Test AI- eller människoskrivet?

Status
Not open for further replies.
Säkert! Redan nu är det väl deckare och feel good skrivna utifrån förutsägbara mallar som säljer bäst.
Zombier och romantik också (jag menar inte nödvändigtvis kombinerat). Man kan köpa något och veta nästan precis vad man får.

Att kalla allt AI genererat själlöst tycker jag är lite felaktigt. Om något läser något eller ser något och det väcker en känsla så finns det en "själ" i det även om det är AI genererat. Det finns mycket människoskapad "sörja" också.
Sturgeon's Lag: 90% av allt är skit. Den håller lika bra för AI och människoproducerat material. Den håller ännu bättre för material där ingen människa kurerat AI-materialet.
Svårt dock att bedöma på så lite text. Författande är ju idéer också, inte bara prosa.
Japp. Jag låter aldrig AIn stå för idéerna, de kommer från mig. AIn hjälper med genomförandet, men inte basen.

Sedan kan jag ibland köra fast och be AIn om idéer, men alla förslag filtreras då genom min hjärna, de flesta förkastas, och de som är kvar knådas om, kombineras med egna idéer och modifieras till de inte liknar ursprunget längre. AIn kommer med gnistan, jag fixar brasan, AIn tar fotot av den. Typ.
Min fördom är att de som har störst intresse för nya tankar och idéer är de som kommer vara minst intresserade av att få dessa levererade genom en content-tombola och samtidigt också de som faktiskt har den minsta behovet av att få sina fasta föreställningar utmanade.

Det kommer bara leda till filterbubbleeffekten på steroider
Fast den kom väl redan typ när P2P började. Jag har inte haft TV på 25 år, jag tittar på det jag vill se, när jag vill se det.

Å ena sidan är det bra, det gör att man inte bara slötittar på det skit som råkar vara på TV, men samtidigt så gör det ju att man sällan överraskas.

Japp. Jag låter aldrig AIn stå för idéerna, de kommer från mig.
Som inpass har de precis blivit bra nog för att faktiskt kunna leverera adekvata idéer om du bara behöver någon sorts inspiration för nästa session kvällen innan. Inget fantastiskt, men inte helt tokigt som det var för inte alls länge sedan.

Å ena sidan är det bra, det gör att man inte bara slötittar på det skit som råkar vara på TV, men samtidigt så gör det ju att man sällan överraskas.

Några av mina största filmupplevelser jag haft är när någonting bara vart på TV och jag har inte haft någonting annat att göra, så jag tittar på det som valts ut skall vara där just då.

Det finns en anledning till att lärare i skolan väljer ut böcker som elever skall läsa och sen tvingar dem att göra uppgifter kring dem, för de eleverna hade aldrig gjort det på egen hand och har ett behov av den utmaningen.

Nu söker jag hela tiden aktivt efter nya upplevelser, filmer, musik, TV-serier etc. Självklart innanför vissa preferenser, men ofta har de starkaste upplevelserna varit utanför dem eller när jag bestämt mig för att pusha mig själv att testa något nytt.

Men jag tror det är en färdighet man behöver öva upp och att det finns något som går förlorat när man kan välja minsta motståndets och den maximala bekvämlighetens väg konstant i alla sammanhang. Oavsett om det gäller både fysisk, mental och kulturell träning, utmaning och kosthållning.

Det finns en anledning till att lärare i skolan väljer ut böcker som elever skall läsa och sen tvingar dem att göra uppgifter kring dem, för de eleverna hade aldrig gjort det på egen hand och har ett behov av den utmaningen.
Under hela min skoltid och i efterhand har jag aldrig varit glad över något skönlitterärt jag fått mig tilldelat på det viset. Vad är det för dårar som ger Strindberg till högstadieelever? Och Catcher in the Rye, vilken jävla skitbok.

Under hela min skoltid och i efterhand har jag aldrig varit glad över något skönlitterärt jag fått mig tilldelat på det viset. Vad är det för dårar som ger Strindberg till högstadieelever? Och Catcher in the Rye, vilken jävla skitbok.

Det är inte farligt att exponeras för kultur man inte gillar.

Det är nog betydligt farligare att aldrig göra det.

Personligen tror jag att tvånget att läsa böcker man inte gillar allvarligt skadar läsintresset hos många.

Men det är långt utanför trådens ämne... utöver, förstås, vad AI kan göra där i stället. Den som lyckas knäcka personlig inlärning med AI i skolkontexten kommer att revolutionera allt. Ge mig A Young Lady's Illustrated Primer varje dag, liksom.

Kan bara hålla med, hade jag fått välja böcker själv hade jag nog läst mer på den tiden och lagt en bättre grund när att läsa mer böcker över huvud taget.

Gärna att man fått lära sig mer om olika genrer och typer av böcker snarare än att läsa ett par "alla måste ha läst dem" böcker.

Men ja off topic.

Jag fick 3 av 5. Slutsatsen i artikeln är intressant: AI skriver för tillfället lite för bra. Förut var det lätt att genomskåda bluffmejl pga dålig text. Numera är texten istället för välpolerad för sitt sammanhang. Folk i allmänhet har varken tid eller kunskap att skriva välformulerade mejl. Jag slänger ofta artiga och välskrivna mejl från personer som har ”blivit djupt tagna och fascinerade av” mina ”komplexa bildvärldar.” 😆

Angående läsning i skolan. En kompis jobbar som läspedagog i mellan- och högstadiet. Det är en enorm skillnad i förhållningssätt jämfört med min skolgång på 1980-talet. Mycket mer inspirerande idag.

Jag började läsa Gunnar Björling på en delkurs i litteraturvetenskap. Oerhört irriterande och svårläst poet, tyckte jag först. Sen förändrade han min syn på både poesi och språk. Hans samlade verk står nu sedan drygt 20 år i min bokhylla. Fantastisk poet!

Grundprincipen tror jag gäller kultur generellt. Det är inte bra att bara få sina tankegångar bekräftade. Särskilt inte när man är ung och går olika utbildningar. Motstånd och ansträngningar utvecklar.

Last edited:
Påtvingad läsning i skolan lärde mig att undvika och förakta ”finlitteratur” under en lång tid.

Men, det är väl en slags lärdom det också…

MODERERING. Vill påminna alla om att hålla sig till ämnet.

Jag valde texten som genererats av predictive text on steroids 3 gånger av 5.

Men jag tycker att frågeställningen är felaktig. Problemet med LLM:er är inte (som jag ser det) att de producerar sämre eller mindre fantasifull prosa. På samma sätt som problemet med de generativa algoritmerna som producerar bilder inte är att bilderna blir fula.

Jag tror inte på "själ" i verk, eftersom jag inte tror på själar punkt.

(Även om det såklart ofta är sant att bilderna är fula och texterna tråkiga).

Poängen med konst är inte slutresultatet. Därför kan jag aldrig föredra genererad "konst".

Liksom, nån kan producera den godaste maten som jag någonsin ätit och få mig att uttrycka att det är den bästa maten någonsin, så länge de inte talar om att den skapats av slavarbetskraft.

Kommer folk i allmänhet föredra oetiskt producerad men "fin" konst? I värsta fall ja. Tyvärr ser det ju ut så generellt, allt många blundar för sin oetiska konsumtion även av tämligen onödiga saker.

För egen del vill jag läsa texter som någon skrivit. Och jag vill titta på bilder som någon målat/ritat/konstruerat.

Last edited:
Något som redan börjat hända är att folk skriver mer som AI gör.

Det är också ett sätt att få AI närmre, antar jag…

Något som redan börjat hända är att folk skriver mer som AI gör.

Det är också ett sätt att få AI närmre, antar jag…

Det förvånar inte. Språket förändras hela tiden, inte minst pga teknologi.

Jag har själv lärt mig (av AI) att skriva saker annorlunda på jobbet (och antagligen även här).

Poängen med konst är inte slutresultatet. Därför kan jag aldrig föredra genererad "konst".

Det känns som om det finns tre skolor där:

Konst är:

1. Processen
2. Resultatet
3. Upplevelsen

Det låter som om du är 1. Jag är nog 3 (med kvalifikationen att processen i sig KAN vara en upplevelse).

Olika konstarter är dessutom olika mycket i olika skolor. Ta tex arkitektur, som mestadels antagligen hamnar i 2 och 3, och där processen är mer klassisk ingenjörskonst (någon arkitekt får säkert rätta mig här). Kollaborativ konst (och här landar AI för mig) ligger tyngre i 1.

Men, jag tror att om man missar 3, så har man missat målet. Om betraktaren/lyssnaren/uppmärksammaren inte känner något, inte upplever något, då är det i mitt tycke dålig konst.

Jag älskar till exempel Rothcos målningar. Många tycker "Vadå, det är väl inget svårt att göra dem?" efter att ha sett dem på bild. Men står man framför dem i ett i övrigt ganska mörkt rum, då känner man dem på ett helt annat sätt. Så, behöver det vara svårt, eller är känslan de frammar viktigast. (Not: Jag vet dessutom att de inte är lätta att göra. Han använde övermättade pigment i många halvtransparenta lager för att få den där overkliga känslan av att de nästan lyser. Det är inte bara att klutta färg.)

Det är också därför jag tex föredrar Caravaggio framför DaVinci. DaVinci kanske är tekniskt bra, men han får mig inte att känna. Det finns många liknande exempel inom musiken, skickliga musiker som gör tråkig, men tekniskt skicklig musik som andra musiker uppskattar.

Det här för mig tillbaka till början. För mig är kollaborativt skapande med AI en enorm kreativitetsboost, och det jag skapar väcker känslor hos mig. Det triggar både 1 och 3 för mig. Jag skulle dessutom sträcka mig till att säga att 2 blir bättre än vad jag skulle kunna göra på egen hand.

Sedan tror jag inte att jag skulle sträcka mig till att kalla rollspel för konst. För mig är det praktisk tillämpning på samma sätt som programmering (som iofs kan vara konst...).

Men, för mig är konst i slutänden vad jag känner, oavsett var det händer i processen. Detta med eller utan ickebiologiska kollaborationer.

MODERERING

Vid närmare eftertanke så är detta visserligen kultur-relaterat, men kopplingen till rollspel är lövtunn. Något som illustreras av att flera inlägg inte alls har rollspelskopping, utan är allmänna resonemang kring AI, ett ämne som är problematiskt att diskutera utan bråk.

Så jag bedömer att detta är OT för forumet.

/M

Status
Not open for further replies.
Back