The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag tror i och för sig att en del av det är för att alverna är tänkta att prata faktisk alviska med varandra i det läget, men att vi får se samtalet på engelska eftersom alla närvarande förstår vad som sägs.
För att i teorin vara Tolkien finns det verkligen ingen logik i språkanvändningen. Alver pratar inte med varandra på alviska, förutom då och då helt plötsligt, och att Adar gör det. Alver pratar Quenya snarare än Sindarin med varandra totalt utan anledning. Orcherna pratar alla okej "människospråk", och inklusive med varandra (!!). Gudarna vet vad harfootarna pratar, men jag utgår från att det också kommer att visa sig vara "människospråk". Det här "människospråket" finns förstås inte heller ens på riktigt, eftersom Väströnan är något som uppkommer i kontakten med Númenor, en midgårda/adunaisk kreol.

Visst, en del av det är kanske litet (mycket!) komplext för en tv-serie, men de försöker verkligen inte ens.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Min tolkning är mer praktisk och kanske därför lite mer tråkig.
Tråkigare, kanske. Rimligare, definitivt!

Det gör Gil-galads kommentar om Elronds härkomst mycket mer relevant; "är du på alvernas sida, eller inte?"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
För att i teorin vara Tolkien finns det verkligen ingen logik i språkanvändningen. Alver pratar inte med varandra på alviska, förutom då och då helt plötsligt, och att Adar gör det. Alver pratar Quenya snarare än Sindarin med varandra totalt utan anledning. Orcherna pratar alla okej "människospråk", och inklusive med varandra (!!). Gudarna vet vad harfootarna pratar, men jag utgår från att det också kommer att visa sig vara "människospråk". Det här "människospråket" finns förstås inte heller ens, eftersom Väströnan är något som uppkommer i kontakten med Númenor, en midgårda/adunaisk kreol.

Visst, en del av det är kanske litet (mycket!) komplext för en tv-serie, men de försöker verkligen inte ens.
Fast det var ju samma i PJ’s filmer?


 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag är för övrigt helt fascinerad över att orcherna vet vad menyer är. Är det à la carte i orch-hålorna?
Ja, just den repliken har lett till många goda skratt under mina år som fan till filmerna, som är awesome 😄 Ett gott exempel på att helheten är viktigare än detaljerna 😊👍
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ooo! Fantastiska Malinda la just upp sin version av Poppys vandingrssång och det påminde mig om ett litet frågetecken som poppade upp:

The sun is fast fallin' beneath trees of stone
The light in the tower, no longer my home
Past eyes of pale fire, black sand for my bed
I trade all I've known for the unknown ahead


Träd av sten? Ett torn som en gång i tiden var ett hem? Ögon av blek eld och svart sand? Nån som vill glömma sitt förra liv? Det är ju sjukt jäkla uppenbart att harfötterna undviker kontakt med utomstående till varje pris, så var kommer denna sång ifrån? Var Poppys mor lite mer okej med att snacka med utomstånende än andra harfötter och plockade upp den från någon kringresande?

Eller har harfötterna kanske ett synnerligen intressant ursprung?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Poppys vandingrssång
Tyvärr är den ännu ett exempel på hur hejdlöst tv-serien plockar ur Tolkien helt kontextfritt. ”Not all who wonder or wander are lost” refererar förstås ”The Riddle of Strider”… tusentals år tidigare och helt utan uppenbar anledning. Om vi nu inte förväntas tro att det är en stående fras som Bilbo använder mer än 3000 år senare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Apropå språken. Serien har så klart en uppförsbacke i att så mycket dialog kanske rimligen borde vara på sindarin, vilket så klart vore ogörligt. Däremot är det synd, ur ett Tolkien-perspektiv, om vi nu för en gång skull ska anlägga ett sådant, att alvspråken används så lite eftersom det är så bärande i världsbygget och en utmärkt möjlighet för serien att sätta tonen. Här får vi på sin höjd en mening eller två, det är trist. Jag vill ha mer alviska. (Och ja, filmerna, om det ska jämföras med dem, gjorde likadant men de hade också betydligt mer alviska, ibland hela dialoger.)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Lät först som ett whataboutism inlägg, men nu ser jag att du syftade på annat.
Håller med i att en tramsighet inte i regel avgör helheten på ett verk.
Dock så är det ju inte bara en grej som är tramsig i serien, det är för många att räkna upp, så tramsigheter i större utsträckning kan absolut avgöra helheten när det blir för mycket.
Rings of Power är ju parodiskt usel bland annat för sina många tramsigheter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Lät först som ett whataboutism inlägg, men nu ser jag att du syftade på annat.
Håller med i att en tramsighet inte i regel avgör helheten på ett verk.
Dock så är det ju inte bara en grej som är tramsig i serien, det är för många att räkna upp, så tramsigheter i större utsträckning kan absolut avgöra helheten när det blir för mycket.
Rings of Power är ju parodiskt usel bland annat för sina många tramsigheter.
Inlägget var inte menat som whataboutism och jag menar inte att folk som tycker att vare sig delar av Rings of Power eller hela serien är tramsig. Sen håller jag inte alls med om att serien skulle vara usel, jag gillar den jättemycket, men each to their own 🙂
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För mig handlar det om att tramsiga delar inte riktigt kan avgöra helheten på ett verk 🙂
Det stämmer. Det där är tramsigt med inte kvalitetsnedsättande, medan dödskallelavinen i De dödas väg är bägge.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det stämmer. Det där är tramsigt med inte kvalitetsnedsättande, medan dödskallelavinen i De dödas väg är bägge.
Jag håller med om att döskallelavinen är gräslig (även om det finns minst tre scener jag tycker ännu mindre om), men för mig personligen (och jag menar inte att det behöver vara så för alla) så drar enskilda scener sällan ner helheten för min filmupplevelse. För mig är det helt andra aspekter som avgör huruvida en film eller serie är dålig, eller huruvida skaparna ens försökt. Jag personligen tittar mest på stämning, tematik, karaktärsgestaltning, dialog, skådespeleri, relationer karaktärer emellan, orsak och verkan samt personligt tycke och smak (alltså rätt och slätt, är jag underhållen?) när jag bedömer en film eller en serie. Menar inte på något sätt att det är objektivt rätt på något sätt, det är bara personliga preferenser. Men det kanske ger lite förståelse för varför vissa saker med serier som stör andra (vilket såklart är helt okej) inte stör mig lika mycket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Kom på att det ju kunde vara kul att använda mina egna måttstockar för att göra något slags omdöme kring hur bra jag tycker Rings of Power hittills är:

Stämning: Jättebra! Älskar miljöerna, designen (förutom alvernas kläder), fotot och musiken

Tematik: Det är ju en svår sak att bedöma innan serien är klar. Men det tematiska element jag tycker är mest spännande handlar om uppbrott från traditioner. Vi får se vart det tar vägen men hittills är jag såld!

Karaktärsgestaltning: Jag älskar det! Äntligen får vi en hygglig Elrond och värdiga dvärgar! Bland mycket annat bra! Alverna i övrigt har jag dock ibland problem med.

Dialog: Detta är en blandad kompott. Ibland funkar det, men lika ofta känns det som att manusförfattarna inte hanterar språket utan istället kämpar mot det. Här finns aboslut rum för förbättring.

Skådespeleri: Inget att klaga på här. Ismael Cruz Córdova, Owain Arthur och Markella Kavenagh utmärker sig särskilt.

Relationer karaktärer emellan: En av seriens bästa aspekter!

Orsak och verkan: Både och. Gillar inte Galadriels simfärd och hur hon hamnade i Numenor, är inte överdrivet förtjust i hobbiten som bryter foten och vad som blir därav. Men jag älskar relationen mellan Elrond och Durin och det om Mithrilen och jag älskar Aronild relation till människorna.

Personlig tycke och smak: Jag är helt såld, är så glad att jag kan se denna serie varje fredag! En av veckans höjdpunkter!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För mig är vettig orsak och verkan en förutsättning för att ett verk ska fungera. Det gör inte verket bra i sig (även om det finns gott om exempel som funkar till stor del för att de levererar benhård logik), men om det inte finns där blir allt bara nonsens som känns uteslutande konstruerat. Jag avskyr när handling känns forcerad - det är så man får idiot plotting, för att en viss scen ska hända oberoende av om det finns anledning till det.

The Rings of Power levererar inget vidare i det avseendet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
The Rings of Power levererar inget vidare i det avseendet.
Den är DIN åsikt och du är helt i din rätt att ha den. Men det är ingen sanning. MIN åsikt är att merparten av plotlinesen har det, medan det finns en del att önska i vissa.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
  1. Titta, jag kallade det rätt att det vore puckat att försvara tornet, eftersom det är omöjligt! Litet tramsigt hur kollapsen kan styras med perfekt precision och allt hålls ihop av ett rep, dock.
  2. Och jag kallade det att det är orchiska självständighetsarmén!
  3. När de sade i byn "vi vann!" blev jag arg först - det var helt omöjligt för dem att vinna, de var utnumrerade och av mycket hårdare och fightigare orcher. Så jag blev glad när det visade sig att nä just det, för så enkelt kunde det ju inte vara. Bra gjort!
  4. Arondir är bra på strid men absolut suger på att gömma saker! Världens sämsta plan - han hade ju kunnat gräva ned svärdet ute i skogen eller något! I stället valde han bokstavligen det första stället någon kommer att titta på, och det där han har maximal chans att någon ser honom. Bara idiot plotting.
  5. Tidslinjen är crazypants. Enstaka dagar i The Southlands, rimligtvis månader hos númenoranerna, och vi vet att tidslinjen är parallell.
  6. Númenoranerna är sjukt dåliga på taktik och strid, men å andra sidan har de väl inte gjort det på hundratals år, så det kanske är förståeligt.
  7. Hästrustningarna är det mest 3d-printade jag har sett i hela mitt liv. Kom igen, ytbehandla dem och ge dem någon patina i alla fall! Bäst jag vet har inte Númenor uppfunnit plasten ännu.
  8. Nu har vi både här och i House of the Dragon sett att hästar är precis som film-motorcyklar - minsta lilla kontakt med ett spjut så kollapsar de och kastar av ryttaren. Är det för att moderna människor inte tål att se djur ta skada ens på låtsas och på film?
  9. "Orch" är inte politiskt korrekt. Jag antar att alla får börja säga "Uruk" nu i stället. Sluta med O-ordet!
  10. "Uruk" är Svarta språket, men att Sauron uppfunnit det redan är försumbart som historiskt problem i jämförelse med allt annat.
  11. Älskar att Adar gjorde en "but to me, it was Tuesday"!
  12. Det är märkligt att alla tycker att det är något fel och mörker över Galadriel, när hon bara gör vad man ska - kämpar mot ondskan och dödar orcher. Serien verkar pusha en väldigt icke-tolkienistisk moral.
  13. Vi fick i alla fall förklaringen till tunneln och svärdet. Synd bara att det var så urbota dumt. Vulkaner funkar inte så. Och det är fantastiskt överkomplicerat att bygga ett system med en kollapsande damm som man måste ha ett magiskt svärd för att trigga. Är det verkligen någon som tror att Orodruin får utbrott på grund av fysik snarare än magiska effekter, förresten?
  14. Arondir, ffs, ge inte (vad du tror är) heroin till någon som redan visar tecken på beroende!
  15. Åh nej, jag undrar om Galadriel, Elendil och Isildur överlevde, vilken spänning... Det ser väl coolt ut, men absolut inga stakes. Får se exakt hur krystad förklaringen blir till att alla de viktiga överlevde sitt privata Pompeii.
 
Top