The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Det är ju bara att jämföra de första tre-fyra säsongerna av Game of Thrones med hur det blev sedan för en övertydlig illustration av den principen.
Eller Altered Carbon s01 (bok) gentemot s02 (eget hittepå), det kanske största tappet mellan två säsonger jag sett sedan Buffy s03 och s04.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Det skulle vara kul om du ville skriva en lite mer fördjupad recension när du är klar.
Jag tyckte den tappade lite så har inte sett klart än. Blir ju tydligare var kritiken kommer ifrån. Bread crumb-spåret som de följer känns ju mer än lovligt långsökt. Men jag ska se klart när jag får nån ledig kväll.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,083
Det är ju bara att jämföra de första tre-fyra säsongerna av Game of Thrones med hur det blev sedan för en övertydlig illustration av den principen.
Jag håller med, men vill tillägga att ett lika stort problem med den serien var att de inte visste vad slutet skulle vara, så de visste inte vad i säsong 1 till 4 som på lång sikt vore bra att ändra/kassera/ersätta utan de bara plankade storyn rakt av (nästan) och fattade alldeles för sent att de genom att göra så skrivit in sig i ett hörn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,281
men vill tillägga att ett lika stort problem med den serien var att de inte visste vad slutet skulle vara, så de visste inte vad i säsong 1 till 4 som på lång sikt vore bra att ändra/kassera/ersätta utan de bara plankade storyn rakt av (nästan) och fattade alldeles för sent att de genom att göra så skrivit in sig i ett hörn.
Så var det ju helt klart. Det faktum att källmaterialet blev svagare (eller där tycker väl folk olika, men det är kanske inte utmanande att påstå att det i varje fall blev mindre tv-seriekompatibelt) från bok 4 hjälper ju inte heller.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,083
Så var det ju helt klart. Det faktum att källmaterialet blev svagare (eller där tycker väl folk olika, men det är kanske inte utmanande att påstå att det i varje fall blev mindre tv-seriekompatibelt) från bok 4 hjälper ju inte heller.
Håller med! För mig gör George R.R. Martin samma misstag som Robert Jordan gjorde, det vill säga att han allt mer broderar ut sin historia så att den tillslut har så många parallella handlingar att den dels inte känns lika intressant och dels att författaren inte har förmåga att hantera allihopa
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,113
Håller med! För mig gör George R.R. Martin samma misstag som Robert Jordan gjorde, det vill säga att han allt mer broderar ut sin historia så att den tillslut har så många parallella handlingar att den dels inte känns lika intressant och dels att författaren inte har förmåga att hantera allihopa
Jag blir så arg över det! Han hade väl tänkt skriva typ fem böcker? Istället har han broderat ut in absurdum och istället gett ut sämre böcker och kommer nu troligtvis aldrig bli klar med serien. Hade han hållit sig till den initiala planen hade vi redan nu haft den bästa fantasy-serien efter (eller före) Tolkien i våra händer, och möjligtvis även den bästa tv-serien någonsin.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,083
Jag blir så arg över det! Han hade väl tänkt skriva typ fem böcker? Istället har han broderat ut in absurdum och istället gett ut sämre böcker och kommer nu troligtvis aldrig bli klar med serien. Hade han hållit sig till den initiala planen hade vi redan nu haft den bästa fantasy-serien efter (eller före) Tolkien i våra händer, och möjligtvis även den bästa tv-serien någonsin.
Ja, det är riktigt tråkigt. Förklaringen från många håll är att han bara har tidigare erfarenhet av berättelser som inte är lika långa och att det sätt att skriva som han lärt sig inte passar sig för långa epos. Grejen är ju dock att han i så fall enligt mig har två alternativ som jag hade respekterat. Antingen säger han en gång för alla att han inte kommer att avsluta serien. Det hade varit trist men det är hans serie så jag hade absolut respekterat det. Eller så borde han ta hjälp. Erkänna att han inte bemästrar hantverket av att skriva storslagna epos och anlita en annan författare som kan bistå honom i detta. Tycker inte att det hade varit någon prestigeförlust alls, jag har många gånger på mitt jobb bett om hjälp av en kollega när det varit någon ny uppgift jag inte har koll på. Men istället för dessa alternativ har han vid flera tillfällen utlovat en deadline som han sedan brutit. Och det är det som retar mig. Att han lovar något, inte kan infria löftet på grund av att han är dålig på hantverket, men ändå inte vill byta arbetsmetod.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,064
Jag läste de tre första böckerna i ett svep på några veckor precis när trean kommit, tyckte de var suveräna. Sedan kom den långa väntan... Till sist kom så äntligen fyran – som jag trots tre försök aldrig kommit igenom. Den är sååå seg! Min spontana tanke var då att han "gjort en Jordan", dvs börjat brodera ut så mycket att tempot sjönk drastiskt, ointressanta trådar tog hundratals sidor och spänningen helt försvann. Han tappade det helt där, och efter det har jag sänkt mina förväntningar till nära noll. Tyvärr. För som författare i det korta formatet är han suverän (jag läste massor av hans noveller långt före GoT, och han vann även en hög priser för dem), och de tre första böckerna i serien var trots sin längd barn av samma anda. Spinoff-böckerna är otroligt ointressanta de med – House of Dragon-serien speglar tyvärr allt för uppenbart detta faktum; jämfört med GoT är det blekt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
MODERERING

Hej, jag tänkte vara tråkig och påminna er om att det här är en tråd om Rings of Power (tv-serien). Det finns en massa andra mer lämpliga trådar om ni vill diskutera bokserien A Song of Ice and Fire, eller fantasylitteratur i allmänhet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Min gissning av vad det skulle bli för tv-serie innan var Lord of the Rings: Eagle of the Star (eller om man hellre vill, The Adventures of Young Aragorn).

Det känns inte mindre som en bättre idé nu.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Jag hade spekulerat i det här redan tidigare, men ändå intressant att se hur det blir. Jag menar, säga vad man vill om Tom Bombadil, men pajighetsrisken känns skyhög.

1717013004550.png
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,281
Jag hade spekulerat i det här redan tidigare, men ändå intressant att se hur det blir. Jag menar, säga vad man vill om Tom Bombadil, men pajighetsrisken känns skyhög.

View attachment 18203
Oj. Ganska oväntat tycker jag och väcker flera frågor. Å ena sidan: Tom är ju helt apart så av mycket sådant som man skulle kunna skjuta in i andra åldern så kan han ju faktiskt ha en plats (mer så än säg hobbitar och trollkarlar). Finns det en bra idé för hans roll så. Å andra sidan: Vad ska man med honom - som i meningen en Tom som han är något i stil med böckerna - till?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Snart klar... :) Tyvärr tappade jag farten, sov ett halvt avsnitt och storyn är inte direkt så tajt att den på egen hand kan dra in mig igen. Det är ju långt ifrån Willow-dåligt, men ärligt har jag lite svårt att hänga med i varför folk fattar de beslut de fattar. Det gäller typ alla i hela serien. I nästan alla scener.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Å andra sidan: Vad ska man med honom - som i meningen en Tom som han är något i stil med böckerna - till?
I bilden verkar det som att Gandalf - som ju tappat både minne och vett - är på besök, kanske för att fråga om råd från någon som begriper metafysiken? Man undrar om det kommer att funka eller Tom mest bara kommer att sjunga om sina skor i vanlig ordning?

Det är synd att inte kummelgastarna finns ännu, för annars hade vi kunnat få uppleva dem med. :)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Alla beslut i den här serien fattas uteslutande för att få plotten dit man vill. Det är ett av de stora problemen - nästan ingen agerar som en person.
Ja, och det hjälper ju inte att "plotten" är rätt svag i sig självt. Fram tills dess att Galadriel hoppar i havet tycker jag att man kan följa trådarna men sen blir det bara dumt (inkl, givetvis, att hoppa i havet).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,347
Ja, och det hjälper ju inte att "plotten" är rätt svag i sig självt. Fram tills dess att Galadriel hoppar i havet tycker jag att man kan följa trådarna men sen blir det bara dumt (inkl, givetvis, att hoppa i havet).
Och man drabbas av frågeställningar som "vänta, menar ni på allvar att ni tänkte bygga något sorts mithril-solarium åt alver att hämta sig i?"
 
Top