The Fall of Delta Green, eller, vad är bra med GUMSHOE?

Gelékub

Gelékub
Jag läser just nu The Fall of Delta Green och tycker settingen är superintressant (Delta Green på 1960-talet). Den får mig att associera till både populärkultur som The X-Files, Twin Peaks, Mad Men, Thomas Pynchon, James Ellroy, 60-tals-sci-fi-&-skräck b-filmer, Apocalypse Now, Platoon, Rosemary’s Baby; och verkliga historiska fenomen som COINTELPRO, CIA-finansierade statskupper, MKUltra, utveckligen av psykologisk krigföring, Charles Manson (och andra kulter), och annan allsköns fruktan och avsky.

Men när det kommer till systemet som är GUMSHOE så känner jag mest snark. Jag kan inte sätta fingret på varför, men jag har spelat ett GUMSHOE-spel innan, Night’s Black Agents solo ops och fick inte jättepositivt intryck av systemet, av nån anledning.

Hjälp mig att förstå varför systemet är bra?

Last edited:
I teorin gör det att ni inte riskerar hamna i att RP/ spelarna missar en ledtråd på grund av ett missat tärningsslag. Och i teorin skjuter det över problemlösande från slump och tärningsslag till tänkande och klur. I praktiken tyckte jag precis som du, att det inte var särskilt kul. Men du ville ju inte ha input på varför det inte är bra. :)

Gumshoe är perfekt för mig, spelledaren som gillar invecklade utredningar men inte orkar lära mig invecklade regler.

Swords of the Serpentine är ett jättekul Gumshoe-spel. Men stridssystemet är en söndermuterad röra som lyckas med konststycket att vara invecklat utan att vara simulationistiskt.

Min främsta reservation mot Gumshoe är att det inte går hela vägen. Det liksom öppnar upp reglerna för friform, men så behåller det en del crunch i form av metaresurser osv.

Det som jag inte trivdes med i Call of Cthulhu löstes snarare med hjälp av Kutulu.

Last edited:
behåller det en del crunch i form av metaresurser osv.
Ja jag gillar detaljrikedomen men får inte riktigt någon känsla för t ex metaresurerna. Jag är inte emot det i princip, men just här är det något som inte riktigt flyter av nån anledning. Men det kanske finns något bra med dem som jag missat?

Jag känner att GUMSHOE egentligen är två system i ett. Det första är för Investigation, och det tycker jag fungerar utmärkt.

Det andra är för General Abilities, och där tycker jag det funkar så länge man behandlar det som rules-light. Säg, i ToC där det inte är meningen att man skall slåss med något. Men så fort de börjar lagra mer crunch över grundsystemet stöter man på begränsningen i att basmekaniken bara är "rulla en T6 och försök få 4+". Det finns liksom inte så mycket andra regler kan göra för att få det att bli mer intressant, jag tror det är därför man får känslan i NBA eller SotS att något är mismatchat...

Delta Green spelas bäst med Delta Green-reglerna. Jag hade bortsett från allt som har med Gumshoe att göra och bara använt settingen.

Gumshoe är bra eftersom det är mindre krångligt än BRP-härket som vanliga Delta Green/CoC dras med. Det är också bra eftersom det åtminstone tar ett bra steg mot rimlig hantering av ledtrådar, i och med att det tar bort tärningsslag.

I valet mellan BRP och Gumshoe väljer jag definitivt Gumshoe. Trots att jag verkligen ogillar metavalutor och metabeslut av de slag som systemet bygger på.

(Sedan föredrar jag såklart mitt egna Kutulu framför både BRP och Gumshoe Gumshoe går inte tillräckligt långt för mig och i delvis fel riktning.)

Det här med ledtrådar utan tärningslag är en jättebra idé men egentligen något som är regellöst och kan inkluderas i vilket system somhelst. Ungefär som Fail forward. Själv är jag som TS och har svårt att se storheten i systemet som sådant.

Det här med ledtrådar utan tärningslag är en jättebra idé men egentligen något som är regellöst och kan inkluderas i vilket system somhelst. Ungefär som Fail forward. Själv är jag som TS och har svårt att se storheten i systemet som sådant.
Det är inte systemet som är storheten. Det är kvaliteten på scenarierna. Samma sak med Delta Green -- vem bryr sig om de små regelskillnaderna mellan DG och CoC? DG:s storhet ligger i de långa, solida utredningsscenarierna. Sådant är extremt svårt att improvisera.

Det här med ledtrådar utan tärningslag är en jättebra idé men egentligen något som är regellöst och kan inkluderas i vilket system somhelst.
Fast det gäller ju i stort sett alla features i alla regelsystem någonsin. Om "man kan lyfta in spelets bra grejer i andra system" gör att ett system inte är "stort" så har ju inga system någon storhet.

Fast det gäller ju i stort sett alla features i alla regelsystem någonsin. Om "man kan lyfta in spelets bra grejer i andra system" gör att ett system inte är "stort" så har ju inga system någon storhet.
Här handlar det dock om att stryka en regel snarare än att överta den. Man kommer väldigt nära Gumshoe om man bara kör CoC fast utan regeln att man slår tärning för utredningsfärdigheter. För rättvisans skull kan man kanske dra gränsen vid >32%.

Det är inte systemet som är storheten. Det är kvaliteten på scenarierna. Samma sak med Delta Green -- vem bryr sig om de små regelskillnaderna mellan DG och CoC? DG:s storhet ligger i de långa, solida utredningsscenarierna. Sådant är extremt svårt att improvisera.
Jag tror jag sympatiserar med detta lite. Ett spel är liksom sina komponenter, och jag tycker gott man kan räkna äventyren som sådana.

Mitt exempel är Mothership, ett spel vars regler i mina ögon är lite varken eller, men som jag ändå älskar - på grund av dess moduler.

Last edited:
Här handlar det dock om att stryka en regel snarare än att överta den. Man kommer väldigt nära Gumshoe om man bara kör CoC fast utan regeln att man slår tärning för utredningsfärdigheter. För rättvisans skull kan man kanske dra gränsen vid >32%.
Och rensar bort rätt mycket av BRPs regelbös, såklart…

Jag menar Gumshoe är inte riktigt så rules-light som jag föredrar, men det är mer lättviktigt än BRP.

Sedan är Gumshoe ju också ett metapoängs-system, vilket BRP inte är. Vad man tycker om det kan ju variera (jag ogillar metapoäng) men det gör ju att det helt enkelt inte stämmer att man "kommer väldigt nära Gumshoe" bara genom att inte slå tärning för utredningsfärdigheter.

För egen del ser jag inte storheten i BRP – det är en krånglig koloss som verkligen inte levererar tillräckligt mycket kul för att motivera krånglet. Där finns dock ingen riktig USP som jag skulle vilja flytta till något annat system – jag antar att det kan vara lite najs med procentskalor? Möjligen?

Gumshoe är bra eftersom det är mindre krångligt än BRP-härket som vanliga Delta Green/CoC dras med. Det är också bra eftersom det åtminstone tar ett bra steg mot rimlig hantering av ledtrådar, i och med att det tar bort tärningsslag.

I valet mellan BRP och Gumshoe väljer jag definitivt Gumshoe. Trots att jag verkligen ogillar metavalutor och metabeslut av de slag som systemet bygger på.

(Sedan föredrar jag såklart mitt egna Kutulu framför både BRP och Gumshoe Gumshoe går inte tillräckligt långt för mig och i delvis fel riktning.)
Jag snickrar på en Bookhounds of London- Kampanj nu och tänker köra med Kutulu istället för Gumshoe för att slippa hela poänggrejen och för att ditt sätt att lösa vansinnet och sinneshälsan är så snyggt och kul att leka med som SL. Har också använt en ytterligare förenklad hitte på- variant på Kutulu när jag spelar med barn. Toppen!

Jag läser just nu The Fall of Delta Green och tycker settingen är superintressant (Delta Green på 1960-talet). Den får mig att associera till både populärkultur som The X-Files, Twin Peaks, Mad Men, Thomas Pynchon, James Ellroy, 60-tals-sci-fi-&-skräck b-filmer, Apocalypse Now, Platoon, Rosemary’s Baby; och verkliga historiska fenomen som COINTELPRO, CIA-finansierade statskupper, MKUltra, utveckligen av psykologisk krigföring, Charles Manson (och andra kulter), och annan allsköns fruktan och avsky.

Men när det kommer till systemet som är GUMSHOE så känner jag mest snark. Jag kan inte sätta fingret på varför, men jag har spelat ett GUMSHOE-spel innan, Night’s Black Agents solo ops och fick inte jättepositivt intryck av systemet, av nån anledning.

Hjälp mig att förstå varför systemet är bra?
Jag tycker att just avsikten med Gumshoe verkligen funkar. Jag upplever att man ibland rycks ur berättelsen lite när man till exempel slår dåligt i CoC/BRP och slaget uppenbart stoppar berättelsen och flödet- stressad eller besviken SL som ska försöka skohorna in nån snabb husregel för att det dåliga slaget ändå ska ge en vad man behöver för att komma vidare. Då är det bättre att ta bort risken. Och jag tycker att det är ett fint system för Lovecraftska berättelser eftersom man kan lägga fokus på hur sanningen påverkar spelarna snarare än OM de ska få reda på den.

Back