Nekromanti Tidig medeltid & Ankor

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Hallå.
Just nu sysslar jag med att plocka ihop en egen liten kampanjvärld i DoD -91, den är tänkt att vara en mer tidig medeltid än den som annars spelas (iaf av min grupp).
Jag har börjat lite småskaligt och testat en del idéer på mina kamrater men nu tänkte jag ställa lite frågor på forumet.
En del av dem kan man ta reda på i ett bibliotek men jag vet att det finns ni där ute som bara lääängtar efter att få ösa ut era specialkunskaper över oss andra (missförstå mig inte. jag är mycket tacksam för allt jag får veta).
Okay, med tidig medeltid kändes det rätt att plocka bort vissa vapen såsom armborst, plåtrustningar (även räfflad metall ifall man använder krigarens handbok). M.a.o, allt som är tyngre än dubbel ringbrynja. stickvärjor (strumpstickor) hillebarder.
Hur mycket av detta kan man tyckas stämmer?

Vidare så hade vi en diskussion ang. dvärgar och armborst.
Dvärgar som bor i grottor (fästen) och är ganska kort har ju problemet att de inte kan utulisera pilbågar och liknande lika effektivt (långbåge i trång gång någon) men det kan ju å andra sidan inte fienden heller, problemet blir väl då dvärgen kommer ut i öppen terräng. Vi kom till den slutsattsen att i.a.f. dvärgar skulle få ha armborst (KLICHÉ!).

Sedan till lite mer praktiska detaljer.
"Riket" är en salig röra av små furstendömmen som antingen stödjer eller strider mot varandra (mellanting finns, ingen fara).
Nu undrar jag, hur stor befolkning hade den medeleuropeiska staden under tidig medeltid? Hur stor befolkning hade byar och hur stor befolkning kunde ett furstendömme av respektingivande storlek ha?
(okay, jag gör det inte lätt för er men hade det varit lätt hade jag inte behövt fråga, ge gärna exempel.)

Låt oss titta på mer krigiska aspekter. hur vanligt var det med legoknektar och liknande ifall en furste önskade föra krig?
Jaja, den frågan är nog ganska beroende av hur jag som skapare ställer mig till den men låt oss titta på europa återigen.
Vidare..
Genom att titta i en kartbok så upptäcker man att de flesta (undantaget kollonierna) länders gränser löper längs med naturliga formationer som bergskedjor och floder.
Gäller detta även för mindre provinser osv eller?
(-Jaja, du vann kriget. du får Ossborns kålbod och marken mellan stortallen och skäggmyren. Nöjd?)

Vidare, Ankor ja.
Ankorna är i min värld förpassade till sitt rätta element (nej, INTE apelsinsås och brödfyllning) vid kusterna och har en egen liten plutokrati (KLICHÉ!) på några öar.
Eftersom ankor är just ankor tänkte jag att det inte är för ologiskt ifall de skulle råka vara de som kommit längst innom sjöfartens konst.
Vidare, eftersom ankor inte är vidare skickliga infanterister (KVACK, kvack, *Sparka* WEEeeee *Splutt*) så är det väl inte helt ologiskt att de snarare förlitar sig på en stark flotta som sänker fiendens skepp innan de nått land. Nu är ju bara problemet att med tidig medeltid finns inga kanoner.. Vad använder man istället? Grekerna hade skepp som kunde slå hål på fiendens skrov under vattenlingen med nån sorts rammningsgrej (namn.. Bah!) men vad finns mer?
Slutligen så är det kanske inte alltid så bra att förlita sig på sin flotta enbart så det borde finnas någon form av soldater.
Än så länge har jag bara kommit upp med lite ströidéer om rovtrans (tranor, inte transvestiter!) ryttare och sånt men förslag är välkommna..

Kom gärna med synpunkter och ytterligare förslag. Vår värld bygdes faktiskt INTE av en man så varför skulle min?

Och, för er som undrar varför det här inte ligger på DoD forumet an jag väl säga att detta är till DoD -91. Forumet har DoD v.6 loggan, vidare anser jag att ovan förfrågningar kan användas till mer än drakar och demoner.

MVH DAvid Kamali
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Bruna, vita, svarta...

Hallå, hallå...
Jo, ditt påstående om att ankor är dåliga infanterister fick mig att tänka lite kring de roliga klichéerna brunankor-soldater, vitankor-köpmän, svartankor-pirater. Är det något du tänker ha med? Hur? Och om brunankorna då inte är infanterister, vad är de för slags soldater? Finns anksoldater nämnda som enhet i Gigants fältslagsregler förresten? Hur bra är de, enligt spelmakarna? Om de borde vara dåliga... Jag vet inte. Det är i alla fall roligt att tänka sig horder av brunankor som, vilt tjattrande, bärsärkar sig in bland fiendeleden och anfaller ben, skrev och kanske t o m mage på fienden...kanske skrämmer hästar också. En trevlig fördel de har är ju gott naturligt kamouflage också. De borde kunna ställa till en del skada - vad jag bara inte för mitt liv kan komma på är hur de skulle bära sig åt för att överleva. (Det är ju praktiskt.) Kanske funkar de bäst som någon slags gerilla (lite snapphaneaktigt sådär). Hur som helst, någon slags försvar måste väl ankorna ha även inåt land? Svartankorna förresten: Statsanställda fribrytare eller plåga för de blomstrande handelsstäderna? Både och?

Vad gäller tidig europeisk medeltid är jag nog snarast motsatsen till en expert, men kan iaf hänvisa dig till Rävspelsforumet. Där finns mycket matnyttigt i de olika Västmark-diskussionerna. I den någorlunda nya "Silver"-tråden kan du till exempel se att legoknektar inte går så bra ihop med feodalsamhälle, om du nu vill vara realistisk.(hihi...ankor...realistisk) Däremot går det ju utmärkt ihop med plutokrati, och om du redan har bestämt dig för att ha en sådan blir det ju närmast konstigt att det inte skulle finnas legoknektar däromkring åtminstone. Kanske är det den största fördelen med brunankor: De är till salu för guld, om någon skulle råka ha ett överskott av den varan (kan kanske skapa intressanta band dvärgar-ankor?).

Jaja, bara mina två pesetas som dom säjer...
Martinus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Okay, med tidig medeltid kändes det rätt att plocka bort vissa vapen såsom armborst, plåtrustningar (även räfflad metall ifall man använder krigarens handbok). M.a.o, allt som är tyngre än dubbel ringbrynja. stickvärjor (strumpstickor) hillebarder. Hur mycket av detta kan man tyckas stämmer?"

Definitionen av "tidig medeltid" är ganska luddig. De flesta som vet något om historia vill säga att "tidiig medeltid" var perioden efter Roms fall fram till ungefär vikingatiden. Vid den perioden så hade en rik man en ringbrynja, medan en normal knekt fick nöja sig med en gambeson. Svärd var enhandade, sköldarna runda, yxor och spjut var alternativen till svärd.

Armborst kom nånstans vid tusentalet, och långbågen faktiskt något senare. Ungefär vid den tiden utvecklades också långskölden ur rundskölden för att skydda ryttares ben, och samtidigt med långbågen så började riddarsköldarna komma som en vidareutveckling av långskölden. Det är också här någonstans som den europeiska heraldiken börjar komma. Lansarna började också komma i bruk, men var i princip ett kraftigt spjut.

"Nu undrar jag, hur stor befolkning hade den medeleuropeiska staden under tidig medeltid? Hur stor befolkning hade byar och hur stor befolkning kunde ett furstendömme av respektingivande storlek ha?"

Räkna med ca 16-50 pers per kvadratkilometer i totalt invånarantal. 16 pers per kvadratkilometer är tämligen obefolkat, som England efter Vilhelm Erövrarens härjningar. 50 pers per kvadratkilometer är tämligen tätt befolkat, som Frankrike under högmedeltiden.

Av dessa lever ca 90% på landsbygden, och mindre än 10% i städerna (resten är lösdrivare). På landsbygden lever man huvudsakligen i byar med mellan 250 och 700 invånare (dvs 25-70 familjer) med kanske tre till fem kilometers avstånd.

Av de som lever i städer bör omkring 40% leva i rikets största stad. Resten fördelas relativt jämt i städer på mellan 1000 invånare upp till hälften av huvudstaden.

Som jämförelse, England hade efter Vilhelm Erövrarens härjningar och enligt Doomesday Book omkring 1,8 miljoner invånare. Det var så att säga Englands "all time low" - man kom aldrig ner i de siffrorna ens efter digerdöden. Ca 20 000 pers levde i London vid tidpunkten.

Dagens länktips: Medieval Demographics made easy

"Låt oss titta på mer krigiska aspekter. hur vanligt var det med legoknektar och liknande ifall en furste önskade föra krig?"

Under tidig medeltid, inte så vanligt. Huvudsakligen fördes krig med huskrigare, vasaller, huskarlar et cetera. Med tanke på att det ekonomiska systemet rasat samman efter Rom så är den stora valutaenheten framför alla andra land och trohetseder. Båda knyter en soldat ganska hårt till en länsherre. Så småningom, när en penningekonomi väl kommit till stånd, så började det komma soldater som sålde sina tjänster för pengar i större mängd.

Mer länktips: modulen Geografica Vistfarthi till Västmark, som beskriver en massa aspekter i samhället kring 1200 och tidigare, inklusive en hel massa om krig, taktik och vapen.

"Genom att titta i en kartbok så upptäcker man att de flesta (undantaget kollonierna) länders gränser löper längs med naturliga formationer som bergskedjor och floder. Gäller detta även för mindre provinser osv eller?"

Små förläningar är ofta mer eller mindre cirkulära (oftast mindre, på grund av just naturliga formationer eller på grund av grannförläningarna) med ett centrum i en herrgård eller motsvarande. Stora förläningar utgörs av klumpar av små förläningar vars länsherrar svurit trohet till den större förläningen.

Man har ofta två lager med indelningar som så att säga ligger ovanpå varandra, på ungefär samma sätt som vi har landskap. Landskapet Västergötland är bara en tredjedel av "länet" Västra Götalansregionen, och Värmlands Län har helt andra gränser än landskapet Värmland. Det ena lagret är den politiska indelningen: vilken slottsherre svär trohet till vilken länsherre, helt enkelt. Det andra lagret är den ecklestiastiska indelningen: vilken församling hamnar under vilket biskopssäte. Den politiska indelningen är i tidig feodalism tämligen uppsplittrad och bara vagt geografisk, medan den ecklestiastiska är mer geografisk.

"Nu är ju bara problemet att med tidig medeltid finns inga kanoner.. Vad använder man istället?"

Romarna använde förutom rammen även diverse pjäser som ballistor, katapulter och annat skoj. Bågskyttar är tämligen användbara, men det viktigaste vapnet är faktiskt marininfanteri - de där glada killarna med lapp för ögat och huggaren mellan tänderna som svingar sig över till fiendens skepp och ropar "Arrr, matey!"

"Och, för er som undrar varför det här inte ligger på DoD forumet an jag väl säga att detta är till DoD -91."

Och? Alla varianter av DoD pratas där, inklusive '91. Det är bara det att den nuvarande DoD-loggan är DoD6.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Bruna, vita, svarta... [OT]

"Det är i alla fall roligt att tänka sig horder av brunankor som, vilt tjattrande, bärsärkar sig in bland fiendeleden..."
Kul är du skrev "bärsärkar" eftersom ankor har bärsärksvärde (EDD) 3 jmf med människor som har 1.

/[color:448800]Han</font color=448800> som ska nämna, för de som inte vet, att man ska slå under sitt bärsärksvärde med 1T20 för att se om man ska gå bärsärk
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Bruna, vita, svarta...

Jo, ditt påstående om att ankor är dåliga infanterister fick mig att tänka lite kring de roliga klichéerna brunankor-soldater, vitankor-köpmän, svartankor-pirater. Är det något du tänker ha med? Hur?

Jag tänkte faktiskt vra så dålig ja.
Anledningen till det är att de flest känner redan till ankornas olika färguppdelning och förmågor efter dessa så att byta platts på dem ser jag som onödigt.
Dock så kommer inte ankornas samhällen vara uppdelade i krigarkast, köpmannakast, piratkast utan det kommer finnas svarta ankor som är köpmänn och vita pirater. Vidare så är släktskapen mellan ankor närmare än den mellan te.x. alver och människor så det kommer att finnas spräckliga ankor, gråa, mörkbruna. osv..


Kanske funkar de bäst som någon slags gerilla (lite snapphaneaktigt sådär).
Jag hade tänkt på något som lutade lite åt de hållet, sedn fick jag idag på texten om Special Ducks. Den var lite väl mycket satir men nu är ia.f grunden för "Gråsparvarna" lagd.
Vidare talade jag om ankornas rovtran ryttare ovan.
Däremot borde det kanske finnas fler aspekter på de bruna ankorna.. Inte bara kavalerister och Gråsparvar..
Nåja...
Svartankorna är fortfarande sjömän med tonviken på pirater, smugglare och kapare.
Dessa tar helt enkelt hand om sådana saker som övriga ankor behöver få gjorda på fel sida (inte alltid, det finns hederliga oxå) om lagen till havs.
Så på din fråga om svartankor svarar jag nog både och.

MVH David Kamali
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
LegoKnegare

I den någorlunda nya "Silver"-tråden kan du till exempel se att legoknektar inte går så bra ihop med feodalsamhälle

Ursäkta mig men jag kan inte luska ut riktigt hur du menar. Jag har läst tråden och undrar ifall du menar att legoknektar inte vill bli avlönade med bäverskin och gröt, eller?
Nu fick jag även inspirationskicken att göra världen lite mer byteshandel aktig.. Låt se hur långt allt detta går att kombinera innan det blir skumt..

MVH David Kamali
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Djup olycklig, då....

Ett vanligt grepp inom medelhavets flottartilleriet(så långt tillbaka som på grekernas tid) var att man lastade tunnor med olika oljor och liknande(allt som var brännbart och kletigt), tände på dem och skjöt iväg tunnan mot närmaste fiende skepp. Också ballista lod som hade brinnande laddningar av tjärinlindat tyg rakt bakom spetsen.
Dock så var det ganska farligt att använda sådana här grepp eftersom ens egen ammunition kunde göra sitt eget skepp till ett brinnande inferno om något gick fel.
Det var vanlig att katapulterna hade sin laddningskorg ovanför en sandlåda.

Men vad man än gjorde(speciellt om man rammade) så kom nästan alltid slagen ner till hangemäng mellan marininfanteri.
Och tillskillnad från Herr Nils så är Ankor nog inte särkilt dåligt marininfanteri i och med att de kan simma(till skillnad från de flesta av deras motsvarigheter). Det betyder att en anka som kastas överbord inte druknar, något som inte kan sägas för annat marininfanteri.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Hu vilken hemsk syn

Tänker sig horder av Kalle Anka trupper, kompletta med sjömanskostym.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
muskulösa mördar mellanstadieelever

Inte om det är lågstadie elever utrustade med bågar och kortsvärd.
Och ankorna kan lätt bära tjockt läder eller liknande. Dessutom så har jag för mig att DoD ankor är bra mycket mer muskulösa än mellanstadieelever.

Ska du börja att hacka ner på dvärgar nu också och kalla DEM dåligt infanteri.
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Numera lycklig

Bara för att nån är kortare betyder inte att du kan spöa den, det är skilland på en fullvuxen som är kort och en barnunge...
Troligen är du t.ex. längre än Jean-Claude Van Damme men jag tvivlar på att du har en chans mot honom...
Dessutom tvivlar jag på att du skulle kunna ta ut flera skolklasser om ungjävlarna hade svärd och knivar och visste hur de skulle användas..

Rustningar gör dig mer orörlig det har du rätt i men den fördelen får juh ankan på land, har han inte lika stor rustning för att han i nödfall ska kunna simma om han landar i vattnet så borde han juh vara rörligare på land..
Så det att de skulle vara en ojämn match vet jag inte om jag håller med om, ankan har kanske andra föutsättningar:
1. Han är mindre
2. Han har mindre skydd för att kunna simma
men då stämmerjuh troligen detta oxå:
1. Han är svårare att träffa
2. Han är rörligare än du är som "springer" runt i helrustning
Fast det är juh bara vad jag tror
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Jag har mejat ner en hel tomte arme.

Så om en dvärg (gud förbjude) skulle raka av sig skägget eller på annat sätt förlora det så skulle han bli svag?
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Du har missat lite...

Van Damme fick sina roller för att han varit Världmästare i Kickboxning ett antal år i rad och räknas i kickboxningskretsar som den bästa genom tiderna (bara så att du vet) så han är ingen filmis utan är snarare känd i hollywood för att han i sina fighting scener ibland råkat bryta revben m.m. på stundmännen han slås mot..
Dolf Lundgren (som han spelar mot i Universal Soldier) har varit Europamästare i Kickboxning och blev under en intreview frågad om han hade en chans mot Van Damme, han svar var ett lätt skratt och sedan sade han att han inte skulle kunna stå emot 5min ens.. Jag skulle ärligt säga att han under sin Kickboxnings karriär lätt skulle ta både Tyson och Karelin...

Om du kan spöa säg 100st som är 125cm och alla har svärd eller kniv även om du har en rustning så skulle jag bli väldigt impad, jag tvivlar dock på att du klarar det...
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Styrkan i skägget

Så om en dvärg (gud förbjude) skulle raka av sig skägget eller på annat sätt förlora det så skulle han bli svag?

Har ni inte hört om Simson, som fick håret avklippt och förlorade all sin styrka. Grekisk anekdot eller nåt sånt. Så varför inte dvärgar?

Mattias, som inte kommer ihåg vad gubbskrället hette

Kikade på Herr Nils inlägg och såg vad Simson egentligen hette, så jag ändrade.
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Inte missat något av vikt.

Även om jag satte på mig simfötter klarar jag inte kriteriet av att vara 125cm *skrattar* Men som sagt, jag tvivlar på att du skulle lyckas iaf...

Det ända jag förklarade för dig var att Van Damme inte var en filmis utan en äkta vara i grunden som senare gjort film.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Ninja-ankor

Isåfall var ju Van Damme ett meningslöst exempel, eftersom de flesta ankor inte är bevandrade inom Kickboxning som konstart, eller någon annan för den delen.

100 kanske är en smärre överdrift, men en fullvuxen människa skulle klara av i alla fall ett gäng ankor, och därmed är människor bättre än ankor i strid. Ankor är inte lämpade för att slåss, de har alla fysiska förutsättningar emot sig!

Och vad spelar det för roll om en anka trillar i vattnet och kan simma? Kräket kan ju inte komma upp på båten igen i alla fall, och där nere gör han ju ingen nytta.

Mattias, som inte tycker om ankor
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Ninja-ankor

*skrattar*
Det jag menade var just den niten du går på, iom att vi pratar om ankor från DoD-91 så är de något anorlunda byggda än ankor i allmänhet, även om de inte är kampsportsmästare vet du juh inte om de är mästare med svärden de har eller likande...
Det verkar dock som att du utgår ifrån de ankor du finner i parken då du beskriver dem??
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Kavalleri

Ankornas kavalleri... Jag har svårt att föreställa mig ankor till häst, än mindre som stridande enhet. Vad rider de på, vad har de för vapen osv?

/Mattias, kvack kvack
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Anka hit, anka dit

Ja, sådana som pensionärerna matar när de har tråkigt. Vad är det för farligt med dem? Jag fattar inte...

Jag har faktiskt spelat DoD -91, så jag vet vad ni pratar om. Men fortfarande är en människa bättre lämpad för strid på fast underlag. Sant, de kan vara mästare på svärd, och det borde ge dem ett fint övertag då de flesta människor inte är det.

/Mattias, som av misstag dödat en anka för att han trodde det var en vanlig på grund av SL:s dåliga beskrivning
 
Top