The Sandman-teaser

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
4) Delen med Calliope och Madoc var förvånansvärt osexuell.
Det är väl den märkliga tidsandan, där den som visar upp sexuella övergrepp antas vara en dålig människa som är är för dessa? Jämför Sansa.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Nu har jag också sett det, och måste sälla mig till hyllningskören.

Castingen av Dream är spot on. Man får verkligen intrycket av att han är något omänskligt och uråldrigt. Bäst tyckte jag nästan det var i "Calliope", där han som mest framstår som en hämnande gud. Calliope är en intressant berättelse, för hade den berättats helt ur författarens perspektiv hade det varit en renodlad skräckhistoria: mannen som leker med ockulta makter, oförhappandes åkallar en hämndlysten demon och får betala det slutgiltiga priset. Nu råkar demonen vara our boy Dream, så det blir något annat.

Öht imponerande casting. Desire är också spot on. Gwendoline Christie som Lucifer är övertygande, osv.

Seriens svagaste del tyckte jag var episoden med Johanna Constantine. De lyckas inte riktigt göra henne till en övertygande karaktär, och pacingen i storyn är lite märklig. Specialeffekterna ger också ett lite billigt intryck, som många påpekar... men jag slutade snabbt att tänka på det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Nu har jag också sett det sista. Bra skit, om än stundtals väl cheesy. Tyckte Fry som Fiddlers Green funkade bra men förvånad att ingen reagerat på effing Derek Jacobi som Erasmus Fry!


Det här är nu vad, album 3-4 typ?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Nu har jag också sett det sista. Bra skit, om än stundtals väl cheesy. Tyckte Fry som Fiddlers Green funkade bra men förvånad att ingen reagerat på effing Derek Jacobi som Erasmus Fry!


Det här är nu vad, album 3-4 typ?
Upp till och med första halvan av album 3 väl?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Extremt pedantisk kommentar, men...

Jag läste om serierna och noterade följande: I Calliope, i scenen där Richard Madoc kommer upp till Calliope efter att ha samtalat med Dream, så säger hon: "You have met Oneiros, whom the Romans called the shaper of form". Det mejkar sense att hon skulle använda det grekiska namnet på Dream eftersom hon är grek.

I Netflix-adaptionen säger hon däremot: "You have met Morpheus, whom the Romans called the shaper of form". Dvs, hon använder det romerska namnet. Inte bara mejkar detta mindre sense givet hennes etnicitet, men det blir också tårta på tårta, eftersom det romarna kallade honom -- det namn som betyder "shaper of form" -- ju rimligen är just precis "Morpheus".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Extremt pedantisk kommentar, men...

Jag läste om serierna och noterade följande: I Calliope, i scenen där Richard Madoc kommer upp till Calliope efter att ha samtalat med Dream, så säger hon: "You have met Oneiros, whom the Romans called the shaper of form". Det mejkar sense att hon skulle använda det grekiska namnet på Dream eftersom hon är grek.

I Netflix-adaptionen säger hon däremot: "You have met Morpheus, whom the Romans called the shaper of form". Dvs, hon använder det romerska namnet. Inte bara mejkar detta mindre sense givet hennes etnicitet, men det blir också tårta på tårta, eftersom det romarna kallade honom -- det namn som betyder "shaper of form" -- ju rimligen är just precis "Morpheus".
Jag önskar också att hon skrivit lappen med grekiska bokstäver.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag hade gärna sett att Dream var ännu blekare, även om han ofta är onaturligt blek. Men det kanske hade funkat dåligt i TV? Över huvud taget känner jag att de kanske har ändrat lite lite, vilket är ett konstigt klagomål. Men det är ju faktiskt så att första storyn med fetch-quest:en är typ det tråkigaste i hela Sandman så att göra den mer intressant hade vart kul. Men särskilt i de kortare avsnitten får de ju till stämningen helt perfekt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag hade gärna sett att Dream var ännu blekare, även om han ofta är onaturligt blek.
Var jag den enda som irriterade mig på att han hade skäggstubb? :D

Annars var det få saker jag irriterade mig på i hela serien. Ett av gender-swapet i fiket var lite för uppenbart för mig, eftersom rollen anspelade så mycket på en mansstereotyp. Jag hade lite svårt för Kain/Abel också, då de var väldigt mycket comic reliefs. Det är verkligen nitpicks och jättemycket personlig smak.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Var jag den enda som irriterade mig på att han hade skäggstubb? :D

Annars var det få saker jag irriterade mig på i hela serien. Ett av gender-swapet i fiket var lite för uppenbart för mig, eftersom rollen anspelade så mycket på en mansstereotyp. Jag hade lite svårt för Kain/Abel också, då de var väldigt mycket comic reliefs. Det är verkligen nitpicks och jättemycket personlig smak.
Jag tycker att Cain och Abel ganska ofta hade den funktionen i serietidningen också, när Cain bryter ihop för att Lucifer (eller om det är nån annan?) inte tar honom på allvar hade ju inte funkat om det inte var för att vi som läsare ofta inte tar honom på allvar tex.

Vad gäller stubb så tycker jag Morpheus och alver kan få ha sånt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Helt poänglös observation, som jag skriver ner här eftersom jag inte har någon annan plats för det:

The Corinthian är tydligen döpt efter konceptet "corinthian behavior" som betyder typ att man är hämningslös och skiter i reglerna.

Men i mitt huvud är han döpt efter julsången om de tre gubbarna från pepparkakeland, som har korinter till ögon!
 
Top