Tidernas bästa Tv-serier

Jag tror att en slutsats vi kan dra är att bland de absoluta höjdarna bland tv-skapare hittar vi Mike Flanagan (Haunting of Hill House, Midnight Mass, Fall of the House of Usher), Ron Moore (Deep Space 9, Battlestar Galactica, For All Mankind), David Fincher (Mindhunter, House of Cards), och JMS (Babylon 5, Jeremiah). Och förr i tiden, Joss Whedon (Buffy, Firefly).

• Justified (Disney+, Viaplay)
Av en slump så impulsköpte jag den osedd på Tradera förra veckan och såg första avsnittet i går. Det var lite svajigt tycker jag, men då har jag gott hopp om att den bättrar sig när handlingen får upp farten. Än så länge så tycker jag största behållningen har varit bilderna av den amerikanska landsbygden.

10/10:
  • Andor (med reservation för att jag ännu inte sett säsong 2)
  • Chernobyl
  • Farscape
  • Lonesome Dove
Delvis 10/10:
  • Game of Thrones (säsong 1-5)
  • Heroes (säsong 1)
  • Westworld (säsong 1)
Kanske 10/10 (för länge sedan jag såg dem för att kunna säga med säkerhet):
  • Babylon 5
  • Firefly
  • Seinfeld

För att skänka lite icke-amerikanskt perspektiv så tycker jag att följande är riktigt, riktigt bra:

Gomorra (ITA)
Tapie (FRA)
Jordskott (SVE)
Babylon Berlin (TYS)
Das Boot (TYS)
Casa de papel (SPA)
Unsere Mütter, unsere Väter (TYS)
En familj som vår (DAN)

För att skänka lite icke-amerikanskt perspektiv så tycker jag att följande är riktigt, riktigt bra:

Gomorra (ITA)
Tapie (FRA)
Jordskott (SVE)
Babylon Berlin (TYS)
Das Boot (TYS)
Casa de papel (SPA)
Unsere Mütter, unsere Väter (TYS)
En familj som vår (DAN)
Le Bureau des Légendes (FR)
30 monedas (SP)
Riget (DN)

(Jag antar här att det betyder även icke-brittiskt.)

Carnivale är riktigt bra, dock finns inget "riktigt" slut. Men du kan som tittare dra dina egna slutsatser då man efter de avsnitt som finns fått rätt bra med information om vad som är vad. Riktigt bra serie men som verkar vara något man älskar eller hatar, hör sällan någon säga att Carnivale är lagom bra eller bara ok. Det är allt eller inget som gäller och jag älskar serien!
Den är lagom bra, bara ok :D

Av en slump så impulsköpte jag den osedd på Tradera förra veckan och såg första avsnittet i går. Det var lite svajigt tycker jag, men då har jag gott hopp om att den bättrar sig när handlingen får upp farten. Än så länge så tycker jag största behållningen har varit bilderna av den amerikanska landsbygden.
Jag såg de första 1-2 avsnitten, och kände att de var ok, men prioriterade annat. Återkom några år senare och ojojoj så bra jag tycker den blev.

• Seinfeld
  • Spartacus
  • Battlestar Galactica (Nya serien)
  • Mad Men
  • Chernobyl
  • Czterej pancerni i pies (Polsk WWII-serie)
  • Alfred Hitchcock Presents
  • The Office (US fram till säsong 8 typ)
  • The Office (UK)
  • The Sopranos

Back