The Book of Boba Fett [Spoilers]

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jo, det känns som att de både ville ha kakan och äta den här. De ville ha med Slave-1 för att det är ikoniskt och coolt och de ville ha med en rancoor för att det är ikoniskt och coolt och det faktum att förekomsten av den ena gjorde den andra ologisk fick man bortse ifrån. En bättre idé hade kanske varit att spara nån av dessa två saker till nästa säsong.
Enligt någon klok youtubeist som jag såg, så är det så här mycket av modern film görs - i stället för att ha ett uttänkt händelseförlopp så har man ett par coola scener man vill ha, och sedan gör man någotslags nödtorftig koppling mellan scenerna. Fokuset ligger på scenen - inte hur det hänger ihop. Vet inte om det stämmer men det passar ju nog in här.

(Det här blir en diger tråd om man listar allt som man inte begriper med serien (som tex varför i hela friden den alls gjordes när de inte hade något att säga), men apropå Slave-1 så förstår jag inte heller varför det var så svårt för Boba att återfå sitt skepp. Han jobbade ju för Jabba och kände väl Bib Fortuna och helä gänget där. Kanske det förklaras i serien någonstans, men kunde han inte bara ha gått in? "Tjena grabbar! Kan ni fatta - jag överlevde! Anyway, skall bara plocka upp mina grejer och hämta mitt skepp.")
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Enligt någon klok youtubeist som jag såg, så är det så här mycket av modern film görs - i stället för att ha ett uttänkt händelseförlopp så har man ett par coola scener man vill ha, och sedan gör man någotslags nödtorftig koppling mellan scenerna. Fokuset ligger på scenen - inte hur det hänger ihop.
Yes! Det kallas ”Zonsektorer” och är väldigt poppis just nu!

😁

//EvilSpook
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Enligt någon klok youtubeist som jag såg, så är det så här mycket av modern film görs - i stället för att ha ett uttänkt händelseförlopp så har man ett par coola scener man vill ha, och sedan gör man någotslags nödtorftig koppling mellan scenerna. Fokuset ligger på scenen - inte hur det hänger ihop.
Det känns onekligen träffande, och inte enbart för The Book of Boba Fett. I övrigt påminner det om hur jag skapade rollspelsäventyr på 90-talet. Det blev inte bra då heller.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Har precis sett färdigt serien och jag är (Boba) Fett besviken :(

vad var meningen med serien? Jag brydde mig inget om någon i serien. Dock gillar jag hon lönnmördarkvinnan så det var ju alltid nåt.
Någon mer som störde sig på moddar-kidsen som såg så hela och rena, förutom tjejen som såg ut som en punkare? Alla andra på planeten ser slitna och härjade ut men det hör gänget har glansiga motorcyklar och moderiktiga skoluniformer, som nån sorts cross over mellan star wars och harry potter.

Serien var ju inte bra förrän mando dök upp igen. I typ 2 avsnitt var han seriens huvudkaraktär vilket gjorde allt bra igen. jag är helt investerad i mando och baby yodas relation, deras scener ihop fick mig att känna något för första Gången i hela serien.
Nä hoppas vi slipper en fortsättning på Boba Fetts bok.
Däremot är jag mer pepp än någonsin på säsong 3 av The Mandalorian!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tyckte serien var helt ok. Om det sen beror på att jag älskar Star Wars rent generellt eller om jag helt enkelt blivit härdad av besvikelser genom episode VII-IX, det vet jag inte.

Jag ser nu mest fram mot Ahsoka Tano-serien då hon är häftigast både som tecknad och gestaltad av skådespelare. Hoppas på mindre våld(men en del motiverad våld är mer än ok), mer dialog och längre avsnitt.
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
Det känns onekligen träffande, och inte enbart för The Book of Boba Fett. I övrigt påminner det om hur jag skapade rollspelsäventyr på 90-talet. Det blev inte bra då heller.
Jag har också skapat många äventyr på det sättet. Jag skulle dock vilja påstå att det inte är något större fel på den metoden under förutsättning att man lägger tillräckligt med tid och energi på att skapa en bra berättelse som binder ihop de coola scenerna. Om jag minns rätt så fick t.ex. James Cameron idéen till The Terminator från en feberdröm i vilken han såg ett metalliskt skelett kliva fram ur lågor. Han skrev sedan resten av filmen utifrån den coola scenen.

Problemet är att om man inte lägger tillräckligt med tid på att väva ihop de scener man vill ha med så får man en urvattnad och tråkig historia eller problem med att huvudpersonerna "teleporterar" mellan scenerna.

Mina största problem med Book of Boba Fett är nog att historien känns seg och händelsefattig. Boba själv bidrar knappt till historien utan är bara en biroll stora delar av serien. Jag får känslan av att man forcerat fram historien utan att bry sig om att brodera ut berättelsen ordentligt. Märkligt att de är villiga att spendera flera miljoner per avsnitt på en serie som de inte har brytt sig att arbeta fram ett ordentligt manus till.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har också skapat många äventyr på det sättet. Jag skulle dock vilja påstå att det inte är något större fel på den metoden under förutsättning att man lägger tillräckligt med tid och energi på att skapa en bra berättelse som binder ihop de coola scenerna.
Jag menar inte heller att det är något fel på metoden i sig, förutsatt att man använder den på rätt sätt. För mig fungerade den dock inte, i viss mån eftersom jag inte alltid lyckades få delarna att hålla ihop, men framförallt eftersom det blev för rälsat. Det är något med uttänkta scener som får mig att planera för hårt. Att bara beskriva platser och aktörer i förväg fungerar mycket bättre för mig.

Mina största problem med Book of Boba Fett är nog att historien känns [...] händelsefattig.
Medhåll. Och det som händer känns tämligen platt. Jag hade velat se mer av motståndarna; hur de resonerade, planerade och agerade utanför Bobas synfält. Det hade kunnat lyfta fram andra aspekter av berättelsen och göra den mycket mer intressant.
 
Top