Nekromanti THE ONE RING kan nu förbokas

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Damn jag vill verkligen ha! Men vet alldeles för lite om det för att våga chansa just nu när ekonomin inte är den bästa. runt femhundralappen kändes lite dyrt just nu.


Cubicle 7 har väl gjort en hel del riktigt bra spel har jag för mig?



/Poseur vill ju ha
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
372 kr på Adlibris. Är väl ite så farligt? Klart, ska man förbeställa den och vill ha den riktigt snabbt så kostar det väl.

Ett givet köp är det oavsett. Jag rekomenderar alla att kolla på åtminstone de två första klippen där mannen bakom spelet berättar om sina tankar om varför de har valt att göra si och så. Han framstod som en mycket vis man som kan sin speldesign.
Förhoppningsvis så är spelet lika bra som han verkar vis!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja nej det verkade faktiskt inte så farligt, men man vill ju nästan förbeställa en sådan här goding. Hoppas på att det blir en riktig goding, vore riktigt mysigt med ett spel som lyckats fånga känslan i Sagan-om-ringen världen.




Jag håller med, han verkar veta vad han pratar om och ha en klar bild av vad han vill åstadkomma med spelet. Har dock bara sett den ena, den andra får vänta en liten stund.


/Poseur needs to run
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Draugen said:
Det skriker "KÖP MIG" i vilket fall! :gremsmile:



Jag har ingen dragning till att rollspela i Midgård, men omslaget ger mig i varje fall jävligt sköna vibbar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Poseur said:
Ja nej det verkade faktiskt inte så farligt, men man vill ju nästan förbeställa en sådan här goding. Hoppas på att det blir en riktig goding, vore riktigt mysigt med ett spel som lyckats fånga känslan i Sagan-om-ringen världen.
Ja, det är ju däri det allra svåraste ligger när man skapar ett spel baserade på de opus som böckerna faktiskt är och där hjältar och långt och mycket redan är beskrivet. Men jag tror på det här spelet. Den långhåriga Italienaren ger mig hopp och tro på spelet.



Poseur said:
Jag håller med, han verkar veta vad han pratar om och ha en klar bild av vad han vill åstadkomma med spelet. Har dock bara sett den ena, den andra får vänta en liten stund.
Båda filmsnuttarna var väl värda 26 min av mitt liv. De borde dock ha lagt undertext på då ljudet inte var det bästa alltid. Tur att han pratade bra engelska!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag har ingen dragning till att rollspela i Midgård, men omslaget ger mig i varje fall jävligt sköna vibbar.
Du är inte ens nyfiken av att testa spelet? Eller beror det på något annat? Isåfall vad om jag får vara nyfiken?

Ja, omslaget ger verkligen jävligt sköna vibbar. Det syns att det är en av de mest etablerade Tolkiens illustratörerna som skapat det, nämligen John Howe. Jag kan ha fel, men det liknar hans stil.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja, omslaget ger verkligen jävligt sköna vibbar. Det syns att det är en av de mest etablerade Tolkiens illustratörerna som skapat det, nämligen John Howe. Jag kan ha fel, men det liknar hans stil.
Håller med och ja det är han som gjort omslaget :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Draugen said:
Jag har ingen dragning till att rollspela i Midgård, men omslaget ger mig i varje fall jävligt sköna vibbar.
Du är inte ens nyfiken av att testa spelet? Eller beror det på något annat? Isåfall vad om jag får vara nyfiken?
Spelet kan vara hur bra som helst, men jag har av någon anledning aldrig gillat att rollspela i världar som bygger på redan utgivna verk (böcker, filmer, teveserier). Jag tror att det beror på att jag känner mig hämmad av att en historia redan berättats i den världen, och att jag antingen är rädd för att plagiera den redan berättade storyn, eller att min egen story inte blir lika bra.

Sedan känner jag också att Midgård, t.ex. är skapad i syfte att utgöra en scen för ett litterärt verk, medan rena rollspelsvärldar är skapade för att just spela rollspel i. Världarna är bra på olika saker, helt enkelt.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Ett rollspel måste ha ett snyggt rollformulär. Måste är här ett lite för starkt ord. Vi kan ju knappast tvinga förläggare att satsa på snygga rollformulär. Ej heller kan vi öppna för avdrag i deklarationen. Men detta rollformulär är nog bland det snyggaste jag sett. Om vi inte räknar Dragon's Dens gamla rollformulär till AD&D (det som flankeras av en enhörning och en grip.)

Man kan hitta några riktigt intressanta detaljer på rollformuläret också. Grejor som vittnar om ett modernt rollspel i traditionell dräkt. Svårt att sia, i och med att informationen är sparsmakad gällande reglerna. De lyckas väcka mitt intresse i alla fall.

Jag kan läsa i mitt horoskop att jag hatar prequels och det verkar stämma. Samtidigt faller jag platt inför guldfärgad font, så det hela går på ett ut.

En annan pryl som verkar för spelet är att GW har ett stort sortiment skitasnygga Middle Earth-minis samt att WizKids kommer ut med en helt ny serie gubbs under hösten. Kanske kan Tolkien få sitt rollspel till slut efter femtioelva misslyckade försök?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
rjonas said:
En annan pryl som verkar för spelet är att GW har ett stort sortiment skitasnygga Middle Earth-minis samt att WizKids kommer ut med en helt ny serie gubbs under hösten. Kanske kan Tolkien få sitt rollspel till slut efter femtioelva misslyckade försök?
Håller med, men istället för GW's filmorcher skulle jag lätt använda Pig faced orcs! De känns helt rätt för det här spelet. Om man nu vill ha orcer med, i Bilbo var det väl egentligen goblins, har jag för mig.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
... Om man nu vill ha orcer med, i Bilbo var det väl egentligen goblins, har jag för mig.
Goblins är ett annat ord för orcher i Midgård. Närmare bestämt tror jag det just specifikt syftar på orcherna som bor i Dimmiga Bergen. Vilket nog antagligen är en efterhandskonstruktion. Tolkien tänkte nog inte något annat än bara goblins när han skrev Bilbo, men sedan flöt de ihop med orcherna. Tror jag...

Orcher med grisansikten har annars en otrolig charm :gremwink:. De enda D&D-orcher som faktiskt kännts unika, och sett på Bilbo som ett helt eget verk så passar de som handen i handsken på något sett. Nämns det inte någonstans i Bilbo att de har "trynen"?
(kan ju vara ett ordval från en översättare men det fick iaf mig att tänka på orcher med grisansikte när jag var liten)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Verkar riktigt fint det där spelet. Ska försöka testa. Snyggt är det också. En låda med två småböcker, tärningar och karta alltså? Nån som har mer koll på detaljer?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Verkar riktigt fint det där spelet. Ska försöka testa. Snyggt är det också. En låda med två småböcker, tärningar och karta alltså? Nån som har mer koll på detaljer?"

Ingen aning, mer än vad den här bilden berättar:



Storuggla, om den ny ens syns
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grisansikterna är inte en D&D-skapelse, utan fanns till exempel i bröderna Hildebrants Tolkien-kalendrar. Och i Disneys Törnrosa (1959). Den onda fens borg ser även misstänkt lik ut Barad-Dur.




 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Njae jag menade inte inte att D&D i sig skapat monster med grishuvuden, men att man använde dom först på orcher i rollspel(vad jag vet), vilket ändå gjorde dem ganska distinkta från några andra orcher (Warhammer, Warcraft, nyare D&D osv.).
Dock så ska mitt mastodont ex av LotR ha någon bild med orcher där några har väldigt grisliknande drag. Den med Alan Lee´s illustrationer men vet inte hur gamla dom är. Jag minns dock inte alls själv exakt om Tolkien sade specifikt om det utöver använt ordet tryne(om det nu inte är ett ordval av någon översättare).

Intressant. På Grognardia som Storuggla länkade till ovan står det att grisorcherna i D&D ska bero på misskommunikation mellan Gygax och en illustratör.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
orcher från tidigt 70-tal:




Vår bild av orcher är nog bland annat Warhammers förtjänst.
 
Top