NYHET The One Ring 2nd på Kickstarter

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Ser att Ligan lagt ur det nu för start redan 11/2, alltså torsdag. Jag äger inte 1st annat än digitalt och har bara läst det, aldrig spelat, så det blir givet att backa. Första sen Väsen för min del.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Det ska bli spännande att se hur regelsystemet blir. Gillade verkligen reglerna till The One Ring, men har också stort förtroende för Fria Ligans regelfilosofier.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det ska bli spännande att se hur regelsystemet blir. Gillade verkligen reglerna till The One Ring, men har också stort förtroende för Fria Ligans regelfilosofier.
Det kan ju ändrats men i tidigare intervjuer har Nepitello varit ganska tydlig med att det handlar om små förändringar i systemet och och att redan existerande RP ska passa in med smärre konverteringar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Hej Ligan! Om jag redan har The One Ring, finns det någon anledning för mig att backa det här, eller får jag mest ungefär samma regelsystem med nya bilder?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kan någon som har mer koll sammanfatta vilka olika Sagan-om-ringen-spel som finns, och hur detta nya släpp är relaterat till tidigare spel. Vilket spel är det 2nd edition av?

Jag var med så länge ICE gjorde MERP och Rolemaster. Sedan är jag lost.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Kan någon som har mer koll sammanfatta vilka olika Sagan-om-ringen-spel som finns, och hur detta nya släpp är relaterat till tidigare spel. Vilket spel är det 2nd edition av?

Jag var med så länge ICE gjorde MERP och Rolemaster. Sedan är jag lost.
I samband med filmerna (så tidigt 2000-tal), kom det ett spel som bara hette The Lord of the Rings Roleplaying Game. Det var från Decipher och illustrerat med bilder från filmerna.

Sedan för några år sedan kom The One Ring från Cubicle 7, och det är det spelet som nu kommer i en andra upplaga från Fria Ligan.

Och de här två spelen, och MERP är helt oberoende av varandra, så vitt jag vet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag kan bara bidra med vilka versioner som funnits.

MERP (som var Sagan om Ringen på svenska) av Iron Crown Enterprises
Lord of the Rings av Decipher
The One Ring av Cubicle 7
Adventures in Middle-Earth av Cubicle 7 (till D&D5)

EDIT: Darn you, ninja-Gurgeh!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kan någon som har mer koll sammanfatta vilka olika Sagan-om-ringen-spel som finns, och hur detta nya släpp är relaterat till tidigare spel. Vilket spel är det 2nd edition av?

Jag var med så länge ICE gjorde MERP och Rolemaster. Sedan är jag lost.
MERP och The One Ring är otroligt olika, både som system och i hur de hanterar Midgård. Adventures in Middle är som nämnts en DnD-version, oklart för mig om den har samma setting som ToR, den gavs ju ut av Cubicle/ den med.

Decipher-spelet har jag ingen koll och har inte hört om någon som spelat det. Settingen tycks vara likartad till ToR, d.v.s. utspelas sent i tredje åldern innan Ringens krig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
2,7 miljoner och 2800 backare efter ca 2 timmar.
Konstaterar att detta slår Twillight2000s första dag, som är Ligans bästa kampanj hittills. Den drog in ca 1,9 miljoner kr och 2900 backare sin första dag. Sen är det ju en bra bit kvar till det spelets slutresultat på 5,5 miljoner - även om jag är rätt säker på att ToR slår det.
 
Top