Nekromanti The Last Samurai

Far

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
12
Location
Lund
Re: Helt ok

Skillnaden är väl att det är en vanligare uppfattning bland gemene man att västerlänska adelsmän var svin och hade man gjort en film om engelsmän som vill försvara sina lords hade den nog dömts ut ganska snabbt och inte romatiserats som denna. :gremcrazy:
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Helt ok

"(...) det är en vanligare uppfattning bland gemene man att västerlänska adelsmän var svin (...)"

Möjligt, men att det är en vanlig uppfattning innebär ju inte att det är sant heller. Skall jag vara ärlig så betvivlar jag förekomsten av "the evil gene" även hos västerländsk adel. :gremsmirk:

Men men, nog om det, det börjar bli en smula OT nu.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Var nyss och såg filmen och jag är nog inte riktigt beredd att gå lika långt som Vindhand, men filmen var mycket bra och sevärd. Det är i mina ögon lite för tidigt att börja prata om bästa film redan i januari...

Sen är jag inte helt tillfreds med Tom Cruise i huvudrollen (i vanliga fall diggar jag Tompa), men kan inte komma på någon annan som skulle gjort det bättre heller. Några förslag?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: ...not alone.

Visst är Lestat bra spelad, men Cruise är i sitt absoluta esse som Frank Mackey i Magnolia.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Jag måste ha missat kyssen.

"Var är kyssen med?"

Strax efter att Taka har erbjudit Algren den röda rustningen. Det är inget hångel eller så, de bara pussas lite.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jag måste ha missat kyssen.

Det går väl till och med att uttrycka det i singular? I mina ögon rör det sig nämligen om en puss, inget mer.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Jag måste ha missat kyssen.

"Det går väl till och med att uttrycka det i singular?"

Jag gjorde ju det o_O
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Nu har jag också sett den. Hade samma upplevelse som Vindhand. Var skeptisk, men den här filmen är grym.

Kändes bättre än RotK tex.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Kändes bättre än RotK tex.

Hade samma känsla, men tror mer på att jag visste ungefär vad jag skulle få av Return of the king medan The last samurai överraskade mig i stark positiv bemärkelse.

När jag ser filmerna igen om några år tror jag nämligen att jag inte kommer luras på det sättet och anse Return of the king som den bättre av de två ändå.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tyckte den var bra om man tog det för vad den är. Hade inga förväntningar på historisk korrekthet, så jag slapp bli besviken på den punkten. :gremwink: . Ett välgjort hantverk och en underhållande film men inte mer.

Om ni gillade den, eller bara samurajfilm överhuvudtaget har jag ett tips på en riktigt bra ny japansk sådan. Som dessutom är mer historisk korrekt. When the last sword is drawn .

Här är en utförlig recension av den.

/Per
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Har sett den två gånger på bio nu, och gillade den precis lika skarpt båda gångerna.
Mängder med riktigt mäktiga scener, och ovanligt få klyschor för att vara en Hollywood-rulle.
Att den dessutom innehåller mängder med katanas och folk som kan använda dem gör detta till en riktig über-film.

Om jag ser en bättre film i år så blir jag mycket mycket överraskad...

Kote! Men! Do!
 

Solinde

Veteran
Joined
8 Sep 2002
Messages
52
Location
Linköping
ovanligt få klyschor för att vara en Hollywood-rulle
Med undantag för att den ibland tillåts bli lite väl sentimental i mitt tycke. Det kändes tyvärr lite som en påminnelse om att filmen var amerikansk mer än som en logisk del av filmen. Därmed inte sagt att jag inte tyckte om kärleksinfluenserna. Tvärtom. :gremsmile:

Att den dessutom innehåller mängder med katanas och folk som kan använda dem gör detta till en riktig über-film.
I'll second that.

Kote! Men! Do!
Hai!
 
Top