The Rings of Power (spoilertråd)

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Från början, men jag antog att de skar ned det när någon helt omotiverat brände två av de fem skeppen?
Ja, det där var verkligen en av de konstigare utvikningarna i hela serien. jag var inledningsvis övertygad att det (förutom att ge Isildur en kort hjältescen) bara syftade till att framställa striden i sydlanden som extremt mot oddsen, men så nyttjades det ju inte alls. Rent dramaturgiskt kunde numenoranerna lika väl varit 500, eller en mer rimlig siffra - deras antal och att de blev av med skeppen spelade ändå ingen roll alls i slutändan.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag tror skeppsbränningen mest är till för att etablera att det finns en opposition på Numenor, så att senare händelser inte framstår som helt plockade ur luften. Men det är en väldigt tafflig etablering.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag gillar det eftersom hela den grejen gör det klart att det finns både en politisk och ett folkligt motstånd som är beredda att gå väldigt långt, men också att den oposionen inte är organiserad. Det är inte bara _en_ grupp som motsätter sig rådande läge utan det är mycket mer utbrett. Och det är både sluga manipulatörer och kompletta idioter. Detta känns som det kan bli väldigt viktigt ifall Suaron återvänder i ny skepnad för att börja förleda dem eller vad tusan det nu var han gjorde på Numenor i böckerna och evenutellt kommer göra i framtiden.

Jag misstänker starkt att nästa säsong kommer jobba med två tidslinjer i viss utsträckning. Vi vet nu att Halbrand är Sauron, på väg till domedagsberget. Jag gissar att vi i säsong 2 får se hur Halbrand bygger upp sin makt i Mordor, och sen i sista avsnittet byter skepnad till någon anna som vi fått följa under säsong 2, och det visar sig att den personen som varit Sauron hela tiden, och Halbrandi Mordor bara har varit en tillbakablick.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Rimligtvis borde väl "The war of the elves and Sauron" komma i säsong två, men det känns som att man inte kan gissa sig till sådant eftersom de kör rätt mycket sin egen grej. Skulle inte bli förvånad om de klämmer ihop det i ett enda avsnitt.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ett problem (ytterligare ett...) som serien har är att de mycket snart måste dela ut 9 ringar till the 9 kings of men, men vi har sett absolut inget av några som helst kungadömen of men. Inte 7 dvärgakungar heller. Vi har sett ett Southlands som tydligen folk trodde var ett kungadöme, men som inte varit det på 1000 år... (Lätt hänt att ta miste på sådant :) ) Så vi kommer att dra dem ur hatten i sista minuten antar jag. Eller kanske de hinner etablera allt detta snygg i nästa säsong? Problemet är dock fortfarande ett sladdrigt världsbygge - om det framställs kungariken nu kommer de sannolikt att kännas påklistrade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
9 ringar till the 9 kings of men
Mnja - en del kungar behöver man (kanske) hitta, men inte nio.

"Those who used the Nine Rings became mighty in their day, kings, sorcerers, and warriors of old. They obtained glory and great wealth, yet it turned to their undoing."

Jag läser inte det somatt varje nazgûl måste uppfylla samtliga, utan att det är rekryteringsbasen. Eller till och med att de bara var dudes och blev de sakerna när de väl fått sina ringar.

T.ex. ska tre av dem ha varit númenoraner (inklusive Häxx), och ingen av dem var faktiskt kungen där.

Eärien, Kemen, Bronwyn, och Theo känns samtliga som toppkandidater i tv-serien.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag läser inte det somatt varje nazgûl måste uppfylla samtliga, utan att det är rekryteringsbasen. Eller till och med att de bara var dudes och blev de sakerna när de väl fått sina ringar.
Stämmer. Men vad ska tex Theo bli kung över? Saknas liksom fortfarande det där världsbygget, imo. Var ska dessa mighty personer verka? Missat potential, känns det som.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jackson har tolkat det ordagrant precis som jag, "Kings, sorcerers and warriors" om man tittar på början på första filmen, alla står med konungakronor på huvudet. Säger inte att det är korrekt eller inte, men jag tolkar det på samma sätt. Att de var alla tre. Men RoP kommer troligen inte att göra det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det är, för mig, uppenbart att Tolkien syftade på stormän som de nio ringarnas mottagare, oaktat om de var kungar allihop. Men egentligen tycker jag nog det kvittar lika. Vad serien (än så länge) inte har är en intressant karaktärsutveckling för någon lämplig kandidat. Theo är väl den enda som kommer ens lite nära, men nej. Inte heller särskilt rimligt val för Sauron att ge honom en ring? Jag antar att det kommer men att häxmästaren eller annan nazgul inte är en huvudperson redan nu är lite konstigt (trodde starkt på en sådan tråd före seriestart).
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag antar att det kommer men att häxmästaren eller annan nazgul inte är en huvudperson redan nu är lite konstigt (trodde starkt på en sådan tråd före seriestart).
Jag grunnade om inte Adar kan komma att bli häxmästaren. Inte riktigt i enlighet med Hoyle, man jag tyckte flera av orcherna mässade "Angmar" efter att vulkanen vaknat. Och han har den där handsken som påminner väldigt mycket om vad ringvåldanderna hade i PJs filmer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag grunnade om inte Adar kan komma att bli häxmästaren. Inte riktigt i enlighet med Hoyle, man jag tyckte flera av orcherna mässade "Angmar" efter att vulkanen vaknat. Och han har den där handsken som påminner väldigt mycket om vad ringvåldanderna hade i PJs filmer.
Hm, tja, varför inte, även om jag inte tror det. Dels är han ju introducerad som fiende till Sauron, dels är han inte människa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Alvring åt Adar!
Nu är vi ju och tassar på sådant som serien nog utan problem kan tänka sig att välja bort - men ska vi referera till källorna kan man ju fundera på om Adar faktiskt skulle korrumperas och kunna styras på det sätt som de nios bärare blir. Han framstår ju rätt mycket som alv fortfarande. Skulke säkert bli bruten, men kanske inte villig slav. Det faktum att han aktivt, enligt egen utsaga, kan göra uppror mot Sauron talar ju för det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Dvärgring åt Durin!

(Endera)

Och vafan, Disa också när vi ändå är igång… hon verkar ju maktlysten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag såg om Jacksons Ringen-trilogi, och det är verkligen remarkabelt hur mycket effektivare och skickligare den är, och hur mycket bättre allt ser ut. Det finns många beslut jag inte håller med om i den, men i slutänden levererar den och, framför allt känns det som Tolkien. Den har alla teman på plats, den är inte rädd att vara episk och storskalig, och när saker händer bryr man sig (för ett extremexempel, jämför Rohirrims charge med Númenoranernas).

The Rings of Power ser ännu mer klumpig och billig ut i jämförelse.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Bret Devereaux, i vad som gäller världsbygge i rollspel minst lika mycket:

"the failure of Rings to maintain a believable sense of realism grounded in historical societies and technologies (something the Lord of the Rings, books and films, did very well) makes it impossible to invest in the stakes and consequences of a world that appears not to obey any perceptible rules."... "Thus the consistency of the rules and the setting are essential for allowing the audience to engage their emotions with the characters and story because they make the events in the story matter by making them feel less arbitrary."

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vi borde kanske göra en ny tråd för säsong 2, men i alla fall.

Noterar att det läckt ut att Sauron tydligen ska återvända till Eregion i Annatar-form (ny skådis) och där medverka till smidandet av de sju och de nio. Alltså givet hur man valde att hantera intrigen i s1 låter detta verkligen något som kommer bli skräp. Att så fullständigt kasta bort vad som kunde varit en bärande del i berättelsen genom att stycka upp det och därtill vända på ordningen i hur ringarna smids (och därmed strunta i viktiga teman om farlig kunskap och ambition) är, ja, svagt.

Det svårt att komma ifrån känslan av att serien inte vet vad den vill och hur vägen dit ska se ut.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vi borde kan göra en ny tråd för säsong 2, men i alla fall.

Noterar att det läckt ut att Sauron tydligen ska återvända till Eregion i Annatar-form (ny skådis) och där medverka till smidandet av de sju och de nio. Alltså givet hur man valde att hantera intrigen i s1 låter detta verkligen något som kommer bli skräp. Att så fullständigt kasta bort vad som kunde varit en bärande del i berättelsen genom att stycka upp det och därtill vända på ordningen i hur ringarna smids (därmed viktiga teman om farlig kunskap och ambition) är, ja, svagt.

Det svårt att komma ifrån känslan av att serien inte vet vad den vill och hur vägen dit ska se ut.
Det får också alverna att se ut som kompletta idioter.

"En till mystisk främling som vill hjälpa oss vid ringtillverkning men säkert bara är Sauron i förklädnad den här gången också? Tja, varför inte?!"
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det får också alverna att se ut som kompletta idioter.

"En till mystisk främling som vill hjälpa oss vid ringtillverkning men säkert bara är Sauron i förklädnad den här gången också? Tja, varför inte?!"
Sen vet jag inte om han var speciellt förklädd i första säsongen. Kanske tidigt, men vid tillfället då ringarna smids i serien då borde Galadriel ha förstått vem han är. Det enda riktigt bra med första säsongen var musiken gjord av Bear McCreary och speciellt då "Where The Shadows Lie".
 
Top