Nekromanti That's my bag, baby!

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Den är sönder. En av vår allra viktigaste prylar, om än något förbisedd men ändå ack så viktig och älskad, vi har när vi spelar rollspel, har gått sönder. Jag snackar givetvis om tärningspåsen. Dragkedjan har pajat och själva klumpen som man drar i för att dra igen den har lossnat. Det har varit nära förestående den senaste perioden. Nu är det alltså snart dags att byta dragkedja på vår heliga relik som har varit med sedan innan jag började spela rollspel (2000, så fem år), så att vi kan slippa ha tärningarna i en sketen plastpåse.

Det är då man tänker på vilken plats denna ofta underskattade relik har i en spelgrupp. Relativt nyligen så tvättade vi den t.o.m. Vattnet blev ganska smutsigt efteråt må jag säga. Klart man har funderat på ifall vi skulle skaffa någon helt ny tärningspåse istället för det ljusgrå pennfack som fått tjäna som tärnings- penn- och suddigumspåse ända sedan urminnes tider. Fast det känns som om spelmötena inte skulle bli samma sak längre i så fall.

Så detta,det inlägg som tar mig förbi sjuhundra XP här på forumet, blir ett hyllningsinlägg till vår älskade tärningspåse. Må du bli lagad och hålla våra tärningar en lång tid framöver.

Och vart vill jag nu komma med detta inlägg? Det borde vara självklart! Berätta om vad ni använder för redskap för att förvara era tärningar i mellan spelmötena, hur ni behandlar det och om ni har några små anekdoter om nämnda redskap!

//Robin - Kastar riddarrocken och tar upp sitt paladinsvärd
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag använder en tygpåse som jag sydde i 5:an trro jag bestämmt.. Kom på att den vart skitbra när jag började lira rollspel, så den har hängt med mig som en trogen vän sedan -86..
Den är åxå ukanon att drämma till någon i huvudet, om den lusten skulel falal in.. Man kan få en riktigt bra snurr på den.. :gremtongue:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vi förvarar våra tärningar i två saker, objekt A) Vilket är en gammal glassbox med en jävla massa tärningar i, vissa av dem säkert tio år gamla. Samt objekt B) En sexkantig, bucklig metallbox med texten och melodin till Humty Dumpty skriven längs sidorna. Locket pryds av en bild med Humty Dumpty (alltså ett ägg) sittande på en mur men kungens män nedanför sig. Mycket vackert. Denna burk förvarar en mindre mängd tärningar som förs från objekt A när vi spelar på annan plats än den källare där objekt A befinner sig.

"Humpty Dumpty sat on a wall, Humpty Dumpty had a great fall, all the king's horses and all the kings men couldn't put humpty toghether again"

Det är texten som pryder objekt B :gremsmile:

/Balderk
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Även jag använder ett gammalt slöjdalster. Som synes av bilden så hade jag en plan redan när jag satt och pysslade i slöjdsalen.

Först hade jag något färgglatt snöre för att hålla ihop den, men det vart utslitet efter sådär 15 år så jag har bytt det mot ett mer robust nylonsnöre med en riktig dragsko på nu.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag har en godisburk.. Den kommer från ett spelmöte när vi köpt godis på ÖB.. Godiset var jätteäckligt och slemmigt och jag tror det var det spelmötet som vi åt så mycket godis och ÖB-chips att en polare spydde när han kom hem.. Plastburken innehåller även "manastenarna" som används till Deadlands.. Sedan har jag en speciell tärningspung som jag köpte på FriCon (mest för att jag skulle köpa något) som jag har de viktigaste tärningarna i.. 2T20:or (till DoD), 2T10:or (En vit och en svart) och gröna och röda T6:or (till Feng Shui)..

/Han som har en avatarbild på sin pung
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
De flesta tärningarna bärs i en tygpåse min fru fick med sig från Indien 1998. Den viktigaste - min vita ars-T10 – brukar jag bära med mig i den där pyttelilla fickan som brukar vara på jeans.

//erik. fast nu vilar den mellan ars-kampanjerna.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Syslöjdsalster här med

Rättare sagt en sak och något sorts elastiskt tyg med hål i som är rätt så snyggt. Den fungerar bra :gremlaugh:

/Madon - Syslöjd, syslöjd, syslöjd!!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
That's why the lady is a bag.

Jag gjorde också en påse i syslöjden en gång... borde varit mellanstadiet. Hur som helst så är den virkad! Dock så har jag inte haft tärningar i den utan jag dumpade mina glaskulor (eller vad kallade man dom? De där runda fanskapen man spelade med. Fanns det inte nåt som hette dankar också?).

Vad gäller mina tärningar så bor fortfarande mina 2 set i respektive chessexförpackning och de blandade bor i nån liten matförpackningsburk som morsan hittade en gång. Den är dock för liten (eller exakt tillräckligt stor, det går inte en en endaste tärning till däri) så jag borde fixa mig nån annan behållare. Kanske ska leta upp den där virkade saken. Den borde ligga nånstans i föräldrarnas källare. Hur som helst så måstye jag släpa på tre behållare om jag behöver alla mina tärningar någonstans.
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Jag hade länge mina tärningar i pennfacket,
men det tog för lång tid att rota fram dem under pennor, sudd, plastgem i regnbågens färger, överstrykningspennor, linjal, pennvässare, postit-lappar... you get the picture.
Så jag gick och köpte mig en orangeblommig påse med portmonäknäppning... and I never looked back.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Min tärningsbehållare är inte en påse per se, utan snarare en burk gjord i läder. Jag har en god vän som håller på att utbilda sig till sadelmakare (en sadelmakare gör inte bara sadlar utan i stort sett allt tänkbart i läder). Så jag har en brun läderbox, stor som ett mjölkpaket ungefär. Väldigt snyggt gjort, med två "broderade" (så till vida man kan brodera i läder, jag hittar inget bättre ord för det) T6or på fram och baksida av boxen. Väldigt tjusigt gjord. Hade jag haft batterier i min digitalkamera så hade jag lagt upp en bild på den, men ack.


/Naug
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En kompis sydde ihop en liten grön påse. Den innehåller ett litet rese-urval av tärningar.

Samma kompis och hennes sambo gav mig en liten kista i födelsedagspresent. Då innehöll den ett (1) silvermynt och en liten lapp med texten "Best regards! Robin Hood". Numera innehåller den alla tärningar som inte ligger i rese-påsen, samt själva rese-påsen med innehåll i de situationer där jag inte reser.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
That's my burk, baby!

Påse har jag aldrig haft någon. Däremot har jag ett antal burkar.

Som permanent lager finns två olde-english-fruit-dops-burkar. Den ena innehåller gamla fula tärningar den andra finare tärningar, ödestärningen (tre centimeters trätärning) och som plastspelpjäser ifall jag skulle behöva markera upp något.

Mitt eonspelledarsett är en näverdosa (undra varför jag har en sån föresten, har aldrig skaffat den själv) innehållande tre matchade uppsättningar med 5T6 och två T10 i varje.

Den en så länge enda gång jag färdats till andra sidan stockholm för att spela västmark tog jag endast med sig min lila T10...

/Ceram, egentligen inte av allmänt intresse...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har en liten kista som är inköpt på loppis. För att rymma alla tärningar så måste man lägga ner dem i en viss ordning, detta orkar jag aldrig göra så locket är alltid en liten aning öppet.

De andra spelarna i vår spelgrupp har sina tärningar i:

En tärningsburk original med svart lock (gruppens pedant)
En draglåda (gruppens fiskeentusiast)
En tygpåse i nät
En kartong ursprungligen tillhörande ett ljudkort.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Syslöjdsalster här med

När jag gick i femman skulle alla virka en påse med botten i skinn. Någon annan användning än att ha tärningar i den har jag aldrig kommit på.

Dewil
 
G

Guest

Guest
Smyckesask använder jag, med tärningarna lagda i mönster.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
In my little box.

Jag använder en metalllåda, eller snarare ett gammalt penskrin (tror det heter så) med ett jurasic park motiv på locket.("lånad" av min lillebror för läääänge sen. Det har jag haft i ca 10 år eller så och lådan rymmer alla tärningar jag har inkl några stiftpennor, sudd och smålappar.. Givetvis måste man packa allt i på ett speciellt sätt för annars går locket inte att stänga. För att tärningarna inte ska skramla är insidan vadderad med ett flashigt mjukt tyg. Locket hålls igen av ett gammalt klockarmband i karborre. Ni som haft GUL klockor kanske känner igen dom tjocka breda armbanden. =)

Personligen gillar jag inte påsar, man har ingen ordning på sina tärningar, det ser inte snyggt ut och det rasslar en massa. Nej tacka vet jag en hederlig låda.
Jag har funderat på att skaffa en ny snygg ask men..njaa, man är välle lite sentimental antar jag.
Det är en viss känsla när man ställer upp asken på bordet och öppnar locket.. en kul känsla.. =D

/Magnum
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
En större träask (möjligen i den storleken att "låda" vore en bättre term, men den tycks mig för platt för att passa in på den beteckningen) med separata fack för de olika "valörerna" på tärningar (eller okej, T30 och T100 får samsas i ett fack i egenskap av "stora runda tärningar som egentligen inte behövs"). Vid de tillfällen då tärningarna ska förflyttas brukar det räcka med ett sidofack på ryggsäck eller axelväska. Någon tärningspung av klassiskt snitt har jag aldrig använt mig av.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Naj naj.

Tärningspåsar är inget man skall ha. De går ju bara sönder, sålänge de inte är i solid ringbrynjestil. Nej. Här får man ta i med hårdhandskarna istället.

Min första tärningsbehållare var en glasburk som jag målade mörklila någon gång i lågstadiet. Denna limmade jag sedan mjukt rött tyg inuti så att den kunde ha tärningar i sig utan att det lät någonting när man skakade eller rörde vid burken.

Min andra tärningsbehållare var även den handgjord. Vem minns inte de hemska slöjdlektionerna under grundskolan? Där lyckades jag således snickra, fila och tänja ett vackert trädskrin i björk som jag parafinerade och beströk så att dess vackra struktur skulle bevaras länge. Även denna kläddes med tyg på insidan förutom i locket, som fick en grann spegel. Låset var det bara jag som hade nyckel till, ingen skulle få röra mina tärningar utan min tillåtelse!

Min tredje tärningsbehållare till och med den femtielfte är de plaströren som man får ett tärningsset i, ni vet de där fula illtygen med röd eller svart litet lock. När så White Wolf tog grepp om min själ gick jag över till liknande tärningsrör fast då med enbart T10:or i sig. Tills jag då köpte Trinitytärningarna som kom i en läcker orange påse med Aeon Trinitys symbol på sig.

Idag har det gått några år sedan dess *host*. Idag har jag mina tärningar i denna granna topp till en cd-spindel. Något måste man ju ha dem till :gremsmile:.

 
Top