Nekromanti Things to do in evil town

Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Mina spelare har precis gett sig ut på en ganska klassisk & episk kampanj. inspirerad av Eons Mundana och Wheel of time böckerna.
spelgruppen består av två "bönder" som inte vet att deras förfäder var mäktiga personer. Tre personer från stjärnordern som blivit skickade till det obetydliga landet västmark för att hämta dem. samtidigt som detta sker så blir landet invaderat av vättar från bergen. Gränsen till grannlandet de skulle rest igenom stängs på grund av att det där utbrutit inbördeskrig. Efter mycket om och men så kommer de över en trollsmidd spegel som gör att de kan färdas genom "intet" ett annat världsplan som under sagornas tid användes för att resa.
De kommer färdas genom intent men de kommer att komma ut i världen igen på fel palts. nämligen i Kandar. En stad som för länge sedan blev korrupt av mörker och nu är övergiven förutom av de hemskheter som hemsöker staden. tanken är att rollpersonerna ska lyckas fly från staden. Detta kommer dock resultera i att ondska från staden börjar sippra ut och förstör för alverna i den närliggande skogen. något som rollpersonerna kommer få lösa långt senare.

Nu till varför jag behöver er kreativa forumiter. Jag har helt glömt att planera vad som ska hända i den onda staden Kandar. Vad ska det finnas för hinder. Hur ska de göra för att fly? Någon som har några tips på plots, puzzels eller annat som kan vara användbart så är jag mycket tacksam.

Det få idéer jag har är:
tanken är att det ska hinnas med på en spelsession, så ca fyra timmar. kan dock vara kortare då jag vet vad som ska hända efter de lämnat staden.
Staden befinner sig i ständig natt.
vill kanske ha lite silent hill känsla. kanske ett skitfarlig snubbe med ett jätte stort svärd.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Spöken som släcker eldar och lampor, dyker upp av och till för att göra dåliga situationer värre.

En ond räddningsmission som påkallar vilsna och rädda personers uppmärksamhet. Leder dem till kanibaliska soppkök där de nödställda snart hamnar på matsedeln.

Ond secondhand där du kan köpa blodig standardutrustning till kraftigt rabatterat pris.

En demonisk staty som varje dygn (eller annan tidsenhet i en ständigt mörk stad) söker upp och mördar den godaste personen innanför stadsgränsen.

"Minareter" där det i stället för böneutrop istället utropas ondskefullt, hånande skratt.

Ondskefullt orakel som förutspår hur folk du hatar kommer dö, vilket senare ger bonus om du försöker få det att inträffa.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Eftersom det är platsbaserat kanske man kan lägga upp det som ett OSR-äventyr?

Jag hade gjort en brainstorm över de bilder jag fick i huvudet när jag fick inspiration till staden. Utifrån det hade jag satt ihop en slumpmötestabell med de varelser jag tänker mig man kunde stöta på. Sen hade jag gjort en översiktskarta (typ bara konturerna och ungefärliga avstånd inkl distans man kan gå per timme). Kanske dela in i mer svårforcerad bebyggelse, lättare och ett par avenyer man kan följa. Ju snabbare väg, desto fler farligheter. Jag hade försökt komma på ett par specifika platser av typen landmärken, typ läskiga torn, stort tempel eller vad man kunde tänka sig att spelarna blir nyfikna på att undersöka. De skulle få skissas upp lite mer. En eller två byggnader att stoppa in vid behov skulle också så skissas upp.

Sen något otäckt hinder för att komma ut ur staden. Kanske rör sig bebyggelsen omärkligt utefter något mönster? Förfärliga väktare som patrullerar murarna? Enorma murar man inte kan klättra över, någon slags maskin kan förstöra dem?
 
Top