Necross said:
Ta det här på rätt sätt nu, men är det inte lite fantasilöst att tänka så där? Såsom varandes rollspelare alltså? Blir ni inte triggade att hitta på egna historier i samma värld, just för att världen är så häftig? (Förtydligande: Vill bara höra hur ni tänker)
Som icke-Tolkienfantast får jag ta och svara mer allmänt. Näåra noter:
- Väldigt många licensspel skulle jag aldrig köpa - de har för fula illustrationer. jag klarar inte av screencaps som illustrationer.
- Lite samma grej är det med världar som plockats från ett annat medium. De har konstruerats för att passa det mediet. Inte rollspel. Ofta märks det; saker som funkar
precis sådär vilket fick det att funka i den... "officiella kampanjen", eller hur man nu ser på originalet. Det kan handla om hur kartor är uppbyggda, vilka de viktiga aktörerna är, etc.
- Och på tal om det, ja. Det där officiella. Det är anledningen till att jag inte fixar tanken på att spela DC Heroes eller Marvels superhjältespel - det finns för mycket officiellt material. Och allt coolt man vill göra har redan gjorts av nån annan. Så jag kan välja mellan att göra något annat, eller känna mig som en billig kina-knockoff om jag bygger mitt eget fellowship och tågar mot Sauron.
Överlag känns det där "waaaao, det här måste jag göra äventyr av" som nåt jag pusslade på 90-talet. Det var då jag gjorde varenda halvtafflig SF-rulle jag kom över till ett uruselt äventyr antingen till hemmapul eller till Mutant Chronicles.
Jag får helt enkelt inte den känslan av filmer eller böcker. Jag får "hm, den där grejen vill nog jag sno/låna", men jag får aldrig "WAOOOOOOO COOL VÄÄÄÄRLD! HÄR MÅSTE JAG ROLLSPELA!".
Det finns undntag, såklart, men i största allmänhet känner jag det bara som fantasilöst att försöka sno en värld från nån film man såg eller nån bok man läste. Det var ju ändå oftast plotten jag gillade, och den har ju nån annan redan gjort.