Nekromanti Tidig medeltid & Ankor

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Sun Tzu säger

Bara för att något står på papper eller att något har sagt det betyder inte att det stämmer, alla var övertygade om att jorden var platt för ett par 100år sedan men se va fel de hade.

Själv har jag en yngre bror i ungefär samma ålder som din son så jag vet oxå hur mellanstadieelev fungerar (vad det nu har med saken att göra)

God förflyttnings förmåga är inte det ända som krävs, fler aspekter måste räknas in innan man vet vad som krävs och inte krävs.

[Jag undrar vart orginal temat på denna tråd dog?]

Säger bara,
Bring it on sister, bring it on! /images/icons/laugh.gif
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Anka hit, anka dit

Men vi snacka om strid på en båt om jag inte har fel och säga att båten gungar (vilket de faktiskt gör på havet) då har ankan fördelen av att hans större fötter t.ex. de gör honom stadigare eftersom ytan han han står på är större och därför har han lättare att hålla balansen
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Hela havet stormar

Är det en relativt stor båt och sjögången inte är alltför hög så påverkas inte skeppet nämnvärt, och då kan ju ankan stå där med sina fötter om han vill. Att det skulle gå stora vågor på havet hela tiden stämmer inte, så den mänsklige soldaten har inga problem att hålla balansen.

En båt är fortfarande fast underlag, jämfört med t.ex. strid i vatten. Det var därför jag inte skrev 'på land'.

Jag vet inte om vi kommer någon vart med den här diskussionen. Du tror att ankor är likvärdiga, eller bättre än, människor och jag tror att ankor åker på däng.

Mattias, som undrar om en kattman skulle spöa en råttman
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Hela havet stormar

Likvärdiga tror jag att de är med allt inräknat, men du har rätt vi kommer nog inte till en "lösning" här, du vägrar juh inse att jag har rätt /images/icons/wink.gif
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Satsa pengar [OT]

I en strid skulle jag nog satsa mina sista riksdaler på Herr Nils. Nu vet jag iofs inte om DiCif3r har fått hjälp av sin vän Jean-Claude, men vad jag däremot vet är att Herr Nils har en hum om vad han pratar om.

Så vad väntar ni på? Gör upp tid och plats /images/icons/grin.gif

Och till DiCif3r kan jag bara angående om man trodde jorden var platt eller ej hänvisa till just en sådan diskussion på något av forumen, att man faktiskt visste att den var rund i ett tidigt skede av historien.

Jag håller med DiCif3r, den här tråden borde självdött för länge sen.

Mattias, som tycker det är kul att förkortningen på DiCif3r blir DC3.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Sprängd anka

Ge mig ett ank-kräk så ska jag visa hur det går /images/icons/devil.gif

En personlig fråga; Är du anka på riktigt? Eftersom du driver frågan så hårt menar jag /images/icons/grin.gif

Mattias, som inte är säker på vad han är
 
G

Guest

Guest
Motivation

"Och tillskillnad från Herr Nils så är Ankor nog inte särkilt dåligt marininfanteri i och med att de kan simma(till skillnad från de flesta av deras motsvarigheter). Det betyder att en anka som kastas överbord inte druknar, något som inte kan sägas för annat marininfanteri."

Men å andra sidan torde Ankornas motivation vara sämre än det du referar till som "andra humanoider" i och med att dom inte kan simma så MÅSTE dom ju vinna, det finns inge andra altenativ förutom att hamna som galärslav eller nåt annat enu hemskare, Ankorna i sin tur kan ju bara hoppa i spat om dom tror att de kommer lida nederlag, och sen simma i väg.

Även fast dom karnse vet att det är XXXmil in till närmsta strand så tror jag ändå dom hoppar i sjön. Jag menar man psyket lär ju vara sånt att man hoppar i pluret även fast man vet att man kommer dö drucknings döden för eller senare, av ut matning, helre än att bli genom ränd av en huggare.
 
G

Guest

Guest
Re: Du har missat lite... [ot]

I egenskap av att ha syslat med litte ultimet fajting, så vet jag att Karelin skulle ha haft sönder Jean, tyvär höga sparkar och coola slag fungerar inte annat än på tv. Det som värkligen fungerar är brotning och till viss del renodlad boxning i ultimate fajting så finns det nästan ingen som sparkar eller slår, man fanvänder i stälet grep (brotning) det är sällan man försöker sig på att göra ett slag, det på grund utav att du hamnar i obalans om du ska få så nån kraft i slaget och man sparkar ALDRIG någon, jag kan se din spark komma flera "minuter" innan den landar och om du skall sparka mot huvet så är det enu värre jag bara flytar på mig och om du skulle träffa så har du nästan tappat alll kraft i sparken, vi skal inte ens gå in på hur dålig din balans är efter en spark. I ett riktig slagsmål (inga vapen alltså) fyra saker som räcknas, (de viktigaste kommer först):

Hur mycket stryck du har fåt: Vad jag menar med det är dels erfarenhet, men också rent psykiskt har du inte fåt deng förut kommer du förmodlingen inte att vinna det beror på att nästan alla mäniskor är rädda för smärta och kommer så ledes att tveka. Det finns massa faktorer här och jag orkar inte gå igenom alla just nu.

Hur stor och stark du är Ju störe du är ju längre räckvid har du, ju tyngre du är ju mer skada kan du åsamka och ju mer tål du (men som redan nämt hur mycket du tål det siter i huvet, psycket alltså)

Teknik Igentligen på delad plats med stor och stark, men om man kan ha fantastisk teknik men har man inte fått stryk, så är man fortfarande rädd när det blir alvar och då åker man ditt.

Snabb du är: Här behövs väll ingen vidare förklring

Slutligen ska jag vara äckligt politiskt korekt och säga, jag är helt i mot våld annat än på matan (ringen), eller fiktivt våld (rollspel, böcker, filmer, ni vet).

P.S Jag har haft väldans ont om tid när jag skrev detta och jag har säckert glömt att säga nåt, vi skall inte ens börja tänka på stavningen /images/icons/thinks.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det beror på...

...vilka de är.

Mattias, som undrar om en kattman skulle spöa en råttman

Hoppar katten på fel råtta så får han reda på hur farligt FV33 i dolk är /images/icons/devil.gif.

/Henrik

Sen kommer ju frågan om en vargman spöar en kattman, och om en råttman spöar en ostman.../images/icons/crazy.gif
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Kvakalleri

Ankornas kavalleri... Jag har svårt att föreställa mig ankor till häst, än mindre som stridande enhet. Vad rider de på, vad har de för vapen osv?
Jo. För inte alltför länge sedan såg jag en notis i Illustrerad vetenskap om enorma landbundna rovfåglar som sprungit runt på jorden för en herrans massa år sedan, lite roat drog jag mig till minnes de enorma rovfåglarna från första eller andra monsterboken (de med hårda omslag).
När jag sedan började arbeta på en värld till DoD -91 så kom diskussionen om ankor upp.
Jag tyckte att det skulle vara intressant och kul ifall ankorna kunde ha någon lite speciell enhet på slagfältet och då kom idéen om rovtrane ryttarna upp i skallen.
Beridna på stridstränade rovtranor, skrudade i läderrustningar och beväpnade med lätta lansar (mer spjut, ankor saknar styrkan för att hålla en lans, tro jag..) och pilbågar är deras uppgifter en kombination av lätt kavaleri och beridna skyttar på slagfälten.
Rovtranorna är mer i storleken av en ponny, lite större. Men är å andra sidan beväpnade med en kraftig näbb väl anpassad att sita sönder kött med samt ett par kraftiga ben som kan utdela ordentliga sparkar. Tranorna är även skyddade med bröstskydd och halsskydd av härdat läder.
Så efter ryttarchocken (ner me lansen o gallop in i leden) så angriper tranorna med blodisasnde kacklanden! (ooo, läskit värre!).
Ryttarna är äve beväpnade med korta svärd men tanken är att fåglarna skall göra grovgörat när man väl har rammat fienden.

Hoppas det gjorde er nöjda.

MVH David Kamali
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Ninja-ankor

100 kanske är en smärre överdrift, men en fullvuxen människa skulle klara av i alla fall ett gäng ankor, och därmed är människor bättre än ankor i strid. Ankor är inte lämpade för att slåss, de har alla fysiska förutsättningar emot sig!

Det där stämmer på en öppet fält men absolut inte i sjöstrider. Ta t.ex de svarta piratankorna, kopparhavets skräck. Före de stackars besättningsmännen har hunnit reagera har massor av ankor svingat sig över till deras skepp med rep och anfaller både uppifrån och "på normalt plan". De flesta besättningsmän kommer att få åtminstone 5 ankor på sig (varav minst 2 klänger sig fast på ryggen eller runt halsen). Det blir panik hos besättningmännen då anorna kan vara upp till 6 gånger mer än va de är (där kommer fördelen med ankornas storlek, de ryms fler på ett skepp) och i panik strider ingen bra. Full plåt rustning hjälper inte ett skit då man ligger på marken med 5 ankor runt sig som bara behöver ta bort hjälmen (om ens det) för att köra in dolkbladet i halsen...

Hela poängen med sjöstrid (då man bordar det andra skeppet dvs) är snabbhet, vighet och att man är fler än motståndaren, inte stora muskler och enorma vapen. Där har ankor en stor fördel jämfört med människor.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Ninja-ankor

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

... även om de inte är kampsportsmästare ...

<hr></blockquote>



På den gamla goda tiden (1985 - 90) var det vanligt med Quack-Fu mästare bland ankorna man stötte på. Dom var ruskigt hårda ...

*flapflapflapflapflap* <big>[color:red]Ki-Ya!!!</big></font color=red> Dånk!

-W
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Kvacksalveri!

Låter ganska häftigt. Det är också den enda stridande enheten för ankor som jag kan tänka mig skulle åstadkomma en hel del skada...

Först trodde jag att du skulle sätta ankorna på hästar, men jag är glad att du valde att inte göra det! Den här idén var mycket bättre!

Beridna på stridstränade rovtranor, skrudade i läderrustningar och beväpnade med lätta lansar (mer spjut, ankor saknar styrkan för att hålla en lans, tro jag..) och pilbågar är deras uppgifter en kombination av lätt kavaleri och beridna skyttar på slagfälten.

Utrustningen verkar vettigt, metallpansar skulle inte passa (tycker inte ankor och metallrustningar hör ihop alls för övrigt). Bågar är bra, om tranorna är snabba kan man använda hit and run taktiker, till fiendens förtret. Och det är alltid bra att mjuka upp fienden med lite pilar innan man ska storma in i dem, kacklandes för full hals.
Jag håller med dig att en lans antagligen skulle vara för tung för en anka, och ett spjut duger alldeles utmärkt.


Mattias, som tror att det kommer bli ett himla kacklande i leden
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är också ett fan av ankor /images/icons/smile.gif, fast jag har inte orkat skriva något i den här tråden.. Iallafall, har du funderat på att göra ankorna till militärtekniska genier? Iallafall JAG gillar idén med ankor som har lerkrukegranater och flashbangs..

Nu kanske du menade "inga semiteknologiska saker" med "mera medeltida värld".. Och då var det ju inte en så bra idé.. (Kanske bäst att påpeka att det även under medeltiden fanns roliga uppfinningar.. Eller ja, jag är inte säker, men jag antar att iallafall araberna måste bevarat en del från antiken.. Men jag tänker ju inte tvinga dig plocka in teknik bara för att du har formulerat dig "fel", naturligtvis.. /images/icons/wink.gif)
 
Top