till att jag inte ens petat på Drakens Tand, fulare omslag än det till nummer två minns jag inte ens när jag såg senast. Men jag är också en mycket ytlig människa).

Helt enkelt, får man en känsla av proffsighet blir man köpsugen. Codex illa skrivna artiklar (nästa gång någon använder uttrycket "otecknad" i en tidning tänker jag personligen nyttja påkar mot författarens fötter), keffa illustrationer och fula layout kommer helt klart ivägen för de goda idéer som faktiskt finns där ibland.

Gratisfanzin påverkar egentligen inte konkurrensen, imho, men det är klart att om ett betalzine är sämre än ett gratiszine är det något som inte stämmer.

Vad det gäller kvalitet på innehållet är jag mest rädd för att det som är tidningens tyngdpunkt, scenarion, jävligt sällan är bra. Jag har hittat typ två scenarion i fanzines/tidningar någonsin som jag gillat. Dels ett konventsäventyr till KULT i en Sinkadus samt ett DoD-äventyr av Pauli Paananen som fanns i ... vad hette den... nåt med R i alla fall.

Vad är det jag vill ha sagt här egentligen? Jag håller ju för bövelen med dig, vad fan skriver jag för? Argh!
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: Första tankar

Jo en färgframsida ska det vara. Scenarionen ska ju faktiskt försöka vara så bra som möjligt. Håller på och kontaktar dom lite bättre scenario skrivarna nu.
Om jag får in tillräckligt med matrial kommer tidningen komma (förmodligen).
Tidningen ska även ha en hemsida ch på den hemsidan komemr det finnas lite äventyr också...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Första tankar

Ah! Det stämmer! Det var ett riktigt bra scenario, det tyckte jag om. Alla som har chansen bör leta upp den (den hade även en kul novell av Pauli, samt en rätt cool Khelataar-artikel, och en skitkass serie :gremwink: , om jag minns rätt).
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Första tankar

samt en rätt cool Khelataar-artikel,

av Nightowl

och en skitkass serie

Stafettserien 'Mitt enkla liv', skitkass? Hur kan man bara motstå en replik som "Åh! Fars svärd, som han grävde ner för att han avskyr våld"? (-:

Jag ritade en sida till den, men Raritet #5 kom ju aldrig ut...

--
Åke
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Biff

Saken är inte biff utan som så att det faktiskt finns flertalet fanzin som faktiskt är gratis, även att få hemskickade, så så enkelt är det inte att ge ut ett spelfanzin i Sverige. Hör med de andra som testat på betalfanzin - alla har ju kursat - förutom just Codex som blivit mainstream, hårdrocksbevakare, filmtidning och tv-spelstidning för att överleva.

Vad det gäller scenarion kan de laddas ner gratis genom Sveroks Scenariobank och där gör de sig säkert också bäst, då de annars tar för mycket plats i en tidning.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Första tankar

"av Nightowl"

Där ser man!


"Hur kan man bara motstå en replik som "Åh! Fars svärd, som han grävde ner för att han avskyr våld"? (-:"

Jag förstår fortfarande inte varför han grävde ner svärdet i den gigantiska grottan i brunnen som saknar vatten men däremot är fylld av tentakeldemoner :gremwink:

(med reservation för att jag minns fel).
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Det verkar inte som om någon är vidare positiv. Får jag bara in alla scenarion och en serie kommer jag att fortsätta med ideen.
 

--nix--

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
24
Location
Upplands Väsby
Re: Biff

Nja... nu ska vi inte ta bort alla positiva vibbar här. Det är skönt att det kommer nytt blod in i hobbyn, som har visioner.
 

--nix--

Veteran
Joined
24 Jul 2003
Messages
24
Location
Upplands Väsby
Klart man är positiv. Har du viljan? Ja, va fan ta chansen då! Smaken är ju bekant som baken, alla kommer inte hålla med dig om dina idéer - men låt dig inte knäckas!
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Hallå där!

Så enkelt kan du inte ge upp om du ska få ut en tidning.
Självklart är många realister och pessimistiska då det just är så enkelt att misslyckas, men vem har sagt att du måste göra det?
Du frågade däremot om tips och råd, så då är det också oftast enklast och bäst att räkna upp allt man kan bränna sig på som fanzinskapare, så att du själv förhoppningsvis slipper göra om samma misstag som många andra gjort innan dig.

Har man bara geist och viljestyrka nog, så får man ut fanzin oavsett omständigheterna. Så go for it - du verkar sannerligen ha en klar idé.
Bara förvarnar om att det är betydligt enklare att uppnå just det du satt upp, om du också bekräftat att du har skribenter/illustratörer och material för att åstadkomma just detta.
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
Eh Jo

Visst försöker vi alla vara nyskapande och kreativa, men man får inte ge upp för att det verkar jobbigt, och sannerligen inte för att man svarar på tipsförfrågan med eventuella farhågor och fallgropar för ett nyskapat fanzin.
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: Hallå där!

Jag skrev väll att jag tänkte fortsätta ändå??? :gremconfused:..
Men saken är den att jag inte har så mycket matrial. En Ilustratör som verkar sådär. Och sen kanske jag kan mata in lite matrial från nåra som verkade villiga att skriva lite...
Jag försöker nu slå mig ihop med tidningar som det inte ser så bra ut för...
 
Top