Nekromanti Tid

marsa_87

Veteran
Jag har problem med att räkna tiden i Eon först och främst är det svårt att hålla reda på när man ska äta men sen så har jag funderat på att vad händer om RP splittras och så går det en dag för några men inte för dom andra vad gör man då

Aeon

Warrior
Man får väl kontinuerligt sätta rollpersonerna i fas tidsmässigt, om det händer några av rollpersonerna mycket men inte de andra så får man väl fylla i och beskriva om vad de varit med om under dagen.

marsa_87

Veteran
Jag har ettt anatt problem ochså det är så att vi är en spelgrupp på 5+ SPL varav en är borta hela tiden hur ska vi få in honom i spelgruppen om han varit med en gång och är borta näst för vi kan inte vänta på honom för han bor ine i stan och är för slö för att åka tåg

Hjalle

Swashbuckler
Re: Murmel-Gotharnas pingvinsexritual

Ha en sidokampanj, som ni lirar när inte han kan... Eller, ännu hellre, ha en sidokampanj som ni lirar när han kan...

-Hjalle, tipsar.

GoblinGurra

Swordsman
Du kan ju strunta i det, det brukar jag göra när jag inte tänkt på det på ett tag, man kan alltid säga:
"Åhh, det har gått tre dar, sudda ut tre dagsransoner/silvermynt"

Silvermynten tas bort om RP är i en stad och måste köpa mat.

Kanturi

Swordsman
säg till honom att om han inte orkar åka tåg så har han inte tillräckligt med utmattningskolumner för att få spela EON med er, EON är ju inget för svaga misslor eller :gremtongue:
Nej, ärligt talat så får du säga till honom att om han inte masar sig till spelmötena så far han helt enkelt inte vara med. ingen tycker ju om en person som antingen säger: "sorry, fotbollsträning, serru, kan inte komma ikväll, kanske nån annan dag" eller "nepp ingen träning ikväll, men jag... har... inte ork att åka till er, jag menar liksom; tågstatioen ligger ju ungefär 10CM från mitt hus liksom, alldeles för jobbigt att gå..."
Om det är så i eran spelgrupp så KICKA honom, är han en bra vän och du inte vill va taskig, då är nog den ända idén att sluta med EON helt, snacka om dilemma...

//Kanturi, ...dilemma...

Hjalle

Swashbuckler
Äh, om han är en god vän kan han väl fortsätta vara det, men kanske ta en liten rollspelspaus?

-Hjalle, som dock håller på sin idé.

Kanturi

Swordsman
Re: Tid (OT)

väldigt bra idé, tänkte inte på det... vi behövde göra det en gång pga regelmissupfattning och GROVA klagomål från spelarna dvs alla, vi turades om att vara SL (hur idiotiskt som helst). alla bildade sej olika uppfattningar om rglerna och det blev... inte så bra...

//Kanturi, regelmissuppfattaren

Hjalle

Swashbuckler
Re: Turas om (OT)

Turades om att vara SL? Hur idiotiskt som helst? Hur fel som helst, skulle jag vilja säga. Om alla har olika regeluppfattningar, låt då alla vara spelledare, turas om. Och så bestämmer ni att ingen käftar på spelmötena - spelledarens regler är spelledarens regler. När en är spelledare accepterar alla hans regler, de andra får ju ha "sina" regler när de spelleder. Att turas om är således ett bra sätt att få alla som de vill.

-Hjalle, hävdar.

Kanturi

Swordsman
Re: Turas om (OT)

Hängde inte riktigt med, men jag kan berätta hur det låg till för oss: En i våran spelgrupp som hette... anonym nr.1 satt och läste reglerna medans vi spelade, för när vi började med EON (EON2) så var det så att vi inte visste om att man skulle spela stora långa kampanjer utan vi spelade att en person fick komma på ett uppdrag till de andra som då kanske var prisjägare, att de skulle de sig in i en skog och ta död på några rövare som hade stulit drottningens pärlhalsband t.ex. Men sedan sa Anonym nr.1 att vi hade fel regler och att vi hade missuppfattat reglerna, det tyckte inte vi och sedan blev allting bara bråk. Nu när vi typ 1-2 år senare började igen så märkte vi att det var Anonym nr.1 som hade fattat reglerna fel...

//Kanturi, skäms....

Syeth-hd

Warrior
EON är ju inget för svaga misslor eller :gremtongue:
Vilken förolämpning! :gremlaugh:
/
hur får man en piratmissla att se elak ut?
/

1.man kan ju sitta med en miniräknare och addera lite tid när rollpersonerna gör något tidskrävande. då kan det vara bra med ett antecknings block där det står hur långt tid olika handlingar tar.
finns inga rgler så hitta på eller improvisera.

detta ger möjligheten att bestämma när dom ska sova.
ex. det har gått 18 timmar sedan gruppen vaknade och dom har fått långtids utmattning. Dom ser en sten med ett sorts pussel på. "jag är trött, kan vi inte sova nu." "hur kan du tänka på sömn nu när det är så spännande."

2. om gruppen särar på sig så kan man räkna tid enskilt. när dom kommer till en mötes plats så får första gruppen sluta tills den andra kommer. då kan man beräkna hur lång tid grupp 1 har på sig tills nästa kommer. eventuellt så kan man räkna medel tiden så att dom kommer fram samtidigt.

marsa_87

Veteran
hur håller man reda på när man ska äta (själv köpte jag en tunna sill och 10kg potatis så mi RP klarar sig) men hur gör man annars te.x "oj jag glömmde ät på 10 dar äh jag klarar mig säkert"?

Praetori

Warrior
Kalender!

Personligen använder jag en (datagjord) kalender när jag spelleder. Jag kryssar i dagar som går, på så sätt håller man även reda på när olika högtider är. Man kan dessutom ha ifyllda datum när speciella händelser skall inträffa. Det finns ett par färdiga olika, men jag kommer inte ihåg vart.
Man kan göra en kalender för just det landet man skall spela i och sedan fylla i (med stöd av religionsboken och GM) viktiga dagar.

På senare tid har jag även en "solskiva" uppsatt på spelledarskärmen, som jag vrider på lite då och då för att spelarna inte ska behöva fråga vad klockan i spelet är (om jag inte beskrivit det på länge, tex när de sitter och slöar på ett värdshus).

När det gäller att hålla koll på tid vid resor och liknande brukar jag mäta upp avståndet på kartan och sedan dela detta med avstånden i resetabellen (för att få ett hum om hur många dagar det tar), om jag har planerat att rollspela själva resan skriver jag istället ner avståndet i km. Varje dag spelarna reser slår de jhu ett marsch/rida eller köra vagn slag, på så sätt kan man jhu se hur långt de kommit, vilket man stryker från det avstånd man skrivit upp.
(jag har dock ett modifierat system där misslyckad effekt dras av från det totala antalet km de "skulle" ha kommit om slaget varit lyckat, man kommer alltså kortare sträcka fast på samma tid).

Allt det här kan verka krångligt, men jag har gjort det så länge att det sker på rutin och knappast märks över huvudtaget, ofta kan man prata/spelleda samtidigt som man gör det.

Vill man krångla till det hela ytterligare kan man i sin "kalender" även fylla i olika väder, så att det är fastställt att på mittdag kommer det att regna (det e lätt å glömma i slänga in lite olika väder i även de mest perfekta äventyr).

Gastono

Hero
(Du behöver nog inte fråga eftervarje förslag)...

Jag tror inte att det är så viktigt att hålla koll på tid, ha bara en uppfattning så brukar det fungera jättebra utan.

Annars så är det ju bara att göra lite markeringar på ett paper när dagarna går förbi och om du har två spelgrupper som ibland är separerade men kanske träffar varandra vid något tillfälle så stoppar du temporärt den ena och spelar med den andre tills den kommer ikapp tidsmässigt.