Poängen med konst är inte slutresultatet. Därför kan jag aldrig föredra genererad "konst".
Det känns som om det finns tre skolor där:
Konst är:
1. Processen
2. Resultatet
3. Upplevelsen
Det låter som om du är 1. Jag är nog 3 (med kvalifikationen att processen i sig KAN vara en upplevelse).
Olika konstarter är dessutom olika mycket i olika skolor. Ta tex arkitektur, som mestadels antagligen hamnar i 2 och 3, och där processen är mer klassisk ingenjörskonst (någon arkitekt får säkert rätta mig här). Kollaborativ konst (och här landar AI för mig) ligger tyngre i 1.
Men, jag tror att om man missar 3, så har man missat målet. Om betraktaren/lyssnaren/uppmärksammaren inte känner något, inte upplever något, då är det i mitt tycke dålig konst.
Jag älskar till exempel Rothcos målningar. Många tycker "Vadå, det är väl inget svårt att göra dem?" efter att ha sett dem på bild. Men står man framför dem i ett i övrigt ganska mörkt rum, då känner man dem på ett helt annat sätt. Så, behöver det vara svårt, eller är känslan de frammar viktigast. (Not: Jag vet dessutom att de inte är lätta att göra. Han använde övermättade pigment i många halvtransparenta lager för att få den där overkliga känslan av att de nästan lyser. Det är inte bara att klutta färg.)
Det är också därför jag tex föredrar Caravaggio framför DaVinci. DaVinci kanske är tekniskt bra, men han får mig inte att känna. Det finns många liknande exempel inom musiken, skickliga musiker som gör tråkig, men tekniskt skicklig musik som andra musiker uppskattar.
Det här för mig tillbaka till början. För mig är kollaborativt skapande med AI en enorm kreativitetsboost, och det jag skapar väcker känslor hos mig. Det triggar både 1 och 3 för mig. Jag skulle dessutom sträcka mig till att säga att 2 blir bättre än vad jag skulle kunna göra på egen hand.
Sedan tror jag inte att jag skulle sträcka mig till att kalla rollspel för konst. För mig är det praktisk tillämpning på samma sätt som programmering (som iofs kan vara konst...).
Men, för mig är konst i slutänden vad jag känner, oavsett var det händer i processen. Detta med eller utan ickebiologiska kollaborationer.