The Punisher: One Last Kill (Spoilers)

God45

#PrayersForBahakan
đŸ˜±

Okej, sÄ  Wow. AlltsĂ„, det Ă€r den ultimata vĂ„ldsamma hĂ€mndfantasin. Jag Ă€r Ă€rligt talat lite obekvĂ€m. Frank som den ultimata patriarken som dödar de psyksjuka och kriminella
 FramstĂ€llningen av psykisk ohĂ€lsa hĂ€r Ă€r fan kriminellt oansvarig. Att narrativet 100% rĂ€ttfĂ€rdigar det han gör som det rĂ€tta. AlltsĂ„, jag vill ocksĂ„ att killen som mördar en hund och anfaller folk av ren ondska ska avrĂ€ttas för jag Ă€r ocksĂ„ mottaglig för propaganda. Men fuck me, grejen dĂ€r den snĂ€lla veteranen ger honom nicken att skippa rĂ€ttvisa för samhĂ€llet. Eller grejen med pappersrosen. Jag mĂ„dde lite illa pĂ„ slutet.

5 av 5.

Den stÄr pÄ att se-listan. Hur fÀrskt mÄste man ha Punisher TV-serien med Bernthal i minnet för att förstÄ One Last Kill?

Den stÄr pÄ att se-listan. Hur fÀrskt mÄste man ha Punisher TV-serien med Bernthal i minnet för att förstÄ One Last Kill?

Inte alls. Den hÀr grejen hade kunnat vara fristÄende. Det enda man behöver veta Àr att han har en dödskalle pÄ en skottsÀker vÀst och han dödar brottslingar för att hans familj blev mördade.

SĂ„g den igĂ„r och jag kan inte annat Ă€n att hĂ„lla med @God45 i allt. Jösses alltsĂ„. Började leta efter tema och budskap halvvĂ€gs in, men det enda jag kunde hitta Ă€r att brottslingar Ă€r onda parasiter, vĂ€rre Ă€n djur, och om nĂ„gon bara dödar dem pĂ„ det mest brutala sĂ€tt blir allt bĂ€ttre och det största problemet i samhĂ€llet Ă€r att nĂ„gon inte ”vĂ„gar” ta saken i egna hĂ€nder. Det hĂ€r var lite för glorifierande av grisigheter för att jag ska kunna sĂ€ga att jag gillar det, och det har med genomförandet att göra, inte med storyn. Man hade kunnat berĂ€tta exakt samma berĂ€ttelse men filma och redigera pĂ„ ett sĂ€tt dĂ€r Punisher inte framstĂ„r som hjĂ€lte.

PÄ beskrivningen lÄter det helt ofattbart för mig varför nÄgon skulle vilja se det hÀr.

PÄ beskrivningen lÄter det helt ofattbart för mig varför nÄgon skulle vilja se det hÀr.

Det Ă€r fantastisk ”MĂ„ dĂ„ligt tv”.

Men med sÄ mycket jobb Punisher tv serien gjorde för att INTE vara detta fattar jag inte att de gjort den hÀr filmen.

Har inte sett den Àn, har mÄtt piss pÄ sistone och vill inte mÄ Ànnu sÀmre. Men jag gillar Punisher skarpt, sÄ det blir till att se nÀr jag mÄr bÀttre rent mentalt. Dock, om det ni sÀger stÀmmer, vilket jag inte tvivlar pÄ, sÄ Àr det konstigt att de inte lyckats skapa nÄgon form av kontrast. Det gÄr att göra Punisher precis som beskrivs hÀr och samtidigt visa att hans "rÀttvisa" egentligen bara Àr just att straffa, inte att lösa komplexa problem pÄ ett lÄngsiktigt hÄllbart sÀtt. Misslyckas mediet med det sÄ fungerar inte Punisher som karaktÀr heller.

Det Ă€r fantastisk ”MĂ„ dĂ„ligt tv”.

Men med sÄ mycket jobb Punisher tv serien gjorde för att INTE vara detta fattar jag inte att de gjort den hÀr filmen.

Är det avsett som "mĂ„-dĂ„ligt-tv"? PĂ„ beskrivningen lĂ„ter det mer som rakt av fascistisk wish-fulfillment ĂĄ la Citizen Vigilante fast (förmodar jag) faktiskt vĂ€lgjort.

fascistisk wish-fulfillment

Är inte det ett svar pĂ„ varför "nĂ„gon skulle vilja se det hĂ€r"?

Edit: btw, artikeln pÄ Slate om Citizen Vigilante var ju intressant och verkar ju mena att filmen kanske inte Àr sÄ sjÀlvklar som fascistisk wish-fulfilment som dummerjönsarna pÄ X tÀnker.

Last edited:
Jag tycker inte riktigt att den gÄr att jÀmföra med Citizen Viligante dÄ den (sÄvitt jag förstÄr) Àr öppet rasistisk. Punisher: One last kill gÄr att se som en ren actionfilm om man bara ser vad som faktiskt visas pÄ tv'n och vÀljer att ignorera vad det som visas egentligen innebÀr. Som sagt, det Àr egentligen inte storyn i sig som Àr det största felet utan hur det hela framstÀlls.

Jag kan jĂ€mföra med en annan film som jag tycker vĂ€ldigt mycket om, nĂ€mligen Drive. Även i den filmen beger sig huvudpersonen ut pĂ„ en killing spree och mördar kriminella. Skillnaden Ă€r att hĂ€r Ă€r det bara huvudpersonen som intalar sig sjĂ€lv att han Ă€r en hjĂ€lte, medan fotot och klippningen tydligt visar att det Ă€r nĂ„got vĂ€ldigt skevt mellan huvudpersonens handlingar och hur han tror att han sjĂ€lv Ă€r. En sĂ„dan ingĂ„ng vad gĂ€ller regi, foto och klippning i Punisher: One last kill hade gjort den mer intressant.

Vill Àven pÄpeka att jag kÀnner folk som verkligen gillar filmen dÄ de tycker den Àr tÀt, spÀnnande och intensiv och att de politiska undertonerna inte intresserar dem. SÄ bara för att jag och @God45 tycker att temat blir vÀldigt tydligt, om Àn outtalat, sÄ innebÀr det inte att alla delar den Äsikten, eller tycker att det Àr en sÄ stor grej att det tar över filmen.

5/5 Àr @God45 skala dÀr vÀrre = högre ;)

(varför lade jag till en smiley, det Àr ju sant!)

Är det avsett som "mĂ„-dĂ„ligt-tv"? PĂ„ beskrivningen lĂ„ter det mer som rakt av fascistisk wish-fulfillment ĂĄ la Citizen Vigilante fast (förmodar jag) faktiskt vĂ€lgjort.

Jag blir liksom krypig i skinnet av hur mycket av en fantasi om en god man som brukar vÄld mot avskummet det hÀr Àr. Men det Àr vÀldigt bra gjort. Det Àr en kÀrlekssÄng till impulser som jag inte Àr bekvÀm med bara. Det passerar klart bortom stÀllet dÀr Frank Millers grejer brukar vara bara. Grejen med de psyksjuka hÀr Àr
 Ja.

Som @Franz pÄpekar har jag svÄrt att stÀnga av mina analysglasögon. Utan dem Àr det hÀr bara en great kort action rulle.

Skillnaden Àr att hÀr Àr det bara huvudpersonen som intalar sig sjÀlv att han Àr en hjÀlte, medan fotot och klippningen tydligt visar att det Àr nÄgot vÀldigt skevt mellan huvudpersonens handlingar och hur han tror att han sjÀlv Àr. En sÄdan ingÄng vad gÀller regi, foto och klippning i Punisher: One last kill hade gjort den mer intressant.

Jag har inte sÄ starka kÀnslor för den hÀr filmen som uppvisas i den hÀr trÄden. Men det hÀr stycket fÄngade mig. Intalar sig Frank Castle att han Àr hjÀlte? Det var ett tag sen jag sÄg den men har inget minne av att det var sÄ och (Àven om jag inte lÀst en massa Punisher men en del om Àn daterat vid det hÀr laget) kan inte heller minnas att Punisher överlag ser sig som en hjÀlte utan mer som en hÀmnare. PrimÀrt för att hÀmnas sin familj och kanske i andra hand straffa brottslingar.

Minns One Last Kill som en brutal och hÄrdkokt film. Men i sig inte vÀrre Àn t.ex. Dredd (med Karl Urban) som Àr lite i samma anda.

Cog.

Jag har inte sÄ starka kÀnslor för den hÀr filmen som uppvisas i den hÀr trÄden. Men det hÀr stycket fÄngade mig. Intalar sig Frank Castle att han Àr hjÀlte? Det var ett tag sen jag sÄg den men har inget minne av att det var sÄ och (Àven om jag inte lÀst en massa Punisher men en del om Àn daterat vid det hÀr laget) kan inte heller minnas att Punisher överlag ser sig som en hjÀlte utan mer som en hÀmnare. PrimÀrt för att hÀmnas sin familj och kanske i andra hand straffa brottslingar.

Minns One Last Kill som en brutal och hÄrdkokt film. Men i sig inte vÀrre Àn t.ex. Dredd (med Karl Urban) som Àr lite i samma anda.

Cog.
Mycket i filmen Àr ju uppe för tolkning, men jag resonerar sÄhÀr: Vi följer Frank Castle som huvudperson i filmen. Jag tolkar det som att vi som tittare ska kÀnna som att vi och han Àr pÄ samma sida. PÄ slutet nÀr han Äterigen Àr iklÀdd sin ikoniska Punisher-drÀkt och tar hand om den kriminella killen som dödade hunden framstÀlls det som en kÀnsla av triumf och heroism. Kameran, klippningen och musiken berÀttar för oss att det som Frank Castle gör Àr helt rÀtt och man fÄr en kÀnsla av rÀttvisa och heroism.

Dredd Àr ett ganska bra exempel pÄ en film som, precis om du pÄpekar, Àr i samma andra vad gÀller story men dÀr sjÀlva utförandet gör stor skillnad för mig. Jag vill minnas att kÀnslan i Dredd handlade mer om överlevnad, att Dredd och hans kollega sÀtts i en livsfarlig situaion de mÄste ta sig ur, inte att fotot och klippningen Àr en hyllning till att Dredd rensar bort slöddret. Jag tycker Àven att tittarna, om Àn subtilt, fÄr lite sympati för skurken i Dredd och att hans ganska grymma sÀtt att döda henne inte gestaltas som triumferande utan med bitter eftersmak.

Men det hÀr Àr ytterst personliga tolkningar frÄn min sida, det Àr ju inget man kan "sÀtta fingret pÄ" i manuset. SÄ om nÄgon har annorlunda upplevelser frÄn dessa filmer Àn mig Àr det naturligtvis helt i sin ordning.

Fast i Punisher filmen Àr det ju just om överlevnad ocksÄ. De anfaller honom, han kÀmpar sig ut (och hjÀlper nÄgra pÄ vÀgen). Hela grejen Àr ocksÄ en konsekvens av hans tidigare handlingar. SÄ tycker ÀndÄ filmen balanserar rÀttfÀrdigandet just med det dÄliga som sker pÄ grund av det han har gjort. Hur mÄnga oskyldiga fick inte sina liv förstörda pga att Punishers skapat obalans i hela omrÄdet.

Men ja, punisher Àr ju den han Àr. Det Àr ett genomgÄende mönster i hans serier att vi alltid fÄr se en scen i slutet dÀr han Àr mer traditionellt "döda brottslingar" punisher. Tex var det nÄn sÀsong som slutade med att han kallat möte mellan tvÄ gÀng och sen sprayade ner dem allihop.
Men sen serien eller filmen i sig tar ju en annan riktning.

Fast i Punisher filmen Àr det ju just om överlevnad ocksÄ. De anfaller honom, han kÀmpar sig ut (och hjÀlper nÄgra pÄ vÀgen). Hela grejen Àr ocksÄ en konsekvens av hans tidigare handlingar. SÄ tycker ÀndÄ filmen balanserar rÀttfÀrdigandet just med det dÄliga som sker pÄ grund av det han har gjort. Hur mÄnga oskyldiga fick inte sina liv förstörda pga att Punishers skapat obalans i hela omrÄdet.
Jo men det Àr ju det jag försökt poÀngtera ett flertal gÄnger att det Àr inte vad som hÀnder rent storymÀssigt, utan hur det framstÀlls. Att rent konkret gÄ igenom filmens handling Àr att missa den poÀng som i alla fall jag ville göra dÄ min invÀndning inte i första hand handlade om handlingen. Sen behöver man absolut inte tycka som jag rörande regi, klippning och sÄ vidare, allt sÄnt Àr ju öppet för tolkning, men det Àr en annan sak Àn filmens handling.

Jo men det Àr ju det jag försökt poÀngtera ett flertal gÄnger att det Àr inte vad som hÀnder rent storymÀssigt, utan hur det framstÀlls. Att rent konkret gÄ igenom filmens handling Àr att missa den poÀng som i alla fall jag ville göra dÄ min invÀndning inte i första hand handlade om handlingen. Sen behöver man absolut inte tycka som jag rörande regi, klippning och sÄ vidare, allt sÄnt Àr ju öppet för tolkning, men det Àr en annan sak Àn filmens handling.

Ja, detta!

Back