The Rings of Power (spoilertråd)

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En serie som verkligen lyckats med detta med att blanda tidslinjer är första säsongen av West World. Att olika trådar kronologiskt låg årtionden från varandra och att det man trodde var olika personer i själva verket var samma men i olika åldrar var en av de bästa twistarna i alla fall jag stött på i dylika sammanhang.
Ja Westworld säsong 1 gjorde det bra. Nu var det ett tag sedan men jag minns det som att de dels lyckades bolla dem som potentiellt parallella tidslinjer (fast det inte var så), dels att de fungerade som separata berättelser.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Ganska övertygad att hela flera tidslinje grejen ligger långt bortom serieförfattarnas förmåga att hantera med tanke på vad de lyckats med hitintills (eller ja, inte lyckats med).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som jag sagt tidigare så ser jag nu serien endast för att få reda på vem som är Sauron och en del vackra vyer. Allt annat är nu så dumt att jag inte kan skapa en ”headcanon” för att lösa ens de enklare problemen. Jag tror inte att vi ser olika tidslinjer, Numenor är verkligen så korkade att de skickar 500 man eller färre för att potentiellt kriga mot fucking Sauron… Allt är nu helt vansinnigt i serien att jag personligen inte alls känner något Tolkien med den alls, den är något helt eget och det som är blir inte bättre med varje avsnitt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tog denna skärmbild från Prime Video.

Screenshot 2022-09-27 at 19.43.24.png

...ska det tolkas som att serien just nu är i början av andra åldern?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Alltså, Andra åldern kan ju omöjligen ha mer än några år kvar, så...
Jag tog denna skärmbild från Prime Video.

View attachment 10033

...ska det tolkas som att serien just nu är i början av andra åldern?
Tja, serien bollar ju runt med tidsaspekten något fasligt. Så båda är nog sanna. Och med bollandet menar jag inte i relation till böckerna utan till sig själv. Emellanåt ger den intryck av att det gått väldigt länge sedan Morgoth föll, ibland som att det närmast var något Halbrand själv upplevt. Och så vidare. Det ger intryck av att serien antingen vill ge sken av att hålla på kanon (genom att vara vag) utan att göra det, eller inte tycker denna typen av grepp är viktigt. Och egentligen har jag slutat bry mig om just det, det finns så mycket annat som är viktigare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Femte avsnittet var fortsatt skitbra. Fast jag börjar tveka på om Halbrand verkligen är Sauron nu. Tidigare tycker jag hans agerande mer än väl fallit inom ramen för "lömska planer", men nu i fjärde kändes han lite väl motvillig till allting. Däremot känns han mer och mer som antingen en framtida häxmästare eller kungen över de döda under kullen. Mycket nyfiken på att se vad det blir där.

Mannen i grått känns lite mer och mer som Gandalf, och att vi nu börjar få lära oss att "magi har ett pris". Det är inte bara att kasta besvärjelser hit och dit. Det gillar jag skarpt, och det är en utmärkt förklaring till att Gandalf senare är väldigt återhållsam med sånna saker.

Sjukt kul med en rejält sång också! Jag hade inga problem med den något enkelspåriga ramsan i tidigare avsnitt, men jag måste erkänna att sångerna alltid varit en detalj jag gillat med Tolkiens värld. Good stuff!

[Edit: femte avsnittet, menade jag ju!]
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Här är några av mina reflektioner över hyfsat källtrogna äventyr i Andra Åldern. Det finns så mycket där, och så botchar Amazon sin storyline.


 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
...ska det tolkas som att serien just nu är i början av andra åldern?
Säger inte Galadriel att hon jagat efter Sauron i "århundraden"?
I så fall är vi mer än 100 och mindre än 1000 år in, i alla fall.
Arondir har bara varit på sin post i drygt 70 år, men man får väl anta att de roterar personal.
Jag gissar att det kommer en time skip någon gång under serien, så Isildur kan vara i lagom ålder för den Sista Alliansen.
Men hur man än vrider och vänder på det kommer Andra åldern att vara rätt mycket kortare än hos Tolkien.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Säger inte Galadriel att hon jagat efter Sauron i "århundraden"?
To be fair kan en del av det ha varit i Första åldern.

Men ja, jag tänker mig att det är ungefär AÅ 400 eller något sådant (efter att ha ditchat absolut allt av den verkliga tidslinjen).
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Okay, då jag inte har koll på alla brev och annat som skrevs av Tolkien så kanske jag har fel men, mithril storyn är ju något så in i h-vete usel. Fick nästan smak av galla och var på vippen att stänga av. Men likt en med kraftigt anlag för masochism fortsätter jag ändå, hoppet är verkligen det sista som överger människan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Fast jag börjar tveka på om Halbrand verkligen är Sauron nu. Tidigare tycker jag hans agerande mer än väl fallit inom ramen för "lömska planer", men nu i fjärde kändes han lite väl motvillig till allting. Däremot känns han mer och mer som antingen en framtida häxmästare eller kungen över de döda under kullen. Mycket nyfiken på att se vad det blir där.
Sant. Men jag personligen hänger fortfarande kvar vid hans uppenbara förtjusning vid smide. Jag kan inte riktigt släppa det än. Det känns som något man skulle plantera väl i förväg inför det ringsmidande vi alla vet kommer så småningom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Sant. Men jag personligen hänger fortfarande kvar vid hans uppenbara förtjusning vid smide. Jag kan inte riktigt släppa det än. Det känns som något man skulle plantera väl i förväg inför det ringsmidande vi alla vet kommer så småningom.
Nej, jag håller med. Han hade verkligen varit perfekt. Kör de kanske på linjen att Sauron vill dra sig undan i obskyritet? Slå sig ner i Numenor och syssla med smide resten av evigheten? Låta det gångna dö? Eller var det att han hade planer kvar han ville utföra i Numenor innan han återvände? Lite mer scheeming att få klart och några fler spelpjäser att positionera? Kanske var hans plan egentligen att ta över Numenor medan alla krigarna var borta i söderlandet och bråkade.


Jag är hur som helst fortsatt fascinerad och kan knappt vänta på fredag! Det är som när de första säsongerna av GOT gick =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kör de kanske på linjen att Sauron vill dra sig undan i obskyritet? Slå sig ner i Numenor och syssla med smide resten av evigheten? Låta det gångna dö?
Kanske inte Sauron som är ond. Han kanske är ett offer, för onda harfoots och onda alver. Som de stackars orcherna.

Syftet med serien är ju ändå att reflektera "vår samtid", inte Tolkiens verk. Gandalf kanske är Sauron, och Sauron Gandalf? Det vore logiskt.
 
Top