RECENSION The Whispering Vault

Det är inte trasigt per se, men oj så omodernt. Och vad färdighetsuppsättningen har hål... och vad krafterna spretar åt alla håll...
Nu har ju jag inte spelat spelet än, men det här köper jag faktiskt inte. Spelet gör ju en tydlig grej av att tolkning är upp till gruppen och att rull mot vanliga dödliga (i vanliga dödliga situationer) inte är så relevant. Färdigheterna kan ju representera lite av varje i ett sånt upplägg, och med ett uttalat mål om att vara "pick up and play", one-shottigt, och delvis spelardrivet, tror jag det är en bra utgångspunkt.

Men jag hör gärna mer om er upplevelse, för jag siktar nog på att tvinga på min egna grupp det här vid tillfälle.

Nu har ju jag inte spelat spelet än, men det här köper jag faktiskt inte. Spelet gör ju en tydlig grej av att tolkning är upp till gruppen och att rull mot vanliga dödliga (i vanliga dödliga situationer) inte är så relevant. Färdigheterna kan ju representera lite av varje i ett sånt upplägg,
Oh, så mycket rull mot vanliga dödliga blev det inte... problemet är att du inte kan slå mot bas - utan bonusar blir inget gjort med de svårighetsgraderna. Att ha två färdigheter som bara används by plot(!)...!

utan bonusar blir inget gjort med de svårighetsgraderna
Det här låter som idén att misslyckanden innebär att "inget händer". Skulle snarare tolka det som ett incitament att inte förlita sig allt för mycket på tärningarna, och att se vart det leder spelandet när det väl sker. I kampanjkapitlets flavor text är det ju flera stalkers som strukit med, och jag tänker att för one-shots är det ju inte att allt gick bra och sen sjöng vi sånger och åt grillkorv som är den intressanta berättelsen. Utan kanske är det att till slut konfrontera den objudna och stryka med mot dess övermakt, eller lyckas med nöd och näppe. Spelar ju mindre roll om tre av fyra stalkers stryker med om vi spelar en one-shot. Men jag har ju som sagt inte spelat det själv än. :D

Konfrontationen med de Objudna är inget problem - det finns det ju stats för - värre är det när allt socialt, inklusive bluffande, måste defaulta till "Charm"

Back