Nekromanti Teori !

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vi har kommit fram till en ganska bra teori:

Ju mer erfaren man är som rollspelare. Ju bättre är man på 1:a hjälpen & dylikt. Man har åxå med sig mera 1:a hjälpensaker & dyligt när man är spelar äventyr.

Stämmer inte detta ??? /images/icons/smile.gif

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ju mer erfaren man är som rollspelare. Ju bättre är man på 1:a hjälpen & dylikt. Man har åxå med sig mera 1:a hjälpensaker & dyligt när man är spelar äventyr."

Nja, teorin stämmer inte helt. Jag tror mer att "erfarna kobolder" (ta inte illa upp) tar med sig en massa första hjälpen-prylar på äventyr, eftersom man som oerfaren kobold fick en massa stryk hela tiden. Sedan, när man går över mer till att rollspela, så bedömer man om det är troligt att ens rollperson kan såpass mycket om första hjälpen att man faktiskt kan skaffa färdigheten. Till exempel är det få pigor som kan mer än lägga bandage och bör därför inte ha särskilt mycket i första hjälpen. En och annan väpnare kanske har fått fixera ett ben eller sy ihop ett sår för sin herre nån gång och kan därför ha lite mer. Och varenda svensk värnpliktig får ju lära sig en kasse olika varianter av första hjälpen, från blodstopparen i höger benficka till autoinjektorn i höger benficka, så de kan ha ännu lite mer plus en bonus från materiel.

Fast å andra sidan, värnpliktiga brukar ju sova på de där lektionerna. De har ju sett på Pluton B från Vietnam, så de veet ju att så fort någon är skjuten är det bara att vråla "SJUKVÅRDARE!!!" så materialiseras det en sjukvårdare med tillhörande helikopter bara sådär...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Du har åxå rätt på ett sätt. Spelar man kobolten allan så begövs ju nån medicinkunnig. Men det jag sytar på är att man blir ju alltid skadad, hur man än spelar. Eller hur och då är det ju en klar fördel att ha nån som kan 1:a hjälpen.
Däri ligger skillnaden mellan erfarna och oerfarna. De erfarna spelarna har bra i 1:a hjälpen och de andra har inte.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Däri ligger skillnaden mellan erfarna och oerfarna. De erfarna spelarna har bra i 1:a hjälpen och de andra har inte."

Kan inte hålla med. I vår grupp har alla uruselt i första hjälpen (motsv). En är nybörjare, och han glömde det helt enkelt. Själv tog jag det inte eftersom det var högst otroligt att min rollperson skulle få möjlighet att lära sig första hjälpen. De övriga två spelarna har inte heller första hjälpen, och jag tror att det är av samma anledning som att min rollperson inte har det - de har inte fått lära sig det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ranger

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
10
Tjenare!
Jag tycker din teori är intressant. Problemet som jag ser det, är att man måste bortse från sina kunskaper som människa (rollspelare) och se till kunskapen hos din RP.
Vi känner ju till allt ifrån månfärder till kvarkar i atomfysiken, så min tanke är att man måste spela RP:n som den är skapad. Smart och erfaren eller dum och oerfaren eller nåt annat...
Tack för ordet

Ranger
Spelutvecklare/3D animatör på FRIFORMSPEL®
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Problemet som jag ser det, är att man måste bortse från sina kunskaper som människa (rollspelare) och se till kunskapen hos din RP."

Jag tror dock att det är rollpersonens kunskap som han menar, inte spelarens. Det var i alla fall vad jag antog i den uppföljande tråden, och det verkar som att han höll med.

Det är den där vanliga schizofrenin hos rollspelare. Väldigt få rollspelare missuppfattar "å sen sög jag hjärnan ur nunnan med ett sugrör!" som att det var spelaren som gjorde det. Men säg inte sådana saker allt för högt i närheten av din kristna moster... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Min spelargrupp i CoC hade turen att ha en läkare med sig efter andra äventyret. Killen som spelar den här läkaren (fransman, snobbig, i spelarmun kallad Mounsenior Baugette. Rollpersonen alltså.) pluggar medicin och är mer eller mindre besatt av ämnet, så på rollspelsfronten föll det sig helt naturligt för honom. Till poängen hör dock att rollpersonen, när kampanjen var slut, hade uppnått 99% skill i Medicine och inte speciellt mycket mindre i First Aid. Det säger ju en hel del om vad rollpersonerna sysslade med... /images/icons/cool.gif
I kommande kampanj skall den här läkaren (som lyckade överleva trots allt!) bli bekannt med en viss Mr. Herbert West, som har hört talas om fransmannens enastående talanger... mouwaHAHAHAAA!! /images/icons/wink.gif

-Gaxar, som planerar sin gangster/Cthulhu-kampanj med utgångspunkt från sina feberhallucinationer
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jovisst så måste man ju se till sin Rp. Vi är ju oftare smartare än vad Rp:n är, eller hur.
Det är väll lite därför det kallas rollsepl, att man går in i olika rollsepr och spelar dem utifrån det. Spelar man en krigare så är man kanske inte allt för smart men spelar man en magiker så är man ju inte allt för dum.


[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japp, huvudet på spiken.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok, det må vara att man väljer bort det eftersom det inte passar in på karaktären. Men oerfarna spelare inte alls kanske tänker på det.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Där ser man !!
Vi har en liknande karaktär i N2, han är överjävlig på kirurgi, 1:a hjälpen och andra sådana nödvändiga kunskaper. Och jag tror att han är den som har arbetat mest i gruppen, vad nu det kan bero på.......

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
En krigare behöver inte vara dum bara för att han är obildad, och vice versa för magikern.

/Zäta
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Hmm, det kan ju aldrig bero på att en del spelare har en tendens att bli halvt söderskjutna i äventyr (och bli skadade på andra sätt också.:)

"Det är ett litet tärningslag för spelaren, men en stor händelse för rollpersonen." - Björn
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
...vråla "SJUKVÅRDARE!!!" så materialiseras det en sjukvårdare med tillhörande helikopter bara sådär...

Nejdå, han kommer lubbandes från de bakre leden med sin 12 kilos väska.

PlutSjv,


/Zäta
 

Ranger

Veteran
Joined
1 Jun 2000
Messages
10
Helt korrekt...jag vet att jag uttryckte mig lite luddigt. Jag menade bara att man får spela sin RP efter intelligens och erfarenhet.


Ranger
Spelutvecklare/3D Animatör på FRIFORMSPEL®
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Vill man få sanity-bonusen för 90% Skill i CoC skall man göra en rollperson som är läkare/psykolog... /images/icons/cool.gif

-Gaxar, koboldig?
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Tja...

Jag tror faktiskt att det ofta är tvärtemot vad du säger; man själv är för det mesta dummare än vad rollpersonen är. Eller rättare sagt, man gör rollpersonen ganska dumm genom sitt sätt att spela. Som rollspelare är det svårt att helt låta bli att tänka i vissa banor... Dessutom har de flesta varelser av släktet rollpersoner oavsett bakgrund, ras, yrke och så vidare, förvånansvärt lätt för att glida ifrån samhällets värderingar och bryta mot precis alla normer som finns. Inget brott är för grovt, ingen handling för motbjudande; "målet" skall uppnås, kosta vad det kosta vill. Titta gärna in på <A HREF="http://www.johntynes.com/rl_powerkill.html" target="_new">http://www.johntynes.com/rl_powerkill.html</A> för en mer ingående betraktelse över detta fenomen. Väcker en del tankar faktiskt!

-Gaxar, går på penicilin och smärtstillande .../images/icons/crazy.gif
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Bara för att man är krigare är man ju inte dum i huvudet. Tvärtom det krävs ofta stora kunskaper och list för att överleva i en strid.


MVH "Gud"
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Sen när kräver kunskap i första hjälpen något större mått av inteligens eller utbildning???
Det är ju trotts allt en rätt så handgriplig färdighet som just krigare borde vara bra på (av naturliga skäl, krigare har helt enkelt större chans än de flesta att stöta på skadade i sin yrkesutövning). Dessutom är det ju en bra livförsäkring :)

"A warrior should know the herbs that heal as well as his weapons"
- Chiron, Young Hercules


/Bjorn
 
Top