Nekromanti The Last Samurai

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Kom just tillbaka efter att ha sett den filmen och har en alldeles varm känsla trots det kyliga vädret.

Jag tyckte innan att Tom Cruise var ett litet olycksbådande namn på affichen och tvivlade starkt på amerikanernas förmåga att göra en sådan här film utan att få den till shogûn möter matrix. Jag hade dock fel. Den var otrolig.

Gå och se den så att man kan prata om den! Jag skulle bli förvånad om det kom en bättre film under 2004.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Two thumbs up

Jaow, efter att den fått det något kyliga omdömet "Ptja, den var väl inte så pjåkig" av en vän till mig tänkte jag att den iallafall inte kan vara katastrofal, och nu kanske man vågar sig iväg ända till Biostaden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
...en fråga. Är den historiskt korrekt? Intrycket jag fått är att den är en skam för allt vad trovärdighet heter, men då har jag knappt läst något om filmen heller, förstås.

Lite info vore finfint...

- Ymir, som får vääääääääldigt dåliga vibbar av Tom Cruise i samurajkläder
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Åsikter. [spoilers]

Överlag får man väl säga att den var bra (gratis, om inte annat). Själva ståryn åtminstone, möjligen undantaget den taffliga kärlekshistorien mellan Algren och Taka. När det gäller detaljer, å andra sidan, så förekom ju både gevärsklyvning och ninjor. Vad gäller de senare så var det väl nästan synd att Higen inte lyckades hugga ner en av dem, då det hade varit en skön näsknäppning...kanske inte så passande, förvisso, men likväl.

Nåväl. The ninjas caught me off guard, om man tillåts spetsa till det lite, och jag hade förväntat mig en pyjamasfri film. Troligen kommer jag tycka bättre om filmen som helhet om jag ser den igen, då man är förberedd på de ökända "männen i svart"...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag är inte expert...

...min kunskap om japans historia är ganska begränsad. Det var dock inget jag störde mig så där enormt mycket på. Det mest tveksamma är kanske fimens premiss att Cruise lyckas bli accepterad trots att han är en smutsig västerlänning. Det hanteras dock ganska trovärdigt för mina obildade ögon :gremsmile:

Det var många gånger jag kröp ihop i biosätet i fruktan för någon av de många hollywood-clichéerna om japan men filmen lyckades nästan varje gång överraska mig genom att inte gå den vägen. Bara en sådan sak som att ordet Ninja aldrig dök upp gör mig mycket positivt överraskad.

Det är dock svårt att vara specifik utan att förstöra filmen...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Åsikter. [megaspoilers]

Överlag får man väl säga att den var bra (gratis, om inte annat). Själva ståryn åtminstone, möjligen undantaget den taffliga kärlekshistorien mellan Algren och Taka.

...Men om man undantar berättarens spekulationer på slutet så hanterades den ganska bra. Folk kan bli förtjusta i varandra... samhällets krav lägger dock ibland oöverstigliga hinder ivägen.

När det gäller detaljer, å andra sidan, så förekom ju både gevärsklyvning och ninjor.

Jag tyckte mig se att geväret som klövs blev avhugget över stocken, som är enbart trä. Ett svärd kan allt hugga igenom litet trä, i.a.f. om man håller det som offret höll sitt gevär.

"Ninjorna" kallas aldrig för ninjor. De kan lika gärna vara fientliga samurajer utrustade för smyganfall. En del av vapnen är förvisso fåniga men det hade kunnat vara mycket värre.

/Vindhand som är mästare på att rationalisera bort dumheter :gremsmile:
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Åsikter. [fortfarande spoilers]

"...Men om man undantar berättarens spekulationer på slutet så hanterades den ganska bra. Folk kan bli förtjusta i varandra... samhällets krav lägger dock ibland oöverstigliga hinder ivägen."

Sort of, men det var ju så fruktansvärt klyschigt. Berättaren kunde gärna fått säga det han sade, tycker jag, men bilden kunde gott blivit svart i och med bilden på bergen, så hade man själv kunnat spekulera lite. Nåja.

"Jag tyckte mig se att geväret som klövs blev avhugget över stocken, som är enbart trä. Ett svärd kan allt hugga igenom litet trä, i.a.f. om man håller det som offret höll sitt gevär."

Själv tyckte jag nog det såg ut som om det var ett stycke pipa som gick av också. Vi får väl inte veta förrän någon tankar/köper filmen och kollar frame-by-frame.

""Ninjorna" kallas aldrig för ninjor. De kan lika gärna vara fientliga samurajer utrustade för smyganfall. En del av vapnen är förvisso fåniga men det hade kunnat vara mycket värre."

Fast det är snarare de svarta pyjamasarna, maskerna, svärden på ryggen, osv som stör mig mer än just ordet "ninja". Finns ju tonvis med alternativnamn ("shinobi", t.ex), men oavsett vad man kallar dem så är de rätt hemska. Det som störde mig mest var nog det att svärdet/dolken/w-ever som Cruise fick sin hals tryckt mot såg väldigt rakt ut, åtminstone på kissaki...är det något jag inte tål så är det ninja-tô...nåväl.

"Vindhand som är mästare på att rationalisera bort dumheter"

Det borde jag också försöka bli, tror jag; för min egen sinnesfrid. :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,899
Location
Nordnordost
Re: Åsikter. [fortfarande spoilers]

Synd om de som tycker att filmen var dålig pga de två sekvenserna.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Förtydligande.

"Synd om de som tycker att filmen var dålig pga de två sekvenserna."

Synd om de som tycker att filmen var dålig, oavsett anledning, med tanke på att de isf ödslat tid (och eventuellt pengar) på'n. Jag är dock inte en av dem, och för att citera mig själv i ett tidigare inlägg i denna tråd: "Överlag får man väl säga att den var bra."

Helheten vs detaljer, så att säga...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmkay !

Har funderat på att se den ja, för den verkar ju ruggit cool !!
Om man kanske skulle se den imorgon... =)
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Expert och expert...

...han hade ju uppenbarligen helt lyckats missa vad bushidô handlar om i alla fall. Jag tyckte nog mest att det lät som gnäll överlag, och att börja blanda in moral i betygsättningen var ju tämligen skrattretande. Man undrar om han föredragit "sunda kristna värderingar" istället för bushidô. *drar en djup suck*
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måste den vara det?

Ja, historiskt korrekt menar jag. Jag tycker filmen trots sin brist på historisk korrekthet är en underhållande film. Den är snyggt gjord och handlingen är helt ok. Jag tycker faktiskt att handlingen är mer än ok. Filmen gjorde ett ganska stort intryck på mig då jag såg den.(vilket faktiskt var ganska länge sedan så jag kan inte diskutera scenspecifika händelser)

Tom Cruise gör i den här filmen sin bästa rolltolkning någonsin. Kärleken i filmen behandlas på ett snyggt och relativt nyskapande sätt då man faktiskt inte ser en enda kyss eller samlagsscen i filmen.

Tzimisce som gillar "The Last Samurai"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Hade gärna fått vara det.

"Tom Cruise gör i den här filmen sin bästa rolltolkning någonsin."

Jag föredrog nog Lestat i så fall, men det lär jag nog vara ganska ensam om. :gremsmirk:

"Kärleken i filmen behandlas på ett snyggt och relativt nyskapande sätt då man faktiskt inte ser en enda kyss eller samlagsscen i filmen."

Rätt standardmässigt sätt för den typen av film, skulle jag säga. Man har sett det förr, helt enkelt. Sen var det ju faktiskt en kyss med i bilden, även om man lyckligtvis slapp samlagsscener. Inget nytt med det direkt.
 

Far

Veteran
Joined
30 Jan 2003
Messages
12
Location
Lund
Helt ok

Gillar bara inte att de romantiserar samurajer sådär (fast hade de inte gjort det hade vi ju iofs inte haft någon film att snacka om :gremtongue:) som trotts allt var ganska elaka gossar. Har läst lite här och där om hur de högg huvuden av folk för att de sprang över deras skuggor och det är väl inte direkt något man se fortleva.

Jag hejade på Custard :gremgrin:
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Helt ok

"(...) som trotts allt var ganska elaka gossar."

Samurajer var lika mycket människor som alla andra, och "the evil gene" lär nog knappast ha varit varken över- eller underrepresenterad hos dem som grupp. :gremtongue:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
...not alone.

"Tom Cruise gör i den här filmen sin bästa rolltolkning någonsin."

Jag föredrog nog Lestat i så fall, men det lär jag nog vara ganska ensam om.
Icke. Jag håller med.

- Ymir, tycker Lestat äger, typ
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Så man är inte ensam om god smak iaf. :) [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag måste ha missat kyssen.

Var är kyssen med? Det är inte så att jag tvivlar på dig när du hävdar att det var en kyss med det är bara så att jag måste förträngt den. Vilken scen?



Tzimisce som tydligen har dåligt minne
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Angående dåligt minne...

...du förväntar dig väl inte att jag skall komma ihåg såna små detaljer som omständigheter? :gremwink:

Skämt åsido så kommer jag inte ihåg när det var, men jag kommer ihåg att jag inte tyckte om det. När någon i min närhet tank*host* skaffat filmen så kan jag ju återkomma om detaljer.
 
Top